Apunts Jota'O

Material de suport de l'assignatura de filosofia per alumnes de primer i segon de batxillerat

 

Índex
Tornar
Guió - Esquema
Naixement
Trànsit
Lógos
Angles diversos
Etapes. Història
L'ésser humà
Conèixer i saber

MANERES D’ENTENDRE LA FILOSOFIA

Enllaços

 
1. Filosofia i ciència
2. Filosofia i saviesa a. La filosofia va més enllà de la ciència
b) La filosofia no és “ciència”, sinó “saviesa”
c) La filosofia és quelcom de necessari.
d) La filosofia no abandona la realitat.
e) Tots/es filòsof/es.
3. Els temes de la filosofia - Divisió de la filosofia.
- El camp de la metafísica
4. La història de la filosofia a) La filosofia com a reflex del seu temps.
b) La filosofia com a crítica del seu temps.
c) Interpretacions de la història de la filosofia




1. Filosofia i ciència.

- Intentarem arribar a una noció d’allò que és la filosofia, distingint-la de la ciència. Plantejades així les coses, hi caben dues solucions:
- O bé la ciència és l’única possibilitat vàlida d’enfrontar-nos amb la realitat, per la qual cosa no resta “espai” per a la filosofia (llevat que es dediqui a tasques auxiliars).
- O bé hi ha altres formes d’enfrontar-se amb la realitat, i aleshores la filosofia es constitueix en un “saber” diferent i autònom (encara que, potser, no totalment autònom).

2. Filosofia i saviesa.

- La FILOSOFIA és un “saber” distint de la ciència, que no és eliminat per la ciència, ni necessita convertir-se en “ciència” per tenir valor i significació.
- La filosofia pretén anar més enllà de la ciència;
- Per tant, la filosofia no és “ciència”, sinó “saviesa”.


a) La Filosofia va més enllà de la ciència.

Vol dir el següent: la ciència no es planteja determinats problemes que són summament generals o que desborden les possibilitats del mètode científic. Per això es tracta de problemes que no són “científics” (almenys per ara), però que la humanitat no pot eludir, perquè de fet els té plantejats. Tot i no ser “científics”, no són, amb tot, “mancats de sentit”, com pretenen alguns. Al contrari, són els problemes més importants per als éssers humans...

Quins són aquests problemes tan importants que no entren dins el camp d’estudi de la ciència? Citem-ne alguns:

- El problema del TOT (origen i finalitat de l’Univers.
- El problema de L’ÉSSER HUMÀ (sentit de l’existència humana, destí dels éssers humans, possibilitat de conèixer la realitat, la llibertat, els valors i l’obligació moral, etc.).
- I... el problema de la TRANSCENDÈNCIA (Déu).

És possible que alguns d’aquests problemes els pugui abordar en un futur la ciència, amb la qual cosa es convertiran en problemes “científics” (aquest ha estat el cas, per exemple, del problema de l’origen dels humans, -si més no, de l’origen immediat-, resolt gràcies a la teoria de l’evolució); altres problemes probablement continuaren essent exclusivament “filosòfics”.

b) La filosofia no és “ciència”, sinó “saviesa”

El mot “SAVIESA” té una llarga història i és un terme venerable. Significa el coneixement superior i més excel·lent, i per això els primers investigadors grecs preferiren anomenar-se “FILÒ – SOFS” (amants de la saviesa”) i no simplement “savis”, ja que la saviesa era considerada més aviat com quelcom propi dels déus.

Posteriorment, la saviesa passà a significar quelcom menys teòric i més pràctic: el coneixement dels mitjans que menen a la virtut i a la felicitat; s’anomenà aleshores “savi” a l’individu bo, virtuós i feliç: sens dubte un ideal gairebé inabastable per a l’ésser humà ordinari.

La filosofia –malgrat el temps- sempre torna a ser com la seva etimologia indica: saviesa cercada i mai plenament abastada. La filosofia no és “resultat”, mai no està ja “acabada”. És activitat: més que filosofia, hi ha “filosofar”. Es plantegen els grans problemes, es busca de comprendre’n el sentit per a l’humà, s’aventuren possibles –només possibles- respostes sense amagar-se les deficiències, es deixa el camí obert, es continua buscant. El filòsof pensa els problemes, però no es coneix sempre la solució definitiva.

c) La filosofia és quelcom de necessari.

Si la filosofia només planteja els problemes, si “pensa, però no sempre coneix” ¿no hi és, realment, de sobra?

- No, perquè sembla que l’ésser humà no pot renunciar a plantejar-se determinats problemes i a continuar pensant-los. Filosofar és una cosa necessària per a l’ésser humà.
Per aquesta raó. Perquè l’humà sembla que no es vol deturar en explicacions parcials, sinó que deleja l’explicació última.
- Filosofar és, doncs, una passió de l’ésser humà, que compromet tot ell.

d) La filosofia no abandona la realitat.

Per tant, ¿és, en definitiva, la filosofia una forma de poesia? ¿Es deixa perdre en la fantasia?
- El filòsof ha d’estar a prop de “les coses”. Per això la filosofia necessita la ciència i no pot viure-hi d’esquena.
- Històricament, les grans revolucions científiques dugueren revolucions filosòfiques.
N’hi hauria prou amb dir això: el filòsof es planteja problemes i elabora respostes que són com “conjectures” o “hipòtesis”, que, amb tot, normalment no pot “verificar”.
- Però les interpretacions del filòsof han de tenir en compte la situació actual de la ciència i les dades científiques fiables. D’aquesta manera, la filosofia ha de mantenir un elevat nivell de compatibilitat amb la ciència.
- D’altra banda, també la ciència necessita de la filosofia; i si no la ciència, almenys el quefer científic: ¿com es pot decidir pel que “val la pena d’investigar”? L’ús de la ciència i, sobretot, de la tècnica són enterament qüestions ètiques, això és, filosòfiques.

e) Tots/es filòsof/es.

En cert sentit, efectivament, tots els individus són “filòsofs”, tots es plantegen algun cop alguna pregunta que resulta ser filosòfica, tots tenen alguna “visió del món” i de la vida...
- Hi ha, doncs, una filosofia popular..
- Amb tot, es tracta d’una filosofia (amb minúscula) molt poc reflexiva, gens crítica, gens conceptualitzada.
- En sentit “tècnic”, la FILOSOFIA requereix molta preparació i un gran esforç.

3. Els temes de la filosofia.

Una manera de comprendre el que és la filosofia és apropar-se al quefer dels filòsofs, sobre què parlen i escriuen, quins temes tracten.

Fou ARISTÒTIL el qui sistematitzà la filosofia; per la qual cosa els “temes” esdevenen “tractats”. Aquesta divisió aristotèlica es mantindrà com a divisió “clàssica”, amb alguns afegitons importants.

- Al segle XVII J. CHIRSTIAN WOLFF (+ 1754) va elaborar una
divisió de la filosofia que tindria èxit.. És la següent (simplificada).

1. LÒGICA (Teoria del coneixement)

2. TEORÈTICA O METAFÍSICA.
- a) General: ontologia (tatat sobre l’”ésser” en general i les seves propietats)
- b) Cosmologia física (sobre el món; en diran també filosofia de la naturalesa)
- c) Psicologia (sobre l’ànima).
- d) Teologia natural o teodicea (sobre Déu)

3. PRÀCTICA.
- General: Dret natural.
- Filosofia moral o ètica.
- Filosofia civil o política.
- Economia
- Filosofia de les arts (gramàtica, retòrica, poètica).

En aquesta divisió, el nucli principal és la metafísica. Per “metafísica” s’entén l’estudi filosòfic de les “coses en si mateixes”; és a dir: és un intent d’arribar a conèixer el que les coses són, traspassant la simple aparença. Justament la metafísica esdevindrà el camp de batalla de la filosofia moderna (metafísics contra antimetafísics).

Més endavant, EL TEMA DELS LÍMITS i les possibilitats del coneixement humà passa a ser el tema central de la filosofia, especialment a partir de KANT (+1804). El més interessant és que a partir d’aquest moment els filòsofs se centren en problemes estrictament humans: la moral, la societat, l’educació, la política, la ciència... i, al capdavall, en l’ésser humà.

KANT exposa molt bé aquest centrar-se de la filosofia en l’humà, aquest renunciar a la metafísica antiga i aquest enfocar els temes d’una manera problemàtica:

-
El camp de la metafísica es resumeix a les següents preguntes:

1. Què puc saber? (metafísica)
2. Què he de fer ? (la moral)
3. Que m’és permès d’esperar? (La religió)
4. Què és l’ésser humà (antropologia)

Aquest tomb antropocèntric de la filosofia –tot se centra en l’humà i els seus problemes, començant pel problema del coneixement- serà definitiu a partir del segle XVIII.

- En l’ACTUALITAT els filòsofs treballen principalment sobre els problemes de l’ésser humà i els seus productes culturals. Sorgeixen les anomenades “filosofies de...” (filosofia de la ciència, filosofia del llenguatge, filosofia de la cultura, filosofia de l’art, filosofia del dret, filosofia de la història...)

4. La història de la filosofia

La filosofia és quelcom múltiple en permanent procés: no hi ha una filosofia (/eterna); hi ha moltes filosofies. La filosofia té un caràcter històric. Per això, esdevé imprescindible acostar-se a la història de la filosofia per conèixer el que és la filosofia.

a) La filosofia com a reflex del seu temps.
Els filòsofs no viuen -tot i que de vegades pugui semblar el contrari- fora del món: són fills del seu temps: de l’art, de la ciència, de la religió, de l’estat, dels esdeveniments polítics i socials. Tot això fa que la filosofia esdevingui un factor imprescindible per conèixer la història de la humanitat. Però també fa veure que no es pot comprendre un filòsof si se’l treu de la seva època.

b) La filosofia com a crítica del seu temps.

Si la filosofia no fos més que el reflex de la seva època, es convertiria en “ideologia”: un conjunt d’idees, producte d’una situació històrica i socioeconòmica donada, que serveix com a justificació d’aquesta situació. Si fos així, la filosofia contribuiria a paralitzar els canvis històrics.
Però la filosofia ha de ser també crítica de la seva època, i, per tant, ha de conduir a l’acció transformadora. La filosofia, doncs, no pot estar desvinculada de la praxi (acció).

c) Interpretacions de la història de la filosofia

Fer història de la filosofia és una cosa complicada: ¿com cal interpretar aquest immens caos de doctrines divergents?
- Interpretació a partir de la relació filosofia-ciència i de les transformacions que ha sofert el concepte de “filosofia”:

1. La filosofia engloba tot el coneixement.

No hi ha ciència independent. La filosofia apareix com a “saviesa conquistada”. Època dels “sistemes filosòfics”.
- Tema: la totalitat (Déu, món, individu). Tot i que algunes ciències comencen a separar-se, aquest procés no és encara prou significatiu.

2. Les ciències de la naturalesa se separen definitivament de la filosofia. Començaments de l’Edat Moderna.
- Continua el tipus de filosofia de l’època anterior, però fortament influïda pels ideals científics.
- Més endavant, FILOSOFIA CRÍTICA (Kant, segle XVIII). Intent de fomentar el valor de la ciència. La temàtica de la filosofia se centra cada cop més en els problemes de l’ésser humà.

3. La filosofia veu notablement reduïda la seva temàtica:

Sorgeixen les ciències de l’individu (història, psicologia, sociologia, etc.). Segles XIX- XX. Aleshores la filosofia:
- O bé es posa al servei de la ciència: filosofia de la ciència, filosofia del llenguatge,...
- O bé es constitueix en “saviesa cercada”. Solament “assaigs. Temàtica: problemàtica humana (el sentit de l’existència, l’ètica, ...)
Cal considerar també altres factors determinants al marge de la ciència:
- El factor socioeconòmic.
- El factor geogràfico-nacional.
- El factor religiós.

 

 

 

 

Per comentaris i suggeriments: joancampeny@yahoo.es