ERTIS, Espai de Recursos per al Treball Interdisciplinari a la Secundària
 
 
 
 
Activitats d'aprenentatge i d'avaluació
 
Àrea de Matemàtica

Hem optat per proposar una llista d'exercicis suggerents, en relació als diferents objectius didàctics.
Sobre les paraules dels nombres.
• Les paraules dels nombres són originals (O) o derivades (D). Poseu als parèntesis la lletra que correspongui:
Quatre ( ), dos ( ), cinquanta ( ), disset ( ), cent ( ), dotze ( ), vuitanta ( ), vint-i-tres ( ), mil ( ).

• Escriviu la paraula vuit en les altres tres llengües hispàniques i en tres llengües estrangeres.

• Cerqueu el nom llatí dels següents nombres:

CATALÀ           onze     disset     quinze     vint        cent

LLATI

Sobre la importància de la posició de les xifres en l'escriptura de nombres. Les bases i els convenis.

• En què s'assemblen i en què es diferencien els nombres 511 i VII?

• «L'atac serà el dia 13 del mes 13 a les 13 hores» (els tres 13, que llegireu «u-tres», són escrits en bases diferents). Trobeu diverses solucions. Poseu noves condicions per tal d'aconseguir una sola solució.

– Sobre la importància dels codis: el codi numèric com a exemple.

• Fins al segle XII, aproximadament, es feien servir diverses maneres d'escriure els nombres. Finalment s'acabà imposant el codi o sistema numèric que tots fem servir. En altres aspectes de la vida està passant una cosa semblant. Per exemple, el codi dels senyals de trànsit. Citeu alguns casos més de futurs codis.

• Apreneu a comunicar gestualment, a la manera dels muts, els vint primers nombres.

– Sobre models tecnològics en l'escriptura dels nombres.

• Estudieu el funcionament del comptaquilòmetres i del rellotge.

– Sobre els moviments reflexos en l'escriptura de les xifres.
• Dibuixeu quatre vegades cadascun dels següents dibuixos
5 . 8._X . 2.
: Quins dibuixos heu fet més de pressa? Per què?

Àrees de Ciències Socials i Llengua


– Feu una llista dels escenaris de la novel·la. Si haguéssiu de dirigir una pel·lícula amb l'argument d'aquesta història, quins altres escenaris triaríeu?

– Quin era l'objectiu del rei Jaume I a la campanya de València?

– Quina funció feia la llengua llatina a l'Edat Mitjana i als segles següents? Hi ha alguna llengua que faci aquesta mateixa funció actualment?

– El relat de la història del rei Artús, el seus cavallers i el mag Merlí és la més coneguda de les narracions medievals. Documenteu-vos sobre els escriptors, obres i pel·lícules següents:
Història dels reis de Bretanya, de Geoffrey de Monmouth; Wace; Chretien de Troyes; Un ianqui a la cort del rei Artús, de Mark Twain; La pel·lícula Excalibur

Quin fil conductor podeu establir entre ells? Si heu vist la pel·lícula Excalibur: Quina relació hi ha entre el rei Artús i la seva terra? Quin paper té el Greal a la història?

Busqueu dues tradicions cèltiques relacionades amb les dues qüestions anteriors.