QUI SÓC? COM SÓC? QUÈ VULL FER? COM VULL FER-HO?

(Una proposta de webquest sobre orientació vocacional i professional)

Orientacions per al professorat

Aquesta proposta és una proposat per a realitzar com a Crèdit Variable a 3r d'ESO. S'està executant durant el tercer trimestre a l'IES de Cassà de la Selva i ha estat preparat per en Josep Tort, psicopedagog del centre.

És un crèdit pensat en una orientació molt vocacional, és a dir prèvia a una presa de decisions definitiva sobre el futur acadèmic i professional.

Està organitzat en cinc unitats:

UNITAT INICIAL: Procediments bàsics necessaris per a la bona marxa del crèdit.

És un conjunt d'activitats que tenen l'objectiu assegurar l'ús mínim de l'ordinador i el programari a utilitzar durant el crèdit.

UNITAT 1: Qui sóc? Com sóc?

A partir de la pròpia exploració es tracta de millorar en el propi coneixement personal.

UNITAT 2: Qui em pot fer de model?

Hi ha persones rellevants, famoses o cèlebres o que per a cadascú són models professionals o personals.

UNITAT 3: El Món de les Professions

Aquí podran investigar sobre què es requereix per arribar-hi a una determinada professió..

UNITAT 4: El Meu Projecte Personal

Cal que els estudiants comencin a plantejar-se quin itinerari han de seguir durant la resta de l'etapa i quina formació necessiten per arribar al món del treball, tenint com a referència els seus interessos, aptituds i competències en les diferents àrees curriculars.

OBJECTIUS GENERALS

1. Crèixer en el teu autoconeixement, per anar formant una imatge ajustada de tu mateix, de les teves pròpies característiques, possibilitats i limitacions.

2. Conèixer els recursos propis que tens per afrontar les dificultats i els recursos que pots obtenir.

3. Planificar i realitzar la recollida d'informació.

4. Classificar, interpretar i avaluar les dades obtingudes.

5. Presentar els treballs d'una manera ordenada i entenedora.

6. Ser capaç d'utilitzar l'ordinador i el programari per a processar informacions.

7. Utilitzar la xarxa Internet com a eina de recerca.

PROGRAMACIÓ

Els participants rebran per correu electrònic la temporització d'aquesta programació.

UNITATS
OBJECTIUS CONTINGUTS PRODUCTES
INICIAL: Procediments bàsics necessaris per a la marxa del crèdit

1. Redactar.

2. Utilitzar un programa de tractament de textos per a crear els seus documents i pulbicar-los.

- Gestió de fitxers.

- Ús de diferents programes: WORD, INTERNET EXPLORER, POWERPOINT..

- Configuració d'un compte de correu electrònic a HOTMAIL.

- Utilització del Correu Electrponic. Redactar, Enviar i Llegir missatges.

1. Obrir i consultar una pàgina web a partir de la seva adreça.

2. Rebre missatges i escriure missatges a través del correu electrònic.

3. Seleccionar textos i imatges i copiar-los en altres fitxers.

Qui sóc? Com sóc?

- La meva línia cronològica.

- El meu equipatge cultural.

- Establiment d'objectius.

- Per quins valors professionals opto.

- Els meus interessos.

- Les habilitats que tinc.

- La meva autobiografia.

1. Confeccionar un pòster preparat per a penjar a l'aula sobre la línia cronològica personal.

2. Presentació davant el grup de la Bossa "Equipatge Cultural".

3. Completar unes frases sobre objectius a partir d'un qüestionari on-line.

4. Contestar un qüestionari on-line sobre els valors pels quals s'opta.

5. Fer una llista d'interessos a partir d'un qüestionari on-line.

6. Respondre a qüestionaris de la xarxa i contestar a unes preguntes a través d'un qüestionari on-line.

7. Escriure la pròpia autobiografia i enviar-la poer correu electrònic a tots els participants.

2:

Qui em pot fer de model?

1. Descobrir personatges a imitar pel seu recorregut personal en la presa de decisions professionals.

- Recerca sobre personatges-model.

1. Redactar un text resum de la recerca i enviar-lo a tots els participants.

2. Preguntar sobre altres personatges-model i respondre a les qüestions que se li plantegin respecte al personatge estudiat.

3. Respondre a unes preguntes de reflexió final a través d'un qüestionari on-line.

3:

El món de les professions

1. Explorar el món de les professions i esbrina què en pensa l'estudiant quan ell sigui adult.

- Recerca sobre un grup professional o professió.

1. Fer la recerca d'informació.

2. Presentar oralment la professió escollida amb l'ajuda d'alguna eina de presentació, com el PowerPoint.

3. Respondre a unes preguntes de reflexió a través d'un qüestionari on-line.

4:

El Meu Projecte Personal

1. Esbrinar quins estudis són encessaris i quin itinerari pot escollir l'estudiant per arribar a aconseguir la titulació necessària.

- Establiment d'un Projecte Personal o Pla d'Acció.

1. Respondre a unes preguntes introductòries a través d'un qüestionari on-line.

2. Elaborar un "arbre d'opcions" o itinerari dels propers anys.

AVALUACIÓ

Es tindran en compte els punts següents:

1. L'assoliment dels objectius plantejats i la superació de les dificultats que es es trobin per a fer-ho.

2. Cada unitat proposa una sèrie d'activitats ha realitzar. La realització i el lliurament d'aquestes donen dret a l'avaluació.