IES
Cristòfol Ferrer
4t ESO A TECNOLOGIA |
Els
Avions
|
|||||
Autors:Saulo i Sergio | ||||||
|
L'avió i les seves partsEls vehicles aeronàutics o aeronaus són unes màquines dissenyades per navegar per l'espai aeri. Les més comunes són els avions, les avionetes, i els helicopters. Tots aquests vehicles tenen com objectiu poder transportar per l'aire una càrrega determinada.Els avions es componen de les següents parts :El fuselatge, les ales, , el grup propulsor i el tren daterratge .Cadascuna daquestes parts té una funció fundamental en el funcionament de lavió.
És la part central de lavió, on sallotgen el passatgers i la càrrega, adamés de diversos sistemes i equips per a dirigir lavió. A més a més serveix com estructura principal a la qual safegeixen les demés parts de lavió com les ales, el grup motorproulsors o el tren daterratge. El fuselatge a de constar dun nombre determinat de sortides de forma que compleixin les normatives internacionals devacuació en cas demergència. La forma del fuselatge es fabrica en funció del tipus davió que sigui, però tots tenen una forma aerodinàmica i un volum o capacitat determinada.
-Alerons: Es troben situats a la part del darrere de les dues ales, a prop de les puntes. La seva funció es inclinar lavió en torn del seu eix longitudinal X, amb el fi de pujar una ala més que laltre, sobretot al fer un gir per canviar la direcció. Aquesta inclinació la fa el pilot fen girar la palanca cap a la dreta o cap a lesquerre, segons es vulgui inclinar les ales en un sentit o en un altre. Els alerons es mouen en sentit contrari, es a dir, quan un aleró puja, laltre baixa.
Formen part de la part del darrere de les ales. En el avions petits els flaps pugen i baixen de forma mecànica mitjançant una palanca que acciona manualment el pilot. En els de major tamany i velocitat resulta pràcticament impossible moure les superfícies a mà. Per aquesta raó en aquests avions , una petita palanca guardada, està destinada a accionar el sistema hidràulic que sencarrega de mourels. La funció dels flaps es modificar la forma aerodinàmica de les ales , proporcionant una major sustentació a lavió quan vola en règim de velocitat lent y a una baixa altura, tant en el enlairament com en el aterratge. Durant el enlairament els flaps es despleguen parcialment uns graus cap a fora i cap a baix. Aquesta variació permet un major desvio daire en el ala originant un creixement en la sustentació. Una vegada que lavió es troba en laire, el pilot recull els flaps per eliminar la resistència addicional que els flats introdueixen en el desplaçament de lavió i poder arribar a la velocitat màxima que el fabricant aconsella per cada tipus davió. De no recollir-se els flaps, al augmentar la força de laire a mesura que lavió es posa a més velocitat, poden arribar a desprendres de les ales. Durant les maniobres daterratge a la pista, el pilot desplega de nou els flaps per augmentar la sustentació, compensant així la que es perd al disminuir la velocitat i laltura. -Slats: ón superfícies flexibles aerodinàmiques auxiliars situades en el cantó davanter o datac de lala, que funcionen automàticament en alguns avions, o controlats per els pilots en altres casos. La funció dels Slats, igual que els Flaps, es alterar momentàniament la forma de lala durant lenlairament i laterratge per augmentar la sustentació, amés de facilitar el control de moviment lateral de lavió. Quan langle datac de les ales sincrementa, els Slatses mouen cap a fora del cantó. Aquest moviment provoca que langle datac del fluix de laire disminueixi amb relació a làrea total de les ales. Daquesta forma laire que es mou per dalt de lala es suavitza reduint les turbulències dels remolins que es formen sobre la seva superfície durant el vol. -Spoilers o Aerofrens : Son aletes que es pugen per tallar una gran part de la força de sustentació. A terra susen junt amb les reverses per facilitar la desacceleració després de laterretge. El Spoiler pujat, ofereix gran resistència aerodinàmica que ajuda a desaccelerar lavió. El pilot pot pujar cada Spoiler de forma independent durant el vol per controlar el moviment lateral de lavió. Quan els dos Spoilers es pugen, anul·len la força de sustentació i provoquen que lavió perdi impuls una vegada que ha tocat terra. -Timó de profunditat o elevadors: La seva funció es fer rotar lavió en torn al seu eix lateral Y, permetent lenlairament i laterratge, així com ascendir o descendir una vegada que es troba en laire. Els dos elevadors es mouen simultàniament cap a baix o cap a dalt quan el pilot mou el seu timó o palanca cap endarrere o cap al davant. Quan el timó o la palanca es tira cap endarrere, els elevadors es mouen cap a dalt y lavió senlaira o agafa altura degut al fluix daire que impacte contra la superfície dels elevadors pujats. Si per el contrari es mou el timó cap el davant, els elevadors baixen i lavió descendeix. -Timó de cola o de direcció: Serveix per a mantenir o variar la direcció o rumb traçat. El seu moviment cap als costats fa girar lavió sobre el seu eix Z. Aquest moviment el realitza el pilot oprimint la part inferior dun altre pedal, segons es desitgi canviar el rumb a la dreta o a lesquerra. Simultàniament amb el accionament del corresponent pedal, el pilot fa girar també el timó per inclinar les ales sobre el seu eix Y amb el fi de suavitzar lefecte que provoca la força centrífuga quan lavió canvia el rumb. Quan el pilot oprimeix el pedal dret, el timó de cola es mou cap a la dreta i lavió gira en aquesta direcció. Por el contrari, quan oprimeix la part dabaix del pedal esquerrà succeeix el contrari i lavió gira a lesquerra És el conjunt de rodes, amortiguadors i altres equips que sutilitzen per aterrar o maniobrar sobre una superfície. Té com a funció que lavió arribi al terra sense cap problema, és a dir que amortitzi limpacte de laterratge i permeti moures per la superfície. És un dels mecanismes més complicats del avió, normalment funcionen amb energia hidràulica igual que els frens que consten duns sistemes antideslitçants. El tren daterratge es baixa i es recull des de la cabina encara que aquestos sistemes solen contenir un detector de mode, aire/terra, el qual activa o desactiva varis sistemes de lavió segons es trobi a laire o al terra. És lelement que proporciona a lavió la velocitat necessària per volar. Tot i que encara hi ha avions que utilitzen lhèlix, els més grans utilitzen un model de turboreactor anomenat turbofan. Aquest sistema, amés daconseguir velocitat gràcies a lexpansió dels gasos de la combustió, aprofita la força de sortida daquests gasos per accionar un ventilador gegant que impulsa un gran volum daire cap enrere; així saugmenta la força del motor i sestalvia combustible. El combustible utilitzat és el querosè. El trubofan consta de: · Fan: Esta situat a la part de davant del motor. La propulsió comença en aquesta part, on entra laire i es divideix en dos corrents. · Compressors: El corrent secundari daire passa a través de diverses etapes de compressors que giren en el mateix sentit que el fan. Entre aquestes dos peces sincorporen compressors dalta y baixa pressió en diferents eixos. A través daquestos compressors saconsegueix un augment significatiu de la pressió y la temperatura del aire. · Cámara de combustió: Un cop fet el procés de compressió , laire surt amb una pressió trenta cops superior a la que tenia a lentrada i una temperatura aproximada de 600ºC.Aquest aire passa per la càmara de combustió, on es barreja amb el combustible i es combustiona la mescla, arriben a una temperatura superior als 1100ºC · Turbinas: Laire calent que surt de la càmara, passa a través de les turbines, fent girar diversos eixos. · Escape: Finalment, un cop laire calent a passat a través de les turbines, es expulsat a través de la sortida de la part posterior del motor. Aquestes sortides són estretes, el que fa que laire sacceleri. El pes de laire, combinat amb aquesta lacceleració produeix part dempenyament total del motor .http://www.asifunciona.com/aviacion/af_avion/af_avion10.htm http://www.consumer.es/web/es/viajes/ideas_y_consejos/2006/02/28/149761.php |