Què és comptar? |
“Comptar” els objectes d’un conjunt és assignar a cadascun dels seus components un símbol (és a dir, una paraula, un gest o un signe gràfic) corresponent a un número agafat de la sèrie natural dels enters, començant per la unitat i procedint en ordre fins al final dels elements de l’esmenta’t conjunt. Cada símbol o denominació atribuït a cadascun dels objectes del conjunt considerat es denominarà, llavors, pel seu número d’ordre en el conjunt que s’ha transformat en successió. El número d’ordre del darrer objecte d’aquest grup ordenat no és altre que el nombre dels seus elements. Georges Ifrah |
En aquesta imatge que Ifrah ens fa del fet de comptar hi surten molts elements a considerar:
Però que hi ha darrera de comptar? El que hi ha és un concepte important: el de nombre, més concretament el de nombre natural.
"Un nombre (tal com “dos”, “cinc”, etc.) és aquella propietat de les col·leccions d’objectes que és comuna a totes les col·leccions els objectes de les quals poden posar-se en correspondència biunívoca els uns amb els altres, i que és diferent en aquelles col·leccions per a les quals tal correspondència és impossible. (../..) Per a descobrir aquesta propietat i distingir-la clarament –és a dir, per a formar el concepte de nombre i donar-li nom: “sis”, “deu”, etc.- va ser necessari comparar entre sí moltes col·leccions d’objectes. Durant generacions i generacions la gent va repetir la mateixa operació milions de vegades i d’aquesta manera va descobrir els nombres i les relacions entre ells." Aleksandrov |
A un nivell més elemental podem dir que els nombres naturals són els que ens permeten comptar elements d’un conjunt qualsevol. Després de comptar-lo podrem assignar el seu cardinal i contestar a la pregunta: quants elements té? Quanta més pràctica tinguem en comptar més entendrem el que és un nombre.
Quan comptem realitzem un seguit d’accions de manera ordenada:
|
|
Aquestes passes, que seguirem sempre que fem un comptatge, ens assenyalen les dificultats que poden tenir els nens i les nenes petites quan s’inicien en l’aprenentatge del nombre i del comptar.
Cal destacar com en l’acció del comptatge té un pes important l’establiment de les correspondències biunívoques de les que es parlen amb més detall a l’apartat Correspondències. La correspondència s’estableix entre l’assenyalament d’un element i l’assignació d’un numeral concret. Ara, però, aquesta correspondència té un matís: s’ha de fer, al menys en quant als numerals, en un ordre concret i determinat.