Camions fets a Catalunya

Pegaso

Wifredo P. Ricard enginyer i director tècnic d’Alfa Romeo va engegar la fabricació de PEGASO sobre la base de l’empresa Hispano Suiza situada el polígon industrial de la Sagrera , era fabricant de cotxes de luxe i camions de benzina abans de la guerra cívil. Sobre aquesta base es comença a desenvolupar ENASA (Empresa Nacional de Autocamiones SA). Com no es disposaven de motors dièsel pels camions, els principis de l’empresa van ser molt complicats. Per aconseguir suport per fer motors dièsel, primer es van començar contactes amb Alfa Romeo que no van arribar a concretar-se. L’any 1957 es varen aconseguir acords amb Leyland que varen vendre tecnologia dels motors dièsel i van permetre el desenvolupament de ENASA. En el seu moment va ser el famós Pegaso Leyland.

Al llarg dels anys 70, 80, 90 aquests camions van ser la base del transport pesant del nostre país. L’any 1975 ENASA ja era el líder en la producció de camions prop de 25 000 vehicles industrials l’any, a més ja era capaç de dissenyar els seus propis motors, assolint un nivell tècnic força elevat. Com exemple d’aquest desenvolupament citem que van ser de les primeres empreses en produir motors dièsel turboalimentats pels seus camions.

També va crear la seva escola de formació professional que va ser coneguda per la seva qualitat i a més de donava cabuda a molts enginyers en pràctiques. Això fa que aquesta empresa a més de la seva capacitat de producció, també tenia cura de la formació dels tècnics, tot això contribuir de forma important a què la metal·lúrgia catalana agafés un molt bon nivell.

Ebro

La primera agència de Ford a Espanya es va obrir l'any 1907, l'any 1920 es constitueix a Cadis l'empresa Ford Motor Co SAE . En uns locals llogats a la zona franca de Barcelona es comença a fabricar el model Ford T, en la seva versió de camioneta.

L'any 1923 la totalitat de l'empresa es trasllada a l'Av. Icària de Barcelona amb la denominació de Ford Motor Ibèrica SA. L'any 1954 es nacionalitza i passa a nomenar-se Motor Ibèrica SA, i es registre la marca de camions i tractors Ebro. Els primers camions fabricats és copien del Ford Thames anglès,en el quals només es va canviar el nom de támesis pel del riu Ebre. Van ser els models Ebro B-35 de morro llarg i B-35 C de morro curt.

L'any 1967 es trasllada a la zona franca de Barcelona i es comença a fabricar altres tipus vehicles com tractors, furgonetes Alfa Romeo, Avia, Perkins, Siata, carretilles elevadores, etc. L'any 1979 Massey i Fergusson (fabricant de tractors) que tenia una 30% de les accions les vent a Nissan, comença una nova era en la fàbrica que arriba fins als nostres dies on Nissan és el propietari total de l'empresa. Si fabriquen, a més de camions, cotxes de tota mena i el famós tot terreny Nissan Patrol que tanta acceptació va tenir a tot el mon.