Guia
per al professorat
1
- Aspectes generals Temàtica
/ Àrea curricular: Història
medieval / Socials Etapa
educativa i curs: 1r cicle d'ESO / 2n curs Nivell
de dificultat: La unitat està pensada per a un nivell mitjà de dificultat (veieu l'apartat 4.1). Alhora, presentem també uns exercicis específics per a alumnes amb dificultats (veieu l'apartat 4.2) i d'ampliació per a alumnes més capacitats (apartat 5) Modalitat
d'agrupament: Preferible una classe amb un máxim de quinze alumnes. Grup
de treball:
Dos alumnes per ordenador Duració
de l'activitat: 4
- 6 hores
2
- Funcionament general de la unitat En
clicar les activitats d'aprenentatge es desplega un mapa de la vall
del Gaià amb totes les torres i els castells que hi havia a mitjans
del segle XI. Moltes d'aquestes fortificacions són punts que contenen
links a finestres d'informació històrica.
3
- Continguts de la unitat Els continguts fan referència concreta a la formació i evolució de les terres que van ser frontera entre el comtat de Barcelona i al-Àndalus entre els segles X i XI. A partir d'aquí es tracten aspectes més generals com la formació del feudalisme i l'origen dels comtats catalans i de Catalunya, així com les relacions amb al-Àndalus. Opcionalment
i com a material d'ampliació també presentem
la transformació dels castells a palaus durant els segles XIV, XV i
XVI. Els
continguts estan
inclosos dins els fets, conceptes i sistemes conceptuals del currículum
aprovat pel Departament d'Ensenyament per a segon curs d'ESO, a la
part d'història i especialment al punt 4: Els orígens nacionals
de Catalunya (VIII-XII). La formació dels comtats catalans en una
terra de frontera. El feudalisme a la Catalunya Vella. Les primeres
institucions catalanes. La unitat que presentem també es pot treballar de forma transversal, ja que té continguts dels altres punts del currículum, concretament el 2. L'aparició i expansió de l'Islam. Al-Àndalus. El seu llegat a Catalunya; i el 3. L'Alta Edat Mitjana (segles VIII-XII). Els regnes cristians a la península Ibèrica. Feudalisme i art romànic.
4
- Desenvolupament de les activitats a l'aula 4.1 Nivell general L'alumne
ha de començar clicant les activitats d'aprenentatge. Aquí trobarà
un mapa del Gaià amb links a finestres flotants amb
informació històrica. Paral·lelament ha de clicar les activitats d'avaluació i seguir-les. Aquestes parteixen de la formulació d'un enigma que haurà de solucionar: Per què hi ha tants castells? Abans de resoldre'l és convenient que treballi uns exercicis amb l'ordre que són presentats. Els exercicis, i concretament els de nivell general, plantegen qüestions que s'han de resoldre per mitjà de la deducció i de la interacció amb els gràfics, les fotografies i els textos presentats a les activitats d'aprenentatge.
Un cop
realitzats és convenient
que repassi totes les contestacions i que faci una redacció, amb un mínim
de cinc línies, donant la solució a l'enigma plantejat prèviament. Per als alumnes amb més dificultats recomanen seguir els exercicis següents:
5. Activitats d'ampliació (opcionals) Per als alumnes més capacitats o més avançats, després de realitzar els exercicis de nivell general, presentem la possibilitat de treballar uns continguts d'ampliació que són els següents: A) La influència andalusina a la vall del Gaià. B) La piràmide feudal. C) L'evolució dels castells i la seva transformació en palaus. D) Els pobles fortificats.
6 - Continguts de suport per al professorat
7
- Objectius educatius a) Motivar l'alumne per mitjà de la realització d'una recerca històrica. Seguint les més modernes teories sobre l'aprenentatge, especialment el constructivisme, hem presentat l'activitat de forma oberta per tal que l'alumne vagi investigant i resolent un enigme previ que se li ha plantejat. D'aquesta manera els estudiants s'iniciaran en el mètode científic aplicat a la història i alhora adquiriran coneixements. b)Treballar la formació i l'evolució de les terres de Marca és un mitjà idoni per què l'alumne pugui entendre com la història la fan uns actors damunt d'un territori i que, de retorn, aquest acaba sent configurat i canviat per aquests mateixos actors. c) La zona ens mostra un paisatge i uns monuments històrics que
fins ara han estat poc coneguts i escassament potenciats. La present
unitat didàctica pretén revaloritzar aquest patrimoni i estimular-hi
la visita i el seu reconeixement. d) Experimentar col·lectivament (el professor amb els alumnes) una manera
innovadora i activa de fer classe d'història.
8
- Coneixements previs necessaris
No és
imprescindible haver treballat prèviament a classe els continguts. Els alumnes hauran d'usar eines
informàtiques básiques d'escriptura (per exemple el Word).
9 - Recursos complementaris i bibliografia recomanada
10
- Suggerències Generals
Durant la sessió de treball a l'aula informàtica els alumnes poden seure individualment o en parelles. El
primer que cal fer és la formació dels grups de treball i
l'assignació dels ordinadors. És important que cada grup tingui
assignat un sol ordinador per totes les sessions ja que això permet
que se'n responsabilitzi del seu bon funcionament i, alhora, facilita
la detecció de possibles manipulacions indegudes per part de
l'alumnat. A
continuació es pot fer l'explicació de l'activitat, la durada, la
presentació dels treballs i l'avaluació. Com
guardar el treball? L'arxiu de text que conté els exercicis pot guardar-se des del principi en un disquet que cada alumne o grup pot tenir amb el seu nom, o bé en una carpeta dins el disc dur de l'ordinador. A cada sessió hi podrà gravar tot el treball realitzat.
11
- Avaluació Com a
treball per l'avaluació els alumnes lliuraran un dossier imprès amb
totes les activitats realitzades, és a dir, els exercicis i la
redacció.
|