| 
           
            |  |  
                
                   
                    |  LA 
                        TÈCNICA EN LA PRODUCCIÓ ARTÍSTICA |  "The 
                  medium is the missage""Cal admirar els pintors renaixentistes per la seva 
                  habilitat tècnica"
 "El pintor llavors elaborava els seus propis materials 
                  talment com un artesà dedicat al seu ofici"
 
 Per a realitzar un objecte artístic cal sempre manipular 
                  alguna mena de material, emprar uns instruments per fer-ho i, 
                  fins i tot, aplicar uns procediments o metodologies concretes. 
                  Aquest procés és el que acabarà materialitzant 
                  l'obra i el que possibilitarà que arribi al públic. 
                  L'artista escull i experimenta amb els elements i processos 
                  d'acord amb unes preferències estètiques i amb 
                  unes necessitats comunicatives. La tècnica dins el món 
                  de l'art però va molt més enllà del fet 
                  que un artista l'esculli i està relacionada amb els canvis 
                  històrics, amb el pensament i el gust de cada època 
                  i amb les idees i les necessitats creatives de cada moment. 
                  Al llarg de la història de l'art els mitjans tècnics 
                  han anat variant o s'han emprat de maneres diferents. La llista 
                  de materials i substàncies amb les quals es treballa 
                  s'ha anat enriquint fent-se, en els nostres temps infinita. 
                  Aquest canvis han anat fent variar les característiques 
                  de les obres, la tasca que el mateix artista desenvolupa i el 
                  contacte i la percepció que el públic té 
                  dels treballs artístics.
 Tot 
                  i que puguem considerar que la tècnica és necessària, 
                  la seva importància i valoració en el món 
                  de l'art no sempre ha estat igual. Podríem trobar molta 
                  gent que tan sols aprecia les obres d'art segons l'habilitat 
                  tècnica de l'artista que les ha realitzades o pel material 
                  amb el que han estat construïdes però, no totes les obres 
                  poden ser jutjades des d'aquest punt de vista, ja que, en algunes 
                  el procés tècnic o l'habilitat de l'artista tenen 
                  una importància mínima. Per a comprendre aquest 
                  fet posarem alguns exemples que ens il·lustraran el sentit 
                  que la tècnica ha tingut en diferent moment de la història 
                  de l'art.
 
 
 Si 
                  llegiu atentament aquest text podreu veure com, en l'antiguitat, 
                  allò que anomenem art tenia un sentit semblant al que 
                  nosaltres apliquem actualment al mot tècnica. L'art suposava 
                  el coneixement i l'aplicació d'uns determinats recursos 
                  tècnics, d'unes regles concretes. S'atribuïa molta 
                  importància al fet tècnic i, per tant, l'art era 
                  quelcom completament racional, reproductor d'unes regles concretes 
                  ja establertes.  
                   
                    | "La historia de la 
                        classificació de las arts es quelcom complicat 
                        per vàries raons, però principalment perquè 
                        la idea de l'art ha anat canviant. La idea clàssica 
                        diferia de la nostra almenys en dos aspectes. En primer 
                        lloc, era quelcom que concernia no als productes de l'art, 
                        sinó a l'acte de produir-los i especialment a l'habilitat 
                        de produir-los: per exemple es feia referència 
                        a la destresa del pintor més que al quadre. En 
                        segon lloc, no comprenia només l'habilitat artística, 
                        sinó qualsevol classe d'habilitat humana capaç 
                        de produir coses sempre que es tractés d'una producció 
                        regular basada en regles. L'art consistia en un sistema 
                        de mètodes regulars per fabricar o fer alguna cosa. 
                        El treball d'un arquitecte o d'un escultor responia a 
                        aquesta definició, però també ho 
                        feia el d'un fuster o el d'un teixidor, doncs les seves 
                        activitats pertanyien en igual mesura al regne de l'art. 
                        L'art era racional per definició i implicava un 
                        coneixement: no depenia de cap classe d'inspiració, 
                        d'intuïció o fantasia. Aquesta concepció 
                        de l'art trobà la seva expressió en les 
                        obres dels erudits grecs i romans. Aristòtil definí 
                        l'art com aquella "permanent disposició a 
                        produir coses d'una manera racional", i alguns segles 
                        més tard Quintilià el definí com 
                        allò basat en un mètode i un ordre (via 
                        et ordine). "L'art és un sistema de regles 
                        generals", deia Galè. Plató subratllà 
                        la racionalitat de l'art: "El treball irracional 
                        no és art", afirmava." TATARKIEWICZ, W. (1976) 
                        Historia de seis ideas. Arte, belleza, forma, creatividad, 
                        mímesis, experiencia estética. Ediciones 
                        Tecnos, 1990, Madrid. |  
 
                   
                    | 2. 
                        L'artista que prepara els seus materials |  Els 
                  pintors del Renaixement preparaven les seves pròpies 
                  pintures. Feien les barreges pertinents per a obtenir els colors 
                  desitjats abans de començat el quadre. L'artista era 
                  una mica com un cuiner que experimentava per aconseguir un bon 
                  material que li assegurés el bon resultat de les seves 
                  obres. Progressivament aquesta tasca s'anà perdent perquè 
                  l'artista s'anà allunyant d'allò que podríem 
                  anomenar treball manual, per acostar-se al treball intel·lectual 
                  i adquirir un prestigi més alt. Això representava 
                  allunyar-se dels artesans. L'artista ja no remenava els pigments 
                  però aplicava tècniques rigoroses, com la perspectiva, 
                  per a representar en els seus quadres la il·lusió 
                  de la realitat.   Això 
                  separà l'artesà de l'artista. El primer manipula 
                  els materials, té un coneixement exclusivament tècnic. 
                  El segon dóna importància a la part creativa i 
                  a la part més intel·lectual del seu treball per 
                  acostar-se a tasques més intel·lectuals, com les 
                  que desenvolupaven els matemàtics o els filòsofs. 
                  Totes aquestes idees fan variar allò que l'artista ha 
                  d'aprendre per arribar a desenvolupar la seva tasca. Mireu què 
                  diu aquest text, que ironitza sobre la noció d'artesania 
                  i compara allò que ha de fer un aprenent amb la impossibilitat 
                  que tindria aquest aprenent per aprendre tècniques o 
                  trucs d'un artista modern, que ja no considera important l'habilitat 
                  o el coneixement tècnic per arribar a fer gran obres 
                  d'art. 
                   
                    | "ARTESANIA. És 
                          el nom antic d'Art, o, si es prefereix és el 
                          nom d'unes arts ja desaparegudes, les arts manuals, 
                          de les que vivien, agrupats per gremis, els artistes 
                          de l'orfebreria, de l'escultura en cera, de la sastreria 
                          i d'altres cent utilitats. Els pintors, per exemple, 
                          pertanyien al gremi dels apotecaris i un gran pintor 
                          era aquell que tenia una gran bottegha que és 
                          com dir una gran farmàcia, un bon i pròsper 
                          negoci.En aquells temps els aprenents vivien amb els seus mestres, 
                          que és l'única manera sensata d'aprendre 
                          un art quan aquest consisteix en habilitats i manualitats. 
                          És evident que si l'art consisteix en la projecció 
                          espiritual d'un geni i en l'expressió de les 
                          seves idees, llavors no és possible que hi hagi 
                          un aprenent. D'aquí que a partir del segle XVIII 
                          els artistes moderns treballin en la més altiva 
                          soledat i si els surt un deixeble el denunciïn 
                          a la Societat de Drets d'Autor perquè l'engarjolin 
                          per plagi.
 Així, per posar un exemple del temps antic, els 
                          il·lustradors de manuscrits, en l'època 
                          gòtica, tenien les següents obligacions 
                          amb els seus mestres: cuinar, fer els llits, rentar 
                          la casa, treure aigua del pou, treure vi de la taverna, 
                          però, sobretot, mantenir el forn i la dignitat 
                          del seu amo. En contrapartida, el mestre ensenyava a 
                          l'aprenent com s'havien d'il·luminar els llibres, 
                          i també, el proveïa de calçat (un 
                          parell de borseguins i tres parells de sandàlies 
                          a l'any) i li pagava al cap del trienni d'aprenentatge 
                          un escut d'or. Així consta en el contracte que 
                          firmaren Franciscus Bequari, de divuit anys d'edat, 
                          i el mestre il·lustrat Henri Feynaud de Avignon, 
                          el 1455.
 Ara bé, si el deixeble divulgava els trucs del 
                          mestre, podia anar a parar a la presó, fet que 
                          significa que els pintors i altres artesans tenien, 
                          en efecte, "trucs", cosa que cap artista modern 
                          seria capaç d'admetre, essent així que 
                          allò més apreciat de l'art modern és 
                          la seva "honestedat". En conseqüència, 
                          encara que un artista modern permetés l'entrada 
                          d'aprenents en el seu estudi, no serviria de res. L'aprenent 
                          no podria aprendre absolutament res. Ni un truc. Només 
                          grans idees."
 Fèlix de Azúa, 
                          Diccionario de las artes. Barcelona: Planeta. |  
 
                   
                    | 3. 
                        La transgressió tècnica |  Ja 
                  hem esmentat que al llarg de la història de l'art el 
                  mitjans tècnics han anat variant. En molts casos els 
                  artistes han negat la tècnica anterior per a diferenciar-se 
                  dels seus antecessors i, fins i tot, les seves obres han criticat 
                  directament un determinat ús tècnic. En d'altres 
                  casos els artistes han experimentat i han acabat trobant noves 
                  aplicacions de determinades tècniques variant radicalment 
                  les normes tradicionals del seu ús, per adaptar-les a 
                  noves intencionalitats. Les tres obres que teniu a continuació 
                  il·lustren algunes d'aquestes transformacions. Les peces 
                  que hi podem veure han anat més enllà de l'ús 
                  tradicional de determinats materials i instruments pictòrics. 
                  
   
    
 1. Lucio Fontana, Concepte espacial, 
                  1958. Tela pintada i retallada. (centre George Pompidou, París).2. Yves Klein, cerimònia de pintura per a la creació 
                  d'Impressions. (Fotografia de Shunk-Kender, París).
 3,4. Jackson Pollock, Número III. (Museu Hirshhorn, Washington).
 
 
                   
                    | 4. 
                        L'artista que idea i projecte  |  Si 
                  ens acostem als nostres dies, sobretot a partir d'allò 
                  que hem anomenat 'art conceptual' l'artista s'allunya de la 
                  manipulació i fins i tot del treball pràctic, 
                  per acostar-se més a una tasca d'ideació i de 
                  projectació de les obres. Per entendre'ns, la tasca de 
                  l'artista plàstic s'acostaria a la manera de funcionar 
                  d'un arquitecte que projecte però que no realitza directament 
                  l'obra. L'exemple que teniu a continuació és una 
                  escultura de Robert Morris. L'obra ha estat realitzada en un 
                  taller especialitzat, l'artista l'ha pensat i ha donat les seves 
                  especificacions però tota ella ha estat realitzada principalment 
                  per màquines i operaris especialitzats. Així doncs 
                  en l'obra no hi ha cap rastre de l'artista i tampoc podem admirar 
                  la seva habilitat tècnica a l'hora de realitzar-la. 
   Robert Morris, sense títol, 
                  1965. Fusta contraixapada i pintada, cada una de les estrelles 
                  de 20,3x20,3x5 cm. (Leo Castelli Gallery, fotografia de Rudolph Burckhardt)
 
 
                   
                    | 5. 
                        L'art al servei de les noves tecnologies o les tecnologies 
                        al servei de l'art?  |  En 
                  els últims anys l'art ha anat adoptant molts dels avenços 
                  del camp de la tecnologia digital. L'artista ja no es serveix 
                  de llapis, pinzell, substàncies o objectes, sinó 
                  que el que empra són suports i programes informàtics. 
                  Això ha fet que el coneixement d'aquests elements sigui 
                  indispensable per a l'artista i que el camp de la investigació 
                  científica d'aquestes tecnologies tingui un lligam molt 
                  estret amb l'art. Fins i tot, alguns artistes dediquen la seva 
                  tasca creativa a la modificació de codis i de software 
                  per a aconseguir els efectes desitjats en les seves obres, fet 
                  que suposa tenir un bon coneixement informàtic. Després 
                  d'un període d'allunyament del fet tècnic sembla 
                  que els nous camins d'experimentació tornen a estar 
                indissociablement 
                  lligats a la tècnica. Tot i així hi ha veus que 
                  deixen clar que la tècnica és tan sols un mitjà 
                  i que, tot i els efectes espectaculars que es puguin obtenir 
                  amb aquesta, s'ha de pensar amb la intenció i amb el 
                  contingut.
 
                   
                    | "La tecnologia no 
                        és sinó un instrument per comunicar una 
                        visió de la vida. Crec que la finalitat de la tecnologia 
                        és tornar-se invisible i resultar inconscient. 
                        [...] Per a mi, la tecnologia és alhora un mitjà 
                        i un obstacle per expressar les idees. Naturalment, m'estimo 
                        més que el públic no tingui la necessitat 
                        de saber com s'ha fet tecnològicament un treball 
                        per apreciar l'obra." Bill 
                        Viola   "La tecnologia és 
                        important, però només com a potenciadora 
                        de l'obra. Molts artistes es limiten a utilitzar les noves 
                        tecnologies amb l'esperança d'atorgar valor a unes 
                        obres que, de fet, estan buides. Això és 
                        el que una vegada algú va definir com "desaprofitament 
                        de la tecnologia al servei de la manca de creativitat." 
                        Eduardo Kac |  
 
                   
                    | La 
                        tècnica i els canvis en la noció de l'art  |  Ja 
                  veiem, doncs, que tots aquests elements influeixen directament 
                  en la noció que tenim sobre allò que és 
                  l'art. Així ens ho explica el poeta francès Paul 
                  Valery, quan ens esmenta que allò que ha estat fixat, 
                  allò que en un temps determinat ha estat considerat com 
                  a art (Belles Arts) potser haurà de variar perquè 
                  les 
                  transformacions i novetats tècniques afectaran la mateixa 
                  noció que es té del terme: 
                   
                    | "Les nostres Belles 
                        Arts han estat instituïdes, i llurs tipus i ús 
                        fixats, en una època ben distinta de la nostra 
                        i per homes que tenien un poder d'acció sobre les 
                        coses insignificant al costat del que nosaltres posseïm. 
                        Però el creixent prodigiós dels nostres 
                        mitjans, la flexibilitat i la precisió que assoleixen, 
                        les idees i els costums que introdueixen, ens asseguren 
                        canvis propers i molt profunds en l'antiga indústria 
                        del Bell. Hi ha en totes les arts una part física 
                        que ja no pot ser contemplada ni tractada com abans, que 
                        no pot ser sostreta a l'escomesa del coneixement i de 
                        la potència moderns. Ni la matèria, ni l'espai, 
                        ni el temps, no són, de vint anys ençà, 
                        el que eren des de sempre. Cal esperar que tan grans novetats 
                        transformin tota la tècnica artística, que 
                        actuïn així sobre la invenció mateixa, 
                        i arribin potser fins a modificar meravellosament la noció 
                        mateixa de l'art". Paul Valéry, Pièces 
                        sur lart ("La conquête de l'ubiquité") |  Hem 
                  esmentats, i també ens ho ha dit Valery, que els canvis 
                  tècnics estan lligats als canvis dels costums, les idees 
                  i les necessitats de cada època, però és 
                  evident que els canvis de les tècniques artístiques 
                  no serien possibles sense l'avenç tecnològic general, 
                  el qual proporciona nous dispositius i materials a l'art. A 
                  part d'actuar directament en el context artístics aquest 
                  avenç tecnològic també fa transformar el 
                  món on vivim, els mitjans a través dels quals 
                  ens comuniques i les nostres capacitats perceptives. Actualment 
                  molta gent està més habituada als codis que pot 
                  utilitzar la fotografia que als que pot utilitzar la pintura 
                  i, per tant, la percepció que tindrà d'obres fetes 
                  amb cada un dels mitjans serà diferent i potser es sentirà 
                  més propera al primer que al segon. Avui dia tot va molt 
                  ràpid i nosaltres estem acostumats a llegir moltes imatges 
                  seguides en poc temps, aquest fet pot condicionar la nostra 
                  percepció davant d'una obra que empra imatges en moviment, 
                  per intentar explicar quelcom del nostre món, o una que 
                  ho fa amb una imatge fixa plena de detalls que requereix una 
                  observació prolongada per a esclarir tot el seu contingut. 
                  Aquests fets, esmentats només com a exemples, poden determinar 
                  l'elecció que els artistes fan d'un o d'altre mitjà 
                  tècnic. 
 
 Finalment, després d'haver vist tots aquests exemples, podem 
                  concloure que les implicacions de l'ús tècnic 
                  són molt més complexes que el simple fet de generar 
                  un tipus o d'altra d'obres, que estan lligades a paràmetres 
                  culturals, a determinats moments històrics i a les consideracions 
                  i significacions que l'art té en aquests moments. També 
                  podem concloure que quan hom es planteja escollir una tècnica 
                  ho pot fer perquè és la més adequada per 
                  arribar a unes determinades intencions creatives, però 
                  també cal pensar que l'ús d'un mitjà tècnic 
                  o d'un altre determinarà no tan sols uns resultats sinó 
                  una manera de fer i de pensar. Si llegim aquesta cita del fotògraf 
                  Henry Cartier-Bresson veurem clarament que la manera de pensar 
                  quan fas un dibuix és diferent a la manera de pensar 
                  quan fas una fotografia i per tant, els resultats han de ser 
                  percebuts i jutjats de manera diferent:
 
                   
                    | "Mai m'ha interessat 
                        el procés fotogràfic. Per a mi, una fotografia 
                        amb una càmera petita com la Leica és un 
                        dibuix instantani. Sempre m'he meravellat del fet que, 
                        de cop, vegis una geometria rigorosa i et trobis amb un 
                        dibuix instantani. No crec que sigui més que això.""Una fotografia és un dibuix instantani. L'única 
                        diferència és que el dibuix es refà 
                        i la fotografia no pot esborrar-se mai. [
] En pintura 
                        o en dibuix, un retrat és un reflex i una reflexió; 
                        mentre que, amb la càmera, és com una ganivetada, 
                        quelcom immediat."
 Entrevista 
                        a Henry Cartier-Bresson. El País, 2 d'agost 1998 |  
 |  |  |