Apunts Jota'O

Material de suport de l'assignatura de filosofia per alumnes de primer i segon de batxillerat

 

Índex
Tornar
Des d'Epicur
Guió
Ren. filosòfic
Platònics, aristotèlics

 

Enllaços

PLATÒNICS I ARISTOTÈLICS AL RENAIXEMENT

N. Abbagnano.

El platonisme i l’aristotelisme, que havien estat les dues corrents fonamentals de l’escolàstica, es tornen a trobar també al Renaixement, però se les fa tornar un altre cop a les seves fonts originàries i se les pren, en la seva autenticitat històrica, com a mitjans de renovació de l’ésser humà i del seu món.

Les disputes al voltant de la superioritat d’una o altra orientació pressuposen l’exigència comú de restaurar el seu significat històric originari, traient-li les deformacions i les incrustacions que havien sofert per obra de l’escolàstica.

L’antagonisme entre platònics i aristotèlics és, durant el Renaixement, l’antagonisme de dues inquietuds espirituals distintes:
- PLATÒNICS són els que posen en primer pla l’exigència del renéixer religiós, i, per tant, veuen la volta al platonisme, considerat com a síntesi de tot el pensament religió de l’antiguitat, com la condició d’aquest renaixement.
- ARISTOTÈLICS són els que es dirigeixen principalment al renaixement de l’activitat especulativa i, especialment, de la filosofia natural; els aristotèlics, en el retorn a la genuïna ciència d’Aristòtil, veuen la condició del renaixement d’una investigació natural lliure i rigorosa.


RENAIXEMENT I PLATONISME

Nicolàs de Cusa (1401 – 1464). Trèveris (Alemanya).

L’ésser humà pot acostar-se indefinidament a la veritat per graus successius de coneixement; però com aquests graus seran sempre finits i la veritat és l’ésser en el seu grau infinit, la veritat escaparà necessàriament a tot esforç tendent a comprendre-la..

Cusano ha renovat el platonisme precisament en la seva tesi fonamental, que estableix el principi que la realitat i el coneixement mai no s’abastaran.

La doctrina de l’ésser humà.

L’individu no pot llançar-se al coneixement de Déu sense tenir en compte els límits de la seva subjectivitat. L’humà, si vol, pot pertànyer-se a si mateix, i sols si ell és de si mateix, Déu serà seu. Reconèixer-se en la pròpia limitació, a acceptar-la i realitzar-la fins el final. Tan sols si no es nega a si mateix, sols si accepta lliurement ser el que és, l’individu se situa en l’autentica relació amb Déu, i Déu és seu com ell és de si mateix. Sols d’aquesta manera assoleix en certa manera a reproduir la infinitud de Déu.

Platonisme italià.

1400 aprox. Concili de Florència.

Pletó (1355 – 1450). Constantinopla.

Partidari d’una unificació total de les creences religioses sobre la base del platonisme. Veia en Plató l’home en el nom del qual la humanitat podia tornar a trobar la seva unitat religiosa i, per tant, la pau.

Besarió.

La superioritat de Plató davant Aristòtil rau segons Besarió, en el fet de que, més que Aristòtil, Plató s’ha costat a la veritat revelada del cristianisme, per bé que sense abastar-la de ple. Però Besarió vol explícitament situar les doctrines, tant de Plató com d’Aristòtil, al seu significat genuí; i aquest objectiu és també el de les seves nombroses traduccions.

Marcili Ficino (1433 – 1499).

- Unitat intrínseca entre filosofia i religió.
- La teologia medieval no té més objecte que Déu; però la teologia, tal com l’entén Ficino, té vertaderament per objecte l’home, atès que la única finalitt de l’especulació religiosa, o de la religió filosòfica, és la renovació de l’ésser humà.

Pico de la Mirandola (1463 – 1494).

Totes les obres de Pico pretenen realitzar el projecte d’una pau filosòfica.

Patrizzi (1529 Dalmàcia – Roma 1597).

La filosofia aristotèlica és enemiga de la religió perquè nega l’omnipotència divina i el govern diví del món; i afirma que els escolàstics no són vertaders filòsofs perquè no han fet més que retocar la filosofia aristotèlica sense preocupar-se de conèixer les coses tal com són.

Objectiu: Renovar i defensar la religió cristiana amb un retorn a doctrines prearistotèliques (sobretot a les creences orientals, pitagòriques i platòniques).


RENAIXEMENT I ARISTOTELISME

Per bé que platònics i aristotèlics del Renaixement vagin units en l’esforç per tornar a les doctrines genuïnes de Plató i Aristòtil, lluiten entre si defensant interessos contraposats: Els platònics, la religió; els aristotèlics, la investigació natural.

El retorn a l’aristotelisme originari fou iniciat a Itàlia per aquells grecs doctes que participaren al Concili de Florència, per a la unió de les dues Esglésies, o bé es refugiaren a Itàlia després de la caiguda de Constantinopla en mans dels turcs (1453).
 

 

Divisió Aristotelisme

Alexandrins Averroistes
Comentaris d’Alexandre d’Afrodisia Comentaris d’Averrois
Intel•ligència és mortal Intel•ligència és única en tots els individus
Ànima mortal  Ànima corruptible, mortal.
Transcendència de Déu respecte al món Tendeixen al panteisme, perquè consideren la intel·igència única i idèntica amb la intel•ligència divina.


Ambdues corrents:
- Neguen la immortalitat individual.
- Afirmen l’ordre necessari del món, i, per tant, neguen el miracle i, en general, la intervenció directa de Déu en els assumptes del món.
- Concepció del món fundada en un ordre immutable i necessari, i amb això posa el fonament d’una pura investigació natural.
- Doctrina de la doble veritat (aristotèlics del Renaixement):
o Oposició entre les conclusions de la filosofia i les creences de la fe; no creuen que aquesta reconciliació es pugui dur a terme.

Per contra, Averrois no deia el mateix. Per Averrois la religió tenia per objecte la mateixa veritat de la raó, però que la revestia d’una forma que la feia més apropiada a la guia i la salvació de les multitutds.

L’aristotelisme del Renaixement ha contribuït poderosament, amb el retorn a la investigació científica d’Aritòtil, al renaixement de la investigació naturalista. A més, ha elaborat el fonament necessari de tal investigació; és a dir, el concepte d’ordre natural del món. Però el naturalisme canalitzat amb tanta força no podia ja restar estancat en el sistema de l’aristotelisme; calia intentar sostraure’s a tal sistema i iniciar nous camins: la màgia, per un costat, el naturalisme de Tel•lesi per un altre, assenyalaven aquests camins.

 

 

 

Per comentaris i suggeriments: joancampeny@yahoo.es