Els torrents o barrancs són formes de relleu en les quals l'aigua només és present quqnt hi ha pluges importants. Podem distingir:

• La conca de recepció, on els processos d'erosió són molt importants
  • Un canal de desguaç, per on circulen les aigües recollides en la conca i els materials erosionats.
  • Un con de dejeció,o ventall al.luvial, que es on es produeix la sedimentació, zona on el pendent baixa i les aigües, al perdre velocitat, deixen anar els materials que arrastraven
Es pot calcular el cabal que portarà el torrent a la seva part baixa a través de la fòrmula experimental

Q = K Hm / L x Am + Ap / 3

• K Constant que val 750
  • Hm Alçada en metres de la precipitació màxima en 24 hores
  • L Longitud de la llera principal en Km
  • Am Àrea de la part muntanyosa de la conca en Km2
  • Pm Àrea de la part plana de la conca en Km2

Els valors que presenta el torrent, calculats sobre el mapa:

• Àrea de la part muntanyosa: 42 Km2
  • Àrea de la part plana, al voltant del con de dejecció: 2 Km2
  • Longitud de la llera principal del torrent: 10 Km

Els torrents normalment no porten gaire agua o inclús poden estar secs del tot. Però, si observem la mida dels blocs que es troben en el con al.luvial, ens podem adonar de la força i la violència que poden arribar de vegades a assolir les aigües.

Imaginem una situació de temporal de pluges de tardor o de primavera, molt pròpies de l'àrea mediterrània. Poden caure 100 l/m2 en el Prepirineu.

Un cop delimitada la conca que drena el torrent de la Barcedana sobre el mapa, els càlculs de cabal a la desembocadura ens donen 300 m3/s

El pont actual té una secció de 20 X 8 = 160 m2. L'aigua que pot traspassar sense problemes és de

Q = S X V = 160 X 2 = 320 m3/s

A la desembocadura del torrent es pot apreciar que els sediments aportats estan formant un delta que està guanyant terreny a l'embassament de Sellés. Aquest procés es fa més intens a l'entrada del Riu Noguera Pallaressa. Aquest embassament, construit als anys 50, ha disminuit en un tant per cent elevat la seva capacitat d'enmagatzemar aigua.

Carretera de Balaguer a Tremp (C13), Km 73. Un cop traspassat el congost de Terradets, després de la presa, s'ha de seguir 1 Km per la carretera estreta que condueix fins a Llimiana (LV-9121). Un pont salva el torrent.

L'antic pont que salvava el torrent en la seva part baixa era sovint insuficient per deixar passar tota l'aigua després d'unes fortes precipitacions. La carretera era tallada per l'aigua en més d'una ocasió.

Podem fer calcular als alumnes el cabal màxim d'aigua que podia traspassar el pont.

Secció del pont (S) = 2 x 3 = 6 m2

Velocitat de l'aigua (V), prenem 2 m/s

Q= S x V = 6 x 2 = 12 m3/s

I podem comparar aquesta dada amb la que resulta experimentalment (300 m3/s.

Ens podem fixar en les canaleres que s'han dissenyat en el talús de pont. Quina funció poden tenir?