Tornar a la pàgina general dels instruments de vent fusta
Instruments de vent metall
Instruments de percussió
Instruments de corda
Instruments elèctrics i electrònics
Tornar a la pàgina de presentació dels instruments
A la pàgina de presentació de la web
Els instruments de vent fusta bisell

D'aquesta subfamília en formen part les flautes. He optat per repartir-les en tres blocs.

Flautes de bec

Amb aquest nom genèric coneixem tota una família, de la qual en forma part la flauta dolça que heu tocat a l'escola i també a l'institut. En el Renaixement i el barroc l'instrument va ser molt important. Podeu escoltar un fragment d'un quartet de flautes de bec. Canzona de William Brade (1560-1630). La família completa és de cinc mides. Compareu-les.

La que vosaltres toqueu és la soprano.

sopranino soprano contralt tenor baixa
Sopranino Soprano Contralt Tenor Baixa
Allegro. Concerto per flautino. A. Vivaldi
Courante de Jacob van Eyck (c. 1590-1657)
Flabiol Instrument de la cobla de sardanes catalana. Es toca només amb la mà esquerra. Amb la dreta, el músic agafa una baqueta amb la qual toca el tamborí.
Txistu
Instrument típic del País Basc. Es toca només amb la mà esquerra. Amb la dreta, el músic agafa una baqueta amb la qual toca un tambor, que en diuen atabal
Flautes travesseres

Malgrat també n'hi ha de tradicionals, aquí només farem constar la família de les travesseres que s'utilitzen en la música occidental orquestral, de banda i de cambra.

La que s'utilitzava en la música barroca, i fins gairebé mitjans del segle XIX, avui se'n diu traverso i era de fusta

Flautí o pícolo
Flauta travessera
Aquesta, que correspon a la tessitura de soprano, és la que agafa el nom genèric de la subfamília
Flauta en sol
Flauta baixa
Flautes de Pan

Són tubs de diferents mides. S'utilitzen en músiques populars i tradicionals d'arreu del món.

La del costat és del Perú