|
EXPLICACIONS
DE TOTES LES PROVES DE L'ARXIU
|
PROVES
1: grafit
i carbó. Formes
abstractes
Un
cop ja es coneguin els materials es proposa fer les primeres
experimentacions per a l'arxiu de proves. Es demana que facin
petits dibuixos on només hi apareguin formes abstractes.
No es demana que representin res concret perquè es fixin
més amb les possibilitats plàstiques de cada un
dels materials. Es demana que facin quatre dibuixos petits amb
cada un dels materials: llapis, grafit, carbó i sanguina,
i quatre més barrejant-los. En total 16 proves. la finalitat
d'aquest exercici és experimentar i per tant es tracta
que l'alumne no faci repeticions o que no utilitzi sempre el
material de la mateixa manera.
UNITAT 3:
PROCEDIMENTS SECS.
ACTIVITAT 3. Proposta de realització d'un banc de proves.
Proves 1: Llapis, grafit, carbó.
_________________________________________________
PROVES 2.
Barres
de pastel. Formes
abstractes.
Talment
com s'ha realitzat en les primeres proves ACT3 es torna a demanar
que es facin 8 petits dibuixos amb pastel o bé amb formes
geomètriques o bé treballant a partir del REFERENT.
UNITAT
3: PROCEDIMENTS SECS.
ACTIVITAT
7. Continuació
de l'ARXIU DE PROVES.
Proves 2: Pastels.
_________________________________________________
PROVES 3.
Aquarel.les.
Petits
paisatges.
Es
proposa fer noves proves per a l'ARXIU. En aquest cas es demana
que es facin 4 o 5 petits paisatges amb aquarel.la. Aquest gènere
fou àmpliament tractat amb aquests procediment i, anteriorment,
a l'activitat introductòria sobre l'aquarel.la ACT2,
ja se n'hauran explicat les causes. Per tant, s'aprofita aquesta
temàtica perquè els alumnes facin les proves.
Els paisatges poden ser inventats o es pot escollir un model.
Es pot utilitzar directament el paper de la llibreta de l'arxiu
o agafar retalls de papers més òptims per a utiltizar
auqest procediment i després enganxar-los a la llibreta.
S'aconsella utilitzar un format de 10x10 cm. per cada paisatge.
UNITAT
4. PROCEDIMENTS AQUOSOS.
ACTIVITAT 5. Continuació de l'ARXIU DE PROVES. Prova
3 i 4: petits paisatges i tipografies.
_________________________________________________
PROVES 4.
Tinta.
Tipografies.
Si bé es podria utilitzar el mateix tema per a fer les
proves a tinta, es proposa fer una experimentació totalment
diferent. Es demana que es facin un seguit de dissenys tipogràfics
on s'experimenti amb les diferents possibilitats de la tinta
(tramats amb plumilla, diferents traços amb canya, trasços
gruixuts i superfícies llises amb els pinzells, gradacions
o fons tenyits amb aiguada on després s'hi superposen
d'altres grafismes). Aquests dissenys tipogràfics han
d'omplir tota una superfície de paper d'entre 5x5 i 8x8
cm. (o d'altra 5x10...) on hi apareixerà una lletra o,
si es vol, més d'una. Seria interessant treballar sempre
amb
les mateixes lletres. És important no només tenir
en compte la forma i tractament de la lletra sinó també
tota la caixa, tot l'espai de paper. Aquest pot estar tenyit,
pot actuar per contrast o contraposició al cos de la
lletra. En cada un dels dissenys és important veure com
s'aprofiten els recursos graficoplàstics de la tinta
i experimentar amb les seves diferents possibilitats. En total
es recomana fer 5 dissenys diferents. Tan les proves de tinta
com les d'aquarel.la serviran de preludi per al treball que
tot seguit es demana.
UNITAT
4. PROCEDIMENTS AQUOSOS.
ACTIVITAT 5. Continuació de l'ARXIU DE PROVES. Prova
3 i 4: petits paisatges i tipografies.
_________________________________________________
PROVES 5.
Tremps
fabricats. Il.listracións per a un poema.
Les
proves de l'arxiu s'han de fer amb les pintures fabricades,
unes quatre proves amb cada aglutinant. En aquest cas s'ofereix
un poema i les proves l'haurien d'il.lustrar.
UNITAT
4. PROCEDIMENTS AQUOSOS.
ACTIVITAT
12. Continuació
de l'ARXIU DE PROVES.
Prova 4: amb les pintures realitzades.
_________________________________________________
PROVES 6.
Ceres,
pintura a l'oli. Proves sobre diferents suports.
L'únic
treball pràctic que es proposa en aquesta unitat és
el de l'ARXIU DE PROVES. Les proves en aquest cas es realitzen
amb les tècniques explicades, ceres aplicades en sec,
cera aplicada fonent-la i pintures a l'oli. Temàticament
les proves poden tractar-se a partir del REFERENT o d'altra
qüestió. L'única innovació respecte
a les altres proves és que, en aquest cas, s'han de fer
servir tota classe de suports: papers, cartrons, teles, robes,
plàstics,...). Les proves s'han de fer a part i després
col.locar-les a la llibreta de l'arxiu.
UNITAT
5. PROCEDIMENTS GRASSOS.
ACTIVITAT 5. Continuació
de l'ARXIU DE PROVES.
Proves 6: fragments sobre diferents suports.
_________________________________________________
PROVES 7.
Pintura mural. Ideació
de murals per a un mateix mur.
Les
proves que s'han de realitzar per a l'ARXIU són, en aquest
cas, uns petits exercicis d'ideació. Es proporcionen
quatre còpies del dibuix d'un mur amb una descripció
de la seva ubicació. Els alumnes han d'esbossar quatre
propostes de pintures murals que anirien situades sobre aquest
mur. Són proves d'ideació en les quals s'ha de
dibuixar en petit sobre els murs cada una de les propostes i
fer-hi una petita explicació al costat.
UNITAT
6. PINTURA MURAL.
ACTIVITAT 9. Continuació
de l'ARXIU DE PROVES.
Proves
6: pintura mural. Dissenys de murals.
_________________________________________________
PROVES 8.
Procediments escultòrics. Recull
d'imatges i descripció tècnica.
En
Aquesta ocasió l'ARXIU no serà ampliat amb una
experimentació sinó amb l'exemple de diferents
obres que l'alumne mateix ha de buscar. Concretament s'han de
buscar 5 o 6 obres escultòriques realitzada cada una
amb procediments escultòrics tradicionals diferents.
A la llibreta de l'arxiu s'hi han d'enganxar imatges de mida
reduïda de les obres i al costat fer una petita explicació
de la tècnica amb la qual ha estat realitzada. Aquesta
recerca d'exemples té l'objectiu d'ampliar la breu explicació
que s'haurà fet sobre aquests procediments i fer que
l'alumne observi les obres i conegui mínimament les tècniques.
UNITAT
8. PROCEDIMENTS ESCULTÒRICS TRADICIONALS.
ACTIVITAT 2. Recull d'imatges i descripció tècnica
_________________________________________________
PROVES 9.
Collage,
grattage, frottage. Composicions d'elements trobats.
Les
proves que ampliaran en aquesta ocasió l'ARXIU es realitzaran
amb collage, grattage i frottage i amb pintura amb elements
matèrics. Es proposa fer servir separadament les tres
tècniques tot i que
també
es poden barrejar. Es demana que es facin quatre proves amb
cada una d'elles i es donen unes petites indicacions de com
fer-ho. Seria interessant treballar amb el referent.
UNITAT 8.
PROCEDIMENTS MIXT.
ACTIVITAT 6. Continuació de l' ARXIU
DE PROVES. Proves 9 i 10: collage-frottage-grattage
i pintura matèrica.
_________________________________________________
PROVES 10.
Pintura
matèrica. Monocroms.
Les
proves que ampliaran en aquesta ocasió l'ARXIU es realitzaran
amb collage, grattage i frottage i amb pintura amb elements
matèrics. Es proposa fer servir separadament les tres
tècniques tot i que
també
es poden barrejar. Es demana que es facin quatre proves amb
cada una d'elles i es donen unes petites indicacions de com
fer-ho. Seria interessant treballar amb el referent.
UNITAT 8.
PROCEDIMENTS MIXTS.
ACTIVITAT 6. Continuació de l' ARXIU
DE PROVES. Proves 9 i 10: collage-frottage-grattage
i pintura matèrica.
_________________________________________________
PROVES 11. Manipulació
d'objectes. Reubicacions d'un mateix
objecte.
Les
proves per a l'ARXIU en aquests cas són un conjunt d'idees
o de propostes de descontextualització, reubicació
o transformació d'un objecte. Es demana que l'alumne
triļ un objecte (si pot ser relacionat amb el seu referent)
i que pensi un seguit d'obres sobre aquest (unes quatre). Aquestes
obres s'han de mostrar a través de petits esbossos: dibuixats
o bé utilitzant collage.
UNITAT 9. PROCEDIMENTS
DE CARÀCTER OBJECTUAL
ACTIVITAT
10. Continuació de l'ARXIU DE PROVES. Proves 11: Reubicacions
d'un mateix objecte.
_________________________________________________
PROVES 12. Procediments
artesanals. Elements de costura.
Prenent
com a referent els treballs realtizats per Abakanovick i Ringgold,
per a ampliar l'arxiu es proposa fer una sèrie d'experimentacions
amb tot aquells elements i materials que provinguin del camp
de la costura, de la confecció tèxtil: fils, llanes
i robes, però també agulles, papers de patrons,
pinces, botons, cremalleres, etiquetes o d'altres objectes.
Les proves que es realitzin
han d'experimentar amb les possibilitats d'aquests elements
però també seria interessant que no fos una simple
proba sinó que reflexionés d'una manera o d'altra
sobre alguna cosa que afecti al món dels teixit, la roba
o de la costura. Sempre s'ha de tenir en compte que es puguin
integrar les proves a la llibreta de l'arxiu. De fet es proposa
realitzar-les directament a allà. Evidentment el paper
que ens serveix de suport pot ser cosit, sorgit, se li poden
afegir pedaços, etc.
UNITAT
10. PROCEDIMENTS ARTESANALS.
ACTIVITAT
4. Continuació de l'ARXIU DE PROVES. Proves 12: Elements
de costura.
_________________________________________________
PROVES 13.
Instal.lació.
Mostrari
d'instal·lacions.
En
aquest cas no es planteja fer cap experimentació a l'ARXIU
DE PROVES. Es demana tan sols que es busquin instal·lacions
de diferents artistes i que en l'ARXIU es faci una petita il·lustració
i explicació de les mateixes afegint-hi un comentari
personal. Les proves són, en aquesta ocasió, mostres
d'obres d'altres artistes amb petits apunts i observacions dels
alumnes. Les pàgines de l'ARXIU amb les observacions
i il·lustracions es poden mostrar conjuntament a la classe i
comentar alguns dels exemples que han recollit.
UNITAT
12. INSTAL.LACIONS I AMBIENTS.
ACTIVITAT
3. Continuació de l'ARXIU DE PROVES. Proves 13: mostrari
d'instal·lacions.
_________________________________________________
PROVES 14.
Manipulacions
d'un material.
En
l'arxiu de proves es demana que els alumnes triļn un material
i que a partir d'ell es facin quatre propostes de presentació.
No es demana tan que se'l manipuli sinó que se'l presenti
de diferents maneres, en les quals es puguin apreciar les característiques
d'aquest material. Si es treballa amb el referent seria interessant
triar un material amb el qual es pogués ampliar la reflexió
sobre aquest. Si no la qüestió temàtica és
en aquest cas completament prescindible. S'haurien de triar
materials que fossin mínimament integrables a la llibreta
de l'arxiu: robes, cotó, sorres, branques, cafè,
cera, farina, fil elèctric...
UNITAT
13. NOUS SUPORTS, ESPAIS I MATERIALS. MANIPULACIONS
D'UN MATERIAL.
ACTIVITAT 4. Continuació
de l'ARXIU DE PROVES. Proves 14: manipulacions d'un material.
_________________________________________________
PROVES 15.
Accions.
Ideació d'accions.
A
l'arxiu de proves es proposa que cadascú pensi quatre
accions que puguin escenificar quelcom relacionat amb el seu
referent. Si no es treballa amb el referent es pot proposar
un tema conjunt. L'alumne ha de trobar recursos (grafismes,
senyals, indicacions) per a explicar en un espai gràficament
en un espai reduït cada una de les accions.
UNITAT
14. L'ART D'ACCIÓ I L'ART DEL COS.
ACTIVITAT
9. Continuació de l'ARXIU DE PROVES. Proves 15: Ideació
d'accions.
_________________________________________________
PROVES 16. Llenguatge
escrits. Joc de paraules.
UNITAT 15. L'ÚS DEL LLENGUATGE
ESCRIT.
ACTIVITAT
4. Continuació de l'ARXIU DE PROVES. Proves 16: ús
del llenguatge escrit.
_________________________________________________
PROVES 17.
Imatges
lumíniques. Variacions lumíniques d'un espai.
Es
proposa ampliar l'ARXIU fent una sèrie de dibuixos d'un
materix espai i representari diferents condicions lumíniques.
En cada dibuix hem de veure com les condicions de llum han variat
l'espai i per tant la percepció que en tenim. Cada alumne
pot triar l'espai o, fins i tot, inventar-se'l.
UNITAT 16.
IMATGES LUMÍNIQUES.
ACTIVITAT
7. Continuació
de l'ARXIU DE PROVES. Proves 17: variacions lumíniques
d'un espai.
_________________________________________________
PROVES 18.
Suports informàtics. Creacions digitals.
En
aquesta ocasió en l'arxiu de proves es demana que es
facin uns petits treballs amb l'ordinador, o sigui dibuixant
o tractant digitalment imatges. Els petits treballs han de ser
sobre el referent i, si no es treballa amb aquest, es proposa
donar als alumnes alguna imatge (una imatge d'un objecte o una
imatge fotogràfica) a partir de la qual desenvolupin
aquests petits treballs digitals. Aquestes proves s'haurien
d'imprimir i adjuntar a l'arxiu.
UNITAT 17.
SUPORTS INFORMÀTICS.
ACTIVITAT
5.
Continuació de l'ARXIU DE PROVES.
Proves 18: Creacions digitals.
_________________________________________________
PROVES 19.
Gravat
en relleu. Estampes
amb elements trobats i fabricats.
Es
tracta de buscar o fabricar petites matrius de petit format
(mínim 2,5 o 3 cm - màxim 10 cm) que s'hauran
d'estampar formant combinacions o barrejant-les per a formar
tres o quatre noves composicions. Les materius poden ser trobades
(elements, naturals, plàstics, moquetes o d'altres materials
que tinguin relleu, segells de goma, fins i tot objectes), o
fabricades (amb gomes, amb superfícies que es puguin
ratllar per aconseguir relleu, amb plastil.lina, amb suro, amb
linòleum, amb fusta, entre molts d'altres). L'estampat
es pot fer utlitzant la materiu com si fos un tampó,
utilitzant un tòrcul o un elements que pressioni el paper
(cullera, corró...) un cop el col.loquem a sobre la matriu
entintada. Les tintes poden ser de diferents colors per a tenir
més possibilitats de combinatòria.
UNITAT
18. GRAVAT EN RELLEU.
ACTIVITAT 6. Continuació de l'ARXIU DE PROVES. Proves
19: elaboració d'estampes amb elements trobats i fabricats.
_________________________________________________
PROVES 20.
Gravat
al buit. Recull d'una petita col.lecció de gravats.
Per
a ampliar l'arxiu de proves no es demana en aquest cas cap experimentació.
Es proposa que es busquin gravats, realitzats amb algunes de
les tècniques calcogràfiques i que se'n faci un
petita col.lecció (com a mínim d'uns set gravats).
Se n'hauria de fer una reproducció en petit i col.locar-los
a l'arxiu. Es demana també que l'alumne en faci una explicació
general. És interessant buscar aquest conjunt de gravats
perquè així cada alumne amplia els exemples ja
oferts en anteriors activitats i perquè creiem prou interessant
que observi la iconografia i els elements que solen aparèixer
en moltes d'aquestes obres.
UNITAT 20.
GRAVAT AL BUIT.
ACTIVITAT
3. Continuació
de l'ARXIU DE PROVES. Proves 20: Col.lecció de gravats.
|
|
|