Guia didàctica de 'Fem Blocs'

 

El material multimèdia Fem blocs està adreçat fonamentalment a alumnes de segon curs d' ESO. El seu objectiu és la creació i utilització de blocs per part dels alumnes i dins el context de la tutoria. S'organitza al voltant de dos tipus de materials. El llistat de sessions o tutorials en format .html que podeu llegir a continuació i sessions prèvies de tutoria en format .pdf . Aquests materials ensenyen a l'alumnat com obrir un blocs, escriure els primers missatges o penjar fotografies.

 

 

Sessió 1 :Obrir un compte i escriure un missatge de benvinguda.

Sessió 2 :Escriure un primer comentari i penjar una fotografia personal.

Sessió 3 : Copiar al bloc una descripció feta per un company. Afegir una fotografia.

Sessió 4: Redactar un text breu sobre els nostres hobbies. Afegir una fotografia. Afegir un link a una pàgina web.

Sessió 5: Escriure un comentari breu sobre el nostre institut. Penjar una imatge.

Sessió 6: Afegir un rellotge i un calendari

Sessió 7: Afegir un comptador de visites. Revisar la feina feta pels nostres companys. Escriure comentaris.

Sessió 8: Redactar una ressenya breu sobre una pel·lícula que hem vist a classe. Afegir un diaporama amb Slideshare.

Sessió 9: Canviar l'aspecte del nostre bloc.

Sessió 10: Afegir vídeo.

Sessió 11: Afegir un podcast.

Sessió 12: Fer una còpia de seguretat del nostre bloc.

 

Algunes d'aquestes sessions requereixen un treball previ de tutoria. Aquests materials estan dissenyats en format paper i es treballen a l'aula comú abans de treballar a l'aula d'informàtica tal i com podeu veure a la imatge:

Les sessions 1, 2, 3, 4, 5 i 8 disposen de materials en format paper per preparar escrits i reflexions que després els alumnes han de treballar i reflectir al seu bloc. Podeu comprovar quins són els seus continguts:

Sessió 1: Què és un bloc

Sessió 2 :Escriure un primer comentari i penjar una fotografia

Sessió 3: Copiar una descripció feta per un company

Sessió 4: Redactar un text sobre els nostres hobbies

Sessió 5: Escriure un comentari sobre el nostre institut

Sessió 8: Escriure la ressenya d'una pel·lícula

 

Contractes i compromís de bona conducta

Tal i com hem comentat a la secció Consideracions legals, és molt aconsellable fer signar un compromís de conducta als nostres alumnes abans de començar a treballar en xarxa. Aquí teniu un parell d'exemples que poden ser molt útils:

Carta signada i consensuada a l'aula .pdf

Contracte de conducta .pdf

Indicacions per una correcta avaluació

Aquests són els aspectes que podríem tenir en compte per avaluar els blocs dels alumnes. Lourdes Domènech en el seu article Rúbrica de Valoració de Blocs adapta i tradueix una tabla creada per Mario Núñez que ens pot ser de gran ajuda.

CATEGORIA

 

 

Objectius

 

No ofereix informació sobre els objectius del bloc.

 

Ofereix informació sobre els objectius del bloc, però aquesta és imprecisa.

 

Ofereix informació clara i precisa sobre els objectius del bloc.

 

Títols dels articles

 

Els títols dels articles (post) no són descriptius.

 

Els títols dels articles són poc descriptius.

 

Els títols dels articles descriuen adequadament el contingut dels articles.

 

Extensió dels articles

 

La major part dels articles són molt breus (un paràgraf).

 

Els articles són generalment breus (un o dos paràgrafs)

 

Els articles són molt extensos (tres o més paràgrafs)

 

Qualitat del contingut

 

Les idees són difícils de seguir, ja que tendeixen a ser incoherents o a estar mal organitzades.

 

Les idees es presenten de manera poc clara i estructurada. Els textos no estan ben cohesionats. Es fa difícil seguir el fil.

 

 

Les idees es presenten de manera clara i precisa. Els textos estan ben cohesionats. La redacció és fluida i entenedora.

 

Originalitat

 

El contingut dels articles no es original.

 

El contingut dels articles combina la referència a altres fonts i la producció pròpia.

 

 

El contingut dels articles es nodreix majoritàriament d'idees originals.

 

Ús de les fonts d'informació

 

Repeteix informació extreta d'altres articles de la Xarxa.

 

Resumeix o cita altres articles i els comenta molt superficialment.

 

Resumeix o cita altres articles i els comenta des d'una perspectiva personal i crítica.

 

 

Drets d'autor

 

No es citen les fonts d'informació.

 

Es citen les fonts d'informació, però s'utilitzen imatges sense permís.

 

Es citen les fonts d'informació de manera adequada. Només s'inclouen imatges de domini públic o bé aquelles que tenen permís de l'autor.

 

 

Suports visuals (imatges, animacions, vídeos, presentacions)

 

 

No inclou suports visuals

 

Els elements visuals són escassos i no tenen relació amb el text.

 

Inclou elements visuals diversos ( imatges, vídeos) estretament relacionats amb el contingut del text.

 

Freqüència de publicació

 

Publica esporàdicament

 

Publica una o dues entrades setmanals.

 

Publica amb molta freqüència (més de tres articles per setmana)

 

Comentaris en el bloc

 

Les seves entrades no són mai comentades

 

Les seves entrades són esporàdicament comentades (fins a 3 comentaris)

 

 

Les seves entrades són molt comentades (més de 3 comentaris)

 

Feed-back en els comentaris

 

No respon mai als comentaris dels visitants.

 

Generalment, respon als comentaris dels visitants.

 

Sempre respon als comentaris i a les preguntes dels visitants.

 

Gramàtica, ortografia i tipografia

 

Presenta moltes errades (ortogràfiques, gramaticals i tipogràfiques).

 

Inclou algunes errades (ortogràfiques, gramaticals i tipogràfiques).

 

 

Només excepcionalment inclou alguna errada ortogràfica, gramatical o tipogràfica.

Si el que volem és cercar una segona opinió, Aníbal de la Torre en el seu article Evaluando blogs de alumnos ens ofereix criteris per l'avaluació de blocs.