Discapacitats físics i paràlisi cerebral |
|
L'Educació Física per discapacitats físics
1. L'espai:- Delimitar l'espai per compensar les dificultats en la mobilitat. - Terreny llis per afavorir els desplaçaments. Cal evitar superfícies irregulars. - Valoracó de les distàncies: augmentar les dels jugadors sense discapacitat o reduir la del jugador amb discapacitat. - Presència de refugis en els jocs d'atrapar. - Els jugadors amb cadira de rodes amb poc domini d'aquesta, han de situar-se lluny de les parets.
2. El material:- Utilitzar materials tous pels jugadors amb problemes de prensió. - Utilitzar material alternatiu o adaptat. - Als alumnes amb problemes de columna vertebral que presentin grans desviacions i utilitzin closes o bitutors, se'ls hi facilitarà que puguin seure en una cadira. - Als alumnes amb paràlisi cerebral i grans dificultats de parla, necessitaran utilitzar sistemes facilitadors de comunicació: taulell Bliss, taulell sil·làbic, plantilla amb fotos... - Als usuaris de cadira de rodes cal cubrir-lis els reposapeus amb escuma per evitar lesions als companys. - Als jugadors amb PC deambulants i amb grans problemes d'equilibri, poden utilitzar un caminador per millorar els seus desplaçaments i l'estabilitat. - És convenient contar amb proteccions (genolleres i colzeres) amb els alumnes que perden l'equilibri amb facilitat.
3. La normativa:- Modificar el reglament dels jocs, incloent noves normes o prohibicions específiques. - Variar els sistemes de puntuació i els seus requisits. - Afegir el ritual de contar en veu alta per donar més temps a l'alumnat amb movilitat reduida. - Donar poders, és a dir, aventatges. - Quan assumeixin rols de perseguidor, els companys/es pasaran a ser tocats en el moment que el perseguidor es creui a un metre de distància o arribi a la seva alçada paral·lelament i digui el nom de l'alumne i "toca't". - Es penalitzaren les xocades amb la cadira de rodes o els tocs amb les closes o caminador.
4. Les habilitats:-Modificar les formes de desplaçament dels adversaris directes del jugador amb movilitat reduida. - Modificar l'habilitat per que la pugui realitzar. - Afegir habilitats per la resta del grup o pels adversaris directes.
5. Presència del monitor de suport:- En les primeres edats, o en el cas d'alumnat amb nivells d'afectació profunda, es recomana la col·laboració d'un monitor de suport. - En cas de no haber-hi, es proposa un alumne col·laborador que anirà canviant a cada sessió.
6. ALtres orientacions didàctiques:- Es recomanable que l'educador vagi recordant les adaptacions al grup. - Hi haurà moments en què serà necessari que l'educador o el monitor de suport, estiguin a prop de l'alumne. - En les situacions en les quals no pugui integrar-se un jugador pel seu grau d'afectació, haurà d'organitzar-se un grup reduit on es realitzi un joc o tasca diferent. - En una situació competitiva, cal reduir el nombre d'integrants del grup respecte als seus adversaris. - En els jugadors amb problemes d'equilibri o usuaris de cadira de rodes amb afectació important, l'educador farà de "speaker" i anirà narrant el que succeeix en veu alta. - Si el jugador té una movilitat molt reduida i assumeix un rol d'atrapador en solitari, es reduirà l'espai i es modificarà el mode de desplaçament dels companys. |