TRIA DEL REFERENT
Finalment,
he decidit que el meu referent seran les finestres. M'ha costat
moltíssim decidir-me i trobar un referent que m'agradés,
del qual veiés que en pogués treure forces idees
i sobre el qual em pogués imaginar imatges i em veiés
ccapaç de representar. La finestra és un objecte
molt concret, molt definit formalment, però també
és un concepte sobre el qual puc pensar, amb el qual
es poden relacionar molts significats diferents.
Dels
tres dibuixos del referent que vaig fer, en el primer pretenia
dibuixar una finestra que donés la sensació
de que res no era recte. Volia canviar visió real d'una
finestra amb els seus angles rectes i simetries. El
segon volia representar dues finestres que poden semblar molt
semblants, però que en realitat són totalment
oposades. Volia representar-les d'una manera molt simple,
sense gaires complements... una era la finestra d'una cel.la
de la presó. L'altra volia representar la finestra
d'una casa, alegre amb elements molt típics: un test
amb una planta florida, les cortinesmovent-se pel vent. D'aquesta
manera semblava que representés més la llibertat,
s'oposava més a l'altra costat de la finestra, on les
reixes semblava que no deixessin passar res, ni tant sols
la brisa. El tercer ni el vaig acabar, ja que no me'n vaig
sortir i se'm va acudir una altra idea que vaig pensar que
valia més la pena. Al final em vaig quedar amb la primera
idea, però la vaig modificar un xic i, enlloc de partir
la finestra per la meitat i fer que cada meitat representés
aspectes oposats de la finestra, vaig dibuixar directament
la finestra amb els barrots, però alguns dels barrots
els vaig "tallar" i per el buit que quedava vaig
fer que s'hi veiés un test amb una flor. Hi vaig dibuixar
una tulipa perquè trobo que és molt simple i
perquè no se'n solen veure de soles.
Primera
consideració sobre el referent
Em va costar molt decidir-me pel referent del primer trimestre
i quan fínalment n'he trobat un que m'agrada i que
em va bé, no el vuil pas canvigr. La meva intenció
inicial era fer servir més el signifícat simbòlic
de ies finestres. els sentiments o emocions que ens poden
fer sentir/ però a l'anar-les dibuixant me n'he adonat
que en realitat agafo més el concepte de Id forma de
les finestres, les línies que les formen. Tot i això,
no vull pas oblidar-me totalment de la idea més simbòlica.
En els meus dibuixos solo ressaltar molt et que és
el marc de la fínestra el quadrilàter que Id
forma. Això intento aconseguir-ho fent servir colors
complementaris o contrastant clars i foscos. M'agrada dibuixar
les fínestres com quelcom molt simple i a vegades fíns
i tot fràgil però penso que jugant amb aquest
concepte de textures, densitats, etc. també puc treure
altres idees.
És un referent que m'inspira bastant, tinc algunes
idees ja pensades i a la que em poso d fer croquis me'n surten
més. M'agrada fer molts croquis perquè aixíveig
què és el que en vull treure i puc fer barreges
entre un i altre i aconseguir el dibuix que vull.
Nonna Targa
COMENTARIS
DELS TREBALLS FETS AMB EL REFERENT
Títol: REFERENT AMB BARRES SEQUES
Mides: 32 x 47'8 cm
Tècnica: llapis, conté i carbonet sobre paper
Descripció: es veu un forat a la paret amb barrots
representant la finestreta d'una cel·la de la presó.
Té quatre barrots, dos dels quals (els de més
a la dreta estan tallats i els falta un tros central. Darrera
d'aquests dos, Sobre l'ampit de la finestra d'on surten els
barrots, hi ha un test negre amb una tulipa de color clar.
Tot plegat és bastant fosc i contrasta amb el fons,
amb el "fora de la cel·la". Comentari:
és el dibuix que menys s'assembla als altres que he
fet del mateix referent. Aquest és el més realista,
el que ensenya quelcom més detalladament. També
és l'únic que vol transmetre alguna cosa, els
altres són bàsicament per jugar amb les formes,
mentre que aquest realment vol ensenyar-nos una "mena
d'història" (que algú ha tallat els barrots
per ser més lliure i hi posat una flor per representar
la seva llibertat guanyada).
Títol: REFERENT AMB PASTELS
Mides: 47'8 x 32 cm
Tècnica: pastels
Descripció: es tracta d'una finestra de marc negre
sobre un fons blau cel que es difumina a les vores del paper.
La finestra és només un rectangle negre de línies
no gaire gruixudes, que al mig té una línia
que la travessa verticalment i de la qual, aproximadament
a la meitat. en surt una maneta també negra. El traç
que forma la finestra no és del tot perfectes, són
línies fetes de manera que no quedin del tot rectes
i llises, sinó irregulars. Comentari: en aquest dibuix
va ser quan em vaig començar a interessar en el marc
de la finestra i en les seves línies. Està format
per línies senzilles, com la majoria de dibuixos que
he fet del referent.
Títol: REFERENT
EN CERES
Mides: 70x50
Tècnica: ceres sobre paper Canson
Descripció: es tracta d'un fons ple de rectangles petits
i alineats de color vermell que representen una paret de rajoles.
Sobre aquest fons hi ha quatre línies una mica corbes
i que són més gruixudes del mig que de les puntes,
de color negre, i que formen un rectangle. L'espai interior
d'aquest rectangle també està ple de rectangles
petits i alineats, però ara són blancs i retallats
sobre vermell. Comentari:
aquest dibuix també es basa en el marc, que és
l'element que més contrasta amb la resta.
Títol: VUIT DIBUIXOS DEL REFERENT
Mides: 15 x 21
Tècnica: aquarel·les, tinta i aiguatinta sobre
paper
Descripció: es tracta de vuit dibuixos amb el fons
pintat amb aquarel·la i en colors vius. Sobre aquest
fons, quatre dels dibuixos tenen la seva respectiva finestra
pintada amb aquarel·la. dos amb tinta i dos més
amb aiguatinta. El dibuix de la finestra no és més
que un quadrat dividit en quatre parts i que, dels seus laterals,
se n'obren uns porticons cap enfora. Comentari: tots vuit
dibuixos parteixen de la mateixa forma, però cada un
n'agafa línies diferents. En aquest cas, torno a jugar
amb les línies que formen la finestra i també
amb colors oposats, complementaris o com es contraposen.
Títol: COLLAGE DEL REFERENT
Tècnica: collage sobre cartró
Descripció: es tracta d'un fons de suro que, de tant
en tant deixa entreveure per un foradet la superfície
verda de sota. Sobre aquest fons hi ha un rectangle d'un material
brillant de color blanc, tacat amb pintura vermella. Sobre
els laterals d'aquest rectangle hi ha trossos d'escorça
de parra enganxats que creen un marc molt irregular. Tot plegat
és bastant marronós (pel suro i l'escorça
de parra), però el blanc destaca bastant i, sobre d'aquest,
el vermell també destaca força.
Comentari: aquesta vegada vaig jugar també (com en
l'exercici amb ceres) amb el dins-fora de la finestra, fent
que el marc hi faci de barrera. Vaig jugar amb l'artificialitat
de l'interior, molt sintètic. Mentre que tot el que
l'envolta és totalment natural.
Títol: REFERENT AMB GOMA ARÀBIGA
Tècnica: làtex barrejat amb pigments sobre paper
Descripció: té un format rodó i un rectangle
al mig al qual van a parar quatre plans pintats a quadres
blaus i blancs. Dintre del rectangle el fons del qual és
ocre, hi ha una figura humana assentada amb els genolls doblegats,
ocupant tota la vora de baix de la finestra. La figura és
fosca per contrastar amb l'ocre del seu voltant, i l'ocre
és així per contrastar amb el color blau fosc
amb el qual estan pintats la meitat dels quadres de les parets
que també l'envolten.
Comentari: és un dibuix que gairebé mareja per
l'efecte que creen els plans amb quadrets que sembla que estiguin
essent xuclats pel centre del dibuix, on hi ha la figura.
Aquest també és un dibuix molt diferent a tots
els altres ja que, tot i que no és pas molt complicat,
no és tan simple com la resta. He jugat amb la perspectiva
i el punt de fuga i també és per això
que no s'assembla a la resta.
Títol: REFERENT AMB OU
Mides: 22. x 30
Tècnica; ou i pigments sobre paper
Descripció: té un format triangular, però
cap angle recte. El fons és fosc i al costat més
curt del triangle s'hi veu un rectangle en perspectiva, del
qual en surten unes línies cap al vèrtex més
tancat del triangle. Bàsicament hi ha tons grocs i
negres o blaus molt foscos. Comentari: en aquest dibuix volia
donar una visió de la finestra només com a un
forat per on entra la llum, que moltes vegades, és
l'única funció que se li dóna. Però
en lloc d'entrar la llum i estendre's per tota la sala on
hi ha la finestra, aquesta es concentra en un sol punt fins
que desapareix.
Títol: REFERENT AMB LÀTEX
Tècnica: làtex sobre paper
Descripció: és un dibuix sobre un paper en format
rodó, excepte el marge inferior dret, el qual acaba
en un angle de 90°. En aquest mateix angle, hi ha dibuixat,
en vermell, un rectangle amb una línia que el parteix
per la meitat. Són línies molt irregulars i
amb molt de gruix de pintura. La resta de la superfície
del paper està coberta per esquitxos de pintura negra
que també passen per sobre la finestra vermella. Comentari:
s'assembla als altres que he fet perquè he tornat a
utilitzar el marc simple de la finestra per a representar-la,
però, en canvi, no s'assembla gens al primer dibuix
del referent, en el qual representava una finestra de presó
i on tot plegat era molt recte i molt net i polit. Aquest
és molt més espontani.
ANÀLISI DE PROCEDIMENTS 1 DE RESULTATS OBTINGUTS
Em sembla que el que vaig fer va ser començar a pensar
molt abans de fer el primer dibuix del referent, intentant
expressar alguna cosa que tingués un sentit, però
després em vaig tancar bàsicament en la forma
i la vaig intentar adaptar a les diferents tècniques
que hem anat utilitzant, mirant d'aprendre'n alguna cosa de
cadascuna i d'utilitzar-ho per tal d'arribar al dibuix que
jo volia aconseguir. Però durant tots aquest dibuixos
en els que m'he centrat molt en el marc, no he mirat més
enllà i, tot i que he fet un estudi bastant complet
de la forma, no li he buscat altres sortides. En els últims
tres dibuixos, però, ja me n'havia cansat de fer sempre
"el mateix rectangle" i he volgut provar coses noves
que crec que m'han anat bé per canviar una mica.
EI referent que vaig triar pel primer trimestre -les finestres-
han sigut un referent que m'ha donat forces idees i que m'ha
anat bé per no capficar-me molt en el referent en si
sinó més aviat en les diferents tècniques
a utilitzar i en els usos que en podia fer.
Per aquest tercer trimestre, però, m'agradaria provar
un altre referent (figures). Aquestes figures en les quals
pretenc fixar-me més i convertir en el meu referent,
ja han estat presents en alguns dels dibuixos que fins ara
he fet (l'exercici de la trilogia de dibuix artístic,
el referent amb goma aràbiga).
M'agraden aquestes figures perquè puc fixar-me en la
forma del cos humà, però sense haver-me de capficar
en la cara o en detalls molt complexos que pot presentar el
nostre cos. També amb aquestes figures puc provar de
fer-los fer posicions o postures que poden arribar a contenir
línies molt boniques i, a part d'això, faig
una introducció a I'estudi del cos humà que
em sembla que, a part d'agradar-me, farà que també
aprengui.
Nonna
Targa