Apunts Jota'O

Material de suport de l'assignatura de filosofia per alumnes de primer i segon de batxillerat

 

Índex
Tornar
Des d'Epicur
Guió
Ren. filosòfic
Platònics, aristotèlics

 

Enllaços

EL RENAIXEMENT FILOSOFIC


1. EL RENAIXEMENT: LA VIA CAP A LA MODERNITAT, SENTIT I CONTEXT.


El Renaixement presenta unes característiques molt variades, però totes elles tenen els seus orígens en l'Edat Mitjana. Per això, alguns sostenen una visió continuista entre Edat Mitjana i Renaixement; d'altres, en canvi, hi veuen un trencament o ruptura.

La primera característica legítima del període renaixentista és el canvi de concepció de la vida. Aquesta, era considerada com un trànsit, un camí cap a la vertadera vida; la beatitud eterna en el món transcendent de la Divinitat; i per a aconseguir-la, l’Església oferia a més d'uns mitjans filosòfico-teològics indiscutibles, un ferm principi d'autoritat que era acceptat sense reserves. El Concili de Laterà (1215) és la manifestació del triomf del papat que aspira al dominium mundi: emperadors i reis estan subjectes per "raó de pecat" al papa, jutge que fa i desfà a la terra per concessió de Crist. Però el recolliment de la vida en una interioritat apartada per a una Humanitat juvenil i plena d'ímpetu. La temporalitat mundana, terra, és el centre de gravetat de la vida quotidiana social, política i religiosa. El "més enllà", la vida ultramundana, roman com el retorn últim de l'home, però entesa sota un concepte molt més amable i humà.

Fonamentalment, el factor decisiu que motivà la bona disposició de l'home de l'Europa Occidental cap a noves formes de vida sorgeix de la recuperació del sentit de la seva seguretat personal i social. Es a dir, de la mateixa manera que la inseguretat que seguí a les grans invasions bàrbares creà l'ambient propi del feudalisme, el renaixement de la pau i de la confiança, juntament amb el desenvolupament de l'economia, pogué donar al món occidental una plataforma de seguretat per a dur a terme les seves empreses immediates. L'ampli procés que impulsà de forma definitiva aquest home medieval a cercar una nova definició del seu ésser, una nova forma de pensar, de treballar, contemplar la natura, buscar la bellesa i expressar els seus sentiments pot fonamentar-se bàsicament en aquestes causes:

a) El moviment demogràfic del segle XIII.
b) El desenvolupament de l'economia, que condueix a l'establiment d'un pre-capitalisme.
c) L'establiment i consolidació de les monarquies autoritàries en el poder.

El Renaixement, com a fenomen polític, social i cultural, és bàsicament el fruit de la poderosa i transformant evolució de la cultura urbana de la Baixa Edat Mitjana, que en un primer estadi, típicament corporatiu, va desembocar en una forta actitud individualista, en una autonomia del propi ésser originada pels creixents estímuls derivats de la revolució comercial, propulsora així mateix del poder de les ciutats. Les minories capaces i intel•ligents que van saber endegar aquest esperit nou i que tingueren la maduresa d'autodefinir-se com a renovadores, a començaments del segle XV, van sorgir de la gran creació de l'Europa baix-medieval: la ciutat.

D'altra banda, aquest individualisme dinàmic origina el concepte de "homo universalis", o el que és el mateix, el cosmopolitisme. Intel•lectuals i mercaders, artistes i cortesans se senten "ciutadans del món", "fills d'una mateixa cultura". Amb això que hem dit queden dibuixades les grans aspiracions o ideals renaixentistes;
a) el desig que es produeixi el reconeixement de la tolerància.
b) la fe en el progrés i en la ciència
c) la creença en els drets inalienables de l'home.

Es el triomf d'allò singular sobre allò col•lectiu. Això que no ès sinó el principi de l'emancipació de la raó comporta l'esperit crític i l'esperit laic: no s'accepten autoritats. El racionalisme que s'entreveu ja en algunes figures de l'Edat Mitjana apareixerà amb força el segle XVII com a conseqüència de la tasca transmutadora del Renaixement.


2. LA MUNDANITZACIO DE LA RELIGIO.

Amb el Renaixement, l'home, sense deslligar-se de la Religió, vol viure amb intensitat la vida terrenal; en ella vol triomfar; en ella vol la glòria i l'eternitat. Però aquest desplaçament es va verificar lentament i no com a resultat d'un xoc violent. La Religió no es rebutjada ni combatuda, però sí que perd aquella severitat i altaneria medieval. Al contrari, s'acosta a la vida immediata: religió i cosmovisió convergiran i s'identificaran en una unitat metafísica.

No obstant això, no ha d'entendre's la interpretació de l'Humanisme i del Renaixement sobre la base d'una antítesi entre "l'home medieval" i "l'home renaixentista". Més aviat, en el Renaixement no hi manquen, sinó que abunden motius netament religiosos, afirmacions enèrgiques de la transcendència, acceptació d'elements místics i dogmàtics, i moltes vegades aquests elements i aquests motius són enllaçats amb elements i motius oposats, en formes complexes de les quals resulta difícil determinar el significat total. Però el tret més comú és la recerca de la unió completa entre el Cristianisme i l'Antiguitat. En aquesta empresa hom fonamentarà les cosmovisions metafísiques renaixentistes.

Els humanistes estaran convençuts de la identitat existent entre Filosofia i Religió i de la unitat de totes les religions. Llavors cal l'abolició de tota intolerància. Així hom explica el desig de "pau" en Pico della Mirandola: renunciar a les oposicions irremeiables, que son l'origen de l'odi teològic, tan tristament fecund en el devenir de la història humana.


3. RENAIXEMENT, HUMANISME I HISTORICISME.


Els estudis filològics han confirmat l'origen religiós de la paraula i del concepte del Renaixement. "Renaixement" és el segon naixement. Es el renovar-se l'home en els seus poders humans, en relació amb els altres homes, amb el món, amb Déu. Però no és el renéixer de l'home a una vida super-humana com ho seria el naixement de "l'home nou" o espiritual del qual parla l'Evangeli de Sant Joan i les Epístoles de Sant Pau, sinó el néixer a una vida vertaderament humana, perquè es funda en allò que l'home posseeix com a més propi: les arts, les ciències, la investigació..., que fan d'ell un ésser diferent a tots els altres éssers de la Natura i a semblança de Déu, tornant-lo a la condició des d'on havia caigut. Es el significat d'un renéixer religiós i mundà que s'identifiquen.

L'instrument fonamental d'aquest "Renaixement" és el retorn als antics, el retorn a l'origen del començament; com la tornada a allò que dóna vida i força a cada cosa i del qual depèn la conservació i el perfeccionament de tot ésser. El retorn a l'origen del començament ès una de les constants del neoplatonisme renaixentista (Marsilio Ficino, Pico della Mirandola) però també és defensat pels naturalistes (Giordano Bruno, Tomasso Campanella... i per Maquiavel en la seva teorització de la vida social i política).

En el neoplatonisme antic, el retorn al principi era un concepte religiós: el principi és Déu i el retorn a Déu és el compliment del veritable destí de les coses i de l'home (Natura que es desplega i s'integra; aquesta és la tradició de Plotí, Procle i Escot Eriúgena). Els neoplatònics renaixentistes fan propi aquest concepte. Però aquest retornar als principis adquireix un significat humà i històric: el principi al qual s'ha de retornar no és Déu, sinó l'origen terrenal de l'home i del món humà. Es un retornar a allò que ha estat l'home; als orígens del seu passat, a la seva història. El món clàssic expressa madurament i perfectament l'exercici d'aquells poders que des dels orígens (l'eterna saviesa) han assegurat a l'home un lloc privilegiat en el món.

Aquest és el sentit de la historicitat, expressió típica de l'Humanisme. Amb el retorn a l'antiguitat clàssica es realitza la conquesta de la personalitat humana. Aquesta conquesta està condicionada per la consciència de la pròpia originalitat respecte als altres, respecte al món, respecte a Déu. Aquesta és la conseqüència del descobriment de la historicitat i la investigació filològica.

D'altra banda, la confirmació de la transcendència divina, confirmació per la qual el Renaixement s'uneix directament amb l'especulació cristiana de l'Edat Mitjana, accentuant la separació entre l'home i Déu, destaca encara més el caràcter original de l'home: la irreductibilitat de la seva situació a la de qualsevol altre ser. Aquest és el sentit que hom atribueix a l'home com a funció mitjancera, "còpula del món", nus de la creació, en la qual troben la unitat i l'equilibri els diferents aspectes de la mateixa creació. Hom afirma una altra vegada la consciència de la individualitat i de la llibertat creadora. En això es fundarà el reconeixement de l'origen humà dels Estats, fruit de l'habilitat i de la sagacitat dels polítics. Maquiavel , en "El Príncep", considera que la sort és l'àrbitre de la meitat de les accions humanes, però l'acció humana pot i ha d'eliminar els tombs arbitraris del destí i reduir el risc a una possibilitat decisiva d'èxit. L'home només pot dominar la fortuna prenent una actitud històrica, referint-se al passat i relacionant aquest amb l'avenir.

El moviment humanista és bàsicament el descobriment d'aquesta historicitat, de la vinculació de l'home a les formes històriques que el defineixen. L'Humanisme, no és només l'amor i l'estudi de la saviesa clàssica, la concordança amb la veritat cristiana, sinó que és la voluntat de renovar aquesta saviesa en la seva forma autèntica i entendre-la en la seva realitat històrica (Montaigne). El caràcter de reconèixer la dimensió històrica és una exigència pròpiament humanista. L'Edat Mitjana no havia accentuat aquesta exigència. Utilitzava la cultura clàssica, però assimilant-la a ella mateixa. Si bé es cert que Sant Agustí havia fet un intent, però com a justificació de la doctrina de salvació. L'Humanisme renaixentista realitza per primera vegada l'actitud de la perspectiva històrica.

Els platònics i aristotèlics renaixentistes polemitzen, però llur interès comú és el descobriment del veritable Plató o del veritable Aristòtil, l'exigència filològica no és un aspecte accidental de l'Humanisme, sinó quelcom constitutiu d'aquest: la necessitat de descobrir els textos i restaurar-los en la seva forma autèntica. Així mateix, l’estoïcisme és ressuscitat per Just Lipsius, l'epicureisme per Lorenzo Valla; l'eclecticisme ciceronià per molts humanistes; l'escepticisme amb sentit no tan radical com en l'Antiguitat per Montaigne i Charro.


El naturalisme.

L'Humanisme és també el descobriment de l'home i la seva natura (Naturalisme). En efecte, descobrir el "valor de l'home" significa que hom li ha reconegut valor com a ésser terrestre o mundà en la temporalitat. L'home, inserit en la Natura i en la Història, és capaç de crear el seu destí propi. Aquest home és un ésser racional finit, la dependència del qual de la Natura i de la societat és una expressió de llibertat, formació pròpia i obtenció de felicitat.

L'home, des del segle XII, exigeix una autonomia de la raó. En l'Humanisme aquesta autonomia és més radical: és la facultat de l'home que projecta la pròpia existència singular associada a la Natura i a la Història. El Naturalisme ha d'entendre's així: l'home és radicat a la Natura i a la societat i només d'aquests dos camps pot obtenir els instruments de la seva realització. En aquest sentit neix:

a) El reconeixement de la unió de l'home amb la comunitat humana; és el tema dels humanistes florentins que participen activament de la vida política de la seva ciutat. La missió de l'home s'expressa en la fórmula "obrar i comprendre" que signifiquen "saber i poder governar, regir el món que fou construït per a l'home.

b) Així mateix, hom estableix la premissa fonamental de la investigació experimental moderna. Telesio afirma la perfecta autonomia de la Natura i l'exigència d'explicar-la amb la mateixa Natura. No obstant això, aquesta no és l'única condició general que determina el naixement de la ciència moderna. El retorn a l'Antiguitat produí el reviscolament de doctrines i textos que havien estat descurats durant segles, entre elles les doctrina heliocèntriques dels pitagòrics, les obres d'Arquímedes, dels geògrafs i metges de l'antiguitat,. Els textos antics facilitaren la inspiració per a nous descobriments com succeí amb el descobriment d'Arquímedes, en qui tan sovint s'inspirà Galileu. D'altra banda, el renovat èmfasi sobre la tradició matemàtica de Pitàgores i Plató fa que hom subratlli la concepció de l'estructura numèrica del món, que a més d’ésser l'eix de l'especulació científica, ho és així mateix en la teoria i pràctica de l'arquitectura renaixentista. Sorgeix l'estudi de la proporció, de les relacions numèriques. La proporció o llei constant entre parts i estructures es presenta com un ideal que garanteix la perfecció. La visió de l'estructura numèrica va conferir a l'home nous poders sobre l'ambient que el rodejava. D'aquesta manera acabava assemblant-se a Déu, el suprem matemàtic, en la tradició pitagòrica. En aquesta tradició no hi havia oposició entre el treball de l'artista i el de l'investigador científic. Tant l'un com l'altre buscaven la veritat, l'essència de la qual hom captava a partir dels números. En aquest afany es constitueix la gran empresa i l'assoliment de les hipòtesis generals i de les lleis universals. Per això, Leonarda fa seu l'autèntic esperit de Plató i el lema que es trobava escrit a l'entrada de l'Acadèmia: "No em llegeixi qui no sigui matemàtic".

D'altra banda, l'aristotelisme renaixentista, alhora que fomentava una lectura nova i més lliure d'Aristòtil, elaborava amb tota eficàcia, en controvèrsia amb les concepcions teològiques i miraculoses, el concepte d'un ordre natural immutable i necessari, fonamentat en la cadena causal dels esdeveniments. Aquest concepte va constituir l'esquema general de la investigació científica.
I, finalment, la màgia posada a primer pla pel Renaixement, amb la corresponent acceptació i difusió, contribuí a determinar el caràcter actiu i operatiu de la ciència moderna, que consisteix a dominar i sotmetre les forces naturals per a profit de l'home

En resum, aquests factors: platonisme-pitagorisme, aristotelisme renovat i màgia condicionen els inicis de la ciència experimental de l'Europa renaixentista.

El reconeixement de la naturalitat de l'home i dels seus mitjans de coneixement constituí la condició indispensable en la investigació experimental de la natura. En definitiva, només la rebel•lió humanista pogué realitzar el canvi radical de perspectiva del qual nasqué la investigació científica i la nova concepció del món. Aquesta concepció a la qual van contribuir per igual platònics com Nicolàs de Cusa i Ficino, filòsofs naturalistes com Telesio i Bruno, científics com Copèrnic i Galileu és l'antítesi exacta de l'aristotelisme originari. El món no és una totalitat finita i acabada, sinó un Tot infinit i obert en totes les direccions. El seu ordre intern no és finalista, sinó causal: No consisteix en la perfecció del tot i de les parts, sinó en la concatenació necessària dels esdeveniments. L'home no és l’ésser en què desemboca la teologia, la finalitat de l'Univers i el destí del qual és confiat a aquesta teologia; sinó que és un ésser natural entre tots els altres però capaç de projectar i realitzar el seu propi destí.
El coneixement humà del món no és un sistema fix i acabat, sinó el resultat de temptatives sempre renovades que contínuament han d’ésser sotmeses a control. L'instrument d'aquest coneixement no és una raó supramundana i infal•lible, sinó un conjunt de poders naturals, fal•libles i corregibles. Evidentment aquests són els trets de la concepció següent, la Modernitat, i que encara es mantenen en el fons de la nostra ciència i de la nostra civilització.


4. LA RESTAURACIO DELS ANTICS SISTEMES FILOSOFICS.


El pensament renaixentista parteix d'una especial concepció de la vida i de l'home que podem anomenar naturalisme, humanisme i individualisme i que es concreta en una proliferació d'assaigs i tempteigs vers la construcció de nous sistemes. La imatge del món adquireix la necessitat d'una gran connexió.

La natura i la vida interior tant temps separades són cercades de nou. La natura cobra l'espiritualització que l'Antiguitat li havia conferit (intel•ligibilitat i harmonia còsmiques); i així mateix, l'Antiguitat també es renova. Però entre el Renaixement i l'antiguitat clàssica hi ha una diferència essencial; allò que en l'antiguitat formava l'àmbit general de l'individu, i, per tant, adquiria sense cap esforç (viure segons la natura) ara havia de conquerir-s'ho cadascú, ser per a la consciència, ser per a ell. No es pot viure segons la natura, això s'ha trencat. Amb l'afirmació de la individualitat neix la dimensió de la subjectivitat humana: el món ha d’ésser per al subjecte. A partir d'aquí s'iniciarà la recerca d'un nou ordre racional, però que recolzarà bàsicament en la tradició platònica i aristotèlica. Platonisme i aristotelisme es renoven; en això consisteix la ruptura amb la tradició.


4.1. Platonisme renaixentista i Natura


La filosofia que més entusiasme suscita en el moment és la de Plató. No es tracta ja del platonisme agustinià ni del misticisme neoplatonitzant de l'Edat Mitjana, sinó del Plató conegut directament en els textos grecs que va portar de Constantinoble Ambrosio Traversaris l'any 1423. Amb ocasió del Concili de Florència (1439), on s'havia de tractar de la unió de les Esglésies llatina i cismàtica grega, arribaren a Itàlia alguns intel•lectuals bizantins que portaren l'entusiasme i l'afany de l'obra de Plató. El més destacat de tots ells fou Georgios Gemisthos "Plethon", que romangué a Florència i animà Cosme de Mèdicis a fundar "L'Acadèmia Platònica" recordant i com a restauració de l'antiga. Aquesta Acadèmia, que va culminar en temps de Lorenzo il Magnífico, va agrupar insignes intel•lectuals de l'època i tingué com a president Marsilio Ficino, el traductor de Plató i de Plotí. Tambè van pertànyer a l'Acadèmia entre altres Besarion i Pico della Mirandola.


4.2. Aristotelisme renaixentista i ciència natural.

Aristòtil tingué nombrosos impugnadors en l'època renaixentista, uns el combatien per la física, que havia estat, segons ells, una rèmora per al coneixement científic de la Natura; altres per la lògica deductiva i formal, que no era considerada apta per a aconseguir el desitjat progrés científic. Les crítiques que els escolàstics del segle XIV (Buridan, Albert de Saxònia, Nicolau d'Oresme) havien formulat deriven de l'orientació empírica que Guillem d'Ockham va fer predominar en l'última escolàstica: quan, per reconeguda impossibilitat de la tasca d'interpretació i defensa de les veritats teològiques, la filosofia havia quedat disponible per a altres objectius i interessos. Aquestes crítiques constitueixen aquella rebel•lió de l'aristotelisme que, en la segona meitat d'aquell segle i al llarg del segle següent varen conduir a l'Humanisme. No obstant els crítics, Aristòtil va tenir molts defensors i partidaris insignes. Deixant de banda la pervivència de l'aristotelisme tomista, que conegué també un renaixement a principis del segle XVI, brollà a la Universitat de Pàdua l'aristotelisme averroista que havia aparegut a París durant el segle XIII i que malgrat les condemnes, no arribà a desaparèixer del tot. El principal representant d'aquesta direcció fou Agustí de Nifo. Al mateix temps, sorgí a la Universitat de Bolònia un altre corrent en un pretès aristotelisme pur, que en realitat era el d'un Aristòtil vist per mitjà del seu comentador Alexandre d'Afrodísia. El màxim representant fou Pietro Pomponazzi.

El camp dels aristotèlics, segons Marsilio Ficino, es dividia en aquestes dues rectes: l'alexandrina i l'averroista.

Els averroistes afirmaven que el nous (ment general que assistia l'obra del pensament) era immaterial i immortal i que l'ànima, en canvi, com a unitat numèrica era mortal. També Alexandre d'Afrodísia assegurava que l'ànima era mortal. Ambdues doctrines foren combatudes el 1513 sota el Pontificat de LLeó X en el Concili de Benevento. En general, hom pot dir que els averroistes tendeixen al panteisme, mentre que els alexandrins mantenen la transcendència de Déu respecte del món. Però tots intenten afirmar un ordre necessari que justifica el desenvolupament del món.
I així com els platònics renaixentistes veuen en el platonisme la síntesi del pensament religiós de l'Antiguitat, els aristotèlics veuen en l'aristotelisme el model de la ciència natural i en el retorn a l'aristotelisme; el renaixement de la investigació directa de la natura (investigació naturalista) està basat fonamentalment en el concepte d'ordre natural del món). Tot l'interès de Pomponazzi recau a salvar a tot preu aquest ordre racional. Per això opta pel determinisme estoic. La investigació natural suposa l'ordre necessari del món. Però aquest naturalisme, canalitzat amb la força que els temps reclamaven, no podia ja restar estancat en el sistema de l'aristotelisme; havia d'intentar sostreure's a tal sistema i iniciar uns nous camins: la màgia de Reuchlin, Paracels i Cardano per un costat i el naturalisme de Telesi per l'altre assenyalaven aquests camins. L'eternitat de la matèria, l'homogeneïtat de la substància celeste amb la sublunar, la identitat de Dèu amb la força que regeix el món i la força natural dels èssers seran els seus temes. A partir d'ells hom constituirà la ciència. La tesi de l'animació universal de la natura, que és el pressupòsit de la màgia, deixa el lloc, al concepte de natura, entesa com una totalitat vivent que es regeix per principis propis. El descobriment d'aquests principis, base de la concepció materialista de Telesi es converteix en l'objectiu de la filosofia natural, que pretén interpretar la natura amb la natura, prescindint d'hipòtesis i doctrines fictícies. D'aquesta manera s'obre el camí a la veritable i pròpia investigació científica. La ciència serà el darrer i més madur resultat de la filosofia natural renaixentista.

La reducció naturalista serà duta a les darreres conseqüències; la natura no tindrà res a veure amb l'home, ni amb l'ànima, ni amb la vida, ho entendrà com un conjunt d'entitats que es mouen mecànicament; i les lleis que regulen aquest mecanisme seran les lleis matemàtiques. La ciència reduirà la natura a una pura objectivitat mesurable, la separarà de l'home alienant-la de la seva constitució i interessos i solament així l'obrirà veritablement al seu domini i en farà el "regnum hominis".

 
 

 

Per comentaris i suggeriments: joancampeny@yahoo.es