• Índex
  • Percepció de quantitats
  • Fer correspondències
  • Marques per comptar


  • Percepció de quantitats

    Orientacions sobre les activitats

    Són moltes les experiències fetes amb nens i nenes petites per observar la seva capacitat de reconeixement de petites agrupacions d’elements. A la majoria s’observa que no és fins als 6 anys que s’assoleix completament la capacitat de percebre correctament conjunts fins a cinc elements. Algunes d’aquestes experiències exposen que aquesta capacitat es desenvolupa més ràpidament si s’han realitzat moltes pràctiques de compteig real d’objectes.

    Amb quantitats superiors a cinc hi ha altres factors que influeixen en la percepció ràpida, com poden ser l’ordenació (com als daus, les cartes, en fileres...) o la divisió en subgrups, no havent més de cinc elements a cada subgrup. Aquesta capacitat es va assolint, sobre tot, en els dos primers cicles de l’educació primària. La pràctica totalitat de alumnat del Cicle Superior i del 1r Cicle d'ESO pot reconèixer quantitats properes als 20 elements si tenen una ordenació clara. És curiós observar com determinats factors culturals poden afectar al recompte. Per exemple amb una experiència feta amb 12 alumnes d’un institut de secundària amb representació de tots els nivells d'ESO i Batxillerat, 10 alumnes van respondre "set" a una "visió llampec" d’un fotograma de la pel·lícula de Blancaneus en el que es veien només sis nans.

    Orientacions sobre l’activitat relacionada

    Amunt