1.- El funcionament de la
democràcia
Des
de la caiguda de la tirania d'Híppies i les reformes constitucionals
de Clístenes, a finals del segle -VI, fins a la conquesta
d'Atenes pels macedonis, a finals del segle -IV, Atenes va viure
dos segles de democràcia, només breument interrompudes
per dues breus intentones oligàrquiques (el -411 i -404)
durant la guerra del Peloponès. Les reformes de Clístenes,
el -507, havien acabat amb la preponderància política
de l'aristocràcia, limitant la seva influència a l'Areòpag,
espècie de tribunal constitucional encarregat de vetllar
per la constitucionalitat de les lleis i de vigilar la seva aplicació
pels magistrats. El -462 el líder popular Efialtes acabà
d'arraconar l'aristocràcia, despullant l'Areòpag de
tots els seus poders, ja que la funció del tribunal constitucional
passà a l'assemblea popular (ekklesía), i la
de vigilància dels magistrats a la boulé o
consell. Assassinat Efialtes l'any següent, la seva obra fou
prosseguida per Pèricles, a qui passà també
el comandament del partit popular. Des d'aquest any (-461) fins
a la seva mort (el -429) Pèricles dominà sobiranament
la política atenesa. Aquest període de més
de trenta anys representa la cimera de l'Imperi Atenès, de
la democràcia atenesa i de l'esplendor artístic i
cultural d'Atenes.
Pèricles portà a terme les reformes
democràtiques iniciades per Efialtes. La més important
consistí en la introducció de les dietes per als ciutadans
que ocupessin càrrecs públics o als que pertoqués
ser magistrats, jurats o membres de la boulé, a fi
i efecte que els pobres no deixessin de participar en la política
activa per manca de diners. Pèricles establí la dieta
en dos òbols (moneda d'argent, equivalent a la sisena part
de la dracma) diaris (que més tard serien augmentats a tres),
la qual cosa equivalia als ingressos d'un artesà mitjà.
Atenes, cap d'un imperi en el segle -V, donà
suport decididament als canvis democràtics en tots els Estats
associats. I una vegada perdut l'imperi, continuà conservant
la democràcia un segle més, a pesar de totes les dificultats.
¿En què consistia aquesta democràcia atenesa?
<<Democràcia>> -demokratía-
significa govern del poble. I a Atenes això es prenia al
peu de la lletra. La facultat popular de govern no es delegava en
uns representants elegits ni es confiava a una burocràcia
professional. Era el poble el que, directament, exercia el poder
i governava. El poble -demos- era el conjunt dels ciutadans.
I la principal institució de l'Estat era l'assemblea popular,
integrada per tot el poble, pel conjunt dels ciutadans (que a Atenes
sumaven uns 40.000). L'assemblea no era la representació
del poble, sinó el poble mateix. La democràcia atenesa
era una democràcia assembleària directa.
L'assemblea -ekklesía- es reunia
freqüentment, un cop a la setmana de promig. En principi tots
els ciutadans estaven convocats a cada sessió, encara que
no tots hi acudien, ni de bon tros. Però els que hi acudien,
molts o pocs, constituïen a tots els efectes pràctics
el poble. Més de la meitat dels ciutadans atenesos vivien
en el camp, i a ells, naturalment, els resultava més difícil
l'assistència a les contínues sessions de l'assemblea
que als ciutadans que habitaven el casc urbà. Molts dels
assistents eren dropos desocupats, que hi acudien en busca de diversió
i entreteniment. D'altres eren rendistes que deixaven les seves
finques o tallers en mans dels esclaus, mentre que ells es dedicaven
a la vida social. Sobretot hi acudien els que sospitaven que es
pogués retreure algun assumpte que els afectés, ja
que en la seva absència l'assemblea podia condemnar-los o
prendre decisions greument lesives dels seus interessos. L'assemblea
es reunia al tossal Pnyx, enfront de l'Acròpolis.
L'assemblea era completament sobirana, el seu
poder era total i absolut, no sotmès a cap tipus de limitació.
L'assemblea podia condemnar qualsevol a mort o a l'ostracisme (exil.li
per deu anys), podia revocar les lleis existents i promulgar-ne
de noves, podia declarar la guerra i la pau, podia concedir avui
plens poders a un polític i prendre'ls-hi demà, podia
recapitular sobre les seves pròpies decisions i canviar-les
d'un dia per l'altre, podia establir impostos i concertar aliances,
decidir les obres públiques, el servei militar, el culte
als déus, qualsevol cosa. I qualsevol ciutadà podia
portar l'assumpte que volgués a l'assemblea, qualsevol podia
intervenir i discutir, i les decisions preses per la majoria dels
presents tenien força absoluta.
La democràcia assemblearia d'Atenes
es prestava, naturalment, a la demagògia més desenfrenada.
Cada reunió de l'assemblea era un míting i el que
millor parlava o més divertia o impressionava l'audiència,
el que aconseguia apassionar-la, dominava la situació política.
Així, els vertaders governants eren els oradors, que amb
la seva paraula aconseguien arrossegar l'assemblea. Pèricles,
el gran estadista de l'època hegemònica d'Atenes,
posseïa excepcionals dots d'orador. Quan parlava davant l'assemblea,
la seva veu retronava com el tro de Zeus, i arrossegava la concurrència.
Quan els millors oradors eren de la talla intel.lectual i humana
de Pèricles, la democràcia atenesa funcionava òptimament.
Altres vegades, però, l'assemblea solia caure en mans de
demagogs irresponsables i de minsa catadura intel.lectual, tal com
va passar freqüentment durant la guerra del Peloponès.
Demés de la totpoderosa assemblea, l'Estat
atenès tenia una sèrie d'òrgans i càrrecs
especialitzats, com la boulé -consell de 500 membres
que preparava les sessions de l'assemblea- i els tribunals de justícia.
Atès que la totalitat del poble no podia ocupar els càrrecs
-p.e., només hi havia 500 llocs a la boulé
per a 40.000 ciutadans- ¿com determinar qui els ocuparien? No mitjançant
elecció, ja que això es prestaria a maniobres, sinó
a través de sorteig. El sorteig apareixia als atenesos com
el mètode més democràtic i el que més
impecablement respectava la igualtat d'oportunitats de tots els
ciutadans. No solament els membres de la boulé, també
els jutges, els jurats i d'altres molts càrrecs públics
es proveïen per sorteig. La duració del càrrec
així obtingut era d'un any. Al principi, quan el càrrec
tocava per sorteig a un ciutadà pobre que vivia del seu treball,
aquest no podia assumir-lo sense perill de sortir econòmicament
perjudicat. Aquest problema fou solucionat a través de la
introducció per Pèricles de les dietes. Mentre el
pobre ocupava el càrrec, rebia diners de l'Estat, amb la
qual cosa tots els ciutadans estaven en situació d'acceptar
els càrrecs que els tocaven per sorteig.
Els ciutadans que reunien les condicions de
ser rics, bons oradors i afeccionats a la política, eren
els que portaven la veu cantant en els assumptes públics,
ja que es professionalitzaven en el servei a l'Estat en càrrecs
tals com el d'estrateg. Quasi tots els ciutadans, però, eren
aficionadíssims a la política, que arribà a
constituir una espècie d'esport popular, en el qual tots
participaven amb passió. Sempre que volien, acudien a l'assemblea.
I de tant en tant ocupaven càrrecs públics per sorteig,
pagats per l'Estat. Els ciutadans pobres estaven satisfets també
amb el sistema i Atenes no va conèixer les aferrissades lluites
socials d'altres polis. Demés, la flota atenesa proporcionava
una espècie de gran assegurança d'atur als ciutadans.
En efecte, cada any la flota contractava uns 12.000 homes com a
mariners a sou i els ciutadans, si no tenien una altre treball millor,
s'hi podien enrolar i cobrar. (El servei militar per terra, per
contra, era gratuït i constituïa una obligació
que pertocava enterament als rics i la classe mitja.)
La democràcia atenesa, amb les seves
contínues assemblees generals, el seu continu sorteig de
càrrecs i les seves contínues iniciatives militars,
mantenia constantment l'ànim en suspens als seus ciutadans.
I els múltiples festivals públics, organitzats per
l'Estat, acabaven d'ocupar el seu temps. De fet, la majoria dels
ciutadans atenesos no treballaven ni exercien cap activitat productiva.
¿De què vivien aquests ciutadans? Els rics vivien de les
seves rendes. Els més rics eren grans terratinents i amos
de moltíssims esclaus, que els treballaven i administraven
les seves terres. Alguns posseïen tants esclaus que els llogaven
als artesans o a l'Estat, per treballar, per exemple, a les mines
de plata de Làurion. Els menys rics eren petits terratinents
o amos de fàbriques i tallers, que també deixaven
tot sovint en mans dels seus esclaus. Finalment, els pobres vivien
en la pràctica de l'Estat. ¿D’on treia l'Estat els diners
per pagar-los? Fonamentalment dels tributs que Atenes imperialísticament
imposava als cents de polis que constituïen el seu imperi.
Demés, les mines de plata de Làurion -de propietat
pública- proporcionaven gran ingressos a l'Estat. La plata
l'extreien els esclaus, però els ingressos que s'hi obtenien
es repartien entre els ciutadans, bé directament, com al
principi, bé a través de la flota. Demés hi
havia un sistema fiscal bastant desenvolupat, pel qual els rics
i els comerciants metecs (estrangers) contribuïen a les càrregues
de l'Estat.
2.
Els sectors discriminats de la població
En realitat, la democràcia atenesa
era una oligarquia dels ciutadans, que mai no foren més de
la quarta part de la població (normalment no arribaven al
20%). Ells -minoria privilegiada- es dedicaven a fer política,
mentre els altres treballaven. Però els altres -la gran majoria-
eren políticament inexistents. ¿Qui eren els altres? Fonamentalment
tres grans grups: les dones, els metecs i els esclaus.
La democràcia atenesa era un sistema
totalment masclista. Les dones no pintaven res i -excepte les més
pobres- es passaven la vida tancades en una habitació especial
de la casa -el gineceu- cardant la llana, teixint, cuinant i cuidant
els infants. Elles sí treballaven, ja que vestien i alimentaven
tota la població, però estaven completament aïllades
de la vida social i política. Els homes -almenys els ciutadans-
es passaven el dia al carrer, a l'àgora, a l'assemblea. Les
dones es passaven el dia a casa sense veure ningú. Fins i
tot si el marit invitava els seus amics a menjar a casa, la dona
-que cuinava per a ells- no es deixava veure, mantenint-se amagada
al gineceu. Si els homes necessitaven companyia, llogaven els serveis
d'hetaires o heteres (entre els grecs antics, cortesana d'un nivell
cultural i artístic en general força elevat) professionals,
que tocaven la flauta i ballaven per a ells, a ningú, però,
se li passava pel cap que la dona de la casa pogués participar
en la festa. Fins i tot a nivell afectiu i sexual es considerava
que l'amor realment romàntic i interessant era l'amor homosexual
que els homes adults sentien pels efebs (jove de divuit a vint-i-dos
anys o vint-i-tres) no l'amor a les dones. I mentre els xiquets
rebien una acurada educació i des dels set anys sortien de
casa per tal d'acudir a les classes de gramàtics, citaristes
(tocadors de cítara, instrument de cordes pinçades
sense mànec, amb una caixa de ressonància plana, quatre
o cinc cordes melòdiques i tot d'altres cordes per a fer
sonar arpegis o acords d'acompanyament) i mestres gimnàstics
i aprendre la lectura, l'escriptura, la música, la gimnàstica,
etc., les xiquetes ni sortien ni aprenien res, restant en el gineceu
de la llar paterna fins el moment del seu casament, en què
passaven al gineceu del marit. Les dones foren, sens dubte, la classe
més discriminada d'Atenes. Els metecs i fins i tot molts
esclaus vivien millor que elles, si més no amb més
llibertat de moviments i més varietat d'experiències.
Els metecs eren els homes lliures que no eren
ciutadans atenesos. La majoria dels comerciants, banquers, navegants,
etc., eren metecs, generalment hel.lens, però a vegades també
fenicis o d'una altra procedència. I també la majoria
dels intel.lectuals, artistes i professors eren metecs. De fet,
els metecs contribuïren més que ningú a l'esplendor
i la riquesa d'Atenes i la convertiren en la gran capital cosmopolita
del comerç i la cultura hel.lènics. Demés,
aquest mateix esplendor i cosmopolitisme d'Atenes contribuïen
a atreure més i més metecs. Els ciutadans respectaven
els metecs i amb freqüència els admiraven -Anaxàgores
o Aristòtil eren metecs- i els confiaven l'educació
dels seus fills o la direcció dels seus negocis. Però
pel que fa a drets polítics, no els en van concedir cap.
A l'inrevès, la legislació democràtica cada
cop els fou més desfavorable. El mateix Pèricles -que
era descendent de metecs- va fer aprovar una llei que restringia
la ciutadania als fills de pare i mare atenesos. Si un ciutadà
es casava amb una estrangera, els seus fills perdien la ciutadania
atenesa. I és que a mesura que la democràcia atenesa
va anar acumulant privilegis i prebendes sobre els seus ciutadans,
més van sentir aquests la necessitat de tancar files enfront
qualsevol possible ampliació del seu estret cercle.
Els esclaus, finalment, formaven el grup amb
menys drets. A Atenes n'hi havia aproximadament el doble -uns 80.000-
que de ciutadans. Uns esclaus eren presoners de guerra; d'altres,
xiquets abandonats; d'altres, fills d'esclaus, i d'altres, importats,
sobretot de la costa del mar Negre. Les condicions de vida dels
esclaus eren molt variades. La majoria estaven dedicats al servei
domèstic i no vivien molt pitjor que les dones <<lliures>>.
Cada casa de família de classe mitja tenia alguns esclaus
domèstics, que ajudaven la mestressa de casa en les faenes
de la llar. Les famílies riques en tenien una gran quantitat,
d'aquests criats. D'altres esclaus treballaven en l'agricultura
i en els tallers. La vida més miserable era la dels que treballaven
a les mines i als molins. En qualsevol cas, políticament
els esclaus estaven mancats totalment de drets.
És a dir, la democràcia atenesa
era un sistema en què més de les tres quartes parts
de la població -dones, metecs i esclaus- treballaven perquè
menys d'una quarta part -els ciutadans- tinguessin tot el dia lliure
per dedicar-se al vagareig, a la xerrada i a la política.
El sistema va funcionar bé durant dos segles i va proporcionar
una impressionant floració cultural. Atenes es va convertir
en el focus de la filosofia, la ciència, l'art i la literatura
de l'Hèl.lade.
|