Estadística amb ordinador  

Dades passades a net  
 
Tornar presentació tema
    Pràctica 1 Pràctica 2 Pràctica 3 Pràctica 4 Pràctica 5 Treball de recapitulació
   
 

En la pràctica anterior, heu recollit conjuntament les dades de la vostra classe, i la professora o el professor ja us hauran indicat (o us ho indicaran quan escaigui) com ho heu de fer per disposar dels valors de les variables estadístiques que hagueu d'estudiar.

Els valors d'una variable o d'una altra poden tenir característiques molt diferents. Això és el que permet definir els diferents tipus de variables. En aquesta pràctica, fareu un primer estudi d'una variable numèrica discreta: numèrica perquè els seus valors són nombres, discreta perquè són nombres enters.

   
  Dades en brut i dades passades a net
   
 

La imatge següent mostra un fragment d'un treball escolar semblant al que fareu amb les vostres dades. Com que correspon a una classe dels anys setanta, està fet a mà.

L'objectiu d'aquesta unitat didàctica és que ho aprengueu a fer amb l'ajut de l'ordinador. Tant de bo que ho aconseguiu tan bé com la mostra que se us presenta!

  • Vosaltres teniu recollides dades en brut, algunes de les quals corresponen a la variable nombre de germans. Aneu pensant quines feines creieu que caldrà fer per incloure en el vostre dossier un estudi com el que mostra la imatge. Al llarg d'aquesta unitat didàctica, veureu com us pot ajudar l'ordinador... i això sí que serà tenir les dades passades a net!

  • Abans de seguir endavant, se us recomana que navegueu per la imatge anterior, la que mostra el treball dels vostres companys, i cliqueu sobre els elements destacats. Potser ja havíeu descobert pel vostre compte que, si ho feu, això us obrirà diferents finestres del glossari, amb la qual cosa, recordareu el significat dels termes que apareixen a la imatge.
   
  Estadística amb l'ordinador
   
 

Tot seguit, començareu a fer estadística amb l'ordinador. L'aplicatiu que fareu servir en les activitats d'aquesta unitat didàctica està dissenyat fent servir un programa molt potent, un full de càlcul.

L'elaboració prèvia per part dels autors fa que ja trobeu bona part de la feina feta i que no faci falta que conegueu aquest recurs informàtic que, sens dubte, tindreu ocasió d'estudiar al llarg de l'educació secundària. Quan ho feu, podreu entendre què hi ha darrere el recurs que es presenta tot seguit. Ara interessa més centrar l'atenció en l'estadística que en el funcionament d'un full de càlcul.

   
  Freqüències absolutes i relatives
 
 

Ara, heu de recuperar el fitxer EstEso-exemple.xls. Quan ho feu, us sortirà un rètol amb uns botons que avisen sobre l'existència de macros. Podeu tenir plena confiança que no faran mal al vostre ordinador, per tant, cliqueu sobre el botó Habilitar macros.

Ara, obriu el document indicat seguint aquestes instruccions:

  • Si treballeu localment, amb tots els materials descarregats d'Internet, el vostre professor o la vostra professora us dirà quina és la carpeta on trobareu el document EstEso-exemple.xls.
  • Altrament, si treballeu en línia, el podeu descarregar clicant sobre la imatge següent, que fa visual el que es mostra en pantalla quan obriu el fitxer.

Obre el fitxer de treball

A la finestra que s'obre, podeu observar, a l'esquerra, una taula de freqüències, que correspon a la variable nombre de germans de l'exemple que, fet a mà, encapçalava aquesta unitat. En la primera columna, teniu els diferents valors de la variable, i en la segona es veuen les freqüències absolutes respectives . Aquests valors es poden entrar per part de l'usuari/ària i, llavors, de manera automàtica, es calculen les freqüències relatives corresponents .

  • Podeu comprovar que, si canvieu alguna de les dades d'aquestes dues primeres columnes, en prémer la tecla Retorn, es torna a calcular el nou valor de la freqüència relativa. Aquesta és una característica fonamental del treball amb aquests programes d'ordinador anomenats fulls de càlcul.
  • També podeu investigar altres possibilitats que us dóna aquest programa d'ordinador. Ara bé, heu de saber que, en les activitats pròximes, analitzareu a fons totes aquestes possibilitats.

Potser pensareu que aquí ja es veuen les dades passades a net, com a l'exemple dels companys de fa uns anys, i us preguntareu si aquesta tasca s'ha de fer a mà o la pot fer l'ordinador. Si penseu "segur que ens la pot fer l'ordinador!", ho encerteu de ple.

A la part inferior de la pantalla, hi ha unes etiquetes o pestanyes amb els noms.

Cadascuna d'aquestes etiquetes dóna accés a diferents fulls que fareu servir en les diverses activitats que es plantejaran. Seleccioneu ara . Veureu de seguida com s'havia començat la feina entrant un a un els valors de la variable nombre de germans, que són, individualment:

  • Aquests valors s'han entrat successivament a la columna Entrada de dades i el programa preparat amb el full de càlcul ja ha generat automàticament la taula: ha passat les dades a net.
  • En aquest full, només podeu canviar els valors individuals de les dades. Investigueu!
  • També podeu començar a analitzar les altres possibilitats que us dóna aquest full. Heu vist alguns gràfics? Vegeu què passa amb la mitjana, la mediana i la moda si canvieu algun valor? Però no us capfiqueu en això, que és la feina de pròximes activitats!
Ja podeu tancar la pantalla on teniu el full de càlcul EstEso-exemple.xls (sense guardar els canvis), i, després d'aquest primer contacte amb l'aplicatiu que fareu servir, tot seguit sereu vosaltres que haureu d'entrar les vostres pròpies dades! Per on haureu de començar?
   
  Ara amb les vostres dades!
   
 

Heu de començar per poder accedir als valors de les dades recollides a la classe per a la variable nombre de germans. El vostre professor o la vostra professora us indicaran com ho heu de fer per disposar d'una llista semblant a la que s'ha mostrat a l'exemple.

I una vegada disposeu de les dades, ja podeu anar per entrar-les a l'ordinador!

Ara engegueu l'aplicatiu informàtic sense cap dada: és el fitxer EstEso.xls. Recordeu que podeu clicar tranquil·lament sobre el botó Habilitar macros i feu com sempre:

  • Si treballeu localment, trobareu el fitxer a la carpeta on teniu els fitxers de treball. L'obrireu fent doble clic al nom del document: EstEso.xls.
  • Altrament, si treballeu en línia, el podeu descarregar clicant sobre la imatge següent, que fa visual el que es mostra en pantalla quan obriu el fitxer.

Fixeu-vos que està actiu el full , l'últim que havíeu vist. Ja imaginareu, doncs, que heu d'entrar les vostres dades a les cel·les que estan en blanc sota el títol Entrada de dades:

  • Vegeu que la primera cel·la està seleccionada: té un requadre que la destaca.
    (Si per la raó que sigui, això no fos així, feu clic amb el ratolí dintre la cel·la i així la seleccionareu.)
  • Escriviu la primera dada (en l'exemple és un 3) i premeu la tecla Retorn. El cursor haurà passat a la cel·la següent i ja podeu entrar una dada nova. I així successivament.
  • Continueu aquest procés fins a haver entrat totes les dades de la classe

A mesura que heu entrat les dades, l'aplicació ha anat construint la taula de freqüències absolutes i relatives. A més, haurà calculat el nombre de dades i altres paràmetres estadístics dels quals es parlarà a la pràctica 4.

Serà interessant que compareu les taules obtingudes amb les que han trobat els companys i les companyes dels ordinadors del voltant. És clar que, si tothom entra les mateixes dades, tothom ha d'obtenir la mateixa taula de valors!

Quan tingueu constància que ja teniu les dades correctes, és el moment de guardar el fitxer, que a l'activitat següent el tornareu a fer servir. Guardeu-lo tal com us indiqui el professor o la professora en una carpeta personal amb el nom EstEso-dades.xls.

   
Una reflexió sobre freqüències absolutes i freqüències relatives
   

Quadern virtual

Cliqueu a la icona de l'esquerra i obrireu el quadern virtual d'aquesta pràctica. No cal dir que és interessant que hi poseu molta atenció per resoldre'l correctament.

Les qüestions que hi trobareu us permetran revisar les idees que heu treballat a les activitats d'aquesta pràctica pel que fa a les taules de freqüències, i, molt en especial, haureu de pensar per què és més significatiu conèixer les freqüències relatives que no les freqüències absolutes.

   
Continueu amb el dossier
   
Imprimiu

Per acabar la pràctica, cal que concreteu la vostra feina per a una avaluació posterior per part del professorat. Heu d'obrir el vostre dossier.doc (o el nom amb què el tingueu guardat) i passeu a la pàgina 3.

Haureu d'emplenar la taula de valors de la variable nombre de germans per a les dades recollides a la vostra classe i comentar quines són les feines que creieu que fareu en les pròximes activitats amb aquestes dades i la vostra opinió sobre l'eficàcia del treball amb ordinador.

També se us demanarà que comenteu les diferències entre les dades de la vostra classe i les de l'exemple. Si creieu que n'hi ha moltes, sabríeu explicar per què? (Penseu que l'exemple és una classe de fa bastants anys.)

I com a darrera reflexió, se us demana que penseu si l'ordinador us ajudarà per aconseguir una presentació acurada de les dades de la vostra classe... i insistim que, en acabat, no us heu d'oblidar de guardar la feina que heu fet al dossier!