Estadística amb
ordinador
Són molt antics els cotxes? De quin color són? |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Treball de recapitulació | |||||||||||||||||||||||||
Com a treball final, se us proposa que recolliu dades relatives als cotxes que circulen al vostre poble o ciutat. Entre totes i entre tots en podreu recollir una mostra ben nombrosa, després heu de seguir les instruccions del professorat per fer-ne un estudi i veure si el parc automobilístic és molt modern o no gaire (amb una recerca adequada de dades a Internet), o, alternativament, fer el recompte de com es distribueixen les colors. |
|||||||||||||||||||||||||
Preparació de la recollida de dades | |||||||||||||||||||||||||
Vist l'objectiu del treball (estudiar l'antiguitat i el color dels cotxes que circulen) ja us podeu imaginar què haureu d'anotar: el color i la matrícula. Se us suggereix que us feu una taula semblant a la que podeu veure seguidament (o potser el vostre professor o la vostra professora ja us donaran una còpia impresa).
Una part de les dades (les dues primeres columnes) les recollireu en treball de camp (és a dir, al carrer). Les altres les omplireu a l'aula o a casa. Però si penseu en la feina que heu fet en aquesta unitat didàctica, de seguida imaginareu que abans de sortir al carrer i començar a anotar dades convé un debat i un acord:
|
|||||||||||||||||||||||||
Recollida de dades | |||||||||||||||||||||||||
|
Hi ha un aspecte fonamental de la recollida de dades en què tindrà una intervenció directa el professorat. Si sortíssiu al carrer a anotar matrícules i colors dels cotxes sense unes instruccions clares seria molt possible que un munt de dades estiguessin repetides. Per tant, el professorat us donarà instruccions concretes perquè us agrupeu per parelles i llavors tingueu present:
|
||||||||||||||||||||||||
Codificació i emmagatzemament de les dades recollides | |||||||||||||||||||||||||
Ja teniu les dues primeres columnes plenes i les haureu d'emmagatzemar. Però abans d'obrir EstEso.xls i començar a posar dades a l'ordinador, cal una tasca de preparació.
Ja esteu a punt d'emmagatzemar dades a l'ordinador.
També heu d'emmagatzemar les dades relatives a les matrícules dels cotxes.
|
|||||||||||||||||||||||||
Preparació de l'estudi | |||||||||||||||||||||||||
Haureu de seguir molt bé les instruccions pel que fa al procediment que cal seguir per poder ajuntar totes les dades en un sol arxiu informàtic (segurament, aquesta feina la farà el professorat o algun grup d'alumnes). Quan la feina prèvia estigui feta, us donaran dues taules amb les freqüències observades en el conjunt de dades recollides globalment per tota la classe. Una correspondrà a les dades del color dels cotxes i l'altra a l'antiguitat. El professorat us indicarà si heu de fer un estudi d'una variable, o de l'altra, o de totes dues o, fins i tot, si podeu anar a l'apartat d'ampliació i relacionar-les. Per a l'estudi d'una variable:
Naturalment, la taula global de totes les dades l'haureu de copiar al dossier i comentar-la. Hi veieu el que pensàveu a priori? Trobeu alguna sorpresa? També haureu de copiar al dossier algun gràfic, el que cregueu que s'adiu més amb la variable estudiada, amb el benentès que no heu d'oblidar mai que fer estadística no és, solament, elaborar taules i gràfics, sinó interpretar-los i comentar-los. |
|||||||||||||||||||||||||
I quan ja teniu les dades... a estudiar-les i a acabar el dossier | |||||||||||||||||||||||||
![]() |
Així com després de cada pràctica havíeu de seguir unes instruccions molt concretes per resumir al dossier la feina feta, ara deixem plenament a la vostra iniciativa acabar el dossier i explicar què heu fet en el treball final (això sí: cadascú haurà de seguir amb atenció les instruccions del seu professor o la seva professora, és clar). Apa doncs, comenceu per pensar un títol per al treball, analitzeu les taules de valors i gràfics que segurament teniu guardats en un document provisional, mireu quines copieu al dossier..., i no oblideu que, en el dossier, tan importants com les taules i els gràfics seran els comentaris que hi feu! Molt bona feina! |
||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||