Anar a pàgina Religió

Sentiment religiós i cultes primitius

Text 1:

Els homes primitius retien culte a alguns arbres i s’aplegaven al seu voltant com si fossin temples.

Text 2:

Un autor pagà del segle I aC planteja si els déus són indiferents a la vida i la conducta dels éssers humans.

Text 3:

Un autor pagà del segle I dC intenta donar una explicació psicològica del fet que els romans (o els grecs) retin culte a nombrosos déus.

Text 4:

En gairebé totes les cultures de l’Antiguitat, hom creia que alguns arbres i plantes tenien propietats sobrenaturals. Això els conferia un caràcter religiós, i eren objecte de veneració amb diversos actes rituals.(Ciències naturals)

Text 5:

Descripció dels sàxons, poble d’origen germànic, que, durant l’època de les migracions en terres de l’Imperi, atacaren sovint els romans a les costes de Bretanya i de la Gàl·lia nord-occidental. L’autor, Sidoni Apol·linar, descriu els seus costums i alguns ritus que practicaven. (Ciències socials)

 

 

 

 


Els homes primitius retien culte a alguns arbres i s’aplegaven al seu voltant com si fossin temples.

Plini, Història natural XII 3

Text a Internet:

http://www.ukans.edu/history/index/europe/ancient_rome/E/Roman/Texts/Pliny_the_Elder/12*.html

Referència editorial:

Loeb Classical Library, Harvard University Press, Cambridge, Massachusets, Londres 2000

Traducció:

[3] Al començament, el arbres foren els temples de les divinitats, i, seguint els ritus antics, encara avui, a les contrades rurals senzilles, hom consagra a Déu algun arbre d’alçada excepcional, i no venerem pas amb més devoció les imatges resplendents d’or i de vori que els boscos i el silenci que hi regna. Algunes espècies determinades d’arbres han estat sempre dedicades a la seva divinitat particular, com, per exemple, l’alzina a Júpiter, el llorer a Apol·lo, l’olivera a Minerva, la murtra a Venus i el pollancre a Hèrcules; a més, creiem que els Silvans, els Faunes i diverses categories de deesses han estat assignats pel cel als boscos com a divinitats seves particulars.

(Joan Bellès)

Suggeriments d’activitats:

* Explicar per què els arbres inspiraven en els homes primitius un sentiment religiós.

* Fer dues llistes confrontades de les divinitats esmentades en el text i dels arbres amb els quals estaven relacionats especialment.

* Cercar informació d’alguns indrets del nostre país on hi ha, o es diu que hi havia hagut, algun arbre venerat com a sagrat.

Relació amb altres matèries:

— Mitologia

— Ciències socials

— Psicologia

Nivells per a ser utilitzat:

2n cicle d’ESO i Batxillerat

Grau de dificultat del text original:

Alta, per a 2n de Batxillerat, amb ajuda del professor.

Anar a l'inici de la pàgina

 

 

Un autor pagà del segle I aC planteja si els déus són indiferents a la vida i la conducta dels éssers humans.

Ciceró, La natura dels déus I 3-4

Text a Internet:

http://www.thelatinlibrary.com/cicero/nd1.shtml#3

Referència editorial:

Fundació Bernat Metge, Editorial Alpha, S.A., Barcelona 1988

Traducció:

[3] Hi ha, doncs, filòsofs i n’hi ha hagut que opinaren que els déus no tenien cap mena de cura dels assumptes humans; però si aquest parer és veritable, ¿quin sentit tenen la pietat, la santedat i la religió? Perquè tot això ha d’ésser consagrat netament i honesta a la voluntat dels déus, si és que el gènere humà rep dons i orientacions dels déus immortals; però si, al contrari, els déus no poden ajudar-nos, ni ho volen ni se’n preocupen, ni s’adonen de les nostres accions, ni hi ha res que pugui brollar d’ells vers la vida dels homes, ¿quin sentit té que preguem, honorem i adorem els déus immortals? I la pietat, de fet, com les virtuts restants, no pot fonamentar-se en una mena de fingida aparença; amb aquella, és necessari suprimir a l’acte la pietat i la religió, desaparegudes les quals, se’n segueix la pertorbació de la vida i una gran confusió; [4] i fins i tot no sé si, perduda la pietat envers els déus, no caurien també la lleialtat i la vida social del gènere humà i especialment l’única virtut superior a totes: la justícia.

(Joan Manuel del Pozo, FBM 1988)

Suggeriments d’activitats:

* L’autor, pagà, donant per descomptada l’existència dels déus, planteja una qüestió que afecta la vida i la conducta dels éssers humans. Explicar breument quin és el problema plantejat.

* Explicar si per als cristians (o, eventualment, per alguna altra religió ben coneguda per l’alumne) Déu s’implica en la vida dels homes o li és indiferent. Argumentar la resposta amb exemples concrets de la vida quotidiana.

* Comentar què representen respecte al tema present algunes expressions ben arrelades en la nostra societat, com «si Déu vol», «amb l’ajuda de Déu», «Déu nos en guard», etc.

* Comentar, a la llum de la darrera expressió d’aquest text, una frase que Dostoievski posa en boca d’un dels personatges de l’obra Els germans Karamàzov: «Si Déu no existeix, tot és permès».

Relació amb altres matèries:

— Ètica

— Ciències socials

— Psicologia

Nivells per a ser utilitzat:

Batxillerat

Grau de dificultat del text original:

Mitjana per a 2n de Batxillerat.

Anar a l'inici de la pàgina

 

 


Un autor pagà del segle I dC intenta donar una explicació psicològica del fet que els romans (o els grecs) retin culte a nombrosos déus.

Plini, Història natural II 14-15

Text a Internet:

http://www.thelatinlibrary.com/pliny.nh2.html

Referència editorial:

Fundació Bernat Metge, Editorial Alpha, S.A., Barcelona 1925

Traducció:

[14] Per la qual cosa imputo a la poquesa humana cercar el semblant i la forma de Déu. Sigui Déu el que es vulgui, si per ventura és cap altra cosa que el sol, i estigui onsevulla, és tot sentit, tot esguard, tot oïda, tot ànima, tot esperit, tot ell mateix. I creure que hi ha innombrables déus, com innombrables són les qualitats dels homes: Vergonya, Pau, Pensa, Esperança, Honor, Clemència, Fe, o creure, com vol Demòcrit, que només n’hi ha dos: Càstig i Premi, és gairebé la més gran de les nicieses. [15] La humanitat, fràgil i treballosa, ha establert aquesta divisió recordant-se de la seva feblesa, per tal que cadascú adorés la part de què sentís més fretura. Encara, veiem canviar els noms de les divinitats segons les nacions, i cadascuna d’aquestes en té d’innombrables, les mateixes divinitats infernals han estat distribuïdes en classes, com les malalties i moltes menes de flagells, les quals voldríem apaivagar per tal com ens esporugueixen.

(Marçal Olivar, FBM 1925)

Suggeriments d’activitats:

* Dir si l’autor, que visqué en el segle I i no era cristià, s’inclina per l’ateisme, el politeisme o el monoteisme. Justificar la resposta.

* Concretar quins defectes veu l’autor a la religió del seu temps i a què els atribuïa.

* Esmentar els qualitats que l’autor atribueix a Déu i dir quines semblances hi ha amb el que els cristians anomenen «atributs de Déu».

Relació amb altres matèries:

— Psicologia

— Ciències socials

— Mitologia

Nivells per a ser utilitzat:

2n cicle d’ESO i Batxillerat

Grau de dificultat del text original:

Alta, per a 2n de Batxillerat, amb ajuda el professor.


Anar a l'inici de la pàgina