Cotxes fabricats a Catalunya i que no es poden oblidar



La Hispano Suiza

 

La història d'Hispano-Suiza és molt apassionant, va ser una autèntica pionera de l'historia de l'automòbil.
L'any 1902 l'enginyer Suís Marc Birkigt va convèncer a un dels seus treballadors, Emili de La Cuadra a desenvolupar un motor, el La quadra de dos cilindres és el primer motor fabricat a Espanya, només se'n van fabricar 6.
L'any 1904 amb l'ajut de l'empresari Damià Mateu es creà oficialment "La Hispano-Suiza, fabrica d'automòbils, S.A." Des d'un inici començà una ràpida difusió de vehicles refinats , potents, elegants i una digna competència dels Rolls, Mercedes o Bugati.
Un fantàstic i potent Hispano amb motor de 6 cilindres, va creuar França en 22 hores, tot un repte per l'època.
El model, El Alfonso XIII era una màquina amb un motor de 6 cilindres de 3,6 litres amb 60 hp i pasava dels 100 km/h, es va anomenar així en honor del rei d'Espanya, que era una fanàtic d'aquesta marca.
Potser una de les fites més grans va ser quan un dels herois de l'aviació francesa Georges Guynemer va utilitzar motors Hispano pels seus avions de combat, assegurant el domini de l'aire.
Entre els Hispano més famosos es troba el que es va construir l'any 1931, era un V 12 de 200 hp capaç d'arribar als 190 km/h o el V12 d'11 litres monstre de motor que desenvolupava 220 hp i que també ja va representar la fi de l'Hispano.
Durant la 1a guerra mundial es van arribar a produir més de 50 000 motors V8 per avions

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pegaso

 

Els Pegaso Z-102 i Z-103 es van fabricar a la fàbrica de la Sagrera de Barcelona. Sobre les restes De l'Hispano Suiza L'enginyer Wifredo Ricart l'any 1951 va crear els famosos cotxes pegaso, uns excel·lents i molt moderns esportius que van passar com un miratge. Va fabricar uns vehicles que podien competir amb els prestigiosos Ferrari italians, els mercedes alemanys o els Jaguars anglesos.
La metodologia tècnica implementada per a fabricar aquests vehicles el van portar a ser considerat un dels màxims exponents del progrés industrial de la postguerra espanyola.
EL primer Pegaso Z-102 es va veure al saló de París l'any 1950 i es va considerar el cotxe més ràpid del món amb una velocitat de 250 quilometres per hora.
En el saló de París de l'any 1955 es van presentar els Z-103 i en comptes de motors de 2,5 ó 3,2 litres de cilindrada van ser substituïts per motors de 3,9 ó 4,5 litres, amb turbocompressors com a opció, la potència augmentaria fins als 350 cavalls i la velocitat màxima fins als 273 quilometres per hora.
Es van deixar de fabricar l'any 1957, i fins hi tot es van destruir tots els recanvis i eines amb que s'havien fabricat. Lamentable pèrdua tecnològica d'aquests fabulosos cotxes. el patrimoni tecnològic és únic i irrepetible i mai s'ha malbaratar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elizalde

 

 

Arturo Elizalde Rouvier neix a Cuba el 1871. Estudià a París tècnic superior i entrà a treballar a la casa de cotxes Delahaye. El 18 de juny funda l’empresa “Biada, Elizalde i Cía” al passeig de Sant Joan a Barcelona . Amb l’objectiu de fabricar els Delhaye francesos, l’any 1914 es queda tota l’empresa i passa a dir-se "Fábrica Española de Automóviles Elizalde". Paral·lelament a la fabricació de cotxes l’any 1917 comença la fabricació de motors d’aviació. Durant la primera guerra mundial pràcticament deixen de fabricar cotxes i només es fabriquen motors d’aviació.L’any 1951 passa a mas de l’INI, i se li canvia el nom passant a dir-se “Empresa Nacional de Motores de Aviación".Observeu la extraordinària dificultat i qualitat del Beta: 11 cilindres en estrella i turbocompressor, són un magnífic patrimoni que no hem d’oblidar.Posteriorment amb les priovatitzacions de l’INI va ser venuda a Mercedes Benz, que va fabricar gran quantitat de furgonetes d'aquesta marca a la fàbrica de Sant Andreu situada al cantó de la Maquinista. El Salón de París de 1921 es presenta el gran vehicle el Tipo 48 (foto central). Era un vehicle impressionant 5,671 m de longitud i 1,8 m d’altura equipat amb un motor de 8143 cc i 180 CV de potència i que només se’n van fabricar 5 perquè era caríssim per l’època (60000 ptes. de l’any 1927)