Gimnàstica

Proves i Reglament de la gimnàstica

Els elements de transició (moviments gimnásticos que es realitzen entre les diagonals) han de ser executats amb el ritme i l'harmonia apropiats. Els millors gimnastes faran de tres a cinc diagonals d'una important dificultat, realitzant dobles mortals amb girs en la segona o la tercera. L'àrea de l'aparell comprèn 12 per 12 metres.

Categoria femenina: els aparells que s'utilitzen són:

1. Exercicis en el sòl. L'exercici de sòl ha d'estar adaptat musicalment mitjançant una coreografia, durar entre 70 i 90 segons i cobrir l'àrea sencera del sòl. La gimnasta ha d'emprar elements acrobàtics i gimnásticos per a obtenir una alta puntuació en el seu exercici.

Aquestes inclouen dues sèries acrobàtiques, una amb almenys un o més mortals, una sèrie acrobàtica/gimnástica i una sèrie gimnástica. La gimnasta ha de barrejar harmoniosament aquests elements mentre que ha de fer un ús versàtil de l'espai del sòl, canviant l'adreça i el nivell de moviment. Els elements gimnásticos han de fluir lliurement durant l'exercici mentre que els salts han de cobrir grans distàncies i les cabrioles i girs afegir emoció a la música. L'àrea que comprèn el sòl és de 12 per 12 m.

2. Poltre (salt). Els diferents salts en la categoria femenina estan agrupats en quatre categories, definint cada categoria les variades posicions del cos i els moviments que es realitzen durant l'exercici.

Depenent del tipus de salt seleccionat per la gimnasta, aquesta ha de complir amb les exigències especificades en el codi de puntuació, el text oficial que atorga la nota corresponent a cada element portat a terme per la gimnasta. Un bon salt comença amb una carrera forta i accelerada. Les millors saltadores desenganxen del trampolí, elevant els seus peus per sobre del cap amb una tremenda rapidesa durant el prevuelo (des del trampolí fins a contactar amb el poltre). Durant la fase de suport (quan la gimnasta toca el poltre) els jutges busquen la correcta posició de les mans, el cos i els muscles.

El segon vol i l'aterratge són fases crítiques. Cal observar l'altura i la distància assolides, així com el nombre de mortals i girs. A més, les gimnastas han de ''clavar'' els seus estacionaments, sense donar cap pas de més. Normalment, el nombre de mortals i girs realitzats per la gimnasta conformen la dificultat del salt. El poltre amida 120 cms. d'alt i té 35 cms. d'ample per 160 cms. de llarg. La pista usada per a prendre carrera cap al salt amida un metre d'ample per 25 m. de llarg.

3. Barra d'equilibri. L'exercici ha de durar entre 70 i 90 segons i cobrir tota la longitud de l'aparell. La gimnasta ha de realitzar moviments acrobàtics, gimnásticos i de dansa per a assolir una alta puntuació.

Hi ha algunes exigències en la barra d'equilibri: una sèrie acrobàtica que inclogui almenys dos elements de vol, un gir sobre una cama d'almenys 360 graus, un salt de gran amplitud, una sèrie gimnástica/acrobàtica, una sèrie gimnástica i un element de treball proper a la barra. La barra d'equilibri se situa a 120 cms. d'altura, té 10 cms. d'ample i amida 500 cms. de llarg. L'execució global de l'exercici ha de causar la impressió que la gimnasta ho porta a terme en el sòl, no en una superfície de 10 cms. d'ample. Hem d'observar variacions en el ritme, canvis de nivell (de situar-se assegut en la barra a saltar molt per sobre d'ella) i l'harmoniosa barreja d'elements gimnásticos i acrobàtics.

4. Barres asimètriques. El més espectacular dels aparells en la competició femenina, les barres asimètriques exigeixen força tant com concentració, coordinació i precisió. En un exercici d'asimètriques, hem d'observar grans balancejos que comencen en la barra més elevada, incorporant diversos canvis de barra, cabrioles i soltes. La rutina ha d'evolucionar des de la barra més baixa a la més alta, incloent diverses soltes, elements de vol, canvis en l'adreça, mortals i balancejos circulars. La barra inferior pot ser ajustada entre 140 i 160 cms. d'altura, mentre que la superior ha de situar-se entre 235 i 240 cms. d'altura. Les barres estan, en la seva base, separades per un metre de distància i poden ser ajustades fins a una separació màxima entre elles de 143,5 cms. La rutina sencera ha de fluir d'un moviment a un altre sense pauses, balancejos de sobres o suports de més. Cada exercici ha d'incloure dos soltes. Les competicions solen tenir tres modalitats:

- competició individual

- competició per equips

- competició individual per aparells.

La competició oficial més important de totes és, sens dubte, els Jocs Olímpics. Guanyar els Jocs Olímpics és el gran somni de qualsevol gimnasta de elite. Immediatament després vénen els campionats del Món. En Europa, els campionats d'Europa són, òbviament, el següent a guanyar. L'equivalent per a altres continents (Jocs Asiàtics, Jocs Panamericanos, etc.)

També hi ha moltes competicions internacionals d'exhibició que els gimnastas solen usar com preparació, que estan molt bé considerades. Alguns exemples són la ''American Cup'' en Estats Units o la ''Chunichi Cup'' a Japó.