ERTIS, Espai de Recursos per al Treball Interdisciplinari a la Secundària
 
 
 
 
Orientacions per al professorat
 

- Localitza damunt un planisferi el trajecte que fa la Nueva Maria José.
- Localitza sobre un mapa dels USA els itineraris i els llocs on treballa en Jaume Clos.
- Localitza damunt de mapes de Catalunya i del Pallars Jussà els trajectes que fa la Marta.
- Fes una taula amb les unitats que apareixen al text, tot indicant quina magnitud mesuren.
- Reprodueix a l’Aula de Tecnologia el conjunt turbina-generador.
- Fes un abre genealògic de la Marta.
- Calcula la potència del corrent que travessa el pobre William Kemmler a Nova York el 8 d’agost de 1889.
- Descriu les mesures de seguretat elèctrica que cal tenir a casa i a l’Aula de Tecnologia.
- En Jaume Clos escriu el seu diari a finals del segle XIX i primers del XX, i es mira les coses des de la seva ideologia. Fes una llista d’expressions i de frases escrites per ell que mostrin la seva manera de pensar.
- Què vol dir l’expressió hulla blanca? Què és l’hulla? De quin color és?
- A la plana 26 hi ha un gravat de Nova York. Pensa en la teva ciutat. S’hi consumeix més o menys corrent per habitant que a la Nova York de l’època de l’il·lustració? Per què al teu carrer no s’hi veu aquesta xarxa de fils elèctrics?
- La concessió de la central que hereta la Marta li permet prendre 15000 l/s d’aigua. Si sempre estigués agafant tota l’aigua que pot, quants litres passarien per la seva central al cap d’un any? Quants metres cúbics ocuparien? Quantes tones pesaria?
- Busca un esquema de la turbina Francis. Identifica els àlebs fixos i els mòbils. Quina funció fa cada un d’ells? Per què aquests darrers són orientables?
- Està plovent. Quin trajecte seguirà una gota d’aigua caiguda sobre l’estany Morto (pàgina 55) per arribar a la central de Cabdella?
- A la pàgina 57 en Josep fa una llarga explicació a la Marta. Fes una llista de les principals idees expressades. Comenta les que et semblin més rellevants. Creus que tothom hi estaria d’acord?
- A partir del text de la novel·la, respon les preguntes següents:
- Què són les tecnologies de control?
- Per què la central no era rendible els anys setanta i ara ho pot tornar a ser?
- Quina influència té aquest fenomen en l’ocupació?
- Quina diferència hi ha entre el corrent elèctric directe (DC) i l’altern (AC)?
- Perquè es va triar el sistema en AC per a transportar l’energia elèctrica?

Prerara amb el grup-classe una eventual visita-itinerari a la vella (1914) central hidroelèctrica per canonada forçada de Cabdella, i a la moderna (1986) reversible de bombament del Pla de Sallente. Localitza al damunt d’un mapa la comarca del Pallars Jussà, a on possiblement accedireu des de Balaguer per la C-147. Per Tremp, La Pobla de Segur i Senterada, entrareu a la Vall Fosca, recorrereu l’extens terme de la Torre de Cabdella i, a més de les centrals elèctriques citades, podreu visitar una important zona lacustre, tal com esquemàticament trobareu a les il·lustracions de les pàgines 55 i 56 de la novel·la.