Aquest apartat l'he classificat segons les grans èpoques,
més o menys admeses per tothom, de la història de
la Música occidental.
Com que crec que, a Primària, cal donar un esquema més
aviat simplificat, m'he regit pels següents criteris:
He posat a l'apartat Música Antiga tota la
història fins al Renaixement, aquest inclòs.
He considerat com a Barroc tot el període comprès
des d'inicis del s. XVII fins a mitjans del
s. XVIII, prenent com a figures de referència Vivaldi, Haendel
i J. S. Bach.
La segona meitat del s. XVIII l'he considerat com a Classicisme,
amb les figures (en aquest cas crec que poc discutibles) de Mozart,
Haydn i Beethoven, tot i aclarir que el darrer està a cavall
amb el Romanticisme.
Tot el s. XIX és inclòs a l'apartat del Romanticisme,
amb tots els seus corrents (nacionalismes, etc...) En aquest cas,
ja és impossible donar un nombre reduït de compositors
com a referència.
Sense ànim de ser exhaustiu, caldria citar Schubert, Weber,
Schumann, Chopin, Mendelssohn, Gounod, Bizet, Berlioz, Liszt, Rossini,
Donizetti, Bellini, Offenbach, Joseph i Johann Strauss, Wagner,
Verdi, Puccini, Brahms, Mussorgsky, Rimsky-Korsakof, Txaikovsky,
Smetana, Dvorak, Janacék, Grieg, Sibelius, Elgar, Albéniz,
Granados i altres que me'n deixo.
Així, doncs, anireu veient a la pàgina corresponent
aquells que utilitzo en les meves classes, amb l'únic criteri
d'haver trobat una audició amb possibilitats de ser treballada
a Primària i sense que, en cap cas, això suposi cap
preferència personal ni cap mena de tria amb criteris que
es puguin referir al valor intrínsec de l'obra del compositor,
tant dels referenciats com dels que no apareguin.
Finalment, donada la gran extensió de moviments, estils
i corrents estètics que inclou, he titulat el darrer apartat,
simplement, Segle XX. Valgui aquí una observació
similar a la feta respecte al Romanticisme.
Sense citar cap autor, cal pensar en l'impressionisme, el neoclassicisme,
el dodecafonisme, el jazz, el rock i el pop, el folk i els cantautors,
el teatre musical, la música de cinema, la música
electrònica, etc.. etc...
Nota final: És evident que,
amb una hora a la setmana (ni que en fossin dues), és impossible
en tota la Primària donar més que una pinzellada de
tot plegat. Preneu-vos aquest apartat de la web com un recull de
recursos per a treballar l'audició. Jo, particularment, em
dono per satisfet si un nombre significatiu dels meus alumnes arriben
a situar les èpoques per ordre i, almenys, saben posar al
seu lloc els tres autors citats del Barroc i els tres del Classicisme.