Les principals dificultats en l’aprenentatge del comptatge acústic radiquen
en la memorització, tant dels mots com de l’ordre. De la mateixa manera que ens
costa seguir un poema des del mig i, de vegades hem de reconstruir-lo des de
l'inici per poder continuar, molts nens i nenes presenten problemes amb la
prossecució del comptatge per manca de domini de la sèrie. Però aquest s’acaba
agafant sense problemes quan els numerals bàsics i el seu ordre estan prou
consolidats.
D’una manera força inconscient aprenem les
estructures bàsiques de la construcció dels nombres a partir dels
numerals bàsics. Però, com que en certa manera "ho sabem des de
sempre", no reflexionem gaire sobre com són aquestes estructures i
quin paper hi juguen les operacions aritmètiques bàsiques. |
 |
És interessant observar aquestes estructures i com, a llocs diferents del
món, s’ha arribat amb una certa independència, a solucions semblants.
Orientacions sobre les activitats relacionades
Donat que l’alumnat de 12 a 14 anys domina perfectament el comptatge acústic
es treballen aspectes relatius a les estructures, a l’origen dels numerals i a
l’estudi de les estructures de construcció.
Activitat 1:
- Títol:
Comptem de l'1 al 10
- Objectius:
- Conèixer com es compta de l’1 al 10 en diferents idiomes
- Observar les semblances amb llengües de les mateixes famílies
- Durada: Mitjana.
- Descripció: Es mostren alguns exemples de com es diuen els
nombres de l'1 al 10 en llengües romàniques i altres d’indoeuropees. Després
es demana, en forma autoavaluable, que s’assignin els numerals d'1 a 10 en
altres llengües com el francès, el rus...). S’acaba amb l’exemple del basc
que no pertany a aquestes famílies lingüístiques.
Amunt
Activitat 2:
- Títol:
Construïm numerals
- Objectius:
- Observar els esquemes i pautes que es segueixen per construir els
numerals en diferents llengües.
- Destacar els paper de les sumes i els productes en la construcció
d’aquests numerals
- Durada: Mitjana.
- Descripció: A partir d’uns exemples explicats sobre com
s'utilitzen
les operacions en la construcció dels numerals es fa classificar numerals
catalans i es fa un petit test per construir-los o interpretar-los en
altres llengües, principalment de petites poblacions d'Àfrica, Amèrica o
Oceania. Es separen els aspectes additius dels additius-multiplicatius.
- Observacions: Una activitat complementària que es pot fer a
l’aula es, en el cas de qui hagi alumnat que parli altres llengües, fer que
comptin en veu alta. La resta de la classe ha d’estar atenta per avisar quan
nota que, fonèticament, s’ha entrat en "sistema". Es pot partir dels
exemples del català i el castellà. (El català es torna sistemàtic a partir
del 17 i el castellà des del 16).
Activitat 3:
- Títol:
Una mà de comptes
- Objectius:
- Observar els esquemes i pautes que es segueixen per construir els
numerals.
- Observar la importància de l’agrupament cíclic per construir els noms
(preconcepte de base numèrica).
- Durada: Mitjana.
- Descripció: Es tracta d’ensenyar a comptar en cicle de 5 i
amb paraules inventades. Després es fan traduccions bidireccionals de
nombres: de cicle de 10 a cicle de 5 i a la inversa. Els nombres proposats
estan entre 1 i 50.
- Observacions: Aquesta activitat està inspirada en el conte “Apín
capon zapun amanicà (1134)” de Pere Roig i Jordi Font (Eumo S.A. – Vic,
2000). Es pot recomanar la seva lectura
Amunt