Les competències bàsiques contemplen i preveuen 
el treball interdisciplinari. Presentem aquí les principals referències 
en la documentació disponible. 
 Sense alterar les disposicions de caràcter general que defineixen les distribucions 
horàries entre les àrees, els centres poden reforçar la dedicació 
a ladquisició de les competències bàsiques mitjançant:
 
Sense alterar les disposicions de caràcter general que defineixen les distribucions 
horàries entre les àrees, els centres poden reforçar la dedicació 
a ladquisició de les competències bàsiques mitjançant:
 
. El tractament de les competències de manera transversal des de les diferents 
àrees del currículum.
 . La realització de treballs 
interdisciplinaris en els diferents cicles
 . La dedicació dhores 
de les de lliure disposició a treballar de manera específica aquests 
aspectes
 
 Latenció a les competències bàsiques sha 
dassegurar, no tan sols en llengua o en matemàtiques, sinó 
en totes les àrees i, per tant, és responsabilitat de tot 
el professorat. El seu assoliment, analitzat globalment pel conjunt de totes les 
àrees, ha desdevenir el criteri de superació de letapa 
per part de lalumnat.
 
Latenció a les competències bàsiques sha 
dassegurar, no tan sols en llengua o en matemàtiques, sinó 
en totes les àrees i, per tant, és responsabilitat de tot 
el professorat. El seu assoliment, analitzat globalment pel conjunt de totes les 
àrees, ha desdevenir el criteri de superació de letapa 
per part de lalumnat.
 En el marc del seu projecte curricular, els centres 
han de precisar els objectius que garanteixen lassoliment de les competències 
bàsiques i determinar latenció que cal donar, des de cada 
una de les àrees, a les competències que tenen un caràcter 
més transversal.
 Tot i que determinades àrees contribueixen en mes grau a obtenir les capacitats 
fonamentals de lensenyament obligatori, sha de procurar laprenentatge 
de les competències bàsiques des de totes les àrees 
i, per tant, des daquesta perspectiva, lavaluació, com 
a observació i diagnòstic del progrés dels aprenentatges 
de lalumnat, necessita la integració de les aportacions de tot el 
professorat que imparteix docència a un mateix alumne o alumna. Aquesta 
necessitat justifica també la limitació en el nombre de professors 
diferents que ha de tenir un determinat alumne o alumna. Un nombre excessiu de 
participants en una junta davaluació dificulta la realització 
de la integració de parers.
 
Tot i que determinades àrees contribueixen en mes grau a obtenir les capacitats 
fonamentals de lensenyament obligatori, sha de procurar laprenentatge 
de les competències bàsiques des de totes les àrees 
i, per tant, des daquesta perspectiva, lavaluació, com 
a observació i diagnòstic del progrés dels aprenentatges 
de lalumnat, necessita la integració de les aportacions de tot el 
professorat que imparteix docència a un mateix alumne o alumna. Aquesta 
necessitat justifica també la limitació en el nombre de professors 
diferents que ha de tenir un determinat alumne o alumna. Un nombre excessiu de 
participants en una junta davaluació dificulta la realització 
de la integració de parers.
 Al costat de leducació del gaudi per la lectura, shan de perfeccionar 
les capacitats de comprensió i dexpressió lingüística 
a través dels bons models descriptura. Cal deduir de la lectura les 
convencions literàries i practicar el comentari dobra i de text, 
fent de la literatura un mitjà per aconseguir un aprenentatge interdisciplinari.
 
Al costat de leducació del gaudi per la lectura, shan de perfeccionar 
les capacitats de comprensió i dexpressió lingüística 
a través dels bons models descriptura. Cal deduir de la lectura les 
convencions literàries i practicar el comentari dobra i de text, 
fent de la literatura un mitjà per aconseguir un aprenentatge interdisciplinari.
 En coherència amb els objectius globals de letapa, i la necessitat 
dassolir les competències bàsiques, cal que lalumnat 
realitzi activitats lligades a situacions reals on hagi didentificar problemes, 
on calgui obtenir i seleccionar informació de les fonts en què habitualment 
es troba disponible, on es potenciï la reflexió sobre els processos 
i estratègies, al costat del treball més mecànic daplicació 
de procediments a problemes o exercicis de càlcul, treball que també 
és necessari però que no pot constituir lúnica vivència 
matemàtica de lalumnat en el centre.
 
En coherència amb els objectius globals de letapa, i la necessitat 
dassolir les competències bàsiques, cal que lalumnat 
realitzi activitats lligades a situacions reals on hagi didentificar problemes, 
on calgui obtenir i seleccionar informació de les fonts en què habitualment 
es troba disponible, on es potenciï la reflexió sobre els processos 
i estratègies, al costat del treball més mecànic daplicació 
de procediments a problemes o exercicis de càlcul, treball que també 
és necessari però que no pot constituir lúnica vivència 
matemàtica de lalumnat en el centre.
  El crèdit de síntesi està format per un conjunt dactivitats 
densenyament-aprenentatge que comporten un treball interdisciplinari 
que afavoreix la ntegració de coneixements i de la feina en equip, tant 
per part de lalumnat com del professorat. Aquestes activitats estan concebudes 
per avaluar si shan aconseguit, i fins a quin punt, els objectius establerts 
pel centre en la seva programació i, en particular, els objectius establerts 
en les diverses àrees curriculars. Durant el crèdit de síntesi, 
lalumnat haurà de demostrar prou capacitat dautonomia en lorganització 
del seu treball individual, i també de cooperació i col·laboració 
en el treball en equip.
 
El crèdit de síntesi està format per un conjunt dactivitats 
densenyament-aprenentatge que comporten un treball interdisciplinari 
que afavoreix la ntegració de coneixements i de la feina en equip, tant 
per part de lalumnat com del professorat. Aquestes activitats estan concebudes 
per avaluar si shan aconseguit, i fins a quin punt, els objectius establerts 
pel centre en la seva programació i, en particular, els objectius establerts 
en les diverses àrees curriculars. Durant el crèdit de síntesi, 
lalumnat haurà de demostrar prou capacitat dautonomia en lorganització 
del seu treball individual, i també de cooperació i col·laboració 
en el treball en equip.
 Lequip de professors programarà un seguit 
dactivitats interdisciplinàries relacionades amb diferents 
àrees del currículum comú de lalumnat. No és 
necessari que en cada crèdit de síntesi hi hagi activitats associades 
a totes i cadascuna de les àrees. En canvi, és essencial que les 
diferents activitats siguin significatives per al tema que es treballa i que no 
constitueixin un seguit de propostes deslligades, sinó un tot coherent. 
Amb aquestes activitats es pretén provocar una sèrie de situacions 
en què lalumnat aplicarà, de manera pràctica, coneixements 
i habilitats adquirits durant un llarg període daprenentatge, per 
tal de trobar solucions als problemes plantejats. Es farà una avaluació 
integrada de lassoliment dels objectius de les diferents activitats 
desenvolupades en el crèdit de síntesi, tant les de treball individual 
com les de treball en equip.
Properament en aquesta mateixa 
pàgina hi trobareu més ressenyes i referències exhaustives.
Pendent 
de revisió i ampliació