El procés fotogràfic. Del laboratori a l'ordinador

PROCESSAMENT TRADICIONAL. FOTOGRAMES D'ELEMENTS
PROCESSAMENT DIGITAL. ESCANEJAT D'ELEMENTS

Unitat 6

 

 PROPOSTA DIDÀCTICA, ACTIVITATS i DOCUMENTS DE SUPORT

De la pràctica d'estudi de la unitat 5 passem a la pràctica al laboratori. No es dedicaran excessives hores a experimentar en el laboratori. Considerem que cada dia la fotografia digital va guanyant terreny en detriment dels suports químics i que molts dels elements que antigament podien ser controlats al laboratori, avui es controlen des de l'ordinador. Per això relacionarem o treballarem conjuntament el processat de fotografia de base química i el tractament de les fotografies o imatges digitals. Que no hi dediquem molt de temps no vol dir que els alumnes no hagin de tenir un coneixement dels principis que guien el processat fotogràfic tradicional. Per això la primera activitat es dedica a conèixer les característiques, el funcionament i el material del laboratori. En la segona s'explicarà tot el procés que s'hi realitza: revelat de negatius, positivat, full de contactes, revelat del paper, ampliació i copiatge... Després, en la tercera activitat es proposa fer algunes pràctiques per a experimentar i conèixer mínimament aquests processos. Per aprofundir en la pràctica al laboratori s'experimentarà, en la quarta activitat una mica més amb fotogrames. En l'activitat cinc es dóna informació sobre aquest procediment i sobre alguns autors que treballaran amb ell, fet que permet ampliar les referències sobre la història de la fotografia. Després de treballar amb els fotogrames es realitzarà un procediment semblant però amb l'escàner i l'ordinador. Es proposa començar a treballar amb imatges digitals escanejant objectes o les seves ombres i les seves formes, per a després tractar-los. També es proposa escanejar els fotogrames obtinguts i poder-los tractar informàticament. Amb aquests procediment es proposa realitzar un treball concret. Tot seguit es detallen les activitats d'aquesta unitat i els documents adjunts als quals podeu accedir per a desenvolupar-les:


PROCESSAMENT TRADICIONAL. EL LABORATORI

ACTIVITAT 1
Explicació sobre les característiques, funcionament i material del laboratori

DOCUMENT 1a.
El laboratori. Característiques, instrumental i materials. Normes d'utilització del laboratori.

ACTIVITAT 2
Explicació sobre el procés de revelat, ampliació i copiatge de negatius. Realització del procés de positivat i ampliació.

DOCUMENT 2a. El procés de revelat. Revelat de negatius
.
DOCUMENT 2b. Procés de positivat. El full de contactes.

DOCUMENT 2c. Procés d'ampliació i copiatge. L'ampliadora.

ACTIVITAT 3
Exercici puntual per avaluar el coneixement sobre el funcionament del laboratori i el processat fotogràfic.

DOCUMENT 3.
Exercicis sobre el coneixement del funcionament del laboratori


FOTOGRAMES

ACTIVITAT 4
Explicació sobre els fotogrames.

DOCUMENT 4.
Els fotogrames. Text introductori.

ACTIVITAT 5
Treball sobre l'obra de Man Ray i Moholy-Nagy

DOCUMENT 5. L'exemple de Man Ray i Moholy-Nagy.


PROCESSAMENT DIGITAL. ESCANEJAT D'ELEMENTS

ACTIVITAT 6
Explicació de l'escanejat i el tractament d'imatges amb ordinador.

DOCUMENT 6. Del laboratori a l'ordinador. Les imatges digitals. Escanejat i tractament d'imatges.

ACTIVITAT 7
Proposta de treball: elaboració d'un disseny a partir de les ombres i les imatges de diferents objectes.

DOCUMENT 7. Proposta de treball: disseny a partir de les ombres i les imatges dels objectes.



BIBLIOGRAFIA I RECURSOS


 



DOCUMENTS



PROCESSAMENT TRADICIONAL. EL LABORATORI



ACTIVITAT 1
Explicació sobre les característiques, funcionament i material del laboratori.

DOCUMENT 1

 
 EL LABORATORI

Des dels inicis de la fotografia s'ha treballat en espais estancs a la llum per a poder preservar els materials sensibles. El processat de les fotografies, o sigui, el revelat de la imatge latent en els negatius, i el posterior procés d'ampliació i positivat per a obtenir còpies en paper ha determinat la pràctica fotogràfica. Tot el tractament químic del material fotogràfic es realitza dins del laboratori (actualment aquest procés el realitzen automàticament màquines, també estanques a la llum).


     

1. Tenda que funciona com a laboratori per a revelar les plaques de fotografia de paisatge
2. Càmera i equip complert per al laboratori.
3. Laboratori portàtil en forma de caixa desplegable.


Un laboratori ha de reunir una sèrie de característiques i ha de disposar de l'instrumental adequat:


Estanc a la llum

El laboratori és un espai tancat que ha de poder permanèixer completament a les fosques. Generalment els materials fotogràfics són sensibles a la llum blava i ultraviolada. La llum roja i groga no els afecta, per això la incidència, per mínima que sigui, de qualsevol tipus de llum que normalment utilitzem afectarà als materials i pot velar el resultat.

Per a poder treballar còmodament al laboratori s'hi instal·len punts de llum vermells de baixa intensitat que permetran que puguem veuren-s'hi, però que no afectaran al paper sensible.


Dues zones diferenciades
Normalment
un laboratori té dues zones on s'hi desenvolupen diferents tasques del processat:

-Una zona seca: És una zona on no es treballa amb cap mena de líquid o substància química. És on es manipulen inicialment els materials sensibles i on aquests s'impressionaran. Ha de ser una part neta perquè qualsevol rastre de pols pot afectar els resultats finals. En aquesta part hi trobarem els següents materials i instruments: ampliadora, marginadora, caixes de papers sensibles, negatius.

-Una zona humida: aquesta és la zona on es manipulen les substàncies químiques que permetran revelar i fixar els materials sensibles (negatius i còpies en paper). Per a fer aquest procés necessitem que en aquesta part hi hagi aigua corrent, les plates o els recipients on dipositar les dissolucions químiques, l'instrumental per a fer i mesurar les barreges, pinces per a remenar el material sense tocar els líquids, i un espai on estendre o assecar les còpies ja revelades.






 NORMES D'UTILITZACIÓ DEL LABORATORI

1. Els productes químics són tòxics CAL ANAR AMB MOLT DE COMPTE.

2. No es poden ingerir
.

3. No poden tocar les mucoses (ulls, nas, boca... )
.

4. Si és així, cal rentar-se ràpidament amb molta aigua i eixugar-se amb una tovallola neta
.

5. Els productes químics taquen la roba, els dits, els llibres
.

6. Mai s'han d'olorar directament. Podem olorar el tap de les ampolles de líquid si no sabem quins són
.

7. Mirem de no esquitxar o tirar els banys a terra o a la taula
.

8. Cal tapar bé les ampolles de líquid i no deixar-les obertes
.

9. S'han de guardar els banys no gastats en el seu contenidor corresponent
.

10. Mai s'han de barrejar els líquids
.

11. Cal netejar sempre els contenidors dels líquids: cubetes, pinces, mesuradors, ampolles
.

12. S'ha de mantenir el laboratori net i endreçat
.

13. Cada cosa s'ha de desar al seu lloc
.

14. La fotografia té quatre enemics que cal evitar: La pols - La humitat - L'escalfor - La llum a destemps.

 
versió per imprimir



ACTIVITAT 2
Explicació sobre el procés de revelat.

DOCUMENT 2a

 
 EL PROCÉS DE REVELAT

Fins a l'obtenció de còpies en paper, un cop ha haguem tirat les fotografies, hem de realitzar tres processos diferents:

1. Procés de revelat de la pel·lícula. Obtenció de negatius
La pel·lícula fotogràfica, com qualsevol material fotosensible, s'ha de revelar. Hem de fer-hi aparèixer les imatges latents i eliminar la substància sensible perquè aquestes permaneixin estables. Si la pel.lícula és de còpies en color o blanc i negre obtindrem el que anomenem negatiu. Si es tracta d'una pel.lícula de diapositives ja obtindrem les imatges tal i com són.

2. Procés de positivat. Full de contactes
Els negatius ens permetran obtenir les còpies ampliades sobre paper. Abans però, se'n fa una còpia sobre paper en positiu per a poder veure com quedaran les imatges i seleccionar aquelles que més ens interessin per a fer-ne ampliacions. Aquesta còpia s'anomena full de contactes perquè els negatius es dipositen a sobre d'un paper sensible, se'ls exposa a la llum i seguidament el paper es revela.

3. Procés d'ampliació i copiatge
Orientant-nos amb el full de contactes s'agafa la imatge del negatiu escollit i mitjançant l'ampliadora es projecte la imatge del negatiu (com si fos una diapositiva) a sobre del paper sensible. La distància de projecció ens permet escollir la mida de l'ampliació. La imatge impressionada a sobre del paper ja apareixerà en positiu. Després caldrà revelar el paper. Aquesta operació es pot realitzar tantes vegades com vulguem segons les còpies que necessitem.

Procés de revelat en fotografia digital

En fotografia digital no necessitem ni negatius ni contactes. Les imatges ja són processades a dins la càmera, es converteixen en fitxers digitals que després podem veure en una pantalla i que podran ser projectats a sobre d'un paper sensible. Per tant, si se'n volen obtenir còpies en paper fotogràfic només s'haurà de realitzar l'últim procés que hem esmentat: el revelat del paper.
Altrament es pot prescindir d'aquest procés si no necessitem còpies en paper o si optem per fer-les a traves d'una impressora.



 MATERIAL NECESSARI PER AL REVELAT

Per a realitzar el procés de revelat es necessiten una sèrie de substàncies químiques. Es comercialitzen en ampolles i per a utilitzar-les s'han de diluir en aigua. Els líquids, un cop preparats, s'aboquen en unes cubetes especials on s'hi aniran dipositant els papers sensibles per a ésser revelats. Concretament necessitem tres líquids per a fer tot el procés. Per ordre d'utilització són:

Revelador:
-El revelador ennegreix les parts afectades per la llum. Transforma les molècules de sals de plata en plata metàl·lica negra. Per tant, fa aparèixer la imatge latent del material sensible.

Bany d'atur:
El bany d'atur és àcid ascètic. Atura l'acció del revelador i impedeix que la imatge es continuï revelant i ennegrint.

Fixador:
El fixador transforma halurs de plata que no han estat afectats per la llum en sals solubles. Així el paper perd la sensibilitat que encara té i la imatge es fa estable. Si no es fixés la imatge el paper continuaria essent sensible i quan li toqués la llum s'aniria enfosquint.



 Procés de revelat de negatius

Material: Tanc de revelat de negatius amb espirals per a la pel·lícula, termòmetre precís, joc de provetes de mesurar líquids, rellotge, pinces per a escórrer pel·lícula, pinces per a penjar-la, líquids, sistema d'accelerat de rentat (mànega), secadora.

Fases del processat: revelat - bany atur - fixador - rentat amb aigua - assecat

A les fosques
1. Obrir el rodet fotogràfic
2. Extreure l'eix amb la pel·lícula enrotllada
3. Retallar la pestanya i arrodonir-ne les puntes
4. Introduir-la en les ranures de l'espiral
5. Amb un petit joc de rotació de l'espiral, introduir la totalitat de la pel·lícula
6. Tallar separar-la de l'eix del rodet
7. Col·locar l'eix de l'espiral i fixar amb una pinça
8. Introduir el conjunt dins del tanc de revelat
9. Introduir el revelador de negatius
10. Controlar el temps i anar movent el tanc, tot seguint les instruccions d'ús del revelador
11. Buidat
12. Introduir-hi el líquid d'aturada
13. Sacsejar el tanc
14. Buidat
15. Introduir el líquid fixador

Amb llum actínica
16. Controlar el temps i moure segons les instruccions d'ús del fixador
17. Buidat
18. Rentat dels negatiu, dins del mateix tanc, durant almenys vint minuts
19. Gotes d'humectant dins del tanc per a evitar taques de les gotes d'aigua 1'
20. Extracció i assecat de la pel·lícula
21. Tallat dels negatius, cada cinc fotogrames

 
versió per imprimir



ACTIVITAT 2
Explicació sobre el procés de positivat.

DOCUMENT 2b

 
 PROCÉS DE POSITIVAT

Material: Negatius, ampliadora, premsa de contactes, marginador, paper fotogràfic, líquids, cubetes, pinces, aigua corrent, assecador o penjador i pinces.

Abans de fer les còpies ampliades sobre paper, es realitza el full de contactes: el positivat sobre paper dels negatius a mida real. Per a portar a terme ambdós processos necessitem el paper fotogràfic. Amb aquest material fotosensible només hi podem treballar amb llum inactínica. Els papers es comercialitzen en caixes o sobres. N'hi ha de molts tipus diferents segons la mida, suport, tipus d'emulsió, sensibilitat, etc. Aquí teniu una descripció de les característiques dels papers fotogràfics:


 EL PAPER FOTOGRÀFIC

Com les pel·lícules fotogràfiques el paper està compost d'un suport (paper o plàstic), l'emulsió sensibles (suspensió halurs de plata en gelatina) i una capa de protecció (generalment capes primes de polietilè premsat que envolten el paper)

De papers n'hi de molts tipus. Podem distingir-los segons diferents característiques:

Segons el suport
1. Els plastificats o RC (Resin-coated), que tenen una capa de diòxid de titani sota emulsió. Són més resistents a l'aigua i per tant, redueix absorció líquids.

2. Els papers baritats, que sota emulsió porten una capa de sulfat de bari. La base és de fibra de paper o BF (Fiber-based). Absorbeixen molt més els líquids.

Segons el format
Hi ha molts tipus de formats. Els petits es comercialitzen en caixes o sobres, sempre dins d'una doble bossa (de paper o plàstic) de color negre per a protegir-los de la llum. Els grans es comercialitzen en sobre o també en rulls de diferents amplades. Formats habituals: 7,5x10,5 - 9x12 , 13x18 - 18x24 - 24x30 - 30x40 - 40x50 - 50x60.

Segons la superfície
Els papers poden tenir diferents tipus de superfícies: mats, semimats, brillants (negre més profund, més contrast), avellutades, perlades, sedoses, rugoses, que imiten materials, etc.
També poden tenir diferents tonalitats o tintats: blancs, cremes, blaus...

Segons la sensibilitat i el contrast
Tots els papers estan classificats segons una escala de contrast que va del 0 al 5. La graduació determina la sensibilitat del paper i el seu contrast. Per exemple la graduació 1 ens indica un paper suau. Això significa que és poc sensible però que amb ell es pot obtenir una gran varietat de grisos i per tant poc contrast. El 2 seria un paper normal. El 3 ja seria un paper més dur. Això significa que és bastant sensible i que els tons sortiran força contrastats entre ells. Del 0 al 5, 1 suau, 2 normal, 3 dur.


Podem diferenciar els papers per d'altres qualitats de les seves emulsions o per les marques que els comercialitzen: Deluxe, Ilford, Agfa, Kodak...



Escala de grisos realitzada destapant successivament les zones de reserva del paper
i fent-hi incidir la mateixa quantitat de llum.


 OBTENCIÓ DEL FULL DE CONTACTES
Amb llum actínica
1. Col·locar les tires de negatius a les ranures de la premsa de contactes

Amb llum inactínica
2. Col·locar un paper fotogràfic verge i tancar la premsa
3. Exposar el conjunt a la llum blanca
4. Obrir la premsa i extreure el paper
5. Introduir el paper exposat dins la cubeta del revelador i controlar-ne el temps
6. Introduir-lo al bany d'aturada
7. Introduir-lo al fixador

Amb llum actínica
8. Introduir la fotografia a la cubeta de rentat
9. Extreure-la, escorre-la i deixar-la assecar



         

        

    

 
versió per imprimir



ACTIVITAT 2
Explicació sobre el procés d'ampliació.

DOCUMENT 2c

 
 L'AMPLIADORA

L'ampliadora és l'encarregada de projectar la imatge del negatiu en una superfície llisa

Parts de l'ampliadora:

1. El capçal: és la part més important. Conté el sistema d'il·luminació, el portanegatius, i l'objectiu. Es pot pujar i baixar al llarg de la columna per a variar el grau d'ampliació de la imatge

2. Làmpada: bombeta opalina que proporciona llum difusa

3. Caixa de portafiltres: permet intercalar filtres entre la font de llum i el negatiu.

4. Condensador: dirigeix la llum uniformement cap al negatiu.

5. Portanegatius: suport que aguanta el negatiu pla i centrat

6. Objectiu: sistema de lents similar al de la càmera que serveix per a enforcar i projectar la imatge ampliada en el pla del paper. La qualitat de l'ampliadora depèn de l'objectiu.

7. Diafragma
: Dins l'objectiu hi ha una diafragma com el d'una càmera que permet fer passar més o menys quantitat de llum.

8. Filtre roig: per evitar impressionar el paper quan s'hi vol projectar la imatge per assegurar-nos de la seva bona col.locació.

9. Comandament d'enfocament: mou l'objectiu fins a aconseguir una imatge nítida

10. Columna: suporta el capçal i permet el seu desplaçament vertical.

11. Comandament per a la regulació de l'altura: Permet desplaçar el capçal per a modificar la mida de la imatge projectada.

12. Base: superfície plana, situada al peu de la columna i perpendicular al raig de llum. És on es col·loca el paper fotogràfic i on es projecta la imatge.



 PROCÉS D'AMPLIACIÓ I COPIATGE

Amb llum actínica
1. Selecció d'un negatiu i col.locació a l'ampliadora
2. Adaptació del marginadora al format de paper a utilitzar

Amb llum inactínica
3. Enfocament correcte del negatiu sobre la base de l'ampliadora
4. Col.locació del paper fotogràfic verge
5. Exposició de diferents franges del mateix negatiu a temps incrementats progressivament
6. Seguir el procés de revelat dels fulls de contactes per obtenir la tira de proves.

Amb llum inactínica
7. Elecció de la tira d'imatge de densitat més correcte
8. Preselecció en el temporitzador del temps més correcte d'exposició segons la franja seleccionada.

Amb llum inactínica
9. Exposició amb un paper fotogràfic de tota la ampliació
10. Procés de revelat


TIRA DE PROVES

     

      

          

   


AMPLIACIÓ DEFINITIVA

   

PROVES i AMPLIACIONS DEFINITIVES

    

    

  

 
versió per imprimir



ACTIVITAT 3
Exercici per a avaluar el coneixement del laboratori i del processament fotogràfic.

DOCUMENT 3

 
 EXERCICI sobre el coneixement del funcionament del laboratori

1. Dibuixeu un laboratori i identifiqueu cadascuna de les seves zones, els aparells, els estris i els productes imprescindibles per a portar a terme tot el processat fotogràfic. Feu línies de referència que surtin de cada elements que dibuixeu i escriviu-hi els noms al costat.


2. Digues cinc coses que no es poden fer a dins del laboratori durant el procés de revelat.


3. Llegeix el text següent del fotògraf Josef Sudek i contesta les preguntes prenent-lo com a referència:

Una vegada vaig veure una foto més o menys de l'any 1900. Em van fascinar la seva textura i la seva gran qualitat. Era una escultura de 30 x 40 cm, de Chartres. Mirant-la més detalladament em vaig fixar que es tractava d'una impressió de contactes. Des d'aquell dia -això va passar el 1940- ja mai més no he fet ampliacions.

No calculo les meves exposicions, les endevino, així que no puc assegurar que siguin correctes... treballo amb el diafragma més petit.

En la llum difusa les coses semblen com si un pogués tocar-les. És a dir, un altre dia de pluja, sisplau!

Si m'ha influït algun fotògraf estranger? Sí, l'americà Edward Weston, que avui dia té la meva edat, uns seixanta anys. Aprecio la seva mirada, absolutament nova sobre la realitat. Ell no coqueteja amb els pintors. Veu les coses com un fotògraf. La seva mirada és fotogràfica.

SUDEK, Josef. El silenci de les coses. Fundació La Caixa, 1988.

a) Sudek ens diu que es dedicà tan sols a fer contactes i no feu més ampliacions. Què entens per contacte i com s'obtindria? Què s'entén per ampliació i com s'obtindria? Explica detalladament ambdós processos i tot el material que es necessita per a realitzar-los.

b) A què fa referència Josef Sudek quan diu que no calcula les seves exposicions?

c) A què fa referència Sudek quan parla del diafragma més petit? Com pot afectar als resultats obtinguts.

d) Sudek diu que 'En la llum difusa les coses semblen com si un pogués tocar-les'. En il·luminació, què s'entén per una llum difusa? Com afecta aquest tipus d'il.luminació la percepció dels objectes, persones o espais que il·lumina?

4. Suposem que volem fotografiar un espai en un dia molt assolellat. Cita breument tots els elements que tenim perquè l'ampliació resultant surti correctament, evitant que sigui massa clara o massa contrastada. S'entén que s'han de dir els elements que puguem tenir en compte durant tot el procés des de que anem a comprar la pel·lícula fins a penjar la fotografia un cop netejada amb aigua perquè s'assequi.


5
. En un laboratori fotogràfic quina funció té l'utensili anomenat espiral?

 
versió per imprimir



FOTOGRAMES



ACTIVITAT 4
Explicació sobre els fotogrames.

DOCUMENT 4

 
 ELS FOTOGRAMES

El fotograma és un procediment que permet obtenir fotografies sense la utilització d'una càmera. La llum incideix directament sobre els objectes que s'han disposat entre el focus i el paper fotogràfic. Així l'objecte deixa la seva empremta sobre el paper segons les ombres que genera, segons la llum que deixa que incideixi sobre el paper. Les parts opaques no deixen passar la llum, i les translúcides impedeixen que part d ela llum afecti al paper. En molts casos s'inverteix els tons i es crea una imatge negativa de l'objecte. Des del segle XIX aquest procediment fou conegut amb noms diversos: dibuixos fotogènics, fotografies d'ombres, gravats naturals, "schadografies" i "rayogrames". L'artista i fotògraf Lázló Moholy-Nagy va establir el terme genèric de fotogrames.

El fotograma consisteix en ennegrir un materi
al fotosensible per l'acció directe de la llum. Aquest és un procediment que els alquimistes medievals ja coneixien el procés d'ennegriment de les sals de plata quan entraven en contacte amb la llum. El 1802 Thomas Wedgwood, mentre experimentava amb els nitrats de plata, va aconseguir obtenir imatges fotogràfiques mitjançant aquesta tècnica, però sense arribar a fixar-les. Talbot, un altre dels descobridors de la fotografia, realitzà molts fotogrames per a experimentar amb els materials sensibles. Talbot féu fotogrames d'elements vegetals i de brodats. De fet durant el segle XIX, el fotograma va ser molt utilitzat en l'àmbit de les ciències naturals, sobretot en botànica.

    

No va ser fins a l'inici del segle XX, durant l'avantguarda, que els artistes recuperaven aquesta tècnica per anar més enllà de l'ús reproductiu de la fotografia. El fotograma (també d'altres procediments) els permetia experimentar amb el llenguatge fotogràfic, produir noves formes i expressar noves idees. Durant aquesta època el fotograma es va utilitzar sobretot en el camp del disseny gràfic. Alguns dels elements propis d'aquest procediment s'adeien amb algunes de les idees pròpies dels moviment d'avantguardes: l'atzar, la possibilitat de treballar a partir d'objectes, la generació de composicions a partir de la unió d'element dispars, etc. Els anys vint el fotograma va esdevenir un símbol de la modernitat entre els artistes.

Dura
nt la segona meitat del segle XX el fotograma no serà pas molt utilitzat i el seu ha estat més conceptual que no pas formal.


               

                 

Proves per a fotogrames realitzades per alumnes de l'IES Castell d'Estela

 
versió per imprimir



ACTIVITAT 5
Treball sobre l'obra de Man Ray i Moholy-Nagy.

DOCUMENT 5

 
 MAN RAY i MOHOLY-NAGY

Dos dels artistes que van treballar més amb els fotogrames foren Man Ray i Moholy-Nagy. Busqueu informació sobre la seva obra, sobretot aquella relacionada amb els fotogrames. Expliqueu quina va ser la seva trajectòria artística i quin lloc hi ocupen els fotogrames. Descriviu també com són els seus fotogrames, què creieu que interessava als dos artistes d'aquest procediment i quins usos en feren.

Aquí teniu alguns exemples de les seves obres i un petit text que us poden servir d'orientació i de coneixement previ dels dos artistes.



 MAN RAY (Filadèlfia 1890 - París 1976)

            

1. 2. Rayography, 1923.   3. Rayography, 1923.
©The Man Rau Trust


 LÁSZLÓ MOHOLY-NAGY (Bácsborsard (Hungría) 1895 - Xicago 1946)

Referint-se als fotogrames ens deixà escrit László Moholy-Nagy 'es tracta de l'acoblament de diverses fotografies, d'una [..] temptativa metòdica de representació simultània: superposició de jocs de paraules i visuals; un fusió estranya i inquietant, a nivell imaginari, dels procediments imitatius més realistes. Però aquest procediments poden al mateix temps narrar quelcom'.

            
  
       

©Hattula Moholy-Nagy, Ann Arbor, Michigan.

 
versió per imprimir




PROCESSAMENT DIGITAL. ESCANEJAT D'ELEMENTS



ACTIVITAT 6
Explicació de l'escanejat i el tractament d'imatges amb ordinador. Les imatges digitals.

DOCUMENT 6

 
 LES IMATGES DIGITALS

En la fotografia convencional la que funciona per procediments fotoquímics, el producte final després que la llum arriba a una pel·lícula sensible i afecti els seus materials. En fotografia digital el suport ja no és una pel·lícula amb emulsió sensible sinó que la llum és rebuda per un censors que en mesuren la seves característiques i la converteixen en dades informàtiques. La imatge es converteix en un fitxer informàtic. Totes les característiques de la imatge són traduïdes a un llenguatge binari de zeros i uns, a una cadena de codis binaris. Quan aquesta cadena és llegida per un ordenador o un altre dispositiu, la informació es tradueix en una imatge visible a través d'un perifèric (en una pantalla, en una impressora, etc.). Aquest arxiu es pot multiplicar i manipular variant fent modificacions en les dades.


Imatges formades per píxels
En fotografia convencional la pel·lícula o paper fotogràfic contenia una emulsió formada per grans microscòpics d'halurs de plata sensibles a la llum. Aquest reaccionaven de diferents maneres segons les llum que rebessin, per tant podem dir que la fotografia esta formada per un conjunt de punts minúsculs. En la fotografia digital en lloc de grans tenim píxels (abreviatura de picture element). Les imatges que podem obtenir d'un escàner o d'una càmera digital són com un mosaics format per molts de píxels de forma quadrada, cada un dels quals conté informació sobre el color de la imatge en la posició que ocupa.

La resolució d'una fotografia. Els PPP
En fotografia digital ens referim a la resolució per a designar la quantitat o la densitat de píxels que la formen. Això dependrà de la quantitat de píxels que utilitzi o bé la càmera o bé un escàner a l'hora de captar la fotografia. La quantitat de píxels es calcula per la seva densitat, per la quantitat de píxels per polsada o per cm (PPP (PPI)). Quan ampliem una imatge el que fem és reduir la densitat de píxels i per tant la seva resolució i al revés quan la fem més petita. Per tant si volem ampliar una imatge com més resolució aquest tingui millor.

No hi ha una resolució òptima per a les imatges, aquesta dependrà de l'ús que en vulguem fer (impressió, ubicació en una pàgina web...)

Resolució òptica
A part de la resolució (la densitat de píxels d'una imatge) també és important allò que anomenem nitidesa i que no és res més la semblança que hi ha entre l'original i la imatge. En el cas de les imatges digitals això dependrà de la capacitat que una càmera o un escàner tingui per a transferir la informació que li arriba. La nitidesa afecta a la qualitat i no a la qualitat. Per tant pot ser que tinguem una imatge amb una resolució de 2700 que sigui més nítida que una que en tingui 3200.

Objectius
També és important, com en les càmeres convencionals, el tipus d'òptica, la qualitat de les lents i de tot el sistema òptic. Per tant l'òptica definirà també la qualitat de la imatge.


La profunditat de color
Com ja hem explicat un píxel és la mínima unitat que podem trobar en una fotografia. Cada píxel conté la informació del color de cada una d'aquestes petites parts de la imatge. Com ja hem dit la informació s'emmagatzema en codis binaris: en bits. La informació sobre el color de cada píxel bé indicada per bits.

Un bit només pot tenir dos estats: 0 o 1. Si una imatge utilitza només un bit per a definir el color de cada píxel només podrà mostrar dos estats de color, per exemple blanc i negre. Si per a definir la mateixa imatge s'utilitzen dos bits per píxel podem obtenir quatre combinacions binàries diferents: 00, 01, 10, 11. Per tant la informació, el color de cada píxel podrà ser d'un d'aquest quatre i, la imatge en la seva totalitat, es definirà per quatre colors. Si s'augmenta la quantitat de bits de color que té cada píxel, la imatge podrà tenir més colors. Com més bits més tons.

En les imatges en blanc i negre o d'un sol color és normal utilitzar 8 o 16 bits. Si utilitzem 8 bits tindrem 256 (28) possibles estats o tons.

En fotografies en color les imatges es construeixen a partir de tres colors primaris: vermell, blau i verd (sistema RGB de Red, Green, Blue). Si abans teníem 8 bits per captar una imatge de 256 tons d'un sol color, ara es necessitaran el triple de bits (8 pel vermell, 8 pel blau i 8 pel verd). Això donarà un total de 24 bits per píxel. Amb les combinacions dels tres colors es pot donar el to necessari a cada píxel. La majoria d'imatges que s'utilitzen tenen 24 bits amb els quals les imatges poden mostrar 16,7 milions de colors diferents suficients per a definir els matisos de les imatges i suficients perquè el nostre ull no pot discriminar més d'aquest número.

Tot i així hi ha imatges que poden tenir 36 bits (12 per color) i alguns 48 (16 per color). Això és necessari si volem manipular la imatge o reajustar-ne el color, ja que amb l'operació sempre es perd informació.

El rang dinàmic
Un altre element a tenir en compte quan es captura una imatge amb un escàner o càmera és el rang dinàmic. És necessari tenir un rang dinàmic ampli per a apreciar bé sobretot els matisos de les parts fosques sens perdre detall. El rang determina, ja no la capacitat d'emmagatzemar informació sinó la capacitat de discernir la densitat (la brillantor) dels tons d'una imatge. El rang oscil·la entre 0 i 4 (0 equival a blanc pur i 4 al negre). Si tenim només un rang de 2 no es discerniràla diferència entre tons de les parts fosques i tot quedarà del mateix to.



Tant en la càmera com en un escàner necessitem un bon sensor per a capturar els detalls de les tonalitats, i que tingui suficients bits de color per a emmagatzemar la informació.


Per més especificacions sobre les càmeres digitals es pot consultar el DOCUMENT 2c de la Unitat 4 dedicada a les càmeres.



 OBTENIR I GUARDAR IMATGES DIGITALS

FONTS D'OBTENCIÓ
Les imatges digitals fixes es poden obtenir de diferents fonts:

-Capturant-les amb una càmera fotogràfica digital o de vídeo,
-Escanejant una imatge o algun elements amb l'escàner,
-Creant una imatge directament amb l'ordinador amb qualsevol programa d'edició gràfica: Photoshop, Paint Shop Pro, Corel Draw...
-Capturant el fotograma d'un fragment de vídeo o animació.
-Capturant la imatge d'internet.



GUARDAR LES IMATGES
. SELECCIONAR EL FORMAT
Guardar una imatge digital vol dir convertir-la en un fitxer. En tots els casos haurem de valorar en quin format guardem la imatge segons l'ús al que la volem destinar. El format de la imatge és la manera com es codifica la informació de la imatge en el fitxer. Depenent del tipus de fitxer amb què la deseu conservarà característiques més o menys fidels a la seva font, tindrà més o menys qualitat i serà més o menys fàcil retocar-la sense que perdi qualitat. El format també determinarà amb quin programa la podrem recuperar més endavant es parla dels tipus de formats i de les seves característiques.

Anteriorment ja hem esmentat quins són els paràmetres que, a part del format, determinen les imatges digitals: la profunditat de color, la resolució i el pes del fitxer.


EL PES DEL FITXER

Quan guardem una imatge se'ns determinarà el pes del fitxer, és a dir, l'espai aquest ocupa en la memòria de l'ordinador o en un fitxer, expressat en bits, Kb, o d'altres. Sempre que es vulgui reduir el pes d'una imatge s'haurà de renunciar a alguna de les seves característiques o dit d'altra manera, s'hauran d'eliminar algunes de les dades que la defineixen. Es pot aconseguir de quatre maneres diferents:

-Compressió amb pèrdua: Prescindir d'algunes dades tot comprimint la imatge.
-Baixar la profunditat de color: Desar-la amb menys colors dels que té en realitat.
-Baixar la resolució: Fer que es composi de menys punts de color que l'original.
-Baixar els valors de les dimensions: Fer-la més petita d'amplada i d'alçad
a.



DETERMINAR LA RESOLUCIÓ
Quan obtenim una imatge amb una càmera fotogràfica, de vídeo o directament d'internet ja ens bé determinada la resolució i també les dimensions. Quan la font és un escaner o quan la generem directament amb un programa d'edició gràfica nosaltres podem fer la tria de la resolució. En els altres casos podem sempre variar els paràmetres originals de resolució amb un programa de tractament d'imatges.

La resolució que donem a una imatge dependrà de l'ús que en vulguem fer. Si el destí de la imatge és la presentació al monitor no cal superar els 75 ppp. ja que no obtindrem pas més qualitat a través d'aquest suport. El mateix podem dir de les imatges que han d'anar al web: de 75 a 90 ppp. Això no vol dir que puguin tenir més resolució. Si el dispositiu és la impressora, suposem una impressora de qualitat, amb una resolució alta, heu d'acostar la resolució de la imatge a la resolució de la impressora, sense superar-la. Si la imatge resultant ha de ser reproduïda en algun mitjà imprès (diari, revist, etc.) la qualitat ha de ser molt més alta ja que els sistemes d'impressió de la impremta ofereixen molta més qualitat. El mateix diríem si es disposa d'impressores d'alta qualitat.


DETERMINAR LES DIMENSIONS DE LA IMATGE
Quan hom diu que una imatge digital és gran o petita pot fer referència al seu pes o a les seves dimensions. Les dimensions són determinades per l'amplada i l'alçada expressades en píxels o centímetres.
Si reduïm les dimensions també reduirem el pes. Si engrandim una imatge, hem de tenir en compte que la seva resolució no variarà i per tant perdrem qualitat. Les dimensions de les imatges dependran de la ubicació final: de l'espai que es disposi en un document on les vulguem integrar, de l'espai que han d'ocupar en un espai web, de si s'hauran d'imprimir en diferents formats, etc. Molts dels programes ja permeten variar la mida d ela imatges directament, independentment de la dimensió original.


DETERMINAR LA PROFUNDITAT DE COLOR

La profunditat de color d'una imatge també es pot variar. Tot dependrà de si volem que pesi poc o molt, de la qualitat i varietat de colors que vulguem que tingui i de la profunditat de color que tingui el dispositiu de sortida. En alguns casos quan guardem la imatge se'ns demanarà a quants bits ho volem fer.


 FORMATS DE LA IMATGE DIGITAL

Podem agrupar els fitxers d'imatges digitals en dos grans grups segons com la informació dels fitxers descriu les imatges: els vectorials i els de mapes de bits.


Fitxers de gràfics vectorials: *.CDR *.DFX *.WMF...

Aquestes fitxers descriuen les imatges a partir de les seves característiques geomètriques.

Alguns programes de disseny gràfic treballen amb gràfics vectorials: CorelDraw, Freehand, Graphx Designer.

Les imatges són més lentes de calcular si són complexes, però a l'augmentar-les i
reduir-les s'augmenten o empetiteixen els elements que la composen, per tant no es
perd la informació.


Fitxers de mapes de bits: *BMP *JPG *GIF *.PCX *TIF *PSP...

En els mapes de bits les imatges estan formades per un mosaics de peces de colors. A cada peça l'anomenem píxel i cada píxel conté la informació sobre les característiques del lloc que ocupa. La informació està emmagatzemada en forma de bits.

Els fitxers d'imatges fotogràfiques són d'aquest tipus ja que aquest format és molt apte per a
reproduir ombres o gradacions de colors.

El programari de les càmeres digitals treballa amb aquest tipus de fitxers i també molts programes de tractament d'imatges com el Paint ShopPro, el Photoshop, el Corel Photo-Paint, entre d'altres.

Quan les escalem, per variar les seves mesures, perden informació, per tant perden definició.

Tipus de formats de mapes de bits:

Cada format té unes característiques específiques i és idoni per uns determinat usos. Es poden agrupar en dos grans grups, els que comprimeixen les imatges i els que no.

 .JPEG (Joint Photographic Experts Group) és el més estès. Permet comprimir les dades segons un grau de qualitat variable. La qualitat dependrà de l'ús que es vol fer de les imatges (penjar a la web, imprimir, etc.). moltes de les imatges ubicades en llocs web tenen aquest tipus de format.
Si es volen fer modificacions posterior a les imatges és millor guardar-les en un altre format (TIFF o d'altra) perquè no vagin perdent informació al guardar-les en *.jpeg.

 .GIF (Graphics Interchange Format) és un format poc usual en les càmeres digitals. Ens permet guardar una imatge en poca resolució i poc nombre de colors en un format de compressió molt gran. Per això s'utilitza principalment en imatge per a penjar a pàgines web.

 .TIFF és un format que té menys pèrdua de qualitat però que utilitza més memòria. S'utilitza per imatges que han de ser impreses en formats grans, més grans que un A4, o per a imatges de les quals es vol molta qualitat (per exemple les que han de tenir un ús publicitari). Algunes càmeres digitals permeten guardar les fotografies en aquest format.

D'altres formats són específics de sistemes o de programes. Entre molts d'altres podem destacar:

 .BMP (Bitmap de Windows) és el format que utilitza Windows per a guardar les imatges. Accepta imatges fins a 32bits de color.

 .PSP és el format propietat d'Adobe amb el que es guarden per defecte les imatges del Photoshop. Permet guardar imatges de fins a 48 bits de color i conserva totes les capes, canals, etc. fetes amb aquest programa.

 
versió per imprimir



ACTIVITAT 7
Proposta de treball: elaboració d'un disseny a partir de fotogrames i elements escanejats.

DOCUMENT 7

 
 REALITZACIÓ D'UN DISSENY A PARTIR D'IMATGES OBTINGUDES DE  FOTOGRAFIES I DE L'ESCANEJAT D'ELEMENTS

Un cop coneixem els procediments tècnics de processat químic i digital en fotografia, es proposa fer un treball on es combinin ambdós processos.

La finalitat serà la realització d'un disseny gràfic: portada d'un revista, coberta d'un llibre, elements de senyalització d'un espai o lloc concret, etc. Per a fer aquests disseny es poden utilitzar imatges obtingudes de fotogrames i imatges obtingudes escanejant elements amb l'escàner. Ambdós tipus d'imatges podran després ésser tractades amb un programa d'edició d'imatges per a combinar-les, manipular-les, afegir-hi lletres, etc.

Fases del treball:
1. Primer es realitzaran una sèrie de sessions per a experimentar amb els fotogrames i obtenir les imatges que us semblin oportunes d'acord amb el disseny que s'hagi de realitzar.

2. Es realitzarà el mateix amb l'ordinador escanejant diferents elements i substàncies.

3. Després es farà una tria d'unes i altres imatges, s'escanejaran els fotogrames escollits i es començarà a treballar amb el programa de tractament d'imatges (Photoshop) per a aconseguir el disseny o dissenys finals.



Exemples de treballs per a la portada d'una revista d'un institut:

         

 
versió per imprimir


 

RECURSOS I BIBLIOGRAFIA

 Sobre el processament tradicional en fotografia



 Sobre els fotogrames

o ZELICH, Cristina. Manual de técnicas fotográficas del siglo XIX. Madrid: FotoVisión, 1995..

o FREUND, Gisèle. La fotografía como documento social. Barcelona: Gustavo Gili, 1983. p.171-175. 'La fotografía, expresión artística'. Capítol on es parla breument dels fotogrames i de l'obra de Man Ray i Lazlo Moholy-Nagy.

o SCHARF, Aaron. Arte y fotografía. Madrid: Alianza Editorial, 1994. p.317-320.


 Sobre artistes

William Henry Fox Talbot
o Huellas de Luz. El Arte y los Experimentos de William Henry Fox Talbot. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, 2001.

o
Man Ray (rayografies)

o Christian Schad (Schadografies)

o Moholy-Nagy (fotogrames)



 Sobre fotografia i tractament digital

o Materials de curs de formació permament: DV30 Tractament de la imatge fixa digital. Jordi Poveda, Llogari Casas, Pep Borràs, Albert Perafita. Subdirecció General de Tecnologies de la Informació, 2002.

o Materials del curs de formació permament: M327 Aprofitament didàctic de la imatge fixa digital. Pep Borràs, Llogari Casas, Albert Perafita i Jordi Poveda. Subdirecció General de Tecnologies de la Informació, juny 2000.

o Materials del curs de formació permament: M326 La fotografia a l'aula. Pep Borràs Carles i Gonzalo Vinagre Hernández. Subdirecció General de Tecnologies de la Informació, 2002.