Enrera
Mòdul 2
Llenguatge audiovisual
  Pràctica
1
2
3
4
         
 
 

L'objectiu d'aquesta pràctica és conèixer alguns aspectes bàsics relacionats amb la continuïtat o ràcord en el moment d'enregistrar amb la càmera i el posterior procés de muntatge o edició.

  • La continuïtat entre plans
  • Proposta de treball
   
  Desenvolupament de la pràctica
 
Pràctica
La continuïtat entre plans
   
 

S'entén per continuïtat o ràcord la coherència temàtica i perceptiva, tant temporal com espacial, que ha d'haver entre plans successius i que es regeix per tot un conjunt de normes audiovisuals que descobrireu seguidament.

  • Normes que heu de tenir en compte quan elaboreu el guió i, per descomptat, en el moment d'enregistrar les imatges, per facilitar el muntatge i garantir l'èxit del producte final.

  • Tingueu en compte que el respecte al principi de continuïtat entre dos plans no és incompatible amb el rodatge d'escenes en diferents llocs i moments, sempre i quan es respectin aquestes normes elementals que garanteixin l'associació d'imatges i àudio entre plans successius, de manera que l'espectador els pugui contemplar com a continus, sense elements distorsionadors.

Descobriu aquestes normes a través de l'observació i anàlisi de cadascuna de les sèries de plans que tot seguit s'exposen.

  • Heu de triar la unió de plans que creieu que respecten el principi de continuïtat, la més adequada en cada cas, fent clic sobre l'opció A o B:
   
 

EXEMPLE 1

A
B

 

A
B
  • De seguida us deveu haver adonat que en el primer exemple, el segon pla de l'opció A no respecta la norma de continuïtat pel que fa a la il·luminació i el color, perquè s'ha enregistrat a contrallum (fixeu-vos com la persiana està aixecada). En canvi, l'opció B, la correcta, sí que reuneix tots els requisits de llum i color, el contrallum no existeix.

  • Passa el mateix en el segon cas: l'opció A, en el tercer pla, que no coincideix amb els anteriors pel que fa a la llum solar, és una imatge enregistrada quan el sol ja no hi tocava, al contrari que a l'opció B, en què l'enregistrament dels tres plans ha estat seguit.

Conclusió: Cal tenir molt en compte el factor il·luminació en la continuïtat de plans, procurant que és mantingui dintre del que sigui possible una mateixa tonalitat.

   
 

EXEMPLE 2

A
B
  • En ambdues opcions el primer pla és el mateix, però en el segon pla de l'opció A, el pentinat és un altre; a més, la noia no porta ulleres i per fer-ho encara més exagerat, els elements que es troben sobre la taula estan situats de manera diferent. És obvi que és l'opció incorrecta.

Conclusió: Per mantenir la coherència visual, és necessari que en els canvis de plans els diferents elements que l'integren siguin els mateixos, que no canviïn de forma, de lloc ni de posició, o que es caigui en l'oblit de deixar-se'n algun pel camí.

  • Els professionals acostumen a tenir un script o secretari de rodatge, que té com a única responsabilitat vetllar per aquests detalls (maquillatge, pentinat, roba, etc.).
  • En el vostre cas, no teniu més remei que assumir també aquest paper.
  • És molt aconsellable fer fotografies de la darrera escena des de diferents perspectives, tant pel que fa al context com a cadascun dels personatges que hi intervenen, o si més no visionar i repassar les últimes escenes de la cinta de vídeo quan s'atura un rodatge durant hores o dies.
   
 

EXEMPLE 3

A
B
  • En aquest exemple potser us ha costat una miqueta més definir-vos, perquè hi intervé l'eix d'acció o eix d'interacció, la línia imaginària que es traça sobre la direcció de l'acció.

  • Fixeu-vos com en el primer pla de les dues opcions, se situen dues persones que parlen entre elles.

    • La línia recta (imaginària) que senyala l'eix d'acció divideix l'escena en dues parts, amb una protagonista a cada costat.

  • En el segon pla, també en els dos casos, el personatge que està situat a l'esquerra en el primer pla, continua estant en el mateix costat.

    • Fins aquí cap desorientació espacial per a l'espectador. El pla s'ha enregistrat des de la mateixa banda de l'eix d'acció, deixant el referent en el mateix lloc, a l'esquerra. No es perd la referència inicial.

  • En els tercers plans de cada opció és on hi ha el problema. Quin és el correcte, el que respecta la norma de continuïtat?

    • El corresponent a la primera opció, perquè el pla s'ha enregistrat des del mateix costat de l'eix d'acció, deixant el referent en el mateix lloc, en el costat dret. Per tant, manté una perspectiva visual coherent.

    • En l'opció B, en canvi, s'ha produït un salt d'eix, s'ha enregistrat el pla des de l'altre costat de l'eix d'acció, del que es partia d'origen en el primer pla.

      • Observeu com el referent se situa a l'esquerra i no li escau, perquè no estava així en el primer pla i es confon amb el segon, que és a l'esquerra.

      • La direcció de l'acció s'ha invertit. L'enregistrament s'ha fet per la part del darrere i no pel davant. Per tant, és un pla que distorsiona el principi de continuïtat i pot confondre l'espectador.

Conclusió: Per no desorientar l'espectador, és imprescindible respectar l'eix d'acció (també conegut com eix d'escena) a la trajectòria que segueix en pantalla qualsevol dels referents que hi surten, evitant en tot moment salts d'eix que comportin confusions innecessàries per l'espectador.

  • Això no vol dir que no es pugui fer mai un salt, però en cas de fer-ho, l'espectador ha de poder-ho justificar mentalment. Com? Enregistrant amb un tràveling circular, per exemple, tot passant per darrere del personatge del segon pla, la qual cosa permet que pugui seguir tot el procés.
   
 

EXEMPLE 4

A
B
  • La resposta correcta en aquest cas és molt clara. El tercer pla de l'opció A trenca l'efecte de continuïtat perquè no dirigeix la mirada cap avall, sense tenir en compte el referent que es troba fora del camp de visió, situat per sota.

  • Fixeu-vos que tant en l'anterior exemple com en aquest, en els segons i tercers plans sols s'enregistra un referent, i es dóna a entendre que es dirigeix a un altre que no es veu.

    • Contempleu també la possibilitat que es pugui introduir dins el pla una part del segon referent, agafant pel darrere un tros del seu cos, com es mostra en les imatges següents.

Conclusió: La mirada d'un personatge ha de mantenir la direccionalitat entre un pla i un altre, de manera que permeti mantenir la continuïtat entre ells. Aneu molt amb compte quan utilitzeu plans amb un angle de visió picat i/o contrapicat.

   
 

EXEMPLE 5

A
B
  • En aquestes dues opcions es parteix d'un mateix pla per acabar en un altre després de fer un zoom. En el primer cas, continua mantenint l'aire a la seva esquerra, però en el segon és a l'inrevés, i produeix un efecte visual anormal que desorienta un xic quan es mira, perquè dóna la sensació d'haver-hi alguna cosa fora de lloc.

Conclusió: Quan en un segon pla s'efectua un zoom pel que fa al primer, s'ha de respectar la posició del referent per evitar que la mirada salti d'un costat a l'altre.

   
 

EXEMPLE 6

A
 
B
  • Els dos plans de la primera opció són molt similars, estan enregistrats pràcticament des del mateix punt i amb un mateix angle, la qual cosa provoca a l'espectador un salt brusc que indica una manca de continuïtat entre ells.

    • La solució passa per afegir un pla d'inserció, tal com ja s'havia avançat en la pràctica 1 d'aquest mòdul.

Conclusió: S'ha de recórrer als plans d'inserció entre dos plans molt semblants i preveure-ho en el moment d'enregistrar.

   

EXEMPLE 7

A
B
C
Quina és l'opció correcte?

Conclusió: quan un referent està en moviment sortint del pla és menester respectar la continuïtat pel que fa a la direccionalitat del moviment en aparèixer en el següent pla.

   
 

EXEMPLE 8

A
B
  • La manca de continuïtat entre plans es manifesta en l'opció B, ja que en el segon pla el referent porta una direcció contrària a la del primer.

  • En la primera opció, el referent surt pel lateral esquerre del pla i entra en el segon pel lateral dret seguint en la mateixa direcció.

    • Aquesta manca de ràcord pot solucionar-se allargant el segon pla de manera que es visualitzi el canvi de sentit, com es mostra en les imatges següents.

Conclusió: Quan el referent d'un pla es desplaça, és imprescindible respectar també la direccionalitat del mateix en el pla següent, evitant canvis bruscos que distorsionin la coherència visual.

   
 

EXEMPLE 9

El so és també un altre element a contemplar en la continuïtat entre plans. Visioneu i escolteu els següents clips i comproveu-ne el resultat.

   

A

 

B
   
 

Conclusió: La banda sonora i els efectes sonors han de tenir relació d'acord amb el contingut de les escenes. En aquest cas, en el quart pla, es produeix un canvi de música que no li escau, distorsionant i desorientant a l'espectador.

   
 

EXEMPLE 10

Observeu el següent clip i reflexioneu sobre la dialèctica pla-contraplà en relació al camp d'acció.

   
   
 

Conclusió: Dintre d'una unitat narrativa quan se selecciona i s'enregistra una pla per expressar una situació o acció determinada, el següent pas és establir si ha d'aparèixer un pla oposat o no, per donar continuïtat a l'escena.

  • Si s'opta pel primer cas, es facilita una continuïtat visual, ja que es mostra el camp d'acció, que no implica un esforç especial a l'espectador per seguir el fil argumental. És el que es coneix com a "contraplà".

  • En el segon, en canvi, es dóna una continuïtat suggeridora, que sí exigeix un esforç mental i imaginatiu per part de qui ho està visionant per interpretar el seu significat, donat que allò que està succeint no apareix en pantalla per estar fora de pla. És el que es coneix amb el nom de "fora de camp". La responsabilitat de qui dirigeix la pel.lícula és en aquest cas immensa per aconseguir que l'espectador pugui seguir la pel.lícula adequadament sense mostrar totes les imatges. De fet és un dels molts indicadors estètics que s'utilitzen per establir el nivell professional d'uns i altres.

   
Pràctica
Proposta de treball
   
 

Que cada grup prepari una producció videogràfica d'una durada d'entre quinze i vint segons, tenint en compte el que es diu a continuació:

  • Pel que fa a la temàtica.

    1. Buscar un tema per tractar audiovisualment, tot deixant constància clara del missatge que es vol transmetre a l'espectador.

    2. Concretar i estructurar esquemàticament l'argument, tenint en compte que no pot sobrepassar els 20 segons.

Tema  
Missatge  

Argument

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Des del vessant tècnic:

    1. Recordar que un pla és una part del tot i que el principi de continuïtat té com a finalitat interrelacionar i associar espacial i temporalment plans consecutius dintre d'una mateixa unitat narrativa. Conseqüentment, en el procés de planificació en què haureu d'especificar en funció de la idea que es vol comunicar els tipus de plans, la seva composició, l'angulació, el moviment o no de càmera, heu de parar també especial atenció en la continuïtat entre els diferents plans.

    2. Us serà de molta utilitat el nomenament d'un "script", membre de l'equip que ha d'assumir la responsabilitat de vetllar exclusivament perquè en els enregistraments i posteriorment en el l'edició no es produeixin errades de continuïtat entre les diferents escenes:

      1. Direcció de les mirades i els moviments, maquillatge, actors en escena, decorats, vestuari, llum, so, etc.

    3. Aquest exercici no contempla la possibilitat de recórrer en el procés d'edició a les transicions que tenen els programes d'edició, l'única a aplicar ha de ser la transició a tall.

Nº Pla

QUÈ ES VEURÀ?

COM ES VEURÀ?

   
Quin Pla?
Quin Angle?
Quin Moviment?
1
       
2
       
3
       
4
       
5
       
6
       
7
       

Com en anteriors pràctiques tingueu present dedicar una estona a comentar els resultats obtinguts i poder comprovar així que s'han assolit els objectius proposats, que no són altres que la interiorització dels conceptes treballats.

   
   
 
Amunt