home
Professors d'alumnes amb malalties de llarga durada
.
. .
ACTIVITATS INICIALS  DE COMUNICACIÓ AMB EL CORREU ELECTRÒNIC
.
.................. .
ADAPTACIÓ DE WEBQUEST
.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

..

Aquest treball es fonamenta en les bases teòriques del constructivime, en el qual es  basa l'actual reforma educativa (LOGSE)

"Segons el constructivisme, l'educació escolar ha de promoure en els alumnes la creació d'estructures mentals actives que s'han de configurar, a la vegada, com a esquemes de coneixement.Perquè es realitzin aquests esquemes de coneixement cal que l'aprenentatge sigui significatiu i funcional i que, a més, es produeixi a partir d'una memorització comprensiva.
La intervenció pedagògica ha de consistir, per tant, a afavorir l'elaboració d'aquests esquemes de coneixement. Es tracta que l'alumne, fent ús dels propis esquemes de coneixement, sigui capaç de generar aprenentatges significatius en una àmplia varietat de situacions o circumstàncies.
Per tant, l'objectiu principal de la intervenció pedagògica des d'una òptica constructivista és que l'alumne aprengui a aprendre.
La rendibilitat de la intervenció pedagògica es fixa en la capacitat de transferència que acompanya els aprenentatges i no pas en la transmissió acumulativa de coneixements. L'aprenentatge constructivista es planteja, per tant, en termes d'adquisició de capacitats i no com una retenció passiva de continguts disciplinaris."                                                                                      Resumit de: la Gran Enciclopèdia Catalana

Per a dissenyar activitats basades en aquesta teoria hem de tenir en compte que és l'alumne qui construeix els seus aprenentatges en interacció amb els altres, partint dels seus coneixements  previs.

En aquesta web us proposem  com facilitar la interacció dels alumnes en tractament oncològic amb els seus grups d'origen, amb l'ajut de les Noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació


 
ACTIVITATS INICIALS DE COMUNICACIÓ AMB EL CORREU ELECTRÒNIC
 

Objectius

Organització

Accés a Internet

Temporització i continguts de les activitats

Eines informàtiques de treball

Prèvies

Per a portar a terme aquestes activitats ens cal comptar amb:

- Planificació prèvia i compromisos del centre docent 
- Motivació inicial 
- Utilització del correu electrònic per afavorir la interacció amb el company malalt
- Realització d'altres activitats complementàries: Treball de WebQuest, trobades a través del xat, etc.

Objectius
 
Ensenyants 
 
Alumnes
· Adquirir experiència amb els recursos de la xarxa
· Reflexionar sobre les capacitats que es posen en funcionament amb la utilització de la xarxa 
- Millorar l'autoconcepte a partir de la relació amb altres persones.
- Construir coneixement de forma conjunta
- Conèixer i utilitzar  els recursos telemàtics. 
- Valorar positivament les possibilitats que ens ofereix la xarxa.

Organització

Les activitats van destinades a alumnes amb malalties de llarga durada, els seus companys i mestres de primària o educació secundària obligatòria.

Cal que un ensenyant se'n responsabilitzi (recomanem el mestre de reforç o el mestre d’educació especial). 

L'organització mínima del grup de correu inclou l'accés a Internet, l'establiment de grups, l'inici de la comunicació i desenvolupament de la interacció on-line
 
 

Accés a Internet

Els alumnes utilitzen l’identificador i la contrasenya assignada per edu365
La lectura, escriptura, tramesa i recepció dels missatges requereix un treball que el mestre de reforç o el mestre d’educació especial han d'orientar en major o menor grau. Cal mantenir en tot moment oberta la comunicació i obtenir el màxim profit de les activitats.

El compromís de l'alumne afectat i del grup classe consisteix en llegir els missatges que els arribin i escriure, al menys, un per tot el grup com a mínim setmanalment. 
Poden escriure altres missatges a algun company o companys i és norma telemàtica contestar, ni que sigui molt breument tot missatge rebut.

Temporització i continguts de les activitats

L'activitat d'iniciació a la comunicació on-line (tutorial ”Suite en TIC m”) es pot realitzar en tres o quatre setmanes a l’aula d’informàtica en el cas del grup classe i en una setmana en el cas del noi o la noia afectat. En aquest últim cas, recomanem que aquest tutorial es comenci a aplicar dins del marc de l’Aula Hospitalària 

Missatge desencadenant de la comunicació on-line:

El primer missatge ha d’anar a càrrec d'un grup de companys o comissió de seguiment.
Ha d’incloure una salutació i una primera oferta d’ajuda en l’afrontament del tractament. Es recomana no mencionar en cap moment la malaltia, en tot cas serà  la noia o el noi afectat qui ens farà saber, si vol, el com, quan i què de la seva problemàtica personal.

El segon missatge

Com a segon missatge proposaríem una auto caricatura personal de cada alumne acompanyada per un acudit , aconsellem que cada alumne es busqués un sobrenom per comunicar-se on-line.
Cada alumne podria recollir així totes les adreces electròniques dels seus companys en una espècie de "pàgines grogues"

El tercer missatge

En aquest tercer missatge hem d’obrir ja les portes a les possibles expectatives de l'intercanvi.
En el missatge de correu electrònic desencadenant  hauríem d’indicar què pretenem, per a què i com ho farem, establint les normes de comunicació bàsiques a seguir.

Un exemple de tercer  missatge podria ser:

Hola nois i noies de la classe de ......
En aquest missatge us adjuntem les adreces electròniques de tots els companys de la classe.
Aquestes « pàgines grogues » ens seran de gran utilitat
A partir d’aquest moment començarem a treballar amb una programació especialment dissenyada per al treball en xarxa telemática, les WebQuest, això significa que haureu de treballar força amb el correu electrònic per tal de comunicar-vos i fer el treball.

Eines informàtiques de treball 

Cal que l’aula ordinària disposi de connexió a internet i un PC amb el Windows,el paquet Office i les eines de dibuix, tractament del so  i navegació necessàries.

ADAPTACIÓ DE WEBQUEST
 

Unitats didàctiques per a entorns oberts. Programacions on-line.

Eines i mètodes d’avaluació del sistema de comunicació on-line.

Exemple d'adaptació WebQuest al treball en grup  virtual

Unitats didàctiques per a entorns oberts. Programacions on-line.

 “Una persona aïllada d'allò que és informacional pot sobreviure en les rutines i oscil·lacions de l'àmbit quotidià, però no pot dialogar amb el futur de la nova societat que es va forjant i es va emancipant fonamentada en el coneixement, l'aprenentatge permanent i el desenvolupament tecnològic”. Oscar Picardo Joao, FUOC, 2002. Pedagogía informacional: enseñar a aprender en la sociedad del conocimiento

 L’educació per a entorns oberts d’aprenentatge a través de les noves tecnologies, cada cop va prenent més importància. 

A Catalunya l’Universitat Oberta UOC, cada any més important i amb més alumnes, és un bon exemple. 

El nostre projecte intenta adaptar aquesta experiència a l’alumnat de primària i secundària obligatòria, centrant-nos en la problemàtica dels alumnes amb malalties de llarga durada (alumnes hospitalitzats o convalescents i els seus companys de classe) Per tant, a l’igual que la UOC,la comunicació ha de ser bàsicament on-line.

Utilitzarem les TIC com a eines i entorns d’aprenentatge en el disseny de les diferents unitats didàctiques. La definició curricular que en farem anirà associada a quatre factors:

- L'aprenentatge centrat en les xarxes d'estudiants on-line

- La informació com a font de l'aprenentatge.

- El coneixement com a punt d'arribada i punt de partida.

- Les TIC com a mitjà o instrument articulador, entre tot l'anterior

Per tant intentarem, en petita dosi, transformar l’escola en comunitat d’aprenentatge, organitzada en equips de treball on-line, el docent en mediador entre l’experiència prèvia dels alumnes, la informació existent i la producció en equip virtual de nova informació i  als alumnes en agents actius i creatius.

Aquest protagonista –l'estudiant– i l'escenari –la plataforma virtual– requeriran una planificació per a l'aprenentatge i materials on-line que facilitin i orientin el procés. Aquestes seran les WebQuest

WebQuest són una recerca orientada en la qual algunes o totes les informacions, així com els aprenentatges que les integren, són originades amb recursos d´Internet. Tenen com a objectius l'adquisició i integració o ampliació o aprofundiment del coneixement.

Els diferents tipus de WebQuest es defineixen per la tasca que  plantegen: resoldre un misteri o un enigma, elaborar un producte o un reportatge, etc.

Per introduir la metodologia de la WebQuest a l'aula, és recomanable començar amb les  WebQuest de recopilació, que consisteixen a consultar informació, processar-la i ajustar-la a un format.

Eines i mètodes d’avaluació del sistema de comunicació on-line.

Com avaluarem el treball on-line?
En aquest  nou entorn de treball l’avaluació serà un procés anàleg al mateix aprenentatge i haurem de considerar variables com la maduresa, la responsabilitat, la integritat, etc. L’avaluació com a procés sumatiu i formatiu a que tan avesats estem els mestres de primària prendrà en aquest context tot el seu just valor.

Cada fase del procés serà avaluada punt a punt, es tindrà en compte tant el format o presentació com la reflexió conjunta.

Exemple d'adaptació WebQuest al treball en grup  virtual

Us presentem aquest exemple que parteix de diferents supòsits:

- Tots els alumnes disposen de correu electrònic
- L'alumne absent o d'escolarització irregular compta amb una estació de treball amb connexió telefònica a la xarxa.
- Hem realitzat les pràctiques del tutorial  "Suite en TIC m" i hem treballat amb el programa Power-Point.
- Hem iniciat als nostres alumnes en la comunicació per correu electrònic i en la navegació per la xarxa. 

El treball es proposa en un missatge de correu electrònic assignant els alumnes en grups de tres, (nombre ideal per a treballar en grup virtual), de tal forma que l'alumne amb malaltia de llarga durada estigui dins d'un grup, que el tutor/a  consideri responsable.

Les tasques estan organitzades de tal forma que cada membre del grup serà responsable d'una tasca.

El producte final serà una presentació  Power-Point per a publicar dins la pàgina web de l'escola.

S'avaluarà al grup en conjunt,  això implica tenir en compte aspectes com si en la reflexió final s'observa col·laboració dels diferents punts de vista dels membres del grup.

Entra a ¿Nos probamos un kimono?  "Let's try on Japan"


 
 

Aquesta WebQuest de Keisha M. Todd ha estat adaptada al treball en grup virtual i parteix d'experiències que poden ser comunes a tot el grup i per tant significatives. Segurament l'alumne amb malaltia de llarga durada està al corrent de les sèries de dibuixos manga japonesos que ofereix qualsevol cadena de TV.

La versió està pensada per als alumnes de CM i CS de Primària i primer cicle d'Educació Secundària Obligatòria.
És un exemple de WebQuest d'iniciació al treball en grup virtual.
S'hauria d'introduir en un missatge de correu electrònic determinant una data d'entrega.

Globalitzem les àrees de socials, matemàtiques, plàstica, anglès, música i llengua castellana, a més d'objectius de l'eix transversal d'educació per a la convivència. 

Amb la realització de les tasques que proposa la WebQuest els alumnes aconseguiran, a més d'una pràctica en les TIC, la construcció d'aprenentatges significatius en les diverses àrees. 
Per a l'alumne en tractament oncològic pot significar la continuïtat del seu procés educatiu vinculat amb el seu grup d'origen. 
 


Entra a Mediterrània

Aquesta WebQuest és una adaptació del crèdit de síntesi per a 1r d'ESO de l'ies Ferran Casablancas "La Mediterrània", com a posada en pràctica del projecte "vine'm a veure"