Guia per al professorat


 

1 - Aspectes generals

Temàtica / Àrea curricular: Història medieval / Socials

Etapa educativa i curs: 1r cicle d'ESO / 2n curs

Nivell de dificultat:  

La unitat està pensada per a un nivell mitjà de dificultat (veieu l'apartat 4.1). Alhora, presentem també uns exercicis específics per a alumnes amb dificultats (veieu l'apartat 4.2) i d'ampliació per a alumnes més capacitats (apartat 5)

Modalitat d'agrupament:   Preferible una classe amb un máxim de quinze alumnes.

Grup de treball: Dos alumnes per ordenador

Duració de l'activitat: 4 - 6 hores  

2 - Funcionament general de la unitat

En clicar les activitats d'aprenentatge es desplega un mapa de la vall del Gaià amb totes les torres i els castells que hi havia a mitjans del segle XI. Moltes d'aquestes fortificacions són punts que contenen links a finestres d'informació històrica. Hom pot optar per anar-les clicant de forma atzarosa i aleatòria o bé, i això és el més recomanable, seguint l'ordre marcat per un itinerari dissenyat i per les activitats d'avaluació.  

3 - Continguts de la unitat

Els continguts fan referència concreta a la formació i evolució de les terres que van ser frontera entre el comtat de Barcelona i al-Àndalus entre els segles X i XI. A partir d'aquí es tracten aspectes més generals com la formació del feudalisme i l'origen dels comtats catalans i de Catalunya, així com les relacions amb al-Àndalus.

Opcionalment i com a material d'ampliació també presentem la transformació dels castells a palaus durant els segles XIV, XV i XVI.

Els continguts estan inclosos dins els fets, conceptes i sistemes conceptuals del currículum aprovat pel Departament d'Ensenyament per a segon curs d'ESO, a la part d'història i especialment al punt 4: Els orígens nacionals de Catalunya (VIII-XII). La formació dels comtats catalans en una terra de frontera. El feudalisme a la Catalunya Vella. Les primeres institucions catalanes.  

La unitat que presentem també es pot treballar de forma transversal, ja que té continguts dels altres punts del currículum, concretament el 2. L'aparició i expansió de l'Islam. Al-Àndalus. El seu llegat a Catalunya; i el 3. L'Alta Edat Mitjana (segles VIII-XII). Els regnes cristians a la península Ibèrica. Feudalisme i art romànic. 

4 - Desenvolupament de les activitats a l'aula

4.1 Nivell general

L'alumne ha de començar clicant les activitats d'aprenentatge. Aquí trobarà un mapa del Gaià amb links a finestres flotants amb informació històrica. 

Paral·lelament ha de clicar les activitats d'avaluació i seguir-les. Aquestes parteixen de la formulació d'un enigma que haurà de solucionar: 

Per què hi ha tants castells?

Abans de resoldre'l és convenient que treballi uns exercicis amb l'ordre que són presentats. Els exercicis, i concretament els de nivell general, plantegen qüestions que s'han de resoldre per mitjà de la deducció i de la interacció amb els gràfics, les fotografies i els textos presentats a les activitats d'aprenentatge.

Exercicis (nivell general)

Un cop realitzats és convenient que repassi totes les contestacions i que faci una redacció, amb un mínim de cinc línies, donant la solució a l'enigma plantejat prèviament.  

4.2 Nivell bàsic

Per als alumnes amb més dificultats recomanen seguir els exercicis següents:

Exercicis (nivell bàsic)

 

 

5. Activitats d'ampliació (opcionals)

Per als alumnes més capacitats o més avançats, després de realitzar els exercicis de nivell general, presentem la possibilitat de treballar uns continguts d'ampliació que són els següents:

A) La influència andalusina a la vall del Gaià.

B) La piràmide feudal.

C) L'evolució dels castells i la seva transformació en palaus.

D) Els pobles fortificats.

 

Exercicis d'ampliació

 

6 -  Continguts de suport per al professorat

 

7 - Objectius educatius

a) Motivar l'alumne per mitjà de la realització d'una recerca històrica. Seguint les més modernes teories sobre l'aprenentatge, especialment el constructivisme, hem presentat l'activitat de forma oberta per tal que l'alumne vagi investigant i resolent un enigme previ que se li ha plantejat. D'aquesta manera els estudiants s'iniciaran en el mètode científic aplicat a la història i alhora adquiriran coneixements.

b)Treballar la formació i l'evolució de les terres de Marca és un mitjà idoni per què l'alumne pugui entendre com la història la fan uns actors damunt d'un territori i que, de retorn, aquest acaba sent configurat i canviat per aquests mateixos actors. 

c) La zona ens mostra un paisatge i uns monuments històrics que fins ara han estat poc coneguts i escassament potenciats. La present unitat didàctica pretén revaloritzar aquest patrimoni i estimular-hi la visita i el seu reconeixement.

d) Experimentar col·lectivament (el professor amb els alumnes) una manera innovadora i activa de fer classe d'història.  

8 - Coneixements previs necessaris

No és imprescindible haver treballat prèviament a classe els continguts.

Els alumnes hauran d'usar eines informàtiques básiques d'escriptura (per exemple el Word).  

 

9 - Recursos complementaris i bibliografia recomanada

 

10 - Suggerències

Generals

Durant la sessió de treball a l'aula informàtica els alumnes poden seure individualment o en parelles.

El primer que cal fer és la formació dels grups de treball i l'assignació dels ordinadors. És important que cada grup tingui assignat un sol ordinador per totes les sessions ja que això permet que se'n responsabilitzi del seu bon funcionament i, alhora, facilita la detecció de possibles manipulacions indegudes per part de l'alumnat.

A continuació es pot fer l'explicació de l'activitat, la durada, la presentació dels treballs i l'avaluació.

Com guardar el treball?

L'arxiu de text que conté els exercicis pot guardar-se des del principi en un disquet que cada alumne o grup pot tenir amb el seu nom, o bé en una carpeta dins el disc dur de l'ordinador. A cada sessió hi podrà gravar tot el treball realitzat.

11 - Avaluació

Com a treball per l'avaluació els alumnes lliuraran un dossier imprès amb totes les activitats realitzades, és a dir, els exercicis i la redacció.

La puntuació es deixa a criteri personal del professorat. Una possibilitat és valorar sobre 10 tant els exercicis com la redacció, per separat, i després fer la mitjana.

 

12 - Com hem fet la unitat?