2.1. L'Art al llarg del temps |
1. Sembla que, a la Prehistòria (fins, aproximadament, vuit-mil anys abans de Crist), pels primers pobles, l'Art era una forma de màgia; aquells caçadors primitius feien als murs de les seves coves pintures de la captura dels animals: era una preparació del que anaven a fer i potser en aquests actes ja pensaven que començaven a atrapar els animals. | Cova Remígia (calc d'Obermaier-Porcar). |
El Déu Ninguirsú porta els enemics del Rei Eannatum dins d'una xarxa, per matxucar-lis el cap, tercer mil·leni abans de C. Museu del Louvre. A: Parrot: Sumer, p. 166. |
2.
Pels primers reialmes que havia a la regió del Pròxim
Orient (Egipte i Mesopotàmia) (entre el tercer i el
primer mil·leni abans de Crist), l'Art era una èina de
propaganda del governant, que es presenta sovint com el
protegit dels déus. Aqui hi ha la mà del déu Ninguirsú; hi té un monstre, l' àguila de cap de lleó, que subjecta amb les urpes les seves preses; també agafa una xarxa: dins hi ha tancat els enemics del seu protegit, el rei Eannatum, i els anirà treient per esclafar-los el cap, un per un, amb la massa que duu a l'altra ma (rematada per una bola). |
Guerrer A de Riace, Museu de Reggio Calabria, ¿segle V abans de C?. A: I bronzi de Riace, 28. |
3. Pels Grecs, l'Art, primer, havia de presentar les persones tal com havien de ser a un estat ideal, amb un gran equilibri, de cos i d'ànim; després, els hi va interessar més expressar tots els sentiments, encara que siguin desordenats, i la realitat crua, encara que no sigui com l'ideal. | Laocoont i els seus fills atacats per les serps, Museu Vaticà. |
4. Els Romans usaven l'Art com una eina de propaganda, per impressionar i fer veure a la gent que el seu govern era bó: endegaven moltes obres públiques, com aquest aqueducte; prenien elements de tots els pobles que anaven incorporant a l'Imperi, per exemple l'arc, que s'havia inventat a Mesopotàmia i ells no coneixien. | Aqueducte romà de Tarragona (dit Pont de les Ferreres), segle I abans de C. |
El Naixement de Crist, pintura sobre fusta provinent de Sagàs (segle XII), Museu de Solsona. |
5. A l'Edat Mitja l'Art es va fer servir com a éina per a ensenyar al poble les idees religioses: la majoria de la gent no sabia llegir ni escriure i l'Art servia per a presentar, amb una forma entenidora, la doctrina cristiana. |
6. Al
Renaixement, l'Ésser Humà és el
centre i mesura de totes les coses i l'Art ho reflecteix
donant una gran importància a la representació de
la figura humana.
Mantegna: El Marquès Ludovico Gonzaga i la seva Cort,pintat al fresc, Càmera dels Esposos, Palau de Màntua (Itàlia), cap el 1465. A: Camesasca: Mantegna, p. 42. |
7. Al Barroc, al món protestant, el guany es converteix en la gran força que mou els grups humans, i l'Art també ho acusa, destacant la riquesa. Heda, Natura Morta, oli sobre tela, cap el 1650, Rijksmuseum, Amsterdam. |
Géricault, L'Envejosa, oli sobre tela, cap el 1820,Museu de Belles Arts de Lió (França). |
8. Al segle XIX hi ha grans canvis: es vol fer evident l'interior de l'ànima humana i, d'altra part, els artistes volen captar el món científicament. |
9. Els països europeus més importants ocupen territoris fora d'Europa que es converteixen en colònies, explotant-se en benefici dels europeus les seves riqueses. L'Art d'aquests pobles, primitiu i molt diferent del nostre, influirà en els artistes occidentals. |
Màscara d'avant-passat, Nova Guinea, Museu de l'Home, Paris. A: Huyghee, El Arte y el Hombre, Vol. I,96, làmina. |
10. Al segle XX els artistes organitzen moviments per renovar l'Art, que s'anomenen avantguardes, o també ismes: Cubisme, Surrealisme, Futurisme...; tenen poca durada i, ben de pressa, ve un de nou que desplaça al que, a determinat moment, es tenia per més important. |
Pollock, Número U, oli i purpurines sobre tela, 1950, Museu d'Art Modern de Nova York. A: Sandler, El Triunfo de la Pintura Norteamericana, 297. D'altra part hi ha artistes que no s'interessen pel món exterior i només volen representar el que duen dins; així s'arriba a l'abstracció. |
11. Avui hi ha els mitjans de comunicació de masses i l'Art també reflexiona sobre aquests objectes i situacions que trobem per tot arreu: els mateixos productes i els mateixos personatges (cantants, actors)... L'artista pren consciència del nostre món industrialitzat al que la peça única no hi té lloc. |
Oldenburg, Dues Hamburgueses amb formatge, 1962, cartró pintat, Museu d'Art Modern, Nova York. A: Hughes, The Shock of the New, 358. |
Ara seguirem prenent consciència de l'estructura complexa de l'Art, veient el què és l'estil |