Apunts Jota'O

Material de suport de l'assignatura de filosofia per alumnes de primer i segon de batxillerat

 

Índex
Tornar
Postkantisme
Idealisme alemany
Hegel i dialèctica
Filòsofs sospita
Schopenhauer
Karl Marx
Stuart Mill
Nietzsche
Segle XX

 

Enllaços

ELS FILOSOFS DE LA SOSPITA


Filosòficament parlant, l'esdeveniment més important del segle XIX probablement sigui l'enderrocament del sistema hegelià. En aquest enderrocament participen especialment Kierkegaard, Feuerbach, Marx i Nietzsche. El sistema hegelià significava el cim més alt assolit per la metafísica occidental, que permetia relacionar la Teologia amb l'Antropologia, o si hom vol, l'autoconsciència de Déu amb l'autoconsciència de l'home. Hegel suposava la realització del subjectivisme absolut. Ara el subjecte pensant cartesià (i kantià) té, en conèixer, consciència de l'absolutesa del coneixement i per això es concep en relació amb Déu (amb aquell que, pensant les coses, les crea). Tot, Déu i món, esperit infinit i esperit finit, eternitat i història, la història de la humanitat i la història de la filosofia, restava ara lligat en un sistema grandiós. Doncs bé, el segle XIX enfonsarà la metafísica hegeliana tot partint de diferents tipus d'enderrocaments: l'enderrocament teològic (Kierkegaard), l'enderrocament antropològic (Feuerbach), l'enderrocament sociològic (Marx) i l'enderrocament ètic (Nietzsche).


1. L'enderrocament teològic.

Kierkegaard, des de la fervent fe protestant, es planteja primerament si aquest Déu hegelià, un Déu pensat, coincideix veritablement amb el Déu cristià en el qual creu. La tradició protestant afirmava un Déu absolutament altre de l'home, inabastable i incomprensible per aquest. Com és, doncs, possible per a l'home pensar Déu? Ara bé, pensa Kierkegaard, en el sistema hegelià no només falla la concepció divina sinó també la concepció de l'home, sobretot de l'home singular. On té lloc, en el sistema hegelià, la persona humana concreta i individual? En l'evolució universal de la idea absoluta es perd el subjecte. Emperò la categoria de persona la rep l'home -creu Kierkegaard- de la seva presència davant la infinitud o sia Déu. Per tant, l'enderrocament teològic del sistema hegelià que fa Kierkegaard -i que inaugura l'existencialisme cristià- prové de l'intent de salvaguardar el paper de la persona i de la seva singularitat davant Déu que el sistema hegelià ofegava.


L'enderrocament antropològic.

Del discurs hegelià sobre l'esperit sortia en el seu sistema una reconciliació entre teologia i antropologia. Feuerbach, teòleg ateu de l'esquerra hegeliana, dirà que en la història no actua cap esperit més que l'esperit humà. Es l'home qui crea Déu projectant a l'infinit aquelles qualitats que troba en si mateix. Per això Déu no és res més que l’essència de l'home. Per tant, cal reduir la teologia a antropologia, cal tornar una altra vegada a l'home (no a l'home individual sinó a l'home com a espècie) aquelles riqueses amb què ell s'ha empobrit i ha enriquit Déu. L'home és (ha d'ésser) un déu per a l'home per tal de vèncer l’alienació religiosa.


L'enderrocament sociològic.

Hegel, com a pensador dialèctic, s'acontenta reconciliant allò que ha esdevingut amb la raó, demostrant que el que ha passat és el que havia de ser. Ara bé, segons Marx, Hegel mostra les contradiccions de la realitat però resolent-les tan sols en el pla del pensament, no en el pla de la realitat. Per a Marx si les contradiccions són reals cal també resoldre-les en la realitat. Marx, doncs, agafa el mètode dialèctic explicador de l'esdevenir i l'empra com a instrument transformador de la realitat mateixa. D'aquí la cèlebre tesi XI sobre Feuerbach: "Els filòsofs fins ara s'han acontentat amb interpretar el món; el que cal és transformar-lo". Marx continua essent hegelià, perquè com ell mateix diu no fa res més que utilitzar el mètode dialèctic de Hegel. Però no en ordre a aixecar contradiccions per després resoldre-les en el pla especulatiu, sinó per resoldre-les en el pla mateix de la realitat d'on han sortit. Es, doncs, la praxi, la relació de l'home amb la natura i no l'esperit el que hi ha en la base de l’existència.


Aquest capgirament del hegelianisme que fa Marx fa que la seva filosofia no sigui ja una filosofia "teòrica", sinó més aviat una filosofia dirigida cap a la transformació del món, una filosofia materialista de la realitat "real" i en moviment. Això és, a la fi, el materialisme dialèctic i, com a realitat social, històrica i humana el materialisme històric.


L'enderrocament ètic.

Nietzsche critica la metafísica hegeliana invertint-la, convertint-la en antimetafísica. La metafísica hegeliana consistia en l’afirmació onto-teològica que Déu o l'absolut existeix. Nietzsche començarà per l’afirmació contrària: Déu ha mort, és a dir, el món metafísic, suprasensible, derivat del platonisme i continuat per Kant i Hegel, aquest món s'ha enfonsat. No hi ha món suprasensible, no hi ha veritats eternes ni valors absoluts. Només hi ha el "sentit de la terra", on l'home crea constantment veritats i valors relatius. Ara bé, amb l'enfonsament del món mmetafísic desapareix el darrer sentit de les coses. La defensa del sense-sentit del nihilisme sembla, en un primer moment, necessària. Si Hegel, en una carta a Schelling, deia que calia propagar la idea de les coses "tal com han de ser" per a oposar-se a la indolència de la gent que les pren eternament tal com són. Nietsche vindrà a afirmar el contrari: l'home nihilista és aquell home que s'adona que el món tal com és no haurà de ser, però que el món, tal com hauria de ser, no és. El darrer moment, la sortida del nihilisme -és a dir, el trobar un nou sentit no metafísic- en Nietzsche implica la proclamació de la moral "dels senyors", del superhome, d'un nou home amb fidelitat a la terra, no al món suprasensible. La mort de Déu, implica també la mort de la moral que d'ell es deriva i la creació d'una nova derivada de cadascun d'aquells individus coneixedors del bé i del mal, capaços de trobar des del sensesentit que implica la desaparició de la metafísica un propi i nou sentit. Perdut el darrer senti (Déu) els valors es desvaloren (nihilisme). Només ara la transformació d'aquests valors ens permetrà superar el nihilisme. L'home que trobi en ell mateix la seva força, l'home capaç de crear-se una nova moral serà el superador del nihilisme. Per això cal primer oblidar la mort de Déu, cal la innocència d'ell se'ns imposaven. A la fi, si no hi ha valors objectius resta la voluntat de l'home, el "jo vull" de cada home.


Aquests autors esdevenen, per tant, els nostres clàssics i els punts de referència del nostre pensament actual per tal com les preguntes que han fet han invalitat definitivament les formulacions filosòfiques anteriors, llurs dubtes, llurs "sospites" han estat una crítica radical tant a:

1) la teologia.

- la teologia és en realitat una antropologia, és l'home qui crea Déu (Feuerbach);
- la religió és l'opi del poble, una forma d’alienació humana (Marx).
- Déu ha mort, la mort de Déu és la condició prèvia perquè l'home sigui creador de valors i sentits (Nietzsche)
- la religió no és res més que la projecció d'una il•lusió la divinització de la figura del pare (Freud).


2) la moral.

- La realitat no és encara racional com creia Hegel, la realitat és moralment negativa per tal com el subjecte productor és essencialment alienat i explotat. La moral defensada per Hegel és una moral individualista, que potencia la desigualtat, idealista i escapista (Marx);

- la moral de la tradició occidental cristiana, de la metafísica, de l'idealisme ha estat una moral d'esclaus, de febles, de ressentits i impotents (la moral del sacerdot), cal ara defensar la moral del superhome (Nietzsche);

- la moral occidental com a moral repressiva que nega els continguts de plaer de l'home (Freud).



3) el model d'home (antropologia).

- El model d'home tradicionalment defensat és el d'un home alienat, és a dir, tractat com un mitjà per a un fi econòmic. Ja que no existeix cap cosa semblant a una "naturalesa humana" individual sinó que la naturalesa real de l'home depèn de la totalitat de relacions socials, allò que hom és ve determinat per la classe de societat en la qual hom viu. En tot cas allò que distingeix l'home dels animals no és la raó sinó el seu caràcter productiu, donat que l'home produeix els seus mitjans de subsistència (Marx).
- l'home (la concepció "socràtica" d'home) entès com a ésser definit, permanent i inamovible, com a ésser dual (cos/ànima), com a transportador de pesades càrregues i imperatius categòrics ("camell") és quelcom que ha de ser superat. L'home nou és l'home dionisíac, el superhome, l'home de caràcter heroic i amb sentit tràgic, l'home que -com la vida- té sentit de superació (Nietzsche).
- el model psíquic d'home tradicionalment defensat coincideix amb el seu component racional o "conscient". Ara bé hi ha quelcom més subterrani que la consciència que ens determina. Aquestes causes determinants no són, com creu Marx, de naturalesa social i econòmica sinó individuals i mentals. De manera que l'estructura psíquica humana és triple: l’allò, el jo i el super-jo, i juguen un paper considerable els elements "inconscients" (Freud).
Marx, Freud i Nietzsche ens han deixat llurs sospites. Allò que anomeno Déu, allò que anomeno moral, allò que anomeno home... no hauran estat falses creences ?

 

 

 

Per comentaris i suggeriments: joancampeny@yahoo.es