(Una proposta de webquest sobre orientació vocacional i professional)
Orientacions per al professorat
OBJECTIUS - FEINA A FER - AVALUACIÓ - PÀGINA DE RECURSOS - REFERÈNCIES - CONSULTES I SUGGERIMENTS - LA PÀGINA DEL PROFESSORAT - MAPA DE LA WEB - CALENDARI - CONTROL
Aquesta proposta és una proposat per a realitzar com a Crèdit Variable a 3r d'ESO. S'està executant durant el tercer trimestre a l'IES de Cassà de la Selva i ha estat preparat per en Josep Tort, psicopedagog del centre.
És un crèdit pensat en una orientació molt vocacional, és a dir prèvia a una presa de decisions definitiva sobre el futur acadèmic i professional.
Està organitzat en cinc unitats:
UNITAT INICIAL: Procediments bàsics necessaris per a la bona marxa del crèdit.
És un conjunt d'activitats que tenen l'objectiu assegurar l'ús mínim de l'ordinador i el programari a utilitzar durant el crèdit.
UNITAT 1: Qui sóc? Com sóc?
A partir de la pròpia exploració es tracta de millorar en el propi coneixement personal.
UNITAT 2: Qui em pot fer de model?
Hi ha persones rellevants, famoses o cèlebres o que per a cadascú són models professionals o personals.
UNITAT 3: El Món de les Professions
Aquí podran investigar sobre què es requereix
per arribar-hi a una determinada professió..
UNITAT 4: El Meu Projecte Personal
Cal que els estudiants comencin a plantejar-se quin itinerari han de seguir durant la resta de l'etapa i quina formació necessiten per arribar al món del treball, tenint com a referència els seus interessos, aptituds i competències en les diferents àrees curriculars.
1. Crèixer en el teu autoconeixement, per anar formant una imatge ajustada de tu mateix, de les teves pròpies característiques, possibilitats i limitacions.
2. Conèixer els recursos propis que tens per afrontar les dificultats i els recursos que pots obtenir.
3. Planificar i realitzar la recollida d'informació.
4. Classificar, interpretar i avaluar les dades obtingudes.
5. Presentar
els treballs d'una manera ordenada i entenedora.
6. Ser capaç d'utilitzar l'ordinador i el programari per a processar informacions.
7. Utilitzar la xarxa Internet com a eina de recerca.
Els participants rebran per correu electrònic la temporització d'aquesta programació.
UNITATS
|
OBJECTIUS | CONTINGUTS | PRODUCTES |
---|---|---|---|
INICIAL: Procediments bàsics
necessaris per a la marxa del crèdit
|
1. Redactar. 2. Utilitzar un programa de tractament de textos per a crear els seus documents i pulbicar-los.
|
- Gestió de fitxers. - Ús de diferents programes: WORD, INTERNET EXPLORER, POWERPOINT.. - Configuració d'un compte de correu electrònic a HOTMAIL. - Utilització del Correu Electrponic. Redactar, Enviar i Llegir missatges. |
1. Obrir i consultar una pàgina web a partir de la seva adreça. 2. Rebre missatges i escriure missatges a través del correu electrònic. 3. Seleccionar textos i imatges i copiar-los en altres fitxers. |
1
|
Qui sóc? Com sóc? |
- La meva línia cronològica. - El meu equipatge cultural. - Establiment d'objectius. - Per quins valors professionals opto. - Els meus interessos. - Les habilitats que tinc. - La meva autobiografia.
|
1. Confeccionar un pòster preparat per a penjar a l'aula sobre la línia cronològica personal. 2. Presentació davant el grup de la Bossa "Equipatge Cultural". 3. Completar unes frases sobre objectius a partir d'un qüestionari on-line. 4. Contestar un qüestionari on-line sobre els valors pels quals s'opta. 5. Fer una llista d'interessos a partir d'un qüestionari on-line. 6. Respondre a qüestionaris de la xarxa i contestar a unes preguntes a través d'un qüestionari on-line. 7. Escriure la pròpia autobiografia i enviar-la poer correu electrònic a tots els participants. |
2: Qui em pot fer de model? |
1. Descobrir personatges a imitar pel seu recorregut personal en la presa de decisions professionals. |
- Recerca sobre personatges-model. |
1. Redactar un text resum de la recerca i enviar-lo a tots els participants. 2. Preguntar sobre altres personatges-model i respondre a les qüestions que se li plantegin respecte al personatge estudiat. 3. Respondre a unes preguntes de reflexió final a través d'un qüestionari on-line. |
3: El món de les professions |
1. Explorar el món de les professions i esbrina què en pensa l'estudiant quan ell sigui adult.
|
- Recerca sobre un grup professional o professió. |
1. Fer la recerca d'informació. 2. Presentar oralment la professió escollida amb l'ajuda d'alguna eina de presentació, com el PowerPoint. 3. Respondre a unes preguntes de reflexió a través d'un qüestionari on-line. |
4: El Meu Projecte Personal |
1. Esbrinar quins estudis són encessaris i quin itinerari pot escollir l'estudiant per arribar a aconseguir la titulació necessària. |
- Establiment d'un Projecte Personal o Pla d'Acció. |
1. Respondre a unes preguntes introductòries a través d'un qüestionari on-line. 2. Elaborar un "arbre d'opcions" o itinerari dels propers anys. |
Es tindran en compte els punts següents:
1. L'assoliment dels objectius plantejats i la superació de les dificultats que es es trobin per a fer-ho.
2. Cada unitat proposa una sèrie d'activitats ha realitzar. La realització i el lliurament d'aquestes donen dret a l'avaluació.