|
|
|
Un estudi fet en l'àmbit de l'estadística
té diversos aspectes. Els fonamentals són aquests:
- Recollida de dades
- Descripció del conjunt de dades obtingudes (estadística
descriptiva
)
- Estudi de relacions entre les variables
estudiades.
- Generalització de les conclusions de l'estudi a un context
més ampli que l'analitzat. Aquesta és la funció
de l'estadística inferencial
,
sens dubte el camp d'aplicació fonamental de l'estadística.
Però, per treballar-lo, calen recursos conceptuals i procedimentals
que escapen de l'etapa d'ensenyament obligatori... i molt més
d'aquesta unitat didàctica adreçada a primer d'ESO.
Cadascuna de les fases d'un treball estadístic s'ha de dur a
terme amb molta cura. En aquesta primera pràctica, analitzareu
aspectes de la recollida de dades, que és la tasca prèvia
i que és molt important que es faci amb molta atenció. |
|
|
|
Comenceu a pensar com recollireu
les vostres dades |
|
|
|
Ara cal que recupereu un document que treballareu amb el processador
de textos habitual i que servirà de fil conductor de la vostra
feina individual al llarg de la unitat. En aquest dossier, teniu preparat
un qüestionari per a la recollida de dades dels companys i les companyes
de la vostra classe. En aquesta unitat, estudiareu i completareu aquest
qüestionari i, en acabat, servirà per a la recollida de dades.
- Recupereu el fitxer dossier.doc seguint aquestes instruccions:
- Si el vostre professor o la vostra professora ha descarregat d'Internet
aquests materials perquè hi treballeu localment, ara us indicarà
quina és la carpeta on trobareu el document dossier.doc.
- Altrament, si treballeu en línia, el podeu descarregar clicant sobre la imatge següent:

- Com que aquest serà un document que reflectirà el vostre
treball personal, ara cal que l'emmagatzemeu tal com us indiqui el professorat
(pel que fa al lloc on l'heu de desar i si heu de fer servir o no el
mateix nom, dossier.doc).
- Per començar, podeu completar les vostres dades a la portada
i tot seguit passeu pàgina. Llegiu una estona amb atenció
el qüestionari que s'hi presenta i, tot seguit, passeu a la feina.
- Comenteu entre totes i tots: per què creieu que no es fa posar el nom?
- Poseu-vos d'acord sobre quins codis fareu servir per representar els
dos valors que pot tenir la variable estadística gènere.
Segurament, us trobareu amb diverses possibilitats, però cal
que tots feu servir la mateixa codificació per emmagatzemar posteriorment
les dades a l'ordinador, i, per fer més eficaç aquesta
tasca, és interessant que els codis que cal emprar apareguin
al qüestionari.
- Us sembla que l'ítem
que pregunta l'edat està expressat prou clarament per a una recollida
de dades uniforme? Si ho creieu convenient, comenteu idees per millorar-lo.
- Quines precisions us sembla que caldria fer per recollir els valors
de la variable nombre de germans de
manera que no hi hagi confusions?
- Per què creieu que a l'ítem Color preferit s'ha fet una tria prèvia i ja s'han posat els codis
al full del qüestionari? Què penseu que caldrà fer si hi ha un color que surt repetit moltes vegades a la categoria Un altre?
- Si us sembla, comenteu els detalls dels ítems alçada
i pes que potser vosaltres no hauríeu
posat, però que són imprescindibles per aconseguir una
uniformitat de les dades recollides.
|
|
|
|
Afegiu unes altres variables
a l'estudi |
|
|
|
Completeu la tasca de reflexió sobre la importància que
té la cura en la recollida de dades amb el disseny complet d'un
ítem del qüestionari (el 7), que es podria titular, de manera
genèrica, situació geogràfica
del domicili dels alumnes respecte el centre escolar on cursen l'ESO.
A la classe, feu un petit intercanvi d'opinions sobre les qüestions
que es plantegen tot seguit i després cadascú ja traslladarà
les conclusions al seu dossier.
- Creieu que, en el cas del grup-classe que treballeu conjuntament aquesta
unitat didàctica, és adequada la formulació Població
on vius? Creieu que aquesta pregunta és adequada en tots
els instituts de Catalunya? Per què?
- Creieu que en el vostre cas és escaient la formulació
d'un ítem com és ara Mitjà
de transport per anar a l'institut? Reflexioneu, com abans, si
aquesta pregunta us sembla que pot donar algun resultat anòmal
en algun institut de Catalunya.
- Valoreu la conveniència d'un ítem Temps que trigues a anar des de casa teva a la classe.
- Després de parlar-ne una estona, decidiu quina de les variables
anteriors (o una altra o unes altres que us puguin semblar interessants)
estudiareu, i comenteu quina us sembla que seria la codificació
adequada per als valors de la variable triada.
|
|
|
|
Poseu a punt el qüestionari
i recolliu dades |
|
|
|
Després del debat a la classe sobre els temes plantejats, modifiqueu
el qüestionari de la primera pàgina del dossier
(cadascú treballarà en el seu dossier, el que ha emmagatzemat
on li han indicat) reflectint-hi les conclusions a què heu arribat.
- Heu de fer precisions als ítems edat, gènere, nombre de germans.
- Heu de redactar completament l'ítem geogràfic
que heu treballat en el segon apartat d'aquesta activitat (posar el
títol adequat per a la variable que voleu estudiar i indicar
les opcions de resposta i els codis associats).
Ara ja esteu a punt de recollir dades!
- Necessitareu un full del qüestionari (que, recordeu-ho, ha de
ser igual per a tothom; per això, la vostra professora o el vostre
professor us en donaran una còpia).
- Ompliu-lo cadascú amb les vostres dades (amb el benentès
que alguna l'heu de mesurar a casa).
- Seguiu les instruccions que us donarà el vostre professor o
la vostra professora per fer-ho amb cura i per retornar el full una
vegada completat.
En pràctiques pròximes, haureu de posar en comú
totes les dades recollides, i aquesta és una feina que cal fer
amb ordre i amb molta atenció.
|
|
|
|
Una estona de reflexió amb un quadern
virtual |
|
|
|
A cadascuna de les pràctiques d'aquesta unitat didàctica,
se us proposa una estona de reflexió sobre el tema, presentada
amb un recurs interactiu anomenat Quaderns Virtuals.
Cliqueu a la icona de l'esquerra i obrireu el primer. Cal que llegiu
els enunciats amb molta atenció i feu el que s'indica a cada pregunta.
En acabar, podreu revisar la correcció de les vostres respostes.
- Algunes de les qüestions us serviran per repassar la feina d'alguna de les activitats que heu fet al llarg de la pràctica.
- En una altra, reflexionareu sobre el fet que la manera de formular
una pregunta pot condicionar el resultat.
- També pensareu per què pot passar que les circumstàncies en què es planteja una enquesta donin també un resultat global enganyós.
- I també caldrà que redacteu una qüestió... tendenciosament?
De vegades, els mitjans de comunicació, o fins i tot les empreses
encarregades de fer enquestes, cometen aquest tipus d'equivocacions (volgudament
o per poca atenció) i llavors obtenen resultats esbiaixats
en el seu estudi. Aquestes reflexions han d'ajudar perquè no us
passi! |
|
|
|
Una mica de feina individual |
|
|

|
Per acabar la pràctica, heu de fer una estona de feina individual
amb el processador de textos, per anar avançant en l'elaboració
del dossier que ja heu començat a treballar.
Ara és el moment en què passeu a la pàgina 2 del
dossier. Allà se us demana que:
- Redacteu una reflexió sobre alguns aspectes del que heu après pel que fa al disseny d'un qüestionari encaminat a la recollida de dades estadístiques.
- Comenteu un parell de qüestions entre les que heu treballat al quadern virtual.
I ara una consideració final: no us oblideu de guardar el vostre
document dossier.doc (o el nom que li
hagueu donat). Altrament, ja sabeu que perdreu la feina que heu fet! |
|
|
|
|
|
|
|
|
|