Enrera
Mòdul 2
Llenguatge audiovisual
  Pràctica
1
2
3
4
         
 
 

L'objectiu d'aquesta pràctica és conèixer el concepte d'angle de visió o punt de vista, els diferents tipus i els criteris que s'han de tenir en compte per a la seva aplicació, sempre en funció del valor expressiu que es pretengui aconseguir i en consonància amb l'enquadrament triat en cada cas i la continuïtat entre plans.

  • Concepte d'angle de visió i classificació
  • Descripció i valor expressiu de cadascun dels angles de visió o punts de vista
  • Proposta de treball
   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica
Concepte d'angle de visió i classificació
   
 

Seguim sumant. A la selecció d'un tipus de pla i la seva composició, afegirem un altre element que sens dubte contribueix a potenciar, juntament amb els altres, el valor expressiu d'un pla, l'angle de visió, que defineix el punt de vista de la càmera amb relació al referent.

Tot i que hi ha tants angles de visió com graus a l'escala, tractarem sols els més convencionals. Descobriu-los a través d'aquests exemples i amb relació al significat que creieu aporten al pla.

Comenceu, doncs, analitzant les següents imatges. Primer de tot, observeu-les; després, relacioneu-les amb un d'aquests tres possibles significats fent clic a la corresponent opció que hi ha a sota de cada pla.

a) Manifesta normalitat.

b) El referent transmet una o diverses percepcions visuals a l'espectador, com per exemple: disminució, inferioritat, feblesa, submissió, indefensió, aclaparament, opressió... O bé tot el contrari, si el protagonisme es dóna a qui està per sobre del referent: situació de privilegi, domini de la situació...

c) Reforça el referent, engrandint-lo, solemnitzant-lo, potenciant la sensació de superioritat, de satisfacció; el significat és a l'inrevés si es pensa en qui està per sota del referent.

  • Comproveu si les relacions que heu fet coincideixen amb les del quadre.

Tipus d'angle
Posició de la càmera
Normal L'eix de la càmera és perpendicular al referent.
Picat o de presa alta L'eix de la càmera va de dalt a baix, sempre per damunt del referent. Quan és total, l'exemple del mig, s'anomena zenital.
Contrapicat o de presa baixa L'eix de la càmera va de baix a dalt, sempre per sota del referent.

Dos suggeriments:

Fixeu-vos en aquests models de pla i decidiu quins angles de visió ofereixen una informació més natural o simplement diferent al que se sol enregistrar.

  • Trenqueu amb la tendència d'enregistrar un pla estant dempeus i des de l'alçada dels vostres ulls. Un pla amb angle normal també ho és si s'enregistra a diferents altures.

    • Podeu estirar-vos a terra, estar asseguts o simplement fer una genuflexió per enregistrar plans amb angle normal. Heu de cercar posicions que fugin de la rutina, combinant en les vostres produccions diferents perspectives que contribueixin a donar un major dinamisme i enriquiment visual.

    • Posant-vos a l'altura dels referents podeu aconseguir imatges molt més atractives i naturals. En el cas dels infants, per exemple, no se'ls fa més petits del que són i quan ells mateixos es veuen en una pantalla, segur que es troben més identificats.

Observeu ara aquests altres exemples. A veure què us suggereix com a espectadors.

  • Inclinar i/o girar la càmera en diverses posicions és un recurs més que podeu utilitzar per aconseguir perspectives més informals i atractives, allunyades del que se sol fer habitualment. També podeu obtenir tot un seguit d'efectes visuals, com ara introduir aigua en un got a l'inrevés, o bé arrossegar-se per un sostre o escalar per una paret quan en realitat el referent està en terreny pla, etc.

   
Descripció i valor expressius de cadascun dels angles de visió o punts de vista
   
 

Fins aquí s'ha parlat de l'angle de visió en sentit global. Però no va de més exposar també amb detall les característiques individuals de cadascun d'ells, tot concretant amb detall allò que mostren i el seu valor expressiu, junt amb unes imatges que acabin d'ajudar a la clarificació de la seva funcionalitat.

L'angle de visió fa referència a la diferència entre el nivell de presa de vista i el de l'objecte o subjecte que ha de ser enregistrat, dit d'una altra manera, defineix el punt de vista de la càmera amb relació al referent.

  • És una variable formal que ajuda a potenciar el valor expressiu de la presa, aportant una informació anàloga a la que nosaltres mateixos podem tenir amb els nostres ulls depenent d'on estiguem situats i a on mirem, és evident que no apreciarem els referents de manera diferent en funció de si mirem des d'un avió, un ascensor, un edifici alt, estirats a terra, etc.

  • Recordeu que hi ha tants angles com graus a l'escala, però convencionalment es fa la següent classificació.

   
 

ANGULACIÓ NORMAL o FRONTAL (AN)

L'eix de la càmera és perpendicular al rostre del personatge o de l'objecte, independentment de la seva postura (dempeus, tombat, assegut...).

  • Valor expressiu que manifesta normalitat.
   
 

ANGULACIÓ EN PICAT o ANGLE DE PRESA ALTA (AP)

És l'angle que enregistra de dalt cap a baix, per damunt del referent.

  • Valor expressiu que es fa servir per disminuir, empetitir, produir sensació de feblesa, inferioritat, submissió, opressió, aclaparament, indefensió... en el referent, o bé per  transmetre a l'espectador una impressió de punt de vista privilegiat, de control, de domini de la situació per part del personatge amb relació al referent. També pot tenir un valor merament descriptiu, per presentar millor un paisatge o una multitud.
   
 

ANGULACIÓ EN CONTRAPICAT o ANGLE DE PRESA BAIXA (ACP)

Angle que enregistra de baix a dalt, per sota del referent.

  • Valor expressiu que reforça, emfatitza, engrandeix, monumentalitza, solemnitza, potencia el referent (personatge, objecte, context...), i dóna la sensació de superioritat, de domini.
   
 

ANGLE INCLINAT (AI)

Enregistrament amb la càmera inclinada lateralment.

  • Expressa inestabilitat, inquietud, inseguretat, etc., i accentua la subjectivitat de l'enquadrament.
   
Pràctica
Proposta de treball
   
 

En aquesta pràctica es tracta de que cada grup prepari una producció videogràfica d'una durada d'entre quinze i vint segons, que contempli els següents elements:

  • Pel que fa a la temàtica.

    1. Buscar un tema per tractar audiovisualment, tot deixant constància clara del missatge que es vol transmetre a l'espectador.

    2. Concretar i estructurar esquemàticament l'argument, tenint en compte que no pot sobrepassar els 20 segons.

Tema  
Missatge  

Argument

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Des del vessant tècnic:

    1. Especificar en funció de la idea que es vol comunicar els tipus de plans, la seva composició i l'angulació més adient.

Nº Pla

 

QUÈ ES VEURÀ?

Relacionar els referents que hi sortiran, concretant la seva distribució dins l'enquadrament de la càmera

Quin Pla?

 

Quin Angle?

 

1
     
2
     
3
     
4
     
5
     
6
     
7
     

Com en anteriors pràctiques es recorda la necessitat de dedicar una estona a comentar els resultats obtinguts i poder comprovar així que s'han assolit els objectius proposats, que no són altres que la interiorització dels conceptes treballats.

   
   
 
Amunt