Estadística amb ordinador  

Són molt antics els cotxes? De quin color són?   
 
Tornar presentació tema
    Pràctica 1 Pràctica 2 Pràctica 3 Pràctica 4 Pràctica 5 Treball proposat
   
  Treball de recapitulació
   
 

Com a treball final, se us proposa que recolliu dades relatives als cotxes que circulen al vostre poble o ciutat. Entre totes i entre tots en podreu recollir una mostra ben nombrosa, després heu de seguir les instruccions del professorat per fer-ne un estudi i veure si el parc automobilístic és molt modern o no gaire (amb una recerca adequada de dades a Internet), o, alternativament, fer el recompte de com es distribueixen les colors.

   
  Preparació de la recollida de dades
   
 

Vist l'objectiu del treball (estudiar l'antiguitat i el color dels cotxes que circulen) ja us podeu imaginar què haureu d'anotar: el color i la matrícula. Se us suggereix que us feu una taula semblant a la que podeu veure seguidament (o potser el vostre professor o la vostra professora ja us donaran una còpia impresa).

matrícula
color
codi
color
codi
antiguitat
       
       
       
       
...
...
...
...

Una part de les dades (les dues primeres columnes) les recollireu en treball de camp (és a dir, al carrer). Les altres les omplireu a l'aula o a casa.

Però si penseu en la feina que heu fet en aquesta unitat didàctica, de seguida imaginareu que abans de sortir al carrer i començar a anotar dades convé un debat i un acord:

  • Pot apuntar tothom els colors de la manera que vulgui? No!
  • Així doncs, quins colors considerareu? Ho heu de debatre, amb el benentès que convé que les possibilitats no siguin gaire nombroses i que les podeu completar amb una categoria Altres.
  • Heu de tenir ben present que heu d'arribar a un acord i anotar-lo tothom de la mateixa manera.
  • I tingueu en compte que també heu de pensar amb quin codi anotareu cada color quan entreu les dades a l'ordinador.
   
Recollida de dades
   

 

Hi ha un aspecte fonamental de la recollida de dades en què tindrà una intervenció directa el professorat. Si sortíssiu al carrer a anotar matrícules i colors dels cotxes sense unes instruccions clares seria molt possible que un munt de dades estiguessin repetides.

Per tant, el professorat us donarà instruccions concretes perquè us agrupeu per parelles i llavors tingueu present:

  • Quantes dades ha de recollir cada parella?
  • En quina zona s'han de recollir les dades?
  • En quin horari ho farà cada grup?
Apa, doncs, una carpeta, uns fulls per anotar les dades, un llapis..., i, seguint amb molta atenció les indicacions de procediment, cap a fer la feina de camp!
   
Codificació i emmagatzemament de les dades recollides
   
 

Ja teniu les dues primeres columnes plenes i les haureu d'emmagatzemar. Però abans d'obrir EstEso.xls i començar a posar dades a l'ordinador, cal una tasca de preparació.

  • Pel que fa al codi de color:
    • Ja l'haureu decidit en la tasca de preparació.
    • Convé que l'anoteu a mà en els vostres fulls de camp perquè això facilita la feina d'entrada de dades a l'ordinador.

  • Pel que fa al codi d'antiguitat:
    • Se us suggereix aquests codis:
            A: cotxes matriculats el darrer any
            B: cotxes amb una antiguitat entre 1 i 3 anys
            C: cotxes amb una antiguitat entre 3 i 5 anys
            D: cotxes amb una antiguitat de 5 a 10 anys
            E: cotxes de més de 10 anys
    • I com esbrinareu l'antiguitat d'un cotxe a partir de la seva matrícula?
      Se us aconsella una recerca a Internet. Ja sabeu que el cercador Google us pot ajudar molt. A veure si trobeu pàgines adequades!
      Tanmateix, ja hem fet la feina per vosaltres i us donem algunes adreces que us poden ajudar.
      • Per a les matrícules antigues: cliqueu aquí i després trieu Matrículas por provincias.
      • Per a les matrícules amb la normativa actual: cliqueu aquí.
    • Així doncs, cal que anoteu a mà a la darrera columna dels vostres fulls de dades el codi d'antiguitat de cada cotxe que teniu en la vostra base de dades.

Ja esteu a punt d'emmagatzemar dades a l'ordinador.

  • Per a l'estudi dels colors:
    • Obriu de la manera que és habitual l'aplicatiu EstEso.xls
    • Accediu al full .
      Veureu:
                          Obre el fitxer de treball

    • Tothom entrarà, primer de tot, a la columna Valor els noms exactes dels colors dels cotxes tal com heu decidit classificar-los, i a la columna Codi els codis corresponents. No oblideu que, si a la categoria Altres hi ha un color que apareix molt sovint, és recomanable donar-li un codi propi.
    • I tot seguit, cadascú entrarà a la primera columna els codis dels colors que corresponen a les dades que ha recollit ell/ella, individualment, o en parella, o grup petit.
    • Anoteu la taula de valors recollits (que segurament haureu d'entregar al professorat perquè ajunti les dades i pugueu fer l'estudi global amb les dades recollides conjuntament). Com que també podrà formar part del dossier, ara de moment se us suggereix d'obrir un document del processador de textos i anar-hi enganxant material que després pot ser útil.
    • Finalment, no us oblideu de guardar les dades emmagatzemades a la vostra carpeta personal. Haureu de fer Guardar como i donar un nom diferent al fitxer EstEso.xls. Suggerim EstEso-colors.xls. Després de guardar les dades, tanqueu l'aplicatiu.

També heu d'emmagatzemar les dades relatives a les matrícules dels cotxes.

  • Per a l'estudi de l'antiguitat:
    • Obriu, com és habitual, l'aplicatiu EstEso.xls i accediu al full .
    • Cadascú començarà entrant a la columna Valor una descripció abreujada de les categories d'antiguitat dels cotxes (per exemple: últim any, de 1 a 3, etc.), i, a la columna Codi, els corresponents codis (per exemple, els que se us han suggerit: A, B, etc.).
    • Seguidament, tothom entrarà a la primera columna (la que porta el rètol Entrada de dades per codi) els codis d'antiguitat que corresponen als cotxes que ha observat i recollit ell/ella o el seu grup de treball.
    • En acabat ja podeu fer la taula de valors recollits (que, com la dels colors, pot formar part del dossier, i que serà necessària per ajuntar les dades i fer-ne un sol estudi). De moment, seguiu el consell d'anar guardant material en un document provisional.
    • Cal que us diguem que no us podeu oblidar de guardar les dades emmagatzemades? Heu de fer Guardar como, indicar la vostra carpeta personal i donar un nom al fitxer. Suggerim EstEso-antiguitat.xls.
I ja podeu avançar!
   
Preparació de l'estudi
   
 

Haureu de seguir molt bé les instruccions pel que fa al procediment que cal seguir per poder ajuntar totes les dades en un sol arxiu informàtic (segurament, aquesta feina la farà el professorat o algun grup d'alumnes).

Quan la feina prèvia estigui feta, us donaran dues taules amb les freqüències observades en el conjunt de dades recollides globalment per tota la classe. Una correspondrà a les dades del color dels cotxes i l'altra a l'antiguitat. El professorat us indicarà si heu de fer un estudi d'una variable, o de l'altra, o de totes dues o, fins i tot, si podeu anar a l'apartat d'ampliació i relacionar-les. Per a l'estudi d'una variable:

  • Heu d'obrir l'aplicatiu EstEso.xls i accedir al full .
  • A la columna Dades, entrareu el valor descriptiu de la variable (no pas el codi, això és perquè els gràfics quedin millor). És a dir:
    • en el cas dels colors, posareu Blanc, Blau, etc.
    • en el cas de l'antiguitat, Últim any, de 1 a 3, etc.
  • Naturalment, a la columna Freq. absoluta entrareu aquesta dada corresponent a cada valor.
  • I així ja tindreu feta la taula de freqüències relatives i podreu fer gràfics.

Naturalment, la taula global de totes les dades l'haureu de copiar al dossier i comentar-la. Hi veieu el que pensàveu a priori? Trobeu alguna sorpresa?

També haureu de copiar al dossier algun gràfic, el que cregueu que s'adiu més amb la variable estudiada, amb el benentès que no heu d'oblidar mai que fer estadística no és, solament, elaborar taules i gràfics, sinó interpretar-los i comentar-los.

   
I quan ja teniu les dades... a estudiar-les i a acabar el dossier
   
Pràctica 1

Així com després de cada pràctica havíeu de seguir unes instruccions molt concretes per resumir al dossier la feina feta, ara deixem plenament a la vostra iniciativa acabar el dossier i explicar què heu fet en el treball final (això sí: cadascú haurà de seguir amb atenció les instruccions del seu professor o la seva professora, és clar).

Apa doncs, comenceu per pensar un títol per al treball, analitzeu les taules de valors i gràfics que segurament teniu guardats en un document provisional, mireu quines copieu al dossier..., i no oblideu que, en el dossier, tan importants com les taules i els gràfics seran els comentaris que hi feu!

Molt bona feina!