Objectiu
del projecte
Automatitzar el funcionament d’una maqueta
d’un funicular, amb les següents fases:
-
A nivell de hardware
realitzar el muntatge d’una maqueta d’un funicular amb el material del
mecano de l’aula de Tecnologia
-
Afegir-li els element de control necessaris
per a la seva automatització : Finals de Cursa, Leds, Regleta de
connexions
-
A nivell de software
s'haurà de confeccionar un programa de control en el entorn LOGO
que automatitzi el funcionament de la maqueta a través del sistema
de captació i control SADEX
-
Inter connectar la maqueta amb el SADEX i
fer corresponent posta en marxa del sistema
En una pantalla específica es presenta
la descripció de les diferents etapes del
funcionament del funicular, i en un altre es presenta una animació
contínua lligant les diferents etapes
Material
i equipament
-
Equip de Captació i Control SADEX
-
PC amb W’95/98
-
Material divers de mecano per a muntar la
maqueta ..... (amb motor 6V)
-
Material elèctric i electrònic
-
Finals de Cursa (2)
-
Leds de 5 mm (2 verds, 1 groc, 1 vermell)
-
Resistència protectora leds (150 ohms)
-
Regleta inter connexionat
-
Interruptors (aturada emergència, aturada
normal)
-
Cables, soldador, estany, ...
-
Pila de petaca (alimentar potència
del motor)
Descripció
del projecte i funcionament
El projecte del sistema a automatitzar
haurà de complir amb les següents especificacions de funcionament:
-
Haurà de tenir dues modalitats
de funcionament
-
Mode Automàtic
: una vegada posat en marxa, el sistema funcionarà totalment automàtic
i autònom,
-
Mode Manual
: el sistema requerirà de la intervenció d’un operador de
cara a confirmar la continuació de la marxa després de cada
inversió de sentit de funcionament
-
Tant en mode manual com en mode automàtic,
serà precisa la intervenció d’un
operador, de cara a confirmar la continuació de la marxa
després d’una aturada per alguna alarma
-
La forma d’interacció de l’operari
amb el sistema, serà via la sonda de so (donant una palmellada per
a confirmar les diferents opcions)
-
El sistema haurà d’invertir el sentit
de funcionament dels vagons cada vegada que s’arribi a un final de cursa
(tant en manual com en automàtic). Hi haurà un temps
mort abans de començar en sentit contrari, per a simular
la baixada i pujada de passatgers.
-
Aquest temps port començarà
a comptar des del moment en que la cèl·lula
fotoelèctrica no detecti moviment de persones (simulat
amb la sonda de llum). SI mentre s’està comptant el temps es detecta
alguna persona, s’haurà de reiniciar el comptador de temps
-
Les alarmes
que s’hauran de contemplar seran :
-
Aturada d’Emergència (interruptor N.C.)
-
Ambivalència en finals de cursa
-
Tèrmic de motor (simulat amb sonda
de temperatura)
-
De cara a l’arrencada inicial, si el funicular
no està en una de les dues posicions de final de cursa, s’haurà
d’indicar al sistema el sentit de funcionament amb que es vol iniciar
el moviment (via un entrada digital)
-
Al posar en marxa el programa de control se
li especificarà (com a paràmetres)
les següents dades
-
Temps (en segons) del temps mort entre inversions
de sentit
-
Valor del nivell de so (en dB) pel damunt
del qual es considera que s’ha rebut una ordre (una palmellada)
-
Valor de la lluminositat (en Lux) per sota
de la qual es considera que la cèl·lula fotoelèctrica
està tallada (hi ha persones)
-
Es considerarà una alarma de tèrmic
del motor quan la temperatura (simulada per la sonda de temperatura) sobrepassi
en 2 º C la temperatura ambient (presa com a referència a l’arrencada
del programa)
-
L’aturada ordenada
(no per aturada d’emergència) s’indicarà al sistema a través
d’un interruptor (N.O.). Aquesta aturada es processarà al final
del moviment en curs, al arribar al final de cursa.
-
Tots el moviments es senyalitzaran
amb 4 leds
-
Verd fix de baixada de vagó esquerra
-
Groc
-
Fix : temps mort (pujada i baixada de passatgers)
-
Intermitent : temps exhaurit, esperant confirmació
de marxa de l’operador (sols en funcionament manual)
-
Vermell
-
Fix : Alarma (es) present
-
Intermitent : Alarma ja desapareguda, pendent
de confirmació de re inici de marxa
-
Verd fix de baixada de vagó dret
|