Les competències bàsiques contemplen i preveuen
el treball interdisciplinari. Presentem aquí les principals referències
en la documentació disponible.
Sense alterar les disposicions de caràcter general que defineixen les distribucions
horàries entre les àrees, els centres poden reforçar la dedicació
a ladquisició de les competències bàsiques mitjançant:
. El tractament de les competències de manera transversal des de les diferents
àrees del currículum.
. La realització de treballs
interdisciplinaris en els diferents cicles
. La dedicació dhores
de les de lliure disposició a treballar de manera específica aquests
aspectes
Latenció a les competències bàsiques sha
dassegurar, no tan sols en llengua o en matemàtiques, sinó
en totes les àrees i, per tant, és responsabilitat de tot
el professorat. El seu assoliment, analitzat globalment pel conjunt de totes les
àrees, ha desdevenir el criteri de superació de letapa
per part de lalumnat.
En el marc del seu projecte curricular, els centres
han de precisar els objectius que garanteixen lassoliment de les competències
bàsiques i determinar latenció que cal donar, des de cada
una de les àrees, a les competències que tenen un caràcter
més transversal.
Tot i que determinades àrees contribueixen en mes grau a obtenir les capacitats
fonamentals de lensenyament obligatori, sha de procurar laprenentatge
de les competències bàsiques des de totes les àrees
i, per tant, des daquesta perspectiva, lavaluació, com
a observació i diagnòstic del progrés dels aprenentatges
de lalumnat, necessita la integració de les aportacions de tot el
professorat que imparteix docència a un mateix alumne o alumna. Aquesta
necessitat justifica també la limitació en el nombre de professors
diferents que ha de tenir un determinat alumne o alumna. Un nombre excessiu de
participants en una junta davaluació dificulta la realització
de la integració de parers.
Al costat de leducació del gaudi per la lectura, shan de perfeccionar
les capacitats de comprensió i dexpressió lingüística
a través dels bons models descriptura. Cal deduir de la lectura les
convencions literàries i practicar el comentari dobra i de text,
fent de la literatura un mitjà per aconseguir un aprenentatge interdisciplinari.
En coherència amb els objectius globals de letapa, i la necessitat
dassolir les competències bàsiques, cal que lalumnat
realitzi activitats lligades a situacions reals on hagi didentificar problemes,
on calgui obtenir i seleccionar informació de les fonts en què habitualment
es troba disponible, on es potenciï la reflexió sobre els processos
i estratègies, al costat del treball més mecànic daplicació
de procediments a problemes o exercicis de càlcul, treball que també
és necessari però que no pot constituir lúnica vivència
matemàtica de lalumnat en el centre.
El crèdit de síntesi està format per un conjunt dactivitats
densenyament-aprenentatge que comporten un treball interdisciplinari
que afavoreix la ntegració de coneixements i de la feina en equip, tant
per part de lalumnat com del professorat. Aquestes activitats estan concebudes
per avaluar si shan aconseguit, i fins a quin punt, els objectius establerts
pel centre en la seva programació i, en particular, els objectius establerts
en les diverses àrees curriculars. Durant el crèdit de síntesi,
lalumnat haurà de demostrar prou capacitat dautonomia en lorganització
del seu treball individual, i també de cooperació i col·laboració
en el treball en equip.
Lequip de professors programarà un seguit
dactivitats interdisciplinàries relacionades amb diferents
àrees del currículum comú de lalumnat. No és
necessari que en cada crèdit de síntesi hi hagi activitats associades
a totes i cadascuna de les àrees. En canvi, és essencial que les
diferents activitats siguin significatives per al tema que es treballa i que no
constitueixin un seguit de propostes deslligades, sinó un tot coherent.
Amb aquestes activitats es pretén provocar una sèrie de situacions
en què lalumnat aplicarà, de manera pràctica, coneixements
i habilitats adquirits durant un llarg període daprenentatge, per
tal de trobar solucions als problemes plantejats. Es farà una avaluació
integrada de lassoliment dels objectius de les diferents activitats
desenvolupades en el crèdit de síntesi, tant les de treball individual
com les de treball en equip.
Properament en aquesta mateixa
pàgina hi trobareu més ressenyes i referències exhaustives.
Pendent
de revisió i ampliació