Estadística amb
ordinador
Dades passades a net |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
En la pràctica anterior, heu recollit conjuntament
les dades de la vostra classe, i la professora o el professor ja us hauran
indicat (o us ho indicaran quan escaigui) com ho heu de fer per disposar
dels valors
|
|
Dades en brut i dades passades a net | |
La imatge següent mostra un fragment d'un treball escolar semblant al que fareu amb les vostres dades. Com que correspon a una classe dels anys setanta, està fet a mà. L'objectiu d'aquesta unitat didàctica és que ho aprengueu a fer amb l'ajut de l'ordinador. Tant de bo que ho aconseguiu tan bé com la mostra que se us presenta!
![]()
|
|
Estadística amb l'ordinador | |
Tot seguit, començareu a fer estadística amb l'ordinador. L'aplicatiu que fareu servir en les activitats d'aquesta unitat didàctica està dissenyat fent servir un programa molt potent, un full de càlcul. L'elaboració prèvia per part dels autors fa que ja trobeu bona part de la feina feta i que no faci falta que conegueu aquest recurs informàtic que, sens dubte, tindreu ocasió d'estudiar al llarg de l'educació secundària. Quan ho feu, podreu entendre què hi ha darrere el recurs que es presenta tot seguit. Ara interessa més centrar l'atenció en l'estadística que en el funcionament d'un full de càlcul. |
|
Freqüències absolutes i relatives | |
Ara, heu de recuperar el fitxer EstEso-exemple.xls. Quan ho feu, us sortirà un rètol amb uns botons que avisen sobre l'existència de macros. Podeu tenir plena confiança que no faran mal al vostre ordinador, per tant, cliqueu sobre el botó Habilitar macros. Ara, obriu el document indicat seguint aquestes instruccions:
A la finestra que s'obre, podeu observar, a l'esquerra, una taula de
freqüències, que correspon a la variable nombre de germans
de l'exemple que, fet a mà, encapçalava aquesta unitat.
En la primera columna, teniu els diferents valors
Potser pensareu que aquí ja es veuen les dades passades a net, com a l'exemple dels companys de fa uns anys, i us preguntareu si aquesta tasca s'ha de fer a mà o la pot fer l'ordinador. Si penseu "segur que ens la pot fer l'ordinador!", ho encerteu de ple. A la part inferior de la pantalla, hi ha unes etiquetes o pestanyes amb els noms. Cadascuna d'aquestes etiquetes dóna accés a diferents
fulls que fareu servir en les diverses activitats que es plantejaran.
Seleccioneu ara
|
|
Ara amb les vostres dades! | |
Heu de començar per poder accedir als valors de les dades recollides a la classe per a la variable nombre de germans. El vostre professor o la vostra professora us indicaran com ho heu de fer per disposar d'una llista semblant a la que s'ha mostrat a l'exemple. I una vegada disposeu de les dades, ja podeu anar per entrar-les a l'ordinador! Ara engegueu l'aplicatiu informàtic sense cap dada: és el fitxer EstEso.xls. Recordeu que podeu clicar tranquil·lament sobre el botó Habilitar macros i feu com sempre:
Fixeu-vos que està actiu el full
A mesura que heu entrat les dades, l'aplicació ha anat construint
la taula de freqüències absolutes i relatives. A més,
haurà calculat el nombre de dades i altres paràmetres estadístics Serà interessant que compareu les taules obtingudes amb les que han trobat els companys i les companyes dels ordinadors del voltant. És clar que, si tothom entra les mateixes dades, tothom ha d'obtenir la mateixa taula de valors! Quan tingueu constància que ja teniu les dades correctes, és el moment de guardar el fitxer, que a l'activitat següent el tornareu a fer servir. Guardeu-lo tal com us indiqui el professor o la professora en una carpeta personal amb el nom EstEso-dades.xls. |
|
Una reflexió sobre freqüències absolutes i freqüències relatives | |
Cliqueu a la icona de l'esquerra i obrireu el quadern virtual d'aquesta pràctica. No cal dir que és interessant que hi poseu molta atenció per resoldre'l correctament. Les qüestions que hi trobareu us permetran revisar les idees que heu treballat a les activitats d'aquesta pràctica pel que fa a les taules de freqüències, i, molt en especial, haureu de pensar per què és més significatiu conèixer les freqüències relatives que no les freqüències absolutes. |
|
Continueu amb el dossier | |
![]() |
Per acabar la pràctica, cal que concreteu la vostra feina per a una avaluació posterior per part del professorat. Heu d'obrir el vostre dossier.doc (o el nom amb què el tingueu guardat) i passeu a la pàgina 3. Haureu d'emplenar la taula de valors de la variable nombre de germans per a les dades recollides a la vostra classe i comentar quines són les feines que creieu que fareu en les pròximes activitats amb aquestes dades i la vostra opinió sobre l'eficàcia del treball amb ordinador. També se us demanarà que comenteu les diferències entre les dades de la vostra classe i les de l'exemple. Si creieu que n'hi ha moltes, sabríeu explicar per què? (Penseu que l'exemple és una classe de fa bastants anys.) I com a darrera reflexió, se us demana que penseu si l'ordinador us ajudarà per aconseguir una presentació acurada de les dades de la vostra classe... i insistim que, en acabat, no us heu d'oblidar de guardar la feina que heu fet al dossier! |