|
AUGUSTE COMTE
(Montpeller, 1798 - París, 1857)
El 1818, després dels
seus estudis, es converteix en secretari de Saint Simon, amb qui col·labora
en el seu "Système industriel". El 1824 se separen perquè
Comte considerava que Saint Simon no donava suficient crèdit a les
seves idees.
El 1826 planifica un curs
integrat per 72 lliçons sobre la seva filosofia de la vida. Aquest
curs atrau un públic molt distingit, però un crisi nerviosa
el va interrompre a la tercera lliçó. Des de llavors, Comte
va anar patint alguns problemes mentals, amb un intent de suïcidi
inclòs.
Des de 1827 fins 1842 treballa
de lector i d'examinador a l'Ecole Polytechnique. I és durant aquest
període que treballa en la seva obra més coneguda, el Cours
de Philosophie Positive, que es va publicar el 1842. En aquesta obra
exposa una perspectiva segons la qual la sociologia es convertia en la
ciència primera. El 1851 acaba el Système de Polotique
Positive, el qual constitueix un esforç més pràctic
per oferir un pla per a la reorganització de la societat.
Comte tenia idees extravagants.
Per exemple, creia en la <<higiene cerebral>>; és a dir, evitava
la lectura de les obres dels altres, i, com a conseqüència
d'això, va arribar a estar al marge dels principals corrents intel·lectuals
del seu temps. Comte també somiava en arribar a ser el sacerdot
suprem d'una nova religió de la humanitat; creia en un món
governat per sociòlegs-sacerdots.
Les principals aportacions
foren:
- Fou el primer pensador
que va emprar el terma <<sociologia>>. Per
això se'l pot considerar un dels pares d'aquesta ciència.
- Va definir la sociologia
com una ciència positiva que busca descobrir les lleis del món
social. Aques model encara avui el segueixen molts sociòlegs d'orientació
empirista.
- Va enunciar els principals
mètodes sociològics (l'experimentació, l'observació,
la comparació i el mètode històric comparat).
- Distingí l'estàtica
social i la dinàmica social. El tractament actualitzat es fa des
de l'estructura social i el camvi social.
- Tenia una perspectiva
macrosociològica, car la sociologia havia de donar raó dels
fenòmens col·lectius.
- Intentà integrar
teoria i pràctica. És un referent per l'anomenada <<Sociologia
aplicada>>.
Podeu consultar
http://www.multimania.com/clotilde/ o qualsevol Història de
la Filosofia. |
|
|
|
KARL MARX (Trèveris,
1818 - Londres, 1883)
Marx pertany a una família
de classe mitjana (el seu pare era advocat) d'origen jueu, encara que,
per raons de feina, el pare es converteix al luteranisme.
El 1841 es doctora en Filosofia
per la Universitat de Berlin. Va estar fortament influït per Hegel
i pels joves hegelisna. Després de doctorar-se, treballa i, més
tard, dirigeix la Gaseta Renana, on exposa les seves idees polítiques.
Eren idees de caire liberal i idealista. Rebutja el caràcter abstracte
de la filosofia hegeliana i el somni ingenu dels socialistes utòpics.
Es casa el 1843 i es trasllada
a París, on entra en contacte amb grups socialistes i on coneix
al seu gran amic Engels (un fills d'un fabricant de teixits). Durant aquest
període Marx produeix obres com La sagrada família (1844)
amb les quals intenta desvincular-se de la filosofia hegeliana. També
són del 1844 els Manuscrits econòmico-filosòfics.
Explulsat de França,
es trasllada a Brussel·les on escriu, amb l'ajuda d'Engels, La
ideologia alemanya(1845) i La Misèria de la filosofia o apareix
una idea marxista fonamental, que l'element determinant en la història
humana són els factors econòmics, imposats per les diverses
formes de propietat. Aquest mateix any ingressa a la Lliga dels Comunistes
i per encàrrec d'aquesta Lliga escriu, juntament amb Engels, el
Manifest
del partit Comunista el 1848, a vigílies de les revolucions
burgeses.
És obligat a abandonar
Bàlgica i s'instal·la un altre cop a París, però
les revolten l'empenyen a anar a Colònia, on edita la Nova Gaseta
Renana.
Finalment, s'instal·la
a Londres, la capital del món industrial d'aleshores.
Viu amb grans dificultats
econòmiques. Però, fins el dia de la seva mort, publica Contribució
a la crítica de l'economia política(1859), el primer
volum de El capital(1867). També participa en l'organització
del moviment obrer internacional, en la fundació de l'Associació
Internacional dels Treballadors, etc.
Les principals aportacions
de Marx al pensament sociològic no es poden destacar amb unes poques
ratlles: la seva anàlisi de la societat capitalista, l'anàlisi
de la propietat privada, del capital el concepte de classe social, el materialisme
històric, l'alienació, el treball com a característica
essencial de l'ésser humà, la sociabilitat humana, la sobreestructura
ideològica, etc., en són algunes.
Podeu consultar, entre d'altres
http://csf.colorado.edu/mirrors/marxists.org
, A. GIDDENS, El capitalismo y la moderna teoria social o S. CARDÚS
(Coord.), La Mirada del sociòleg.Proa. |
|
|
|
GEORGE HERBERT
MEAD (South Hadley, Massachusets,1863 - Chicago, 1931)
Estudia Filosofia i les
seves aplicacions a la psicologia social. Es gradua a l'Oberlin College
el 1883 i després de treballar com a professor d'institut, com a
conseller d'algunes empreses ferroviàries i de tutor particular,
comença els seus estudis de postgrau a la Universitat de Harvard.
Després treballa com a lector a la Universitat de Michigan.
El 1894 John Dewey el convida
a traslladar-se a la Universitat de Chicago on roman la resta de la seva
vida.
La seva obra més
coneguda i influent és Esperit, persona i societat.
Cal destacar de la seva aportació:
- Accepta les tesis fonamentals
del conductisme. També va ser influït pel pragmatisme, el qual
li proporcionà una profunda fe en la ciència i en la conducta
motivada per la intel·ligència reflexiva. Tant un com l'altre
el conduiren a analitzar la conducta de les persones en el món social.
- Dóna prioritat
al món social: el self es deriva del món social: inclou
dues fases, el <<jo>> i el <<mi>>.
- Cal destacar la seva anàlisi
de l'acte social.
- En la formació
del self cal destacar dos conceptes: l'altre significatiu i l'altre
generalitzat.
Podeu consultar I. SÁNCHEZ
DE LA YNCERA, La mirada reflexiva de G.H. Mead. Madrid: CIS-S.XXI, 1994. |
|
|
|
ÈMILE
DURKHEIM (Épinal, 1858 - París, 1917)
És descendent d'una
estirp de rabins. Aquest és, probablement, el motiu del seu interès,
més acadèmic que teològic, per la religió.
Desitjava aprendre els mètodes científics i els principis
morals que guiaven la vida social. Entre 1882 i 1887, ensenya filosofia
en diversos instituts de la regió de París.
En un viatje a Alemanya
entra en contacte amb la psicologia científica de Wundt. Els seus
treballs sobre la seva experiència a Alemanya li van permetre trobar
feina al departament de Filosofia de la Universitat de Burdeus.
Els següents anys es
caracteritzen per una sèrie d'èxists personals. Publica la
seva tesi doctoral, La divisió social del treball(1893),
Les
regles del mètode sociològic(1895) i la seva aplicació
empírica El suïcidi(1897).El 1898 edita la revista L'anné
sociologique. El 1902 s'incorpora com a professor a la Sorbona de París,
i el 1906 se'l nomena professor en ciències de l'educació
i sociologia.
Podem destacar de la seva
teoria:
- El concepte de fet social,
tant materials (la divisió del treball, el dret, etc.) com immaterials
(la consciència col·lectiva, les representacions col·lectives,
etc.). Un exemple de la importància que tenen els fets socials immaterials
el trobem en el seu estudi sobre el suïcidi.
- Els conceptes de solidaritat
mecànica i solidaritat orgànica per explicar la cohesió
social, segons la divisió social del treball que hi hagi.
- El concepte d'anomia,
per referir-se a situacions socials de regulació insuficient dels
desitjos i de les aspiracions individuals
- Els seu estudi sobre la
religió a Les formes elementals de la vida religiosa.
Podeu consultar http://durkheim.itgo.com/main.html,
A. GIDDENS, El capitalismo y la moderna teoria social , S. CARDÚS
(Coord.), La Mirada del sociòleg.Proa. o E. REISS,
Una
guía para entender a Marx. Madrid: Siglo XXI, 2000.
|
|
|
|
MAX WEBER (Erfurt,
1864 - Munic, 1920)
Max Weber neix en el si d'una
família de classe mitjana. El seu pare fou un funcionari que arribà
a tenir una posició política rellevant; a més, fou
un amant de la vida llibertina. La seva mare, en canvi, era una calvinista
molt devota, que intentava portar una vida ascètica.
A l'edat de 18 anys, abandona
la llar familiar per poder assistir a la Universitat de Heildelberg als
cursos de Dret. Després de tres anys deixa Heilderberg per poder
realitzar el servei militar, i el 1884 torna a Berlin, a casa dels seus
pares i continua els seus estudis a la Universitat de Berlin. Aconsegueix
doctorar-se. Es converteix en advocat i dóna classes a la Universitat.
Però, aviat canvien els seus interessos: es dedica a l'estudi de
l'economia, la història i la sociologia. Durant aquests anys adopta
el mode de viure de la seva mare i es dedica completament a l'estudi.
El 1896 esdevé professor
d'economia de Heilderberg, però la mort del seu pare el fa caure
en una depressió de la qual no es recupera fins el 1904. A partir
d'aquest any publica les seves obres més importants: L'ètica
protestant i l'esperit del capitalisme(1905), els seus estudis sobre
les religions mundials des de la perspectiva històrica, estudis
metodològics, etc.
En aquest període
també realitzà moltes altres activitats: col·labora
el la fundació de la Societat Alemanya de Sociologia (1910); casa
seva es converteix en un centre de reunió d'intel·lectuals
(G. SIMMEL, R. MICHELS, G. LUKÁCS...); també és actiu
políticament.
Quan mor estava treballant
en Economia i societat.
Weber representa una excel·lent
fusió de la investigació històrica i la teoria sociològica.
- Conceptes metodològics
a destacar són els de verstehen, tipus ideal i el paper dels
valors en sociologia.
- Basa les seves reflexions
sociològiques en l'acció social i les relaciona socials.
Però, també l'interessen les macroestructures.
- És molt influient
la seva anàlisi de les estructures d'autoritat: legal, tadicional
i carismàtica.
- És destacable el
seu estudi de la burocràcia.
- Una altra anàlisi
a destacar és la seva idea de racionalització del món,
a partir de la qual estudia economia, religió, la política,
l'art, etc.
- La relació entre
les idees religioses -l'ètica protestant- i el triomf del capitalisme.
Podeu consultar http://www.faculty.rsu.edu/~felwell/Theorists/Weber/Whome.htm,
A. GIDDENS, El capitalismo y la moderna teoria social o S. CARDÚS
(Coord.), La Mirada del sociòleg.Proa.
|
|
|
|
C. WRIGHT MILLS
(Waco (Texas), 1916 - Nyack (Nova York), 1962)
Procedeix d'una família
tradicional de classe mitjana. El seu pare era agent d'assegurances i la
seva mare es dedicava a les feines de la llar. Estudia a la Universitat
de Texas. Després de doctorar-se accedeix a la Universitat de Maryland
i després a la de Columbia en la qual treballarà fins a la
seva mort.
Mills sempre tenia pressa,
porta una vida molt agitada (aventures amoroses, tres casaments i un fill
en cada matrimoni).
La seva vida professional
també és conflictiva: semblava que sempre estava baralat
amb tothom. Es considerava ell mateix un marginat. A La imaginació
sociològica (1959), Mills desafia al teòric més
important de l'època, Talcott Parsons, sinó també
al metodòleg més rellevant, Paul Lazarsfeld.
Mills no estava content
amb la societat nordamericana, però això era una dels seus
crítics més punyents.
Les obres més importants,
a part de la ja citada, són White Collar (1951), una dura
crítica a l'estatus professionl dels anomenats treballadors del
coll blanc; Character and Social Structure (1953); The Power Elite (1956),
on intenta demostrar que els EEUU est`va dominat per una petita minoria
d'homes de negois, polítics i líders militars; The marxists
(1962).
De la seva obra cal destacar:
- El seu esforç per
mantenir viva la tradició marxista en la teoria sociològica.
- Els seus estudis sobre
el poder.
- La seva idea d'imaginació
sociològica.
- Se'l pot considerar un
sociòleg radical.
Podeu consultar http://www.faculty.rsu.edu/~felwell/Theorists/Mills/index.htm, |
|
|
|
PETER L. BERGER
(Viena, 1929 - )
Emigra cap als EEUU a l'edat
de 17 anys i des d'aleshores hi viu i hi treballa. Sha dedicat a l'estudi
dels aspectes culturals dels processos de modernització, i, sobretot,
a la sociologia de la religió. Actualment és professor de
la Universitat de Boston i dirigeix l'Instutut for the study of economic
culture, dedicat a l'estudi sistemàtic de les relacions entre
el desenvolupament econòmic i el canvi sociocultural a diferents
parts del món.
Les seves obres més
conegudes són:
Invitació a la
sociologia.(1963)
La construcció
social de la realitat. (1967)
Per una teoria sociològica
de la religió. (1967)
La revolució capitalista.(1986)
La rialla que salva.
(1997)
|
|
|
|
PIERRE BOURDIEU
(Denguin, 1930 - )
Neix en un poble dels pirienus
en el si d'una família d'origen humil. El pare de Bourdieu era funcionari
de corrreus. El 1951 accedeix a l'École normale supérieure,
on s'enfronta a la cultura burgesa, expreriència que, segons alguns
testimonis, li provocarà un cert ressentiment contra el món
intel·lectual de París (1). Contràriament a molts
dels seus companys, no s'afilia al Partit Comunista: manifesta una gran
desconfiança cap als difeferents aparells de direcció. El
1955 marxa cap a Algèria com a agregat de Filosofia a la Facultat
de lletres d'Alger. Aquí és on porta a terme els seus primers
treballs sobre les transformacions socials d'Algèria.
El 1961 torna a França
i dóna classes a la Sorbona i després a la Universitat de
Lile. El 1964 és nomenat director d'estudis a l'École pratique
des hautes études (futura EHESS). Publica les seves primeres enquestes
sobre l'escola i les pràctiques culturals (Les héritiers.
Un art moyen). En aquesta època està sota la tutela de
Raymond Aron, el qual li confia la codirecció del Centre européen
de sociologie historique.
La crisi del maig del 68
el deixa escèptic: no en publicarà una anàlisi fins
el 1984 al darrer capítol de L'homo academicus.
A partir d'aquesta època,Bourdieu
persegueix l'objectiu de fundar la seva pròpia escola de sociologia:
cra el 1975 la seva revista de sociologia, Actes de la recherche en
sciences sociales. El 1979 publica La distintion i el 1981 rep
el nomenament com a membre del Collège de France.
A partir dels anys 90, passa
a ser un intel·lectual conegut arreu del món, principalment
als EEUU, on hi viatja amb força freqüència.
A partir dels anys 90, canvia
d'estratègia. L'obre La Misère du Monde (1993) es
presenta com una altra manera de fer política. Al 1995 dóna
suport als vaguistes, el 1998 al moviment d'aturats, així com als
intel·lectuals algerians. Finalment esdevé un crític
del neoliberalisme.
Notes:
(1) D. Swartz, Culture and
Power : The Sociology of Pierre Bourdieu, University of Chicago Press,
1997.
Les seves principals aportacions
teòriques:
- La reproducció
social des de l'educació.
- Intenta superar l'oposició
Objectivisme-subjectivisme, centrant-se en la pràctica, entesa com
el producte de la relació dialèctica entre acció i
estructura.
- Els conceptes de Camp
social i Habitus, i els conceptes de Capital econòmic, social i
cultural.
Podeu consultar http://www.pages-bourdieu.fr.st/,
P. BOURDIEU i L.J.D. WACQUANT, Per a una sociologia reflexiva. Barcelona:
Herder, 1994. i A. ACCARDO, Initiation à la sociologie. Bordeaux:
Le Mascaret, 1991.
|