Enrera
Mòdul 1: Introducció
eLearning amb Moodle
  Pràctica
1
2
3
4


   
Exercicis
Exercicis
 
 

L'objectiu d'aquesta pràctica és conèixer els recursos i les activitats didàctiques que Moodle ens ofereix.

   
Moltes vegades la millor manera per entendre què ensenyem o com ho fem és posar-nos en el lloc de l'estudiant, canviar els papers. Amb el cas d'un entorn virtual com ara  Moodle també és convenient saber què veu l'estudiant, posar-se en la seva pell per entendre què li pot costar més o menys de trobar o de fer.

Un dels primers usuaris de l'entorn que l'autor va crear abans va ser un anomenat estudiant de manera que, quan volia saber quin era la feina que s'havia de fer, el resultat o l'aparença d'una activitat que havia creat, entrava al sistema no com professor sinó com estudiant. I el canvi és radical, les coses es veuen d'una manera molt diferent a les que un està acostumat com a administrador o professor. I és un punt de vista molt enriquidor i que permet aprendre dels errors i rectificar a temps. A la versió 1.6 de Moodle s'incorporarà un botó per fer aquest tipus de comprovacions més fàcilment.

En aquesta pràctica entrarem al sistema i farem el que fa l'estudiant. En primer lloc entrarem al curs i veurem els diferents blocs d'informació que conté. En acabat farem un repàs als diferents recursos que pot contenir i realitzarem algunes de les activitats més usuals.

Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica
Pràctica 1. Conèixer els blocs d'un curs

Moodle s'organitza per "cursos" i cada curs conté una sèrie d'informacions que, per tal d'ordenar-les i facilitar-ne la navegació, estan agrupades sota uns titular conformant el que s'anomena blocs.

En un curs típic veurem que hi ha 3 columnes de blocs:
  • la columna esquerra

    esquerra

    amb els blocs Persones participants, l'índex de les Activitats del curs, un formulari per fer cerques als fòrums, el menú d'Administració i un bloc amb el llista de categories i cursos al que l'usuari està inscrit.
  • la columna central, més ampla, ens mostra 

    centre

    com està organitzat el curs (si per setmanes o per temes), una part comuna a tot el curs amb un Fòrum de notícies i a sota les diferents setmanes o temes amb els recursos i activitats que cal anar fent
  • la columna dreta conté més blocs,

    dreta

    com ara els titulars de les Últimes notícies aparegudes al Fòrum de notícies, els Esdeveniments pròxims programats al curs (dies de lliuraments de tasques, de tancament de qüestionaris, etc), el Calendari o l'Activitat recent que ha tingut lloc al curs des de la darrera vegada que hi vam accedir.
Aquesta distribució per defecte pot ser modificada pel professorat que, des de la pantalla d'edició del curs, pot afegir o treure blocs, així com canviar-los de lloc si creu que així facilita la navegabilitat pel curs.

L'usuari també pot, si així ho desitja, ocultar el contingut d'un bloc (però no el títol) simplement fent clic sobre el signe menys - que hi ha a la dreta del seu nom. Aleshores li apareixerà una creu + on podrà fer clic per desplegar el contingut més endavant.
 
Pràctica
Pràctica 2. Conèixer els diferents recursos i activitats

Els recursos on trobar informació i les activitats didàctiques d'un curs es troben, per defecte, a la columna central del curs. Per a cadascun d'ells hi ha una icona comuna i a continuació el títol. Si deixeu el punter sobre el nom s'obre una finestreta amb el tipus d'activitat de què es tracta.
  • recursos: són les fonts d'informació d'un curs.

    recurs

    Poden ser documents de text, pàgines web, enllaços a pàgines web externes al lloc o fitxers de qualsevol tipus. En els formats més corrents observareu que la icona canvia a la del tipus de fitxer. Per exemple, un recurs que sigui un document PDF es veurà així: 

    pdf

  • activitats són totes aquelles propostes d'exercici que fa el professorat i les principals són
    • consulta:

      consulta

      és una pregunta que fa el professorat i a la que proposa diferents respostes tancades. Útil per conèixer l'opinió del curs sobre un determinat aspecte. Per exemple: Digues d'aquestes propostes de dia i hora quan et va més bé per fer un xat.
    • fòrum:

      fòrum

      l'estrella de la comunicació entre tots els participants i en totes direccions. Amb els fòrums no solament podem donar avisos, exposar opinions, fer presentacions o adjuntar treballs (fitxers de text, imatges, full de càlcul, etc). També ens permet compartir feines, organitzar un treball en grup, etc. 
    • glossari:

      glossari

      en principi serveix per fer una sèrie de "fitxes" amb el significat de paraules, tal com indica el nom. Però podem anar més enllà i usar-los per classificar conceptes, crear paquets de "fitxes" sobre temes determinats (mamífers, planetes, per exemple) i deixar que siguin els estudiants els que crein el text i afegeixin les imatges.
    • lliçó:

      lliçó

      permet donar informació als estudiants i comprovar que és entesa a través de la contestació de preguntes. A més, segons la resposta que es doni es pot torna a repassar la lliçó, seguir endavant o continuar per un camí alternatiu.
    • qüestionari

      qüestionari

      o conjunt de preguntes de diferents tipus: de Vertader/Fals, d'opcions múltiples, de resposta oberta, numèrica, de relació, etc. Un qüestionari s'obre i tanca en dates determinades i, quan es fa, dóna a l'usuari el resultat i la interacció de forma immediata.
    • tasca:

      tasca

      o encàrrec de feina. N'hi ha de 3 tipus: tasca en línia per fer directament amb l'editor i sobre la pàgina web, la tasca amb enviament de fitxer que es fa amb un programa a banda (per exemple: fitxers de text amb OOWriter, imatges amb el GIMP, etc) i la tasca sense comprovació.
    • wiki:

      wiki

      és una pàgina web de fàcil modificació tant per part del professorat com pels estudiants. Tothom hi pot tenir accés, editar-la i canviar-la, amb la qual cosa les modificacions passen a ser públiques. Hi ha la possibilitat de  recuperar versions anteriors i és una eina excel·lent per al treball en grup.
    • xat:

      xat

      o xerrada, permet la discussió en temps real i sobre la pàgina web entre tots els participants del curs. En queda un registre escrit que pot ser consultat més endavant pels que no han pogut participar-hi o per tothom i per poder-ne treure conclusions.
    • scorm

      scorm

      es tracta d'un paquet d'activitats que ha de fer l'estudiant en una determinada seqüència les qualificacions de les quals serveixen per poder avançar. L'estudiant pot seguir a través de l'índex de l'activitat el seu avenç i saber què ha fet i què li queda per treballar. Per a usuaris avançats.
   
   
Atenció !

Val la pena entretenir-se a llegir les ajudes contextuals de l'entorn que trobareu cada cop que feu clic sobre un símbol info

   
   
 
Amunt