• Índex
  • Percepció de quantitats
  • Fer correspondències
  • Marques per comptar


  • Correspondències biunívoques

    Orientacions sobre les activitats

    Fins als set o vuit anys els nens i les nenes tenen dificultats per establir correspondències biunívoques entre dos conjunts d’elements directament enfrontats. La forma en que estan distribuïts espacialment els elements afecta a la seva comparació cardinal.

    • dues col·leccions iguals que ocupen diferents longituds seran diferents en quantitat.
    Fileres iguals en quantitat i diferents en llargada
    • dues col·leccions diferents que ocupen longituds iguals seran considerades idèntiques
    Fileres iguals en llargada i diferents en quantitat
    • dues col·leccions perfectament alineades, amb els elements encarats un a un, podran ser comparades exitosament.

    Fileres desiguals ben alineades

    Aquests dificultats són menors si no s’enfronten dues col·leccions diferents sinó una mateixa en dues disposicions diferents modificades davant del nen o la nena.

    De la mateixa manera que la humanitat va passar per aquesta fase prèvia de fer correspondències abans de fer el pas a comptar, una de les condicions necessàries per l’adquisició del concepte de nombre per part dels infants és saber establir aquestes correspondències biunívoques i, a més, pensar que aquesta equivalència es conserva encara que la disposició física d’aquests elements es modifiqui (conservació de la quantitat). Aquesta capacitat s’assoleix completament al voltant dels set anys.

    Els nois i noies més grans (i els adults) continuen fent correspondències biunívoques, com a mètode de "recompte de complitud" en moltes situacions i sense adonar-se gaire. Per exemple quan es guarden les peces d’una joguina cadascuna al seu lloc; si sobre un lloc, falta una peça.

    Orientacions sobre les activitats relacionades

    Activitat 1:

    Amunt

    Activitat 2:

    Amunt