Puigcercós era un poble situat al cim d'un turó que s'eleva un centenar de metres sobre la Plana de Tremp. El 1881, una nit, la vessant W del turonet es va esllavissar en pocs segons i un escarpament de 50 m d'altura va quedar just al límit de les primeres cases del poble. No hi va haber desgràcies personals per un pél. Els habitants del poble van decidir -amb bon criteri- abandonar les cases i construir un poble nou al peu del turó.

Esquema d'una esllavissada

Una esllavissada és un lliscament de masses o blocs de roques a través d'una o diverses superfícies de lliscament

A Puigcercós es va produir una esllavissada de tipus rotacional. En aquest tipus d'esllavissada la la superfície de lliscament és concava i provoca un moviment giratori de la massa inestable.

L'esllavissament va originar unes cicatrius característiques a la capçalera o part superior del tallat.

La fletxa senyala la ubicació d'aquestes cicatrius.

Carretera de Balaguer a Tremp (C13), Km 81. Un desviament a l'esquerra porta fins el poble nou. Un cop allí, cal seguir la pista que surt del final del poble, i que després d'uns 20 minuts caminant a través d'un mal camí, s'eleva per deixar veure l'escarpament. Compte !

Al municipi de Fondepou, carretera de Balaguer a tremp (C12), per Àger, Km. 192, hi ha un altre exemple d'esllavissada rotacional recent a més petita escala. L'amenaça d'invasió de la carretera ha obligat a construir un dic de protecció.