Analitzem el joc
Estudiem les probabilitats de cada estratègia.

En principi podem pensar que quedant dues portes, una amb el cotxe i l'altra amb la carabassa, és indiferent mantenir o canviar de porta: tindrem un 50% de possibilitats de guanyar o de perdre. Però les aparences enganyen.

Observa:

• Quina és la probabilitat que el cotxe estigui en la porta que hem escollit?: Una entre tres (1/3).
  • Quina és la probabilitat que estigui en les portes que no hem escollit?: Dos entre 3 (2/3)

• Varia aquesta probabilitat el fet que ens obrin una de les portes que no hem escollit? Encara que sembli mentida no la varia. Simplement fa que els 2/3 de probabilitats es “concentrin” en la porta que no he escollit i que encara està tancada.

• Quina és la millor estratègia?: Canviar de porta; s'encertarà en 2 de cada 3 ocasions (un 66,6 % d'encert). Sembla paradoxal però ho podem comprovar si juguem suficients partides.

Juguem moltes partides de cop

Recapitulem. Segons les observacions anteriors les probabilitats de cada estratègia són les següents:
  • mantenir-se en l'elecció: (33,3 %)
  • canviar de porta: (66,6 %)
  • contestar a l'atzar: (50%)

Deixa “jugar” suficient estona a l'ordinador i observa com es van acostant els percentatges reals als previstos.