Anterior

  • Cap a l'any 332 aC, Alexandre el Gran va fundar la ciutat d'Alexandria, la qual després de la creació de la gran Biblioteca, es va convertir en el centre mundial de la cultura. Un dels molts erudits atrets per aquesta ciutat fou un tal Euclides. Se sap molt poc sobre ell, encara que sembla ser cert que es va educar a la Acadèmia amb els deixebles de Plató i es va dedicar a l'ensenyament de les matemàtiques a Alexandria, on va fundar una escola. En qualsevol cas, però, la seva influència ha estat decisiva a través del seu tractat Els Elements, que ha estat segle darrera segle una mena de bíblia de les matemàtiques, fent-lo servir fins i tot com a llibre de text; per la seva enorme difusió (a la vora de les 2000 edicions) podria rivalitzar fins i tot amb obres clau de la literatura universal, com ara la Bíblia, la Divina Comèdia, el Quijote, etc.; el fet que contingui un estil de vegades poc coherent ha fer pensar alguns que Euclides podria ser més un grup de matemàtics que una sola persona.
  • Els Elements és un tractat de 13 llibres que habitualment s'associen a la geometria, però en realitat inclou 465 proposicions, o teoremes, sobre geometria plana, sòlids i teoria de nombres.
  • En els llibres I, II, III i IV, Euclides va agrupar les proposicions fonamentals relatives a les figures planes més simples: segments, angles, rectes paral·leles, triangles, paral·lelograms, quadrats i cercles. Darrera de 23 definicions (punt, línia, línia recta, etc.) Euclides dóna una llista de 5 postulats, o axiomes, que considera evidents por si mateixos i independents, és a dir, que cap dels cinc es pot deduir lògicament dels altres quatre. Molt aviat els matemàtics no van veure clara la acceptació sense demostració del cinquè postulat (al que van anomenar postulat de les paral·leles) i durant segles van ser molts els que el van intentar demostrar; sembla que ni tan sol el mateix Euclides es trobava a gust amb el seu cinquè postulat, ja que en les seves demostracions intenta no utilitzar-lo, com ho demostra el fet que no l'utilitza fins a la proposició nombre 28.
  • Els llibres V i VI es dediquen a la semblança i en ells s'estudien les raons i les proporcions, i els llibres VII, VIII i IX són coneguts com a "llibres aritmètics", perquè en ells s'estudia teoria de nombres enters.
  • El llibre X, potser el més perfecte de tots, es dedica a l'estudi dels nombres irracionals més simples.
  • Els llibres XI, XII i XIII es dediquen a geometria espacial; l'últim d'ells tracta concretament sobre la inscripció dins d'una esfera dels cinc políedres regulars: tetràedre, cub, octàedre, dodecàedre i icosàedre.
  • Els Elements, ni pel seu contingut, ni per la seva orientació, són deguts exclusivament a Euclides: El seu contingut procedeix en gran part dels pitagòrics i d'Eudoxe (astrònom i matemàtic grec que va fer importants aportacions en geometria i va exposar la primera explicació sistemàtica dels moviments del Sol, la Lluna i els planetes); i pel que fa a la seva orientació, estan influïts per Plató (de qui Euclides va prendre el gust per la ciència independentment de la seva finalitat pràctica) i per Aristòtil, de qui va prendre el rigorós mètode deductiu, la separació entre principis i teoremes i la distinció de els principis entre definicions i axiomes (enunciats que s'accepten sense demostració)
  • La genialitat d'Euclides no va estar, doncs, en crear matemàtiques noves (s'accepta que només uns pocs dels teoremes que apareixen en Els Elements son originals d'Euclides) sinó en presentar d'una manera clara, organitzada i lògica, la geometria i l'aritmètica conegudes fins llavors. Aquesta forma de presentació -conceptes, axiomes, enunciats, demostracions- s'ha mantingut fins ara. Com a prova de l'elegància de les seves demostracions, us donem la del teorema d'infinitud del conjunt dels nombres primers (nombres, més grans que 1, que només són divisibles per 1 i per si mateixos)


Ý

Si una recta talla altres dues i forma dos angles interns que sumen menys que dos angles rectes, en cas de prolongar aquestes indefinidament es tallaran del costat en què la suma dels angles interns sigui menor que dos angles rectes.

És a dir, les línies rectes de la figura a la dreta es tallen del costat dret de la recta r.

Altres enunciats equivalents a l'anterior.

  1. Donades dues rectes paral·leles, si una recta talla una d'elles, llavors talla també l'altra (axioma de Proclo).
  2. Dues rectes paral·leles són sempre equidistants.
  3. Per un punt exterior a una recta donada només passa una paral·lela a aquella. (axioma de Playfair).
  4. La suma dels tres angles d'un triangle val 180º.

El cinquè postulat va fer cua.

Al llarg de la història de les matemàtiques, potser sigui el cinquè postulat l'enunciat més controvertit. El problema no sorgeix perquè algú dubti de la veritat del seu contingut; realment, sempre es va acceptar que era una necessitat lògica. El que sempre es va discutir, però, fou el seu caràcter de postulat; ja l'escriptor clàssic Proclo advertia que semblava més un teorema y, per tant, hauria de ser demostrat a partir dels altres quatre.

Fins el segle XIX, innumerables matemàtics el van intentar demostrar, però mai no ho van aconseguir, i malgrat que es van trobar amb molt enunciats equivalents a l'original, la cerca d'una demostració va continuar, fins i tot en molts dels casos només amb l'interès d'aconseguir fama eterna. Ja en el segle XIX, tres matemàtics, Gauss, Bolyai i Lobachevski, independentment, arribaren a la conclusió que es podia obtenir una nova geometria, de tota consistència lògica, sense acceptar el postulat de les paral·leles; més exactament, una geometria, igual en tot a la d'Euclides, però en la qual els angles d'un triangle sumessin menys de 180º. Va ser aquest el primer invent de geometria no euclídea; alguns anys després, altre matemàtic, Riemann, va crear altra geometria no euclídea suposant rectes no infinites, i en la qual resultava que la suma dels angles d'un triangle superava els 180º.



Ý

Existeix una infinitat de nombres primers.

Per demostrar el teorema, Euclides va fer servir algunes proposicions que ja havia demostrat abans, com ara les dues següents:
  • Qualsevol nombre compost te al menys un divisor primer
  • Si un nombre és divisor d'altres dos, també ho és de la diferència dels dos nombres.

A partir d'això, es va preguntar què ocorreria si hi hagués només uns quants nombres primers; per exemple, si hi hagués només 3 nombres primers a, b, c. Ell va pensar així: Si això fos veritat, llavors amb el nombre N=a·b·c+1 només podria passar una d'aquestes dos coses:

  1. Que N fos també un nombre primer. Això és impossible, ja que llavors no hauria només tres primers, sinó al menys quatre.

  2. Que N no fos primer, sinó compost. Llavors, N tindria algun divisor primer, d. No és possible, va pensar, que d i a siguin iguals, ja que llavors, de la igualtat N-a·b·c = 1 resultaria que a és divisor d' 1, cosa impossible donat que 1 no te divisors. Anàlogament, d no pot ser ni b, ni c; per tant, d és un primer diferent d'a, de b i de c. Ja no hauria només 3 primers, sinó com a mínim quatre.

En resum, què passa? Estem a un carrer sense sortida? En absolut; l'únic que passa és que és impossible que hi hagi només 3 nombres primers, ja que si suposem que hi ha només tres, sempre podrem trobar-ne un més. A la mateixa conclusió s'hauria arribat si haguéssim suposat que només hi ha quatre, o cinc, o qualsevol nombre finit de primers: Per molts que n'agafem, sempre arribarem a la conclusió que hi ha algun més, és a dir, només val dir que hi ha infinits primers.



La demostració anterior és completament il·lustrativa del conegut mètode de raonament indirecte, o de reducció a l'absurd: consisteix a suposar cert el contrari d'un enunciat i arribar a un impossible raonant pels camins de la lògica; llavors, només podrà ser veritat la possibilitat que l'esmentat contrari no sigui cert i, per tant, que l'enunciat inicial sigui el vàlid.

Et proposem que resolguis per aquest mètode la següent endevinalla:

  • Tres noies, la Núria, la Sara i la Raquel, tenen els ulls embenats i un petit barret al cap, el qual pot ser vermell o negre. Cap de les tres pot veure el seu propi barret. Se'ls hi diu que, en treure'ls-hi les venes, aixequin una mà si hi veuen al menys un barret vermell, i les dues, si arriben a deduir el color del seu barret. Suposem ara que en realitat els hi hem posat els tres barrets vermells (elles no ho saben). Com podria una, per exemple, la Núria, raonar que el seu barret és vermell?.
Anterior Inicio de página
[Dades personals] [Matèries] [Materials didàctics] [Curiostats] [Descàrregues] [Enllaços d'interès] [Humor, Cites,...]

Copyright (c) 2001 Francisco Gonzàlez Majàn
fgonzalezmaj@uoc.edu