|  ELS 
                        EXPRESSIONISTES I LA XILOGRAFIA | 
                
                La revolució dels joves artistes a alemanya 
                  fou liderada pel grup Die Brücke (El pont), format a Dresde 
                  el 1905. El nucli estava compost per quatre estudiants d'arquitectura: 
                  Ernst Ludwig Kirchner, Fritz Bleyl, Erich Heckel i Karl Schmidt-Rottluff.
                  
                  Pels expressionistes la pintura no era intrínsecament 
                  més important que les arts gràfiques; de totes 
                  elles, la més privilegiada fou la xilografia. A les seves 
                  mans el vigor angular del gravat en fusta es convertí 
                  en un mitjà d'expressió autònom i no en 
                  un mer substitut de la pintura. Ambdues tècniques s'influïen 
                  recíprocament. L'imperatiu de l'expressió buscà 
                  el mitjà que millor pogués adaptar-se a les seves 
                  necessitats; fou en aquest sentit que els artistes de Die Brücke 
                  sentiren i proclamaren conscientment la seva afinitat amb la 
                  tradició de l'Alemanya del segle XVI.
                  
                  La severitat de la construcció, la força del contrast 
                  i l'èmfasi inflexible sobre el pla i la línia 
                  no troben en cap altra part una realització tan complerta 
                  com en la xilografia, el potencial expressiu de la qual avarca 
                  des de l'escala reduïda fins als enunciats públics 
                  com fulletons o cartells. En el segle XIX, sota la influència 
                  de la xilografia japonesa, artistes com Nicholson i Vallotton 
                  havien utilitzat el mitjà amb finalitat decoratives.[
] 
                  Les primeres temptatives significatives foren les de Gauguin 
                  i Munch, que van explotar el potencial expressiu d'aquesta tècnica 
                  amb finalitats artístiques i pictòriques. 
                  
                  La xilografia, però, arribà a la cota més 
                  alta de justificació artística amb les obres de 
                  Die Brücke. Les solucions que aquesta oferí a Kirchner, 
                  Heckel i Schmidt-Rottluff, com a mitjà formal més 
                  directe i econòmic d'expressar l'essència d'un 
                  tema, féu que adoptessin la xilografia com a una de les 
                  tècniques característiques i d'aquí que 
                  s'establís com una forma artística respectable, 
                  sobre tot a Alemanya. Kirchner era molt conscient del valor 
                  que tenien les arts gràfiques per a ell i els seus amics; 
                  ho explicà en els següents termes:
                'El desig que porta a un artista a l'obra gràfica 
                  és, per un costat, l'esforç per capturar el caràcter 
                  únic i indefinit d'un dibuix sota una forma fixa i permanent, 
                  i per l'altre, el fet de què les manipulacions tècniques 
                  susciten en ell energia que no és utilitzada en les molt 
                  menys vigoroses arts del dibuix i la pintura. El procés 
                  mecànic de l'estampació dona unitat a les diferents 
                  fases del treball. La tasca de donar forma a una obra pot prolongar-se 
                  tant com hom vulgui, sense el menor risc. Refer una peça 
                  dia rera dia durant setmanes o fins i tot mesos té un 
                  gran atractiu; amb tot això és possible arribar 
                  a la màxima expressivitat i perfecció de la forma 
                  sense que la planxa perdi el seu vigor. Qualsevol que es dediqui 
                  a les arts gràfiques seriosament i realitzi totes les 
                  fases del procés amb les seves pròpies mans podrà 
                  sentir encara la misteriosa fascinació que exercí 
                  la invenció del gravat a l'Edat Mitja.'
                El grup Die Brücke, com d'altres associacions 
                  d'artistes, pretenien treballar per a canviar i innovar el món 
                  de l'art, oferir quelcom nou, en el seu cas molt lligat a la 
                  llibertat d'expressió i a la relació intrínseca 
                  entre la seva vivència diària i la seva producció 
                  artística. Tot i així renunciaren a fer públic 
                  cap manifest programàtic que definís les seves 
                  intencions o idees sobre l'art. Si però que intentaren 
                  fer extensiva les seves activitats i difondre els seus treballs, 
                  per a buscar un públic que els seguís regularment 
                  i nous membres que volguessin formar part del grup. Així 
                  doncs Die Brücke convidà al públic a convertir-se 
                  en el que denominaren 'membres passius'. Per una subscripció 
                  anual de dotze marcs, els membres passius - alguns dels quals 
                  s'encarregaren de promoure activament la comprensió del 
                  nou art- rebien cada any un informe de les activitats del grup 
                  i una carpeta amb gravats, els 'Brücke-Mappen'. Aconseguiren 
                  reclutar uns seixanta-vuit membres.
                Els membres del cercle de Die Brücke consideraven 
                  la reproducció seriada de la seva obra mitjançant 
                  el gravat com una manera efectiva d'arribar a un públic 
                  cada vegada més ampli. Tot i així cada membre 
                  del grup utilitzà a la seva manera i amb finalitats diferents 
                  aquestes tècniques. La idea va atraure molt a Heckel, 
                  que era a la vegada empresari del grup. Sempre va considerar 
                  al gravat com un mitjà de difusió privilegiat 
                  i es feren grans tirades de moltes de les seves xilografies. 
                  Kirchner s'encarregava quasi sempre ell mateix d'estampar els 
                  seus gravats, fet pel qual cada làmina té un caràcter 
                  únic. La distribució a gran escala no li interessava, 
                  com tampoc a Schmidt-Rottluff, que es negà a reconèixer 
                  cap gravat que no portés la seva firma.
                
                  DUBE, Wolf-Dieter, Los expresionistas. Barcelona: 
                  Ediciones Destino, 1997. Pàg.27-30
                  
                  
                  
                  
                
                   
                    |  QÜESTIONS 
                        SOBRE LES ESTAMPES EXPRESSIONISTES | 
                
                Observeu 
                  les xilografies de diferents artistes de Die Brücke. 
                  Escriviu un text que comenti les característiques de 
                  les estampes i on esmenteu les vostres opinions respecte els 
                  següents aspectes:
                  
                  
                  1. Quins temes podem veure que tracten en les seves obres?
                  
                  2. Quina és la presència 
                  de les dones en les xilografies. Què penseu de la manera 
                  com les representen i com hi apareixen?
                  
                  3. 
                  Què destacaríeu de la manera com tracen els rostres?
                  
                  4. Moltes de les xilografies eren realtiades per a ser 
                  estampades en revistes o d'altra mena de publicacions. Què 
                  penseu de les característiques de la tipografia?
                
                  
                   
     
 
                      
 
                      
 
                     
                 
  
                    
  
                    
   
                  
                 
 
                     
  
                    
   
                  
                 
  
                     
    
                  
                 
 
                     
    
                1. Erich Heckel, Cartell per 
                  a una exposició de Die Brücke, 1908, xilografia 
                  84x59,6 cm. 
                  2. Erich Heckel, Dona acurrucada 1913, 42x31 cm
                  3. Ernst Ludwig Kirchner, xilografia per al títol del 
                  catàleg 1912.
                  4. Ernst Ludwig Kirchner, xilografia per al títol de 
                  la Chronik der Künstlesgruppe Brücke, 1913, 45,7x33,2 
                  cm.
                  5. Ernst Ludwig Kirchner, Portada de la quarta carpeta de Die 
                  Brücke 1909. Xilografia, 38,5x27,9.
                  6. Erich Heckel (1883x1970), Franzi reclinada, 1910. Xilografia 
                  22,7x42. Mr. And ,rs. Otto Gerson.
                  7. Ernst Ludwig Kirschner (1880-1938), Ballarines nues, 1909. 
                  Xilografia, 36,5x53. Purchase Fund.
                  8. Erich Heckel (1883-1970), Pallasso davant l'espill, 1832. 
                  Xilografia 22,2x19
                  9. Karl Schmidt-Rottluff (1887-1976), Erich Heckel, 1909. Litografia, 
                  39,6x32. James Thrall Soby Fund.
                  10. Käthe Kollwitz (1867-1945), Mort amb nen, 1921. Xilografia 
                  23,8x28,6.
                  12. Ernst Ludwig Kirchner, Peter Schlemihl: conflicte 1915, 
                  xilografia en color, 33,5x21 cm.
                  13. Ernst Ludwig Kirchner (1880-1938), Cinc coquetes, 1914. 
                  Xilografia 57,8x42.6
                  14. Edward Much (1863-1944), el petó, 1897-1902. Xilografia, 
                  46,7x46,5. Abby Aldrich Rockefeller.
                  16. André Derain (1880-1954), 2ª planxa de L'enchanteur 
                  Pourrissant de Guillaume Apollinaire. Paris, Kahnweiler, 1909. 
                  Xilografia, 26,6x20,3. Louis E.Stern Collection
                  17. Christian Rohlfs (1849-1938), Dos ballarins, 1913. Xilografia, 
                  28x30,3. Mellon foundation Fund.
                  18. Maurice de Vlaminck (1876-1958), Cap de noia, c.1906. xilografia, 
                  31,4x22,9. Abby Aldrich Rockefeller.
                  19. Karl Schmidt-Rottluff (1884-1976), Paistage de Dangast, 
                  1917. Xilografia, 29,2x33,8. Mrs. Heinz Schultz. (cases, barques 
                  i pont)
                  20. Max Pechstein (1881-1955), Dialeg, 1920. Xilografia, 40x32. 
                  Paul J. Sachs.