La web de l'Ester

  recursos escolars  

 

Inici

receptari
primers plats
segons plats
postres
enllaços
cuina d'altres països

cançoner

personatges
david xirgu
miquel xirgu
margarida xirgu

mercè arànega

carme canela
escola
 
 
novetats
 
allotjaments

 

Recursos escolars

Què podem fer per potenciar l'autonomia dels nostres fills/es

Deixar que pensin i actuin per ells mateixos.
Permetre que s'enfrontin als seus propis problemes.
Aprendre dels seus errors.

Tàctiques per estimular l'autonomia:
- Donar opcions perquè esculli.
- Mostrar respecte per les seves ganes de superació.
- No anticipar-nos a les seves demandes.
- No preguntar massa.
- No precipitar-se donant respostes.
- No anular les il.lusions.
- Potenciar la utilització de fons externes.
- No parlar d'ell/ella en la seva presència, per petit que sigui.
- Acceptar els seus sentiments.
- Resoldre els problemes conjuntament.
- No disculpar-los quan cometin un error.
- No evitar situacions que pensem que puguin ser difícils de resoldre.
- Elogiar les conductes autònomes.


(Arec) arec.familia@wanadoo.es telef. 932372940

Recomanacions per les famílies

. Anar sense presses, els fem impacients, neguitosos, els costa molt saber-se esperar. Tenir un espai de temps per cada cosa. Afavorir-ho en la mesura que puguem. Retallem coses si no les podem fer totes.
. No fer més de dues coses a la vegada.Tenir un lloc adequat per fer els deures que afavoreixi l' atenció, concentració.
.Esmorzars i hores de dormir. Importància de tenir unes normes.
.Treball conjunt pares i mestres. Tenir els propòsits clars, pocs i ser consecuents amb el que se'ls hi demana.
.Afavorir el diàleg. És important que el nen/a trobi la manera i el moment per poder parlar amb vosaltres i que se'ls escolti.
.Normes i límits a nivell familiar i escolar per poder tenir un bon equilibri.No ens ha de fer por posar límits.Els necessiten.
.Tenir el seu propi temps lliure per poder fer el que els agradi.
És important que juguin. Jugant també s'aprèn.
Ser tolerants i tenir respecte pels companys, per l'adult i per l' entorn.
. És important donar models. Ell s'han de regir en alguna cosa per poder-ho fer.
.Treballar l'autonomia personal.Demanar-los que es vagin resolen ells mateixos les coses en la mesura de les seves possibilitats. En un principi marcant pautes o ajudant- los però de mica en mica deixar -los que s' ho facin sols.
.Treballar també els hàbits d' higiene personal. Comencen a tenir edat d' adonar-s' en de quan van bruts i de que vegin la necessitat de neteja

Els racons

http://www.xtec.es/~ragusti/racons/racons.htm

Els hàbits

http://www.xtec.es/~ragusti/habits/habits.htm#h

Què vols veure?

http://www.xtec.es/%7Eragusti/portal/portal.htm

Els polls

http://www.farmaceuticonline.com/infantil/pollque.html

http://www.farmaceuticonline.com/escoles/escola_polls.html

http://www.aspb.es/quefem/docs/Polls_cat.pdf

http://www.gencat.net/salut/depsan/

Arec

http://es.geocities.com/webarec/index.htm

El quinzet

http://personal4.iddeo.es/quinzet/

Eljoc

http://www.xtec.es/sedec/joc/pag100.htm

Anna Teberosky

Com comencen a escriure els infants

http://web.jet.es/danet/anatbrsk.htm

http://www.capitannemo.com.ar/cuerpo_y_la_escritura.htm

http://almez.pntic.mec.es/~lcavero/laescriturapuntovistanino.htm

Francesco Tonucci

El pedagogo cree que la TV y la PC no deben ser "niñeras"
Francesco Tonucci: "Hay que obligar a los niños a jugar todos los días y fuera de su casa"
Para el italiano los pequeños en situación de calle no pierden la capacidad lúdica a pesar de su contexto social

El pedagogo italiano Francesco Tonucci mantiene tan firme la convicción de que los "niños que juegan bien en su momento serán adultos serenos, sanos, productivos y creativos" que hasta se atreve a decirles a los padres que deben "obligar a los chicos a jugar bastante todos los días y fuera de su casa". Para el ideólogo de la Ciudad de los Niños, que tiene 65 años y vive en Roma, "muchos padres sientan a los chicos frente a la televisión para evitar que salgan a la calle porque piensan que es peligrosa. Y este es un grave error", asegura. No sólo porque les "limitan la posibilidad de encontrarse, relacionarse y de probar placer" sino también porque simplemente "se aburren encerrados". Y es ahí cuando, según Tonucci, empiezan a volverse ingobernables; porque la rebeldía es "una forma de reaccionar al aburrimiento".

http://contexto-educativo.com.ar/2000/9/tonucci.htm

http://www.fundaciongsr.es/documentos/boletin9/10.htm

http://jaio-la-espia.blogalia.com/documentos/Ojosdeninhio

Jaume Cela

http://www.ua-ambit.org/jornadas2000/Ponencias/j00-jaume-cela.htm

93 21022 97 casa jcela@xtecnet 93 581 10 30 feina ...

Educació emocional

Pere Darder

http://www.xtec.es/crp-santcugat/emocional.htm

http://www.xtec.es/crp-santcugat/emocionalbibliogracrp.htm

Reciclatge

http://www.xtec.es/~fmarti58/reciclajoc/

Aprendre anglès

Clica aquí

Altres enllaços

http://www.tvcatalunya.com/webclip/

Biblioteca

Objectius

- Motivar i engrescar els nens/es a la lectura.
- Crear hàbits de lectura.
- Aconseguir nous lectors.
- Trobar el gust per la lectura i saber-ne gaudir.
- Propiciar i fomentar el diàleg sobre llibres que han llegit, i també l'intercanvi.
- Fomentar el coneixement i la utilització de les biblioteques públiques del barri i la ciutat.

Organització i funcionament

- L'hora de biblioteca es farà a la sala de biblioteca però també hi haurà la biblioteca d'aula per tal de facilitar la lectura espontània i com a hàbit mentres s'esperen que comenci la classe.
- A 1er. curs de Primària es farà un carnet de lector per cada alumne que els hi servirà per a tota l'escolaritat.
- Es farà quinzenalment o setmanalment segons l'organització del curs.
- No serà obligatori agafar un llibre per emportar-se a casa.
- Els nens i nenes que es vulguin emportar un llibre a casa hauran de comunicar el número o el títol a la mestra.
- Durant l'hora de biblioteca hi haurà una part de lectura i tria de llibres , i una altra de motivació o valoració de llibres per part de la mestra o dels alumnes.
- Hi haurà llibres en castellà i català.
- Hi haurà llibres de diferents gèneres: contes, còmics, informatius, poesia, diccionaris, etc...
- Es farà una selecció de llibres per edats, col.leccions,... i s'anirà actualitzant amb nous llibres que vagin sortint al mercat i restaurant aquells que pateixin més ús.
- Els llibres estaran folrats.
- De tant en tant els alumnes elaboraran una fitxa de lectura.

Propostes de treball

- Llegir un tros d'un conte i parar en un moment emocionant per deixar-los intrigats.
- Portar algun objecte a classe d'algun personatge. Es pot col.locar penjat a la classe o bé ho pot portar a sobre (una capa, un barret, un nas molt llarg...), creant una situació de curiositat.
- Crear una capsa que contingui diferents objectes que pertanyin a un personatge o a diferents personatges , o motius d'un mateix conte. Situar-los, o bé a diferents llocs de la classe o deixar-los dins la capsa tancada.
- L'acció d'agafar els llibres de l'aula per llegir a casa serà un element més perquè els alumnes puguin interessar-se d'entrada, pel fet de posar-nos al seu nivell, propiciant així el diàleg o intercanvi d`idees, ajudant a que la resta també agafi ganes de triar.
- Així, els mateixos nens i nenes engresquen els altres seguin les pautes que utilitzem les mestres, creant-ne de noves. Fer dibuixos de personatges per penjar-los, portar objectes per l'aula...
- Fer propaganda d'un llibre o dir-ne la seva opinió.
- Fotocòpies de personatges , enganxats en cartolina i utilitzar-los com a titelles. Poden sortir en diferents moments (quan s'explica un tros d'un conte...).
- Llibre amb fulls blancs. La mestra s'inventa un tros d'un conte que correspon als fulls blancs i la història s'acaba just on comença el conte que es pretenia llegir.
- Dibuix fotocopiat d'una il.lustració d'un conte. A sota, posar-hi una o vàries frases relacionades amb l'argument i que convidi, en certa manera , a llegir-lo. Aquest dibuix es pot passar als nens sense dir-los què és, perquè el vagin pintant. Seria el primer pas per crear cert misteri.
- Portar llibres de casa que els hagin agradat molt i convidar els companys i companyes a que els puguin mirar, llegir...
- Final de curs: Fer carotes de prsonatges dels contes més llegits o que han agradat més. Els mateixos nens i nenes es col.locaran les carotes identificant-se amb aquell personatge i els demés l'entrevistaran.

Activitat de motivació lectora al cicle inicial

Per els nens i nenes d'aquest cicle, la lectura i l'escriptura tenen una importància rellevant ja que descobreixen un mitjà per poder-se comunicar diferent al que havien utilitzat fins ara.
Per aquesta raó els mestres i les mestres d'aquest cicle, hem pensat d'aprofitar aquest moment tant màgic, dolç, motivador i engrescador, per centrar la festa de Sant Jordi en una activitat de motivació lectora, convidant a una il.lustadora de contes molt estimada per nosaltres, la Mercè Arànega que els explicarà com es fa per il.lustrar un conte.
Per aquest motiu és necessari que els nens i nenes tinguin el llibre que es treballarà per aquesta activitat. Hauran de portar 4 euros a l'escola i se'ls hi donarà el conte.

Atentament
l'equip de Cicle Inicial

Preparació de la visita de la Mercè Arànega a l'escola

1.- Full de la biografia de la Mercè perquè el tinguin.

2.- "La Lola és despistada"

- Lectura del conte.

- Comprensió oral o escrita:
. Què li agradava molt a la Lola?
. Quins ingredients li diu el pare que necessita per fer el pastís?
. D'on li diu que ha d'agafar l'ou la gallina Lina?
. D'on l'agafa la Lola?
. Què ha passat amb l'ou que agafat la Lola?
. Han pogut fer el pastís?
. Per què li diuen que és despistada la Lola?
. Què has de fer quan et parlen?
-Dibuixa els personatges que surten en el conte:
La Lola, la gallina Lina, els pollets, el cavall, la pomera, la família de la Lola, els ous, el cistell amb les pomes, el pastís de poma.

- Resum del conte amb frases urtes. Es podria fer a grups flexibles.

- Mural:La mateixa feina que han fet a nivell individual amb els dibuixos fets amb ceres i l'etiqueta amb el nom dels personatges. També s'hi podria afegir el full de la biografia de la Mercè i alguna foto.
- La Lola és una granota, què en saps de les granotes? Coneixes d'altres contes que hi surtin granotes?Inventa't una frase d'una granota.

- Escriu una recepta per fer un pastís de poma.
Podrien fer algun pastís de poma i portar-lo a l'escola per acabar d'arrodonir la visita.

Biografia

Mercè Arànega

La Mercè va nèixer a Badalona pero fa temps que viu a La Garriga.
Va estudiar dibuix perquè és el que sempre li ha agradat més de fer. Del dibuix n´ha fet la seva professió.
Ha il·lustrat llibres i contes. Des de fa algun temps també n'escriu i il·lustra.
Va ser mestra d'educació artística a l'escola Jungfrau.

"El procés del conte s'acaba quan els nens i les nenes l'han llegit.Jo el començo i vosaltres l'acabeu."

"La lola és despistada"

 

Fanalets de Reis

passa el mouse per la foto

Material:
. paper brillantina de base.
. tires de paper de plata de colors.
. base feta amb un pal, plat i espelma.
. pega Imedio per les tires i cola de fuster per la resta.

Elaboració:
De cada paper brillantina se'n fan tres tires agafant la part més ampla.
Es van tallant tires desiguals amb el paper de plata de colors i s'enganxen amb pega,tenint en compte que s'ha de deixar un tros sense res per enganxar-ho després a l'estructura de base. En aquest tros s'hi fan uns talls. Es posa pega al voltant del plat per la part de sota i es va enganxant donant-hi la volta.

Mones

passa el mouse per la foto

Material:
. 2 ous de gallina
. 2 ous de guatlla
. 1 ouera de cartró de 6 ous
. 6 plomes de colors variats
. retalls de papers diversos
. gomets rodons petits grocs
. plastelina vermella
. cola de fuster

Elaboració:
Es decoren els ous de gallina amb pintura fent sanefes o el que es vulgui.
Els de guatlla es cobreixen amb gomets petits rodons de color groc. Es fa un bec amb una mica de plastelina vermella.
Es decoren les oueres enganxant-i papers variats amb diferents formes que s'inventa l'alumnat, també hi poden fer llacets, etc.
Finalment s'enganxen els ous i s'hi posen les plomes.

 

Fem dimonis

cicle inicial ceip jungfrau