Vida

Neix a Menàrguens (La Noguera) el 17 de juny de 1908 i mor a Barcelona el 16 d’octubre de 1987.

Tota la família es trasllada a Balaguer i d’allí a Lleida, on viuran al Liceu Escolar (fundat per Frederic Godàs i en el que els seus pares hi treballaren).

Fou el tercer fill viu de quatre germans, dels quals Ramon, el més gran, destacà com intel·lectual, escriptor i crític d’art (vegeu tesi doctoral del Dr. Josep Camps i Arbós) mentre que els altres dos: Pere i Pau, van desaparèixer al Front de l’Ebre a l’octubre de 1938.
Comença la seva vida política a Esquerra Republicana de la ma d’Alfred Perenya i segueix en el Bloc Obrer i Camperol (B.O.C.). Entra a l’Ajuntament de Lleida (negociat de Foment) i és alcalde accidental durant un curt període de l’any 1936, en què va municipalitzar els teatres de Lleida.
Es trasllada a viure a Barcelona on ingressa a l’Ajuntament de Barcelona.

El 17 de desembre de 1936 es casa amb Lola Solà Campabadal, nascuda a Balaguer
1913 En Joan Baptista i el seu germà petit

La primavera de 1938 es trasllada a viure a La Vajol (prop de Figueres) amb la mare i l’esposa. Passen a  França travessant la frontera per la muntanya, el 26 de gener de 1939, país on començarà un exili de 10 anys.

1936 Tèrmens

Va ser un dels fundadors del Casal Català de Montauban (Tarn-et-Garone). A finals de l’any 1948 torna a Catalunya amb dos fills: Blanca (1940/1968) i Pau (1943).

Intenta reingressar a l’Ajuntament de Barcelona, però les nombroses instàncies són paralitzades al Govern Civil de Barcelona, la qual cosa fa que continuï dedicant-se a  l’ensenyament.
Escriu febrosament i publica la majoria de les seves obres, al seu càrrec i amb gran sacrifici, creant el segell editorial Publicacions Ilerda.

Col·labora activament amb el Centre Comarcal Lleidatà de Barcelona, i n’és l’editor del Butlletí mensual des de 1969 a finals de 1981.

Estrena la seva obra de teatre Don Joan, en el Centre Comarcal Lleidatà de Barcelona (1959).

Rep la Flor Natural en els Jocs Floral de Buenos Aires amb la poesia Cant d’Amor (1960).

1948 Barcelona

Dóna diverses conferències entre 1962 i 1978: Les grans creacions literàries: Els Poemes (1961) a l’Agrupació Folklòrica de Barcelona i altres; Vida i mort de l’últim Comte d’Urgell, Evocació de Balaguer, Evocació de Lleida, que serà el pregó de Festa Major de Lleida al Centre Comarcal Lleidatà de Barcelona,  Alguns errors històrics (Moments crucials de la història de Barcelona) dins el VIIè. Curset d’Història de Barcelona, organitzat pel Museu d’Història de la Ciutat a Barcelona.

Guanya el Premi Ignasi Iglésias de teatre en els Joc Florals de Caracas (Veneçuela) amb l’obra La Reina Margarida de Montferrat (1969).

Gràcies a l’amnistia de 1977, reingressa a l’Ajuntament de Barcelona (Museu d’Història de la Ciutat) dins la secció de Departament de revisió i correcció de textos, fins al mes de maig de 1987, any en que es jubila.

L’Ajuntament de Lleida li demana fer el Pregó de la Festa Major l’any 1987 i posteriorment posà un carrer amb el seu nom al barri de Pardinyes

1953 Barcelona

L’Ajuntament de Balaguer també li demana fer el Pregó de la Festa Major de 1987, però no arriba a  llegir-lo (ho farà el seu fill Pau), ja que un dia desprès d’haver-lo enllestit, ingressava a l’Hospital del Mar de Barcelona. Hi morirà dos dies després, als 79 anys.

1987 Lleida

L’Ajuntament de Barcelona li va retre un homenatge pòstum al Saló de Cent, l’abril de 1989, essent president de la comissió d’homenatge el senyor Josep Puig i Jorba.
Els Ajuntaments de Térmens i Menàrguens (La Noguera), l’han homenatjat posant el seu nom en un carrer i al Centre Cultural, 1990 i 1995, respectivament.

La biblioteca de Gelida (Alt Penedès) va organitzar una exposició dedicada a la seva figura i obra  amb una conferència del doctor Josep Camps i Arbòs (2004).

També s’han organitzat exposicions al Museu de la Paeria de Lleida (Segrià); Agramunt (L’Urgell); Menàrguens (La Noguera); Centre Comarcal Lleidatà de Barcelona (Barcelonès); IES Jaume I i Biblioteca Municipal de Salou (Tarragonès); Consell Comacal de la Noguera (Balaguer) i Ajuntament de Balaguer (La Noguera); Castellbisbal (Vallès Occ.); Térmens (La Noguera) i IES Secretari Coloma (Barcelona). Universitat Rovira iVirgili (Tarragona); Escola de la Dona (Barcelona); Grup d’Estudis Sitgetans de Sitges (Garraf); Complexe Educatiu de Martorell (Baix Llobregat); Col·legi La Mercè de Martorell (Baix Llobregat;  Ajuntament de Balaguer (La Noguera); Ajuntament de Juneda (Les Garrigues); IES Francisco de Goya (Barcelona); Centre Cultural de Mollerussa (Pla d’Urgell); IMAC (Lleida); Centre Cultural de Gelida (Alt Penedès); Biblioteca de  Menàrguens (La Noguera); Biblioteca d’Igualada (l’Anoia); Universitat de Girona (Gironès); Casa Golferichs (Barcelona); Universitat de Lleida (Lleida); Ajuntament de Cubells (La Noguera); Ajuntament de Montgai (La Noguera); Ajuntament d’Artesa de Segre (La Noguera); Institut d’Estudis Catalans (Barcelona); Ajuntament de la Baronia de Rialp (La Noguera); Institut d’Estudis Ilerdencs (Lleida); Ajuntament de Vallfogona de Balaguer (La Noguera); Ajuntament de Vilanova de Meià (La Noguera); IMAC (Lleida); Foment Vilanoví deVilanova i laGeltrú (Garraf); Editorial Claret (Barcelona); Centre Cultural de Mollet del Vallès (Vallès Or.); Ajuntament de Miralcamp (Pla d’Urgell); Universitat Autònoma de Barcelona de Cerdanyola (Vallès Occ.); Ómnium Culural (Barcelona); Ateneu Barcelonés (Barcelona);  Ómnium Cultural de Balaguer (La Noguera);  Centre Cultural La Llacuna :d’Andorra laVella (Ppat d’Andorra); Biblioteca de Llinars delVallès (Vallès Or.); Biblioteca de Canet de Mar (Maresme); Parc de Can Mercader de Cornellà (Baix Llobregat); Biblioteca d’Avinyó (Bages), fins ara.

Una breu introducció
Biografia i Genealogia de Joan Baptista Xuriguera
Totes les obres de Joan Baptista Xuriguera
Actes i Notícies relacionats amb Joan B. Xuriguera