IES Cristòfol Ferrer
4t ESO A
TECNOLOGIA
Els Avions
Autors:Saulo i Sergio

L'avió i les seves parts

Els vehicles aeronàutics o aeronaus són unes màquines dissenyades per navegar per l'espai aeri. Les més comunes són els avions, les avionetes, i els helicopters. Tots aquests vehicles tenen com objectiu poder transportar per l'aire una càrrega determinada.Els avions es componen de les següents parts :El fuselatge, les ales, , el grup propulsor i el tren d’aterratge .Cadascuna d’aquestes parts té una funció fundamental en el funcionament de l’avió.

  • El fuselatge:

És la part central de l’avió, on s’allotgen el passatgers i la càrrega, adamés de diversos sistemes i equips per a dirigir l’avió. A més a més serveix com estructura principal a la qual s’afegeixen  les demés parts de l’avió com les ales, el grup  motorproulsors o el tren d’aterratge. El fuselatge a de constar d’un nombre determinat de sortides de forma que compleixin les normatives internacionals d’evacuació en cas d’emergència. La forma del fuselatge es fabrica en funció del tipus d’avió que sigui, però tots tenen una forma aerodinàmica i un volum o capacitat determinada.

 

 

  • Ales :  Permeteixen que l'avió voli al produïr la força de sustentació. En les ales d’un avió es troben situades diferents superfícies flexibles, sent les principals els alerons i els flaps.A més a més a les ales s'incorporen els dipòsits de combustible.

 

-Alerons: Es troben situats a la part del darrere de les dues ales, a prop de les puntes. La seva funció es inclinar l’avió en torn del seu eix longitudinal “X”, amb el fi de pujar una ala més que l’altre, sobretot al fer un gir per canviar la direcció. Aquesta inclinació la fa el pilot fen girar la palanca cap a la dreta o cap a l’esquerre, segons es vulgui inclinar les ales en un sentit o en un altre. Els alerons es mouen en sentit contrari, es a dir, quan un aleró puja, l’altre baixa. 

-Flaps: 

Formen part de la part del darrere de les ales. En el avions petits els flaps pugen i baixen de forma mecànica mitjançant una palanca que acciona manualment el pilot. En els de major tamany i velocitat resulta pràcticament impossible moure les superfícies a mà. Per aquesta raó en aquests avions , una petita palanca guardada, està destinada a accionar el sistema hidràulic que s’encarrega de moure’ls.   

La funció dels flaps es modificar la forma aerodinàmica de les ales , proporcionant una major sustentació a l’avió quan vola en règim de velocitat lent y a una baixa altura, tant en el enlairament  com en el aterratge. Durant el enlairament els flaps es despleguen parcialment uns graus cap a fora i cap a baix. Aquesta variació permet un major desvio d’aire en el ala originant un creixement en la sustentació. Una vegada que l’avió es troba en l’aire, el pilot recull els flaps per eliminar la resistència addicional que els flats introdueixen en el desplaçament de l’avió i poder arribar a la velocitat màxima que el fabricant aconsella per cada tipus d’avió. De no recollir-se els flaps, al augmentar la força de l’aire a mesura que l’avió es posa a més velocitat, poden arribar a desprendre’s de les ales.

Durant les maniobres d’aterratge a la pista, el pilot desplega de nou els flaps per augmentar la sustentació, compensant així la que es perd al disminuir la velocitat i l’altura. 

-Slats:  

ón superfícies flexibles aerodinàmiques auxiliars situades en el cantó davanter o d’atac de l’ala, que funcionen automàticament en alguns avions, o controlats per els pilots en altres casos. La funció dels Slats, igual que els Flaps, es alterar momentàniament la forma de l’ala durant l’enlairament i l’aterratge per augmentar la sustentació, amés de facilitar el control de moviment lateral de l’avió. 

Quan l’angle d’atac de les ales s’incrementa, els Slatses mouen cap a fora del cantó. Aquest moviment provoca que l’angle d’atac del fluix de l’aire disminueixi amb relació a l’àrea total de les ales. D’aquesta forma l’aire que es mou per dalt de l’ala es suavitza reduint les turbulències dels remolins que es formen sobre la seva superfície durant el vol.

-Spoilers o Aerofrens : 

Son aletes que es pugen per tallar una gran part de la força de sustentació. A terra s’usen junt amb les reverses per facilitar la desacceleració després de l’aterretge. El Spoiler pujat, ofereix gran resistència aerodinàmica que ajuda a desaccelerar l’avió.

El pilot pot pujar cada Spoiler de forma independent durant el vol per controlar el moviment lateral de l’avió.

Quan els dos Spoilers es pugen, anul·len la força de sustentació i provoquen que l’avió perdi impuls una vegada que ha tocat terra. 

-Timó de profunditat o elevadors: 

La seva funció es fer rotar l’avió en torn al seu eix lateral “Y”, permetent l’enlairament i l’aterratge, així com ascendir o descendir una vegada que es troba en l’aire. Els dos elevadors es mouen simultàniament cap a baix o cap a dalt quan el pilot mou el seu timó o palanca cap endarrere o cap al davant. Quan el timó o la palanca es tira cap endarrere, els elevadors es mouen cap a dalt y l’avió s’enlaira o agafa altura degut al fluix d’aire que impacte contra la superfície dels elevadors pujats. Si per el contrari es mou el timó cap  el davant, els elevadors baixen i l’avió descendeix. 

-Timó de cola o de direcció:

Serveix per a mantenir o variar la direcció o rumb traçat. El seu moviment cap als costats fa girar l’avió sobre el seu eix “Z”. Aquest moviment el realitza el pilot oprimint la part inferior d’un altre pedal, segons es desitgi canviar el rumb a la dreta o a l’esquerra. 

Simultàniament amb el accionament del corresponent pedal, el pilot fa girar també el timó per inclinar les ales sobre el seu eix “Y” amb el fi de suavitzar l’efecte que provoca la força centrífuga quan l’avió canvia el rumb. Quan el pilot oprimeix el pedal dret, el timó de cola es mou cap a la dreta i l’avió gira en aquesta direcció. Por el contrari, quan oprimeix la part d’abaix del pedal esquerrà succeeix el contrari i l’avió gira a l’esquerra

·        El tren d’aterratge: Trenes de aterrizaje principal y de nariz de un Airbus A330 de Qatar Airways

És el conjunt de rodes, amortiguadors i altres equips que s’utilitzen per aterrar o maniobrar sobre una superfície. Té com a funció que l’avió arribi al terra sense cap problema, és a dir que amortitzi l’impacte de l’aterratge i permeti moure’s per la superfície. És un dels mecanismes més complicats del avió, normalment funcionen amb energia hidràulica igual que els frens que consten d’uns sistemes antideslitçants. El tren d’aterratge es baixa i es recull des de la cabina encara que aquestos sistemes solen contenir un detector de mode, aire/terra, el qual activa o desactiva varis sistemes de l’avió segons es trobi a l’aire o al terra.

·        El grup propulsor: Diagrama de funcionamiento del turbofan. Sistema de baja presión en verde. Sistema de alta presión en púrpura

És l’element que proporciona a l’avió la velocitat necessària per volar. Tot i que encara hi ha avions que utilitzen l’hèlix, els més grans utilitzen un model de turboreactor anomenat turbofan. Aquest sistema, amés d’aconseguir velocitat gràcies a l’expansió dels gasos de la combustió, aprofita la força de sortida d’aquests gasos per accionar un ventilador gegant que impulsa un gran volum d’aire cap enrere; així s’augmenta la força del motor i s’estalvia combustible. El combustible utilitzat és el querosè. El trubofan consta de:

·        Fan: Esta situat a la part de davant del motor. La propulsió comença en aquesta part, on entra l’aire i es divideix en dos corrents.

·        Compressors: El corrent secundari d’aire passa a través de diverses etapes de compressors que giren en el mateix sentit que el fan. Entre aquestes dos peces s’incorporen compressors d’alta y baixa pressió en diferents eixos. A través d’aquestos compressors s’aconsegueix un augment significatiu de la pressió y la temperatura del aire.

·        Cámara de combustió: Un cop fet el procés de compressió , l’aire surt amb una pressió trenta cops superior a la que tenia a l’entrada i una temperatura aproximada de 600ºC.Aquest aire passa per la càmara de combustió, on es barreja amb el combustible i es combustiona la mescla, arriben a una temperatura superior als 1100ºC

·        Turbinas: L’aire calent que surt de la càmara, passa a través de les turbines, fent girar diversos eixos.

·        Escape: Finalment, un cop l’aire calent a passat a través de les turbines, es expulsat a través de la sortida de la part posterior del motor. Aquestes sortides són estretes, el que fa que l’aire s’acceleri. El pes de l’aire, combinat amb aquesta l’acceleració produeix part d’empenyament total del motor

.http://www.asifunciona.com/aviacion/af_avion/af_avion10.htm

http://www.consumer.es/web/es/viajes/ideas_y_consejos/2006/02/28/149761.php