VEURE, MIRAR, OBSERVAR |
“El
fet simple de VEURE potser es transformarà en MIRAR ( en el qual mirar no és
res més que aturar l’esguard en alguna cosa que valgui la pena); fins i tot,
no se n’exclou, que una certa manera de MIRAR es converteixi en un OBSERVAR (
en la qual observar és repetir una manipulació per tornar a mirar ).” J. Wagensberg, Filosofia per a un Museu de la Ciència...
|
En llenguatge científic, el fet d’observar presenta unes connotacions específiques, que sovint no resulten fàcils de tenir en compte al parvulari:
L’observació
sempre parteix de les idees prèvies de qui observa. Les preconcepcions i
les creences marquen la interpretació del que percebem fins al punt que ens
farà refutar com a fals allò que hem vist amb els nostres propis ulls. I a
la inversa. |
L'’observació
respon a una pregunta. Per ensenyar a observar s’ha de desenvolupar la
capacitat de plantejar-se problemes, de fer-se preguntes. Observar
suposa començar per admetre que hi ha coses desconegudes, que hi ha
misteris. Si els nens i nenes no tenen clar quina és la finalitat de
l’observació, què és el que interessa observar, possiblement no es
fixin en allò que és rellevant sinó en allò anecdòtic. | |
L’observació va més
enllà d’una simple descripció.
Descriure bé és molt important i el domini i precisió del
llenguatge un pas previ necessari. Però no suficient. Una
observació ha de comportar posar en pràctica activitats intel·lectuals
( classificar, relacionar, ordenar... ) que permetin
l’establiment de relacions. Observar és començar a analitzar l’objecte
per distingir el que és important del que és accessori, el que és
necessari del que és substituïble, l’explicable de l’explicat. S’ha
d’ajudar els alumnes a descriure
les propietats característiques d’allò que observen, cosa que
afavorirà el
descobriment de les relacions en funció d’un criteri. | |
L’observació
no implica només la vista sinó que posa en joc tots els sentits i la
realització d’activitats sobre els objectes o fenòmens. En
l’observació científica, la percepció sensorial és un trampolí per
establir relacions entre el saber anterior i l’objecte d’estudi. Per
exemple, al relacionar les característiques observades d’un animal amb
les seves necessitats, amb l’hàbitat, amb característiques semblants
d’altres animals... | |
L’observació
ha de tendir a l’objectivitat, ha de tendir a agafar els fets en la seva
realitat impersonal, però no és fruit d’una apreciació objectiva, sinó
que sempre està condicionada pels subjecte que observa. A parvulari, es
tracta d’anar fent camí cap a la superació de l’egocentrisme natural
de l’etapa
evolutiva. Aquest camí , aquesta evolució,
ha de ser orientada i treballada pels
adults, especialment a l’escola. Hem de reconduir les observacions errònies
mitjançant preguntes adequades cap a observacions més correctes, tot
respectant però les observacions espontànies dels nens i nenes. | |
L’observació
no és constatació passiva. Portar com a ingredient motivacional un element
de la natura que la mestra va descrivint mentre els alumnes es mantenen en
situació passiva no deixa de ser la metodologia de la lliçó magistral,
lleugerament disfressada amb un element motivador. No hi ha activitat
científica si no hi ha desenvolupament del pensament. | |
L’observació
només val com a tècnica pedagògica si és capaç de provocar la sorpresa,
l’estranyesa, l’explicació. Prové normalment, d’una decisió de
recerca nascuda d’una necessitat de comprendre o d’explicar pel fet de
quedar-se sobtat |
I una altra diferència fonamental: el científic observa per comprendre, els nens i nenes sovint a l’escola observen com a pas previ per a una activitat de llengua o de plàstica.. L’expressió i el dibuix són instruments de comunicació i anàlisi a la mesura del nen, que ens haurien de servir per a entendre els models que sostenen per a explicar un fenomen en concret, però explicar amb precisió com és un animal o dibuixar allò que hem vist no hauria de ser la finalitat de l’observació.
Montserrat Pedreira |
|
parvulista |
Hi
vols afegir el TEU
comentari ? |
Escriu directament al formulari o envia un missatge