ERTIS, Espai de Recursos per al Treball Interdisciplinari a la Secundària

Objectius d'etapa que cobreix

OBJECTIUS GENERALS D'ETAPA

Els objectius generals de l’etapa demanen que l’alumnat sigui capaç de reconèixer en l’entorn el resultat de l’actuació dels grups humans al llarg dels anys. El sisè objectiu normatiu, assenyala clarament que cal assolir la capacitat de conèixer les causes i les aplicacions del desenvolupament científic i tecnològic, i buscar informacions contrastades pel que fa a la seva incidència sobre el medi físic i social.
A l’Àrea de Tecnologia, el primer objectiu és precisament el de ser capaç de relacionar elements bàsics de la cultura tecnològica que permetin que l’alumnat comprengui els canvis que es produeixen en les formes de vida: relacions entre els homes i la natura, i relacions socials i de producció.
Ja a l’Àrea de Ciències Socials, es demana que l’alumnat sigui capaç de criticar qualsevol fenomen, actual o històric, relacionat amb les societats i els espais que ocupen, i que sigui capaç d’identificar algunes de les causes principals que motiven una determinada situació o fet històric i les consequències que poden derivar-se’n.

OBJECTIUS TERMINALS

De l’Àrea de Tecnologia
- Assenyalar els grans sectors industrials de Catalunya i analitzar les condicions naturals, econòmiques, tècniques i socials que afavoreixen la implantació d’una determinada indústria en una zona.
- Conèixer els grans sectors industrials de Catalunya: la seva especifitat tecnològica i la seva relació amb les necessitats humanes.
- Conèixer les diferents formes d’energia, tant les d’ús domèstic com les d’ús industrial.
- Identificar transformacions entre diferents formes d’energia i tipus d’instruments que permeten aquestes transformacions.
- Habituar-se a observar, analitzar i utilitzar l’entorn tecnològic.
- Descriure els mecanismes més importants de les màquines i identificar-hi la transmissió de moviment i d’energia.
- Identificar i descriure els components més característics d’un circuit elèctric, el funcionament i la relació entre les magnituds que el caracteritzen.
- Explicar el significat dels símbols dels elements elèctrics i mecànics d’aparells, circuits, instal·lacions, etc.
- Identificar i descriure les diferents parts i el funcionament dels motors elèctrics i les turbines.

De l’Àrea de Ciències Socials
- Identificar i classificar diferents tipus de paisatge de Catalunya, segons el grau d’intervenció antròpica i amb referència als paisatges naturals originaris.
- Conèixer la funció i l’estructura dels elements que configuren les conurbacions actuals, industrials o de serveis, en especial les característiques de la megàpoli barcelonina i les seves zones d’influència.
- Conèixer les principals formes de canvi i de conflictivitat social i política de Catalunya durant el segle XIX i principis del XX, amb l’aparició del federalisme, la maçoneria, l’anarquisme i l’emigració i la immigració.
- Prendre consciència de la tecnificació, la industrialització i la seva evolució com a resposta de les necessitats humanes.

Pendent de revisar d'acord amb la LOCE o la llei que la substitueixi.