|
John Stuart Mill
Sobre la llibertat
CAPÍTOL QUART - DELS LÍMITS DE L'AUTORITAT
DE LA SOCIETAT SOBRE L'INDIVIDU
On està, doncs, el just límit de la sobirania
de l'individu sobre si mateix? On comença l'autoritat de la societat?
Quina part de la vida humana ha de ser atribuïda a la individualitat
i quina part a la societat?
Cadascuna d'elles rebrà la seva deguda part, si posseeix la que
li interessa d'una manera més particular. La individualitat ha
de governar aquella part de la vida que interessa principalment a l'individu,
i la societat aquell àmbit que interessa principalment a la societat.
Encara que la societat no estigui fundada sobre un contracte, i encara
que de res serveixi inventar un contracte per deduir d'ell les obligacions
socials, no obstant això, tots aquells que reben la protecció
de la societat li deuen quelcom per aquest benefici. El simple fet de
viure en societat imposa a cadascú una certa línia de conducta
cap als altres. Aquesta conducta consisteix, primer, en no perjudicar
els interessos dels altres, o més aviat, certs interessos que,
sigui per una disposició legal expressa, sigui per un acord tàcit,
han de ser considerats com a drets; segon, a prendre cadascú la
seva part (que ha de fixar-se segons principi equitatiu) dels treballs
i els sacrificis necessaris per defensar a la societat o als seus membres
de qualsevol dany o vexació. La societat té el dret absolut
d'imposar aquestes obligacions a què voldrien prescindir d'elles.
I això no és tot el que la societat pot fer. Els actes d'un
individu poden ser perjudicials als altres, o no prendre en consideració
suficient el seu benestar, sense arribar fins a la violació dels
seus drets constituïts. El culpable pot llavors ser castigat per
l'opinió amb tota justícia, encara que no ho sigui per la
llei. Des del moment que la conducta d'una persona és perjudicial
als interessos d'una altra, la societat té el dret de jutjar-la,
i la pregunta sobre si aquesta intervenció afavorirà o no
el benestar general es converteix en tema de discussió. Però
no hi ha ocasió de discutir aquest problema quan la conducta d'una
persona no afecta més que als seus propis interessos, o als dels
altres en quant que ells ho volen (sempre que es tracti de persones d'edat
madura i dotades d'una intel·ligència comuna). En tals casos
hauria d'existir llibertat completa, legal o social, d'executar una acció
i d'afrontar les conseqüències.
Seria una greu incomprensió d'aquesta doctrina, suposar que defensa
una egoista indiferència, i que pretén que els éssers
humans no tenen res a veure en la seva conducta mútua, i que no
han d'inquietar-se pel benestar o les accions d'un altre, més que
quan el seu propi interès està en joc. En comptes d'una
disminució, allò que fa falta per afavorir el bé
dels nostres semblants és un gran increment dels esforços
desinteressats. Però tal desinteressada benevolència pot
trobar altres instruments de persuasió que no siguin el fuet figurat
o real. Seria jo la darrera persona que menyspreés les virtuts
personals; però vénen aquestes en segon lloc, si de cas,
respecte de les socials. És afer de l'educació el conrear-les
a totes per igual. Però l'educació mateixa obra per convicció
i persuasió, així com per obligació; i només
pels dos primers mitjans, un cop acabat el període d'educació,
haurien d'inculcar-se les virtuts individuals. Els homes han d'ajudar-se,
els uns als altres, a distingir el millor del pitjor, i a prestar-se suport
mutu per triar primer que res i evitar la segona cosa. Haurien d'estimular-se
mútuament i perpètuament a un creixent exercici de les seves
facultats més nobles, a una direcció creixent dels seus
sentiments i propòsits cap a allò prudent en comptes de
cap al neci, elevant objectes i contemplacions, no degradant-los. Però
ni una persona, ni cert nombre de persones, tenen dret per dir a un home
d'edat madura que no condueixi la seva vida, en benefici propi, com a
ell li convingui. Ell és la persona més interessada en el
seu propi benestar; l'interès que pugui tenir en això un
estrany, excepte en els casos de forts llaços personals, és
insignificant comparat amb el que té l'interessat; el mode d'interessar-se
de la societat (excepte en el que toca a la seva conducta cap als altres)
és fragmentari i també indirecte; mentre que, per a tot
el que es refereix als propis sentiments i circumstàncies, fins
i tot l'home o la dona de nivell més corrent saben, infinitament
millor que les persones alienes, a què atenir-se. La interferència
de les societats per dirigir els judicis i propòsits d'un home,
que només a ell importen, ha de fundar-se en presumpcions generals:
les quals, no sols poden ser completament errònies, sinó
que, fins i tot sent justes, corren el risc de ser aplicades erradament
en casos individuals per les persones que no coneixen més que la
superfície dels fets. És aquesta, doncs, una zona en la
que la individualitat té el seu adequat camp d'acció. Respecte
a la conducta dels homes cap als seus semblants, l'observança de
les regles generals és necessària, a fi que cadascú
sàpiga el que ha d'esperar; però, respecte als interessos
particulars de cada persona, l'espontaneïtat individual té
dret a exercir-se lliurement. La societat pot oferir i fins i tot imposar
a l'individu certes consideracions per ajudar al seu propi judici, algunes
exhortacions per fortificar la seva voluntat, però, després
de tot, ell és jutge suprem. Tots els errors que pugui cometre
malgrat aquests consells i advertències, constituiran sempre un
mal menor que el de permetre als altres que li imposin el que ells volen
ha de ser beneficiós per a ell.
No vull dir amb això que els sentiments cap a una persona, per
part dels altres, no hagin de ser afectats en absolut per les seves qualitats
o defectes individuals; això ni és possible ni és
desitjable. Si una persona posseeix en un grau eminent les qualitats que
poden obrar en bé seu, per això mateix és digna d'admiració;
com més eminent sigui el grau de les seves qualitats més
tocarà l'ideal humà de perfecció. Si, al contrari,
manca manifestament d'aquestes qualitats, es tindrà per a ella
el sentiment oposat a l'admiració. Hi ha un grau de neciesa, o
un grau del que pot anomenar-se (encara que aquest punt es trobi subjecte
a objecció) baixesa o depravació del gust, que, si no perjudica
positivament qui ho manifesta, li converteix necessària i naturalment
en objecte de repulsió i, en casos extrems, de menyspreu. Ningú
que posseeixi, les qualitats oposades en tota la seva força deixarà
de mostrar aquests sentiments. Sense perjudicar ningú, un home
pot obrar de tal manera que ens vegem obligats a jutjar-li i a tenir-li
per un estúpid, o per un ésser d'ordre inferior; i ja que
un judici i sentir semblants preferiria evitar-los, li prestaríem
un gran servei si l'hi advertim per endavant, així com de qualsevol
conseqüència desagradable a què s'exposi. Seria molt
beneficiós, en veritat, que l'educació actual rendís
aquests bons oficis més sovint, i més lliurement del que
les formes de cortesia ho permeten avui, i que, a més a més,
una persona pogués dir francament al seu veí que està
cometent una falta, sense ser considerada com a presumptuosa i descortès.
Tenim dret, per la nostra part, a obrar de diferents maneres, d'acord
amb la nostra opinió desfavorable sobre qualsevol persona, no per
oprimir la seva individualitat, sinó simplement en l'exercici de
la nostra. No estem obligats, per exemple, a sol·licitar la seva
societat; tenim el dret a evitar-la (si bé no fent-ne ostentació),
perquè tenim també dret a triar la societat que més
ens convingui. És un dret que ens correspon, i també un
deure, posar als altres en guàrdia contra aquest individu si volem
que el seu exemple o la seva conversa perjudicial pugui tenir un efecte
perniciós sobre els qui s'associïn a ell. Podem donar-li preferència
sobre altres persones pels seus bons oficis facultatius, però no
de cap manera si ells poden tendir al seu exclusiu benefici. D'aquestes
diverses maneres una persona pot rebre d'altres certs càstigs severs,
per faltes que només a ella es refereixen; però no pateix
aquests càstigs només en quant són conseqüències
naturals i, per així dir, espontànies de les faltes mateixes;
no s'infligeixen aquests càstigs simplement pel gust de castigar.
Una persona que mostri precipitació, obstinació, suficiència,
que no pot viure amb mitjans moderats, que no es cohibeix de certes satisfaccions
perjudicials, que corre cap al plaer animal, sacrificant per ell el sentiment
i la intel·ligència, ha d'esperar descendir molt davant
l'opinió dels altres, així com tenir menor participació
en els seus sentiments favorables. Però d'això no té
dret a queixar-se, a menys que hagi merescut el seu favor per l'excel·lència
particular de les seves relacions socials, i hagi aconseguit així
un títol als seus bons oficis, que no estigui afectat pels seus
propis demèrits.
El que jo sostinc és que aquells inconvenients que estan vinculats
estrictament al judici desfavorable dels altres són els únics
a què ha de sentir-se subjecta una persona, per la qual cosa es
refereix a la part de la seva conducta i del seu caràcter que afecta
el seu propi bé, i no als interessos dels altres en les seves relacions
amb ella. Els actes perjudicials als altres requereixen un tractament
totalment diferent. La violació dels seus drets; la irrogació
d'una pèrdua o un dany no justificables pels seus propis drets;
la falsedat o duplicitat davant ells; la utilització d'avantatges
sobre ells, deslleials o simplement poc generoses; i fins i tot l'abstenció
egoista de preservar-los d'algun dany, tot això mereix, en veritat,
la reprovació moral, i en casos greus, l'animadversió i
els càstigs morals. I no sols aquests actes, sinó certes
disposicions que condueixen a ells, són, pròpiament parlant,
immorals i mereixedors d'una desaprovació que pot convertir-se
en horror. La disposició a la crueltat; la malícia i la
mala condició; la que és la més odiosa de totes les
passions i la més antisocial, l'enveja; la hipocresia, la falta
de sinceritat, la irascibilitat sense motius suficients i el ressentiment
desproporcionat a la provocació; la passió de dominar als
altres, el desig d'acaparar més que no pas a un pertany (la pleonexia
dels grecs); l'orgull que aconsegueix satisfacció en la inferioritat
dels altres; l'egoisme que posa a un i als seus interessos per sobre de
totes les coses del món, i que decideix en el seu favor qualsevol
qüestió dubtosa, tots ells són vicis morals que constitueixen
un caràcter moral dolent i odiós i no s'assemblen en res
a les faltes personals abans esmentades, les quals no constitueixen immoralitats
pròpiament parlant ni, per extremes que siguin, tampoc perversitat.
Poden ser proves d'estupidesa o un defecte en la dignitat personal i en
el respecte de si mateix, però només es troben subjectes
a la reprovació moral quan comporten un oblit dels nostres deures
en relació als nostres semblants, pel bé dels quals l'individu
està obligat a cuidar de si mateix. Els que denominem deures amb
nosaltres mateixos no constitueixen una obligació social, a menys
que les circumstàncies els converteixin en deures amb els altres.
L'expressió "deure per a amb si mateix", quan significa
quelcom més que prudència, significa respecte de si mateix,
o desenvolupament de si mateix; i ningú té per què
donar compte als altres de cap d'aquestes dues coses, perquè el
fer-ho no reportaria cap bé a la humanitat.
La distinció entre el descrèdit, a què justament
s'exposa una persona per falta de prudència o dignitat personal,
i la reprovació, a la que es fa creditora quan ataca als drets
dels seus semblants, no és una distinció purament nominal.
Hi ha una gran diferència, tant en els nostres sentiments com en
la nostra conducta en relació a una persona, segons que ella ens
desagradi en coses en què pensem tenim dret a controlar-la, o en
coses en què sabem que no el tenim. Si ens desagrada, podem expressar
el nostre disgust i també mantenir-nos a distància d'un
ésser, o d'una cosa, que ens enutja; però no ens sentirem
cridats per això a fer-li la vida impossible. Hem de pensar que
ella mateixa pateix, o patirà tota la pena del seu error. Si és
que espatlla la seva vida per un desarreglament de la seva conducta, no
hem de desitjar nosaltres espatllar-se-la més; en comptes de desitjar
que la hi castigui, hem de tractar sobretot, d'alleujar el càstig
que porta en si mateixa, mostrant-li com pot evitar o curar els mals que
la seva conducta li causa. Aquesta persona pot ser per a nosaltres un
objecte de pietat, o potser d'aversió, però no d'irritació
o de ressentiment; no la tractem com un enemic de la societat; el pitjor
que podríem fer seria abandonar-la a les seves pròpies forces,
si és que no intervenim benèvolament amb mostres d'interès
i sol·licitud. Ben diferent serà el cas si aquesta persona
ha infringit les regles establertes per a la protecció dels seus
semblants, individual o col·lectivament. Llavors, doncs, les conseqüències
funestes dels seus actes recauen, no sobre ella, sinó sobre els
altres, i la societat, com a protectora de tots els seus membres, ha de
venjar-se de l'individu culpable, ha d'infligir-li un càstig, i
un càstig prou sever, amb intenció expressa de castigar-lo.
En aquest cas, es tracta d'un culpable que compareix davant el nostre
tribunal, i nosaltres estem cridats no sols a jutjar-lo, sinó també
a executar d'una manera o d'un altre la sentència que donem. En
l'altre cas, no ens competeix infligir-li cap patiment, excepte el que
es derivi incidentalment de l'ús que fem, en la regulació
dels nostres afers, d'aquesta mateixa llibertat que a ell li hem deixat
en els seus propis assumptes.
Moltes persones no voldran admetre la distinció, aquí establerta,
entre la part de la conducta d'un home que es refereix només a
ell i aquella que es refereix als altres. Se'ns dirà potser que
com pot ser indiferent als membres de la societat qualsevol part de la
conducta d'un d'ells. Ningú està completament aïllat;
és impossible que un home faci qualsevol cosa perjudicial per a
ell, de manera greu i permanent, sense que el mal no abasti al menys als
seus veïns i, sovint, a altres més llunyans. Si ell compromet
la seva fortuna, perjudica els que directa o indirectament obtenien d'ell
els seus mitjans d'existència, i, en general, disminueix més
o menys els recursos generals de la comunitat; si malmet les seves facultats
físiques o mentals, no sols comet un error en relació a
aquells que depenen d'ell, sinó que es fa incapaç de complir
els seus deures cap als seus semblants, convertint-se en una càrrega
per a la seva afecció o la seva benevolència. Si tal conducta
fos gaire freqüent, poques faltes hi hauria més perjudicials
per al conjunt general del bé. Se'ns dirà, en fi, que si
una persona no fa un dany directe als altres pels seus vicis o les seves
bogeries, no obstant això, pot ser perjudicial pel seu exemple,
i caldria obligar-la que es limités en bé dels qui podrien
corrompre's o desencarrilar-se amb l'exemple de la seva conducta.
S'afegirà, fins i tot, si les conseqüències de la conducta
cal confinar-les només als individus viciosos o irreflexius, vol
dir-se amb això que la societat ha d'abandonar la seva pròpia
direcció a quants són evidentment incapaços de conduir-se?
Si la societat deu protecció als nens i als menors d'edat, no deurà
potser tanta protecció a les persones d'edat madura que són
igualment incapaços de governar-se elles mateixes? Si el joc o
l'avarícia o la incontinència, o l'ociositat, o la brutícia,
són tan grans i funestos obstacles per a la dita i el progrés,
com molts o gairebé tots els actes prohibits per la llei, per què
no ha de tractar la llei (se'm preguntarà) de reprimir aquests
abusos, en tant que sigui possible? I per suplir les imperfeccions inevitables
de la llei, no hauria la mateixa opinió organitzar-se d'una manera
potent contra aquests vicis, i dirigir contra els que els practiquen tots
els rigors de les penalitats socials? No es tracta aquí (se'm dirà)
de restringir la individualitat ni d'impedir que s'assagi qualsevol manera
de viure nova i original. Les úniques coses que cal tractar d'impedir
són les que han estat assajades i condemnades des del començament
del món fins als nostres dies, coses que -l'experiència
ho ha demostrat- no són útils ni convenients a la individualitat
de la persona. És necessari certa quantitat de temps i certa suma
d'experiència, perquè una veritat moral o prudencial pugui
ser considerada com establerta, i tot el que es desitja és impedir
a les generacions futures que caiguin a l'abisme que ha estat fatal als
seus antecessors.
Admeto plenament que el mal que una persona es faci a si mateixa, pot
afectar seriosament en els seus sentiments i en els seus interessos no
sols als qui s'hi relacionen, sinó també, en grau menor,
a la societat en general. Quan per continuar una conducta semblant un
home arriba a violar una obligació clara i comprovada cap a alguna
altra o altres persones, el cas cessa de ser particular i es converteix
en objecte de desaprovació moral, en el vertader sentit de la paraula.
Si, per exemple, un home, per la seva intemperància o extravagància,
es fa incapaç de pagar els seus deutes, o bé si, havent
contret la responsabilitat moral d'una família, per les mateixes
causes, arriba a ser incapaç de sostenir-la i d'educar-la, mereix
reprovació i pot ser castigat, en justícia; i no per la
seva extravagància, sinó per incompliment del deure respecte
a la seva família o als seus creditors. Encara que els recursos
que haguessin de ser-los consagrats, haguessin estat emprats, no en el
seu benefici, sinó en qualsevol altre objecte de prudent inversió,
la culpabilitat moral hagués estat la mateixa. George Barnwell
va matar el seu oncle a fi d'aconseguir diners per al seu amant, però,
encara que ho hagués fet per establir-se en un negoci, hauria estat
castigat igualment. També es pot retreure justament a un home la
seva duresa i ingratitud, si, com succeeix sovint, abandona la seva família
i adquireix mals costums; però mereixeria retret, igualment, encara
que aquests mals costums no fossin viciosos en si mateixos, sempre que
fossin penoses per a aquells amb els qui passa la vida o la felicitat
de la qual depèn d'ell. Qualsevol que falti a la consideració
general deguda als interessos i sentiments dels altres, sense estar obligat
a això per algun deure més imperiós o justificat
per alguna inclinació personal permissible, mereix per tal falta
la desaprovació moral; però no per la seva causa, ni pels
errors, purament personals, que originàriament li hagin guiat.
De la mateixa manera, si una persona, per la seva conducta purament egoista,
es fa incapaç de complir qualsevol obligació seva amb el
públic, tal persona és culpable d'una ofensa social. Ningú
ha de ser castigat, per l'únic fet d'estar embriagat; però
un soldat o un policia han de ser castigats si s'embriaguen en hores de
servei. En resum, sempre que hi hagi dany o perill de dany, per a un individu
o per al públic en general, el cas no pertany ja al domini de la
llibertat, i passa al de la moralitat o al de la llei.
Respecte al dany simplement contingent o "constructiu", per
així dir, que una persona pot causar a la societat, sense violar
cap deure precís cap al públic, i sense ferir de manera
visible a cap altre individu més que a si mateix, la societat pot
i ha de suportar aquest inconvenient per amor d'aquest bé superior
que és la llibertat humana. Si és que s'ha de castigar els
adults per no cuidar de si mateixos, més valdria que fos pel seu
propi bé més que no pas amb el pretext d'impedir-los que
es debiliti la seva capacitat de fer a la societat beneficis a què
la societat no pretén tenir dret. Però no puc admetre que
la societat manqui d'un altre mitjà d'elevar als seus membres febles
al nivell ordinari de la conducta racional que el d'esperar que obrin
de mode irracional, per castigar-los llavors, legal o moralment. La societat
ha gaudit d'un absolut poder sobre ells durant la primera part de la seva
existència i ha disposat també de tot el període
de la infància i de la minoria d'edat per tractar de fer-los capaços
de conduir-se racionalment en la vida. La generació present és
responsable, per igual, de l'educació i de totes les possibilitats
de les generacions per venir; encara que és cert també que
no pot fer-les perfectament bones i prudents, ja que ella mateixa manca,
de mode lamentable, de saviesa i bondat; a més a més els
seus millors esforços no sempre són, en els casos individuals,
els de major èxit; però, tot i això, la generació
present està perfectament capacitada per fer que les futures siguin
tan bones i una mica millors que ella mateixa.
Si la societat deixa que gran nombre dels seus membres creixin en un estat
d'infància prolongada, incapaços de ser impulsats per la
consideració racional de motius llunyans, ella mateixa haurà
d'acusar-se de les conseqüències. Armada, no sols amb tots
els poders que l'educació disposa, sinó també amb
tots els ascendents que l'autoritat d'una opinió establerta exerceix
sobre els esperits poc capaços de jutjar per si mateixos, i ajudada
per les penalitats naturals que graviten sobre qualsevol que s'exposi
al menyspreu i disgust dels qui li coneixen, la societat no ha de reclamar
per a si el poder de dictar mandats i obligar a obediència, en
allò que afecta els interessos personals dels individus; doncs,
segons totes les regles de la justícia i de la política,
l'apreciació d'aquests interessos haurien de pertànyer als
que han de suportar les conseqüències d'ells. No hi ha res
que tendeixi més a desacreditar i a fer inútils els bons
mitjans d'influir sobre la conducta humana que acudir al pitjor. Si entre
aquells que es tracta d'obligar a una conducta prudent o temperada hi
ha algun amb caràcter vigorós i independent, aquest, infal·liblement,
es rebel·larà contra semblant jou. Ningú que sigui
així admetrà que els altres tenen dret a controlar-li en
els seus interessos personals, encara que ho tinguin a impedir-li que
els perjudiqui en els seus propis; i es ve a considerar com a signe de
força i de valor l'oposar-se a una autoritat usurpada de tal manera,
així com el dur a terme, i amb ostentació, tot el contrari
del que ella prescriu. Això explica que, en temps de Carles II,
enfront de la intolerància moral del fanatisme purità, nasqués
una moda de relaxament. Quant al que es diu de la necessitat de protegir
a la societat contra el mal exemple donat pels homes viciosos o lleugers,
és veritat que el mal exemple, sobretot l'exemple donat en perjudicar
els altres impunement, pot tenir un efecte perniciós. Però
ara estem parlant d'aquesta conducta que, sense perjudicar els altres,
se suposa que causa gran dany a aquest que la segueix; i no acabo d'explicar-me
com hi ha els qui no creuen que tal exemple sigui més saludable
que perniciós, en general, ja que, si bé posa de manifest
una conducta que és dolenta, igualment posa de manifest les pernicioses
i degradants conseqüències que, si la conducta és justament
censurada, ha de suposar-se la segueixen en tots o en la majoria dels
casos.
Però l'argument més fort contra la intervenció de
la col·lectivitat en la conducta personal és que, quan hi
intervé, ho fa inadequadament i fora de lloc. Sobre qüestions
de moralitat social o de deures amb els altres, l'opinió del públic
(és a dir, la de la majoria dominant), encara que errònia
sovint, té grans oportunitats d'encertar, ja que en tals qüestions
el públic no fa més que jutjar els seus propis interessos:
és a dir, de quina manera li afectaria un determinat tipus de conducta,
si fos portat a la pràctica. Però l'opinió d'una
tal majoria imposada com a llei a la minoria, quan es tracta de la conducta
personal, el mateix pot ser errònia que justa; perquè en
tals casos, "opinió pública" significa, en el
millor dels casos, l'opinió d'uns quants sobre el que és
bo o dolent per a altres; i, molt sovint , ni tan sols significa això,
passant el públic amb la més perfecta indiferència
per sobre del plaer o la conveniència d'aquells la conducta de
la qual censura, no atenent més que a la seva exclusiva inclinació.
Hi ha moltes persones que consideren com una ofensa qualsevol conducta
que no els plagui, tenint-la per un ultratge als seus sentiments; com
aquell fanàtic que, acusat de tractar amb massa menyspreu els sentiments
religiosos dels altres, responia que eren ells els que tractaven els seus
amb menyspreu en persistir en les seves abominables creences. Però
no hi ha cap paritat entre el sentiment d'una persona cap a la seva pròpia
opinió i el d'una altra que se senti ofesa que tal opinió
sigui professada; com tampoc n'hi ha entre el desig d'un lladre de posseir
una bossa i el desig que el seu posseïdor legítim té
de guardar-la. I les preferències d'una persona són tan
seves com la seva opinió o la seva bossa. És fàcil
per a qualsevol imaginar un públic ideal que deixa tranquil·la
la llibertat i l'elecció dels individus sobre qualsevol afer, exigint
d'ells només l'abstenció de certes maneres de conduir-se
que l'experiència universal ha condemnat. Però, on s'ha
vist un públic que posi tals límits a la seva censura?,
o bé, quan s'ha vist que el públic es preocupi de l'experiència
universal? El públic, en intervenir en la conducta personal, rarament
pensa en una altra cosa que en l'enormitat que hi ha a obrar i sentir
d'una altra manera distinta de la seva; i aquest criteri, feblement disfressat,
es presenta a l'espècie humana com un dictat de la religió
i la filosofia, per tots els escriptors, moralistes i especulatius, o
almenys, per nou de cada deu d'ells. Ells ens ensenyen que les coses són
justes perquè ho són, perquè sentim que són
així. Ens diuen que busquem en el nostre esperit o en el nostre
cor les lleis de conducta que ens obliguen cap als nostres semblants.
Què pot fer el pobre públic, si no és l'aplicar aquestes
instruccions, i el fer obligatoris per a tot el món els seus sentiments
personals sobre el bé i sobre el mal, quan aconsegueixen certa
unanimitat?
El mal que aquí s'indica no existeix només en teoria, i
potser s'esperi que citi aquí els casos particulars en què
el públic d'aquest temps i d'aquest país concedeix als seus
propis gustos la investidura i el caràcter de lleis morals. No
estic escrivint un assaig sobre les aberracions del sentiment moral actual.
És un tema massa important per ser discutit entre parèntesis
i a manera d'il·lustració. No obstant això, són
necessaris certs exemples per mostrar que el principi que jo sostinc té
una importància seriosa i pràctica, i que no estic tractant
d'elevar una barrera contra mals imaginaris. No és difícil
provar amb nombrosos exemples que una de les inclinacions més universals
de la humanitat és la d'estendre els límits del que es pot
anomenar policia moral, fins al punt d'envair les llibertats més
legítimes de l'individu.
Com a primer exemple, vegem les antipaties que mostren els homes, basant-se
en un motiu tan lleuger com la diferència de pràctiques
i sobretot d'abstinències religioses. Per citar un exemple bastant
trivial recordem que, de tot el credo i les pràctiques cristianes,
res enverina més l'odi dels musulmans que el fet que els cristians
mengin porc. Pocs actes hi ha que els cristians i europeus mirin amb major
disgust que el que senten els musulmans davant aquesta manera de calmar
la fam. En primer lloc, suposa una ofensa contra la seva religió;
però aquesta circumstància no explica, en absolut, el grau
ni l'espècie de la seva repugnància; també el vi
els està prohibit per la seva religió, i encara que consideren
malament prendre'n, no els produeix la mateixa repugnància. La
seva aversió a la carn del "animal immund" és,
al contrari, de caràcter especial: una antipatia instintiva. Antipatia
que la idea de brutícia, un cop que ha penetrat a fons en els seus
sentiments, es produeix sempre, fins i tot entre els qui pels seus costums
personals no són d'una neteja escrupolosa. El sentiment d'impuresa
religiosa tan viu entre els hindús, és un exemple notable.
Suposeu ara, que en una regió, la majoria de població de
la qual és musulmana, es vulgui prohibir que es mengi el porc en
tot el país. No hi hauria res nou en això per als mahometans
(1). Seria això un mode legítim d'exercir l'autoritat moral
de l'opinió pública? I en cas negatiu, per què no?'
Tal pràctica resulta realment repugnant per a la col·lectivitat
en qüestió; creu sincerament que Déu la prohibeix i
l'avorreix. Ni tan sols podria aquesta prohibició ser censurada
com una persecució religiosa. Seria religiosa en l'origen, però
no seria ja una persecució a causa de la religió, perquè
cap religió obliga a no menjar porc. L'únic fonament sòlid
de condemnació seria que el públic no té per què
intervenir en els gustos i interessos personals dels individus.
Una mica més prop de nosaltres: la majoria dels espanyols consideren
com una grossera impietat, altament ofensiva per a l'ésser Suprem,
rendir-li culte en forma diferent del de l'Església Catòlica;
cap altre culte públic es permet entre ells. Per a tots els pobles
de l'Europa meridional, un sacerdot casat no sols és irreligiós,
sinó impúdic, indecent, grosser. Què pensen els protestants
d'aquests sentiments perfectament sincers i de les temptatives fetes per
aplicar-los amb tot rigor a tots aquells que no són catòlics?
No obstant això, si els homes estan autoritzats a usar de la seva
llibertat en aquelles coses que no es relacionen amb els interessos d'un
altre, segons quins principis es podria lògicament excloure aquests
casos?; o bé, qui pot condemnar les gents per voler suprimir el
que consideren com un escàndol davant Déu i davant els homes?
Per defensar el que es considera com una immoralitat personal, no podríem
comptar amb millors raons que les que es tenen per suprimir aquests costums
entre els que les consideren com a impietats; i a menys que vulguem adoptar
la lògica dels perseguidors, i dir que nosaltres podem perseguir
als altres perquè tenim raó, i que ells no han de perseguir-nos
perquè estan equivocats, seria necessari guardar-nos bé
d'admetre un principi de l'aplicació del qual resultaria per a
nosaltres mateixos una injustícia tan gran.
Podria objectar-se als exemples precedents, encara que sense raó,
que procedeixen de contingències impossibles entre nosaltres; perquè,
en el nostre país, l'opinió no anirà mai a imposar
l'abstinència de certes carns, ni a turmentar a les gents perquè
segueixin tal culte o tal un altre, perquè es casin o no es casin.L'exemple
següent serà pres, no obstant això, d'un atemptat a
la llibertat el perill de la qual no ha passat en absolut.
Onsevol que els puritans han comptat amb força suficient, com en
Nova Anglaterra i en la Gran Bretanya del temps de la república,
han intentat amb gran èxit suprimir les diversions públiques
i gairebé totes les diversions privades, particularment la música,
el ball, el teatre, els jocs públics o qualsevol altra reunió
feta amb fins de diversió. En el nostre país hi ha ara un
nombre considerable de persones les nocions de religió i de moralitat
de les quals condemnen aquests passatemps, i ja que aquestes persones
pertanyen a la classe mitjana, que és una potència cada
cop més gran en la situació política i social present,
no és impossible del tot que un dia o un altre arribin a disposar
d'una majoria al Parlament. Què dirà la resta de la comunitat,
en veure reglamentar les seves diversions pels sentiments morals i religiosos
dels severs calvinistes i dels metodistes? No pregarà a tals homes,
de pietat tan importuna, que s'atinguin als seus propis afers? Això
és precisament el que hauria de dir-se a qualsevol govern o públic
que tingui la pretensió de privar a tot el món de les diversions
que ells consideren condemnables. Però si s'admet el principi de
la pretensió, no es podrà fer objecció raonable a
què la majoria, o qualsevol altre poder dominant al país,
l'apliqui segons els seus punts de vista; i tots hauran d'estar disposats
a conformar-se amb la idea d'una república cristiana, tal com la
comprenien els primers colons de Nova Anglaterra, si una secta religiosa
com la seva tornès a prendre possessió del terreny perdut,
com s'ha vist sovint fer a religions considerades en decadència.
Suposem ara una altra eventualitat que té potser més probabilitats
de realitzar-se que la que acaba de ser esmentada. Hi ha una tendència
poderosa en el món modern cap a la constitució democràtica
de la societat, acompanyada o no, amb institucions polítiques populars.
S'afirma que al país on més preval aquesta tendència,
és a dir, on la societat i el govern són més democràtics,
el sentiment de la majoria, a la que desagrada qualsevol manera de viure
massa brillant o massa cara perquè pugui esperar igualar-la, fa
l'efecte d'una llei sumptuària; en molts llocs de la Unió,
és realment difícil que una persona molt rica trobi alguna
manera de gastar la seva fortuna sense atreure's la desaprovació
popular. Encara que sens dubte, aquestes asseveracions siguin molt exagerades
com a representació de fets existents, malgrat això, l'estat
de coses que descriuen, no és només possible, sinó
també un probable resultat del sentiment democràtic, combinat
amb la noció que el públic té dret a posar el seu
veto sobre la manera de gastar els individus els seus ingressos. Només
que suposem que hi ha una difusió considerable de les opinions
socialistes, als ulls de la majoria, semblarà infame el posseir
una altra cosa que una propietat molt petita o un sou guanyat amb el treball
manual. Opinions semblants (en principi almenys) han fet ja grans progressos
entre l'artesanat i pesen d'una manera opressiva, principalment, sobre
els qui estan a l'abast de l'opinió d'aquesta classe, és
a dir, sobre els seus propis membres. Heus aquí una opinió
molt estesa: els mals obrers (que constitueixen majoria en moltes branques
de la indústria) professen, decididament, l'opinió que ells
haurien de tenir els mateixos guanys que els bons, i que no s'hauria de
permetre que ningú, ni per habilitat ni destresa, guanyés
més que els altres. I ells empren una policia moral, que arriba
a ser de vegades una policia física, per impedir que els obrers
hàbils rebin, o que els patrons donen, una remuneració major
per millors serveis. Si és que el públic té alguna
jurisdicció sobre els interessos privats, no veig per què
es considera que aquestes persones cometen una falta, ni per què
un particular públic individual ha de ser acusat quan reclama la
mateixa autoritat sobre la seva conducta individual que la que el públic
general reclama sobre els individus.
Però la veritat és que, sense necessitat d'ocupar-nos de
casos hipotètics, en els nostres dies es produeixen grans usurpacions
en el domini de la llibertat privada i amenacen altres més grans
amb alguna esperança d'èxit; i es proposen opinions que
atorguen al públic un dret il·limitat no sols per prohibir
amb la llei tot el que es considera dolent, sinó també,
qualsevol classe de coses, encara que siguin innòcues.
Amb el pretext d'impedir la intemperància, ha estat prohibida per
la llei, a tota una colònia anglesa i a gairebé la meitat
dels Estats Units, utilitzar les begudes fermentades en un altre ús
que no sigui el de la medicina; i de fet, prohibir la venda d'aquestes
begudes, és prohibir el seu ús; d'altra banda així
s'esperava . I encara que la impossibilitat d'aplicar aquesta llei hagi
fet que diversos Estats l'abandonin, fins i tot el que li havia donat
el seu nom, no obstant això, s'ha fet una temptativa per obtenir
una llei semblant en el nostre país, i continua fent-se amb gran
gelosia per molts dels nostres filantrops declarats. L'associació,
o "aliança", com s'autodenomina, ha adquirit alguna notorietat
per la publicitat que s'ha donat a una correspondència entre el
seu secretari i un dels pocs polítics que, a Anglaterra, consideren
que les opinions d'un personatge polític haurien d'estar fundades
en certs principis. La participació de Lord Stanley en aquesta
correspondència s'ha fet per enrobustir les esperances posades
en ell, pels qui saben com són de rares, desgraciadament, entre
quants figuren en la vida pública, les qualitats que ell ha donat
proves públiques en moltes ocasions. L'òrgan de "l'aliança"
"rebutja fermament tot principi que es pogués utilitzar per
justificar el fanatisme i la persecució" i intenta mostrar-nos
"la infranquejable barrera" que separa tals principis dels de
l'associació. "Totes les matèries relatives al pensament,
a l'opinió, a la consciència, em semblen -diu ell- estranyes
al domini legislatiu. Les coses que pertanyen a la conducta, a l'hàbit,
a la relació social, em semblen subjectes a un poder discrecional
que el mateix Estat, i no en l'individu, està investit". No
es fa aquí esment d'una tercera classe d'actes diferents de les
dues classes citades; és a dir, els actes i hàbits que no
són socials, sinó individuals; encara que pertanyin a aquesta
classe, sens dubte, l'acció de beure licors fermentats. Vendre
begudes fermentades és, emperò, comerciar, i comerciar és
un acte social. Però la infracció a què s'al·ludeix
consisteix no en la llibertat del venedor, sinó en la del comprador
i la del consumidor, perquè l'Estat podria el mateix prohibir el
beure vi que fer impossible la seva adquisició. No obstant això,
el secretari va dir: "Jo reclamo, com a ciutadà, el dret a
fer una llei en qualsevol lloc que l'acte social d'un semblant envaeixi
els meus drets socials". Heus aquí la definició d'aquests
drets socials. "Si alguna cosa envaeix els meus drets socials, aquesta
cosa serà, a no dubtar-ho, el comerç de begudes fortes.
Perquè destrueix el meu elemental dret de seguretat, creant i estimulant
constantment els desordres socials. Envaeix també el meu dret d'igualtat,
en establir beneficis creadors d'una misèria per l'existència
del qual se m'imposa una contribució. Paralitza el meu dret a un
lliure desenvolupament moral i intel·lectual, envoltant-li de perills
i debilitant i desmoralitzant la societat de la qual tinc el dret de reclamar
ajuda i tacte mutus ". Una teoria de "drets socials" sense
semblança amb res anteriorment formulat, que es redueix al següent:
el dret social absolut de tot individu a exigir que els altres individus
obrin en qualsevol afer exactament com cal; qualsevol que cometi la més
petita falta al seu deure, viola el meu dret social i em dóna dret
a reclamar a la legislatura la reparació del dany causat. Un principi
tan monstruós és infinitament més perillós
que qualsevol usurpació aïllada de la llibertat; no hi ha
violació de la llibertat que no justifiqui; no reconeix cap dret
de llibertat, excepte, potser, la de professar en secret certes opinions
que mai farà conèixer; perquè des del moment que
algú emet una opinió que jo consideri nociva, aquest algú
envaeix tots els drets socials que m'atribueix la "aliança".
Aquesta doctrina adscriu tots els homes un determinat interès en
la perfecció moral, intel·lectual i física de cadascú,
que cadascú haurà de definir seguint el seu propi criteri.
Un altre exemple important d'intervenció il·legítima
en la justa llibertat de l'individu, que no és una simple amenaça,
sinó una pràctica antiga i triomfant, és la legislació
"sabàtica". Sens dubte, l'abstenir-se d'ocupacions ordinàries
durant un dia de la setmana, en tant que ho permetin les exigències
de la vida, és un costum altament saludable, encara que no constitueixi
deure religiós més que per als jueus. I com aquest costum
no pot ser observat sense el consentiment general de les classes obreres,
i, per tant, com algunes persones podrien imposar a altres, treballant,
la mateixa necessitat, és potser admissible i just que la llei
garanteixi a cadascú l'observança general del costum, suspenent
durant un dia prefixat les principals operacions de la indústria.
Però aquesta justificació, fundada en l'interès directe
que tenen els altres en què cadascú observi aquesta pràctica,
no s'aplica a les ocupacions que una persona pugui triar i en les que
trobi convenient emprar-se en les seves estones d'oci; no és aplicable,
ni tan sols en grau petit, a les restriccions legals referents a les diversions.
És cert que la diversió d'uns és un dia laborable
per a altres. Però el plaer, per no dir la recreació útil
d'un gran nombre de persones, val bé el treball d'alguns, sempre
que l'ocupació es triï lliurement i pugui ser lliurement abandonada.
Els obrers tenen perfecta raó per pensar que, si tots treballessin
el diumenge, caldria donar la feina de set dies pel salari de sis; però
des del moment que la gran massa de les ocupacions queden suspeses, el
petit nombre d'homes que ha de continuar treballant per proporcionar plaer
als altres obté un augment de salari proporcional, i ningú
està obligat a continuar les seves ocupacions, en el cas que prefereixi
el descans al benefici. Si es vol buscar un altre remei, aquest podria
ser l'establiment d'un dia de festa durant la setmana per a aquesta classe
especial de persones. L'únic fonament, doncs, per justificar les
restriccions posades a les diversions del diumenge, consisteix a dir que
aquestes diversions són represensibles des del punt de vista religiós,
motiu de legislació contra el qual mai es protestarà el
bastant. Deorum injuriae Diis curae. Caldria demostrar que la societat,
o algun dels seus funcionaris, ha rebut d'e l'Altíssim la missió
de venjar qualsevol suposada ofensa en Poder Suprem. La idea que és
deure de l'home procurar que els seus semblants siguin religiosos, ha
estat la causa de totes les persecucions religioses que ha patit la humanitat;
i si s'admet aquesta idea, les persecucions religioses quedaran justificades
plenament. Encara que el sentiment que es manifesta en freqüents
temptatives per impedir que en diumenge funcionin els ferrocarrils, estiguin
oberts els museus, etc., no tingui la crueltat de les antigues persecucions,
l'estat d'esperit que mostra és fonamentalment el mateix. Constitueix
una determinació a no tolerar als altres el que la seva religió
els permet, només perquè la religió del perseguidor
el prohibeix. Hi ha la creença que Déu, no sols detesta
els actes de l'infidel, sinó que ens considerarà culpables
si no li fem la vida impossible.
No puc deixar d'afegir a aquests exemples de la poca consideració
que es té generalment per la llibertat humana, el llenguatge de
franca persecució que deixa escapar la premsa del nostre país,
cada cop que s'ocupa del notable fenomen del mormonisme. Molt podria dir-se
sobre l'inesperat i instructiu fet que una suposada i nova revelació,
i una religió fundada en ella, fruit d'una impostura palpable i
que no està sostinguda ni tan sols pel prestige de cap qualitat
extraordinària del seu fundador, sigui creguda per centenars de
milers de persones i serveixi de fonament a una societat, en aquest segle
dels periòdics, dels ferrocarrils i del telègraf elèctric.
El que ens interessa aquí, és que aquesta religió,
com moltes altres i millors que ella, té els seus màrtirs;
que el seu profeta i fundador va ser portat a la mort en un motí,
a causa de la seva doctrina, i que molts dels seus partidaris van perdre
la vida de la mateixa manera; que van ser expulsats a la força,
en massa, del país on havien nascut; i, ara, quan se'ls ha llançat
a un lloc solitari, enmig del desert, molts anglesos declaren obertament
que seria bo (si bé no seria còmode), enviar una expedició
contra els mormons i obligar-los per força a professar les creences
d'altres persones. La poligàmia, adoptada pels mormons, és
la causa principal d'aquesta antipatia cap a les seves doctrines, que
viola les restriccions pròpies de la tolerància religiosa;
la poligàmia, encara que permesa als mahometans, als hindús,
als xinesos, sembla excitar una animositat implacable quan la practiquen
gents que parlen l'anglès i que es tenen per cristians. Ningú
més que jo desaprova d'una manera tan absoluta aquesta institució
dels mormons, i això per moltes raons; entre d'altres, perquè
lluny d'estar recolzada pel principi de la llibertat, constitueix una
infracció directa d'aquest principi, ja que no fa més que
estrènyer les cadenes d'una part de la comunitat, i dispensar a
l'altra part de la reciprocitat d'obligacions. No obstant això,
haurem de recordar que aquesta relació és tan voluntària
de part de les dones, que semblen ser les seves víctimes, com qualsevol
altra forma de la institució matrimonial; i per sorprenent que
pugui semblar aquest fet, té la seva explicació en les idees
i els costums generals del món; en ensenyar a les dones que considerin
el matrimoni com l'única cosa necessària en el món,
es concep, llavors, que moltes d'elles prefereixen casar-se amb un home
que té altres esposes, abans que romandre solteres. No es demana
que altres països reconeguin tals unions, ni deixin que una part
dels seus habitants abandonin les lleis nacionals per la doctrina dels
mormons. Però quan els dissidents han concedit als sentiments hostils
dels altres, molt més que no pas es podria exigir en justícia,
quan han deixat els països que acceptaven les seves doctrines i s'han
establert en un llunyà racó de la terra, que ells han estat
els primers a fer-lo habitable, és difícil veure en virtut
de quins principis (si no són els de la tirania), pot impedir-los-hi
que visquin al seu gust, sempre que no cometin actes d'agressió
cap a les altres nacions, i sempre que concedeixin als descontents la
llibertat de separar-se. Un escriptor modern, de considerable mèrit
en alguns aspectes, proposa (utilitzem els seus propis termes) no una
croada, sinó una "civilitzada" contra aquesta comunitat
polígama, per posar fi al que els sembla una passa endarrere en
la civilització. També jo considero que ho és, però
no sé que cap comunitat tingui el dret de forçar a una altra
a ser civilitzada. Des del moment que les víctimes d'una mala llei
no invoquen l'ajuda d'altres comunitats, no puc admetre que persones completament
estranyes tinguin el dret d'exigir el cessament d'un estat de coses, que
semblava satisfer a totes les parts interessades, únicament perquè
siguin un escàndol per a gents molt allunyades i perfectament desinteressades
en la qüestió. Envieu-los missioners, si us sembla, per predicar-los,
i desplegueu tots els mitjans lleials (imposar silenci als innovadors
no és un mitjà lleial) per impedir el progrés de
semblants doctrines en el vostre país. Si la civilització
ha prevalgut sobre la barbàrie, quan la barbàrie posseïa
el món, és excessiu témer que la mateixa barbàrie,
un cop destruïda, pugui reviure i conquerir la civilització.
Una civilització que pogués sucumbir davant un enemic vençut,
ha de trobar-se degenerada de tal manera, que ni els seus propis predicadors
i mestres, ni cap altra persona, té la capacitat necessària,
ni es prendrà la molèstia, de defensar-la. Si això
és així, que aquesta civilització desaparegui com
més aviat millor. Només pot anar de mal en pitjor fins que
sigui destruïda i regenerada (com l'Imperi d'Occident) per bàrbars
vigorosos.
TEXTOS

|