El fenòmens kàrstics es donen per dissolució de les roques a causa de l'aigua de pluja. Afecta principalment a roques calcàries i guixos

En aquest procés, les aigües subterrànies, carregades de C02 recollit de l'atmosfera, ataquen el CaCO3 (calcita de les calcàries) i produeixen Ca(HCO3)2, bicarbonat, altament soluble en l'aigua. D'aquesta manera les roques calcàries experimenten una dissolució contínua..

Massís kàrstic

Les aigües freàtiques són les que es troben de forma lliure en el subsòl. L'acumulació d'aquestes aigües forma els aqüífers. El nivell que marca el límit superior d'un aqüífer s'anomena nivell freàtic.

Dos singulars llacs rodons es troben en aquest indret. El seu origen és presumiblement kàrstic.

Les aigües freàtiques que s'infiltren a la Serra del Montsec (al S) s'escolen a través dels estrats inclinats cap al Nord, fins a la base dels llacs. Per sobre encara hi hauria un altre aqüífer, que es carrega a la Serra de Sant Corneli. L'existència de dues falles verticals han afavorit l'ascens de l'agua i els processos de dissolució, que han provocat un esfondrament de les estructures superiors i la conseqüent formació dels dos estanys. L'alimentació dels llacs és, per tant, subterrània.

En la carretera de Tremp a Isona (C13), Km 47,7, cal recórrer uns 3,5 Km pel desviament que condueix al poble de Basturs. Els llacs es tobren seguint un camí de terra a la dreta, després d' 1 Km.

La pregunta a fer amb els alumnes és: D'on reben l'alimentació aquests llacs perquè mantinguin el seu nivell d'aigua. Sobretot en època d'estiu, quan estan plens com sempre. I per què tenen aquesta forma rodona tan perfecta?