L'ENTORN
D'INTERNET COM A SUPORT DE L'OBRA
|
Hi
ha algunes pràctiques artístiques que utilitzen
els mitjans de comunicació convencionals (correu, fax
i internet), no només per al procés de difusió
sinó que els mitjans de comunicació acaben essent
el suport de l'obra. En aquest casos les produccions artístiques
tenen una relació intrínseca amb el format, característiques
i la forma de transmetre la informació pròpia
del canal de comunicació. Aquests tipus d'activitats
artístiques trenquen amb els circuits tradicionals de
l'art, amb la manera d'arribar al públic, amb la forma
de concebre les mateixes obres. Les experiències que
podríem incloure dins d'aquest apartat s'inicien amb
el que s'anomenà el mail art que empra el correu convencional
i, actualment, tenen un àmbit d'expansió creixent
a Internet amb el net art.
Potser
la idea experimental de crear art en que impliqués la
transmissió a través d'una xarxa de comunicació
pot atribuir-se a Marcel Duchamp quan el 1916 envià una
sèrie de targetes postals a uns veïns d'Arensbourgs
en un projecte conegut amb el nom de Rendezvous of 6 February,
1916. Tot i així allò que pròpiament anomenem
mail art no apareixerà fina a mitjans dels seixanta.
Ray Johnson Profesor del Black Mountain College, és considerat
el pare del mail art, que apareix de manera sòlida quan
s'estableix a mitjans dels seixanta la New York Correspondance
School. El que fa Ray Johnson és crear una xarxa a través
del correu postal que connecta els diferent membres que la composen.
Tota la comunicació es feia per aquest mitjà i
cada membre rebia obres dels altres que posteriorment s'exposaven
a casa del receptor. Aquest tipus d'art està completament
allunyat dels circuits artístics convencionals, tot i
que a inicis dels anys setanta del segle XX, el Whitney Museum
de Nova York i la Tate Gallery de Londres organitzaren exposicions
de mail art.
El
terme netart fa referència a les obres d'art creades
per a Internet que exploten al màxim diferents característiques
del mitjà com són principalment: el potencial
de comunicació de la xarxa que permet arribar a molts
usuaris i també propiciar una interacció directe
amb aquests; i la capacitat de crear continguts a partir d'estructures
complexes que enllacen imatges fixes o en moviment, textos i
sons. En les obres de netart la Xarxa es converteix en espai
d'exposició i difusió i també en un mitjà
de creació. Per tant els artistes de netart han d'explotar,
investigar i reflexionar sobre ambdós elements. Per un
costat les possibilitats tècniques, per l'altre la mateixa
estructura, funcionament i continguts de la xarxa. Podríem
dir així que un dels objectius principals del netart
és Internet, el mateix mitjà que el fa possible.
Tot
i la definició que hem aportat actualment el netart és
un tipus d'art que està en constant procés d'experimentació
i d'evolució. El seu naixement és molt recent
(1994) i les possibilitats tècniques de la informàtica
cada dia estan oferint noves possibilitats. Per tant podem parlar
d'un àmbit que actualment es va autodefinint, amb el
qual els artistes han d'anar experimental per a veure'n les
possibilitats, tant des del punt de vista de la formalització
de les obres, de la seva comunicació, com dels seus contingut
i plantejaments estètics als quals aquestes estan subjectes.
Cal
així diferenciar l'art fet amb ordinador del netart.
Ambdós empren tecnologia digital però el primer
no ha d'emprar forçosament l'espai, continguts i dispositius
de la xarxa, sinó que pot utilitzar d'altres formats
com el CD, DVD, CD-Rom o d'altra mena de suport externs (projecció
lumínica, impressió, etc.). El segon està
permanentment accessible a la xarxa i la interactivitat amb
l'usuari és possible amb connexió en línia.
L'aparició
del netart
El 1994, quan ja feia uns anys que internet funcionava (tot
i que era accessible a poca gent), es posà en funcionament
la primera experiència creativa a través de la
xarxa. el director de cinema independent David Blair va realitzar
el primer experiment de cinema interactiu en 3D, l'anomenat
Waxweb, una versió hipermèdia de la seva pel·lícula
electrònica Wax or the Discovery of Television among
the Bees. A Waxweb es barrejaven imatges, sons i textos formant
una història no lineal, el desenvolupament d ela qual
depenia de les aportacions dels usuaris, que podien modificar
el guió afegint les seves pròpies instruccions.
Durant el mateix any es posaren en marxa d'altres experiments,
en els quals el públic sempre tenia un paper actiu, contribuïa
a la creació i definició de l'obra, que d'aquesta
manera podia no tenir fi sinó ser un producte sempre
en canvi permanent.
El 1995 l'artista eslovè Vuk Cosic posa nom a aquest
tipus de pràctiques, que tan sols es poden conèixer
a través d ela xarxa, anomenant-les com a netart. També
al 1995 apareixen alguns artistes que definiran les tendències
del netart dels anys següents, perfilant-se algunes temàtiques
que seran importants pel desenvolupament del netart (preocupacions
sobre el sistemes de control electrònic, els supòsits
conceptuals que implica la nova manera de comunicar-nos i de
rebre informació, les nocions de públic i privat,
entre d'altres).
Aportacions
del netart
Podem trobar en el netart moltes de les qüestions que anteriorment
s'havien plantejat en el món de l'art i el netart ha
integrat adaptant-les a les especificitats del mitjà.
Per exemple tota la qüestió relacionada amb el paper
del públic i la seva no passivitat o les possibilitats
de sortir dels circuits i espais d'exposició i difusió
tradicionals de l'art. Tot i així apareixen nous elements
que caracteritzen aquest tipus d'art i que d'alguna manera representen
una innovació a partir de la qual assentar l'aparició
de noves propostes estètiques.
Així
podríem definir aquestes característiques
pròpies:
|
-Mutabilitat
de l'obra. El net art no inclou només
objectes (en aquest cas pàgines web o els fitxers de
les mateixes) sinó també processos (accions que
es puguin desenvolupar en la xarxa tan per part de l'artista
com dels usuaris). L'obra d'art no només és sinó
que en molts casos es va esdevenint. No està subjecte
a un temps fix sinó que les obres són tan sols
empremtes, rastres sotmesos a evolució (l'artista sol
anar modificant l'obra o els mateixos visitants la modifiquen).
Per tan no podem, en molts casos parlar d'obra permanent ni
tampoc d'obra efímera, sinó que hem de parlar
d'obra mutant o canviant. També podem dir que són
obres que es desenvolupen a partir de molts instants, tants
com visites aquesta tingui.
-Accessibilitat.
Les obres d'art, com tota la informació de la xarxa,
no estan enlloc però estan a tot arreu, poden ser consultades
des de qualsevol accés a la xarxa, per tant les obres
són permanentment accessibles. Això permet, fins
al moment, una consulta gratuïta tan a les obres com als
discursos teòrics sobre el netart. Cal dir que la xarxa
ha facilitat els processos de creació i publicació
i per tant ha afavorit la independència de molts artistes,
ja que poden trobar canals de difusió de les seves obres.
-Intervenció
de l'usuari. El netart intenta avançar cap a la participació
i interacció entre l'obra i el públic. Alguns
treballs demanen que l'usuari intervingui, pregui decisions
sobre els continguts o els recorreguts. Aquí existeix
un camp fructífer d'experimentació, per veure
realment com es produeixen aquests processos comunicatius entre
l'artista i els que consulten les obres. Es pot afirmar que
un dels elements propis del netart, si més no en aquesta
fase encara d'experimentació, és l'estreta o indissoluble
relació entre l'art i la comunicació, ja que cal
si més no anar reinventant i refent els codis i els processos
d'interacció amb els usuaris. Per aquests nou paper del
receptor de les obres potser no es sol parlar tant de públic
o espectador sinó d'usuari.
-L'hipertext
i d'altres recursos. Un dels elements claus del netart i
de la resta d'art fet per ordinador, és la possibilitat
de construir una narració que combina hipertext, fotografies
o d'altres gràfics, vídeos i arxius d'àudio.
Des del 1996 l'hipertext ha ofert la possibilitat (en tots els
camps no només en l'artístic) de trencar les estructures
narratives i experimentar amb estructures més complexes,
de formes arbòries o de xarxes que s'entrecreuen en múltiples
possibilitats.
L'estreta
relació entre tecnologia informàtica i art
Pels artistes la creació en el camp del netart ha suposat,
en la majoria de casos, mantenir un contacte molt estret amb
la tecnologia informàtica. Primer de tot adquirir un
coneixement tècnic sobre els programes informàtics,
conèixer com funciona des d ela vessant comunicativa
i interactiva la xarxa per a poder incidir en aquesta comunicació
o aprofitar els recursos. En molts casos però l'artista
no s'ha limitat a aquest coneixement sinó que també
ha començat a treballar i experimentar amb el llenguatge
informàtic i amb els diferents codis que permeten generar
aplicacions. És com si en alguns casos la tasca i responsabilitat
tècnica s'haguessin tornat a convertir en el quefer de
l'artista, en el seu punt de reflexió i d'experimentació.
Així la tasca de l'artista s'acosta a la tasca de l'informàtic
que investiga i genera noves funcions i codis. Es parla de Software
artístic per anomenar aquestes pràctiques que
impliquen creure que les aplicacions informàtiques no
són una simple eina funcional sinó una creació
artística, ja que possibilita veure de manera diferent
a través d'un nou codi informàtic.
Podem
dir que en tot el camp de l'art informàtic hi ha hagut
contactes amb d'altres disciplines de caràcter científic,
i fins i tot lúdic, com tot el món dels jocs interactius.
-L'activisme
a la xarxa. Un d'aquest punt d'encontre de l'art amb d'altres
àmbits ha estat el de l'activisme o del hacktivisme.
Recuperant l'actitud pròpia de l'art dels seixanta i
dels setanta que es desenvolupà en un ambient crític
i contradictori envers les normes i costums establerts, alguns
sectors del netart s'han vinculat estretament amb una actitud
crítica envers el funcionament d'internet, els seus usos
i continguts. D'aquests existeixen discursos crítics
que des de la pràctica artística empren la ironia,
el joc i l'humor. En d'altres casos els projectes de caràcter
artístic s'han vinculat directament amb la l'activitat
dels hackers que fan accions concretes de sabotatge penetrant
a espais institucionals, polítics o d'organitzacions
de caràcter privat per a introduir-hi missatges o actuar
en l'estructura, funcionament i continguts dels llocs web. Aquestes
activitats tenen un rerafons i unes intencions socials ja que
acostumen a actuar directament contra corporacions que transgredeixen
els processos democràtics o exerceixen en contra d'algun
col·lectiu. Són activitats de denúncia
que actuen a la xarxa a través d'atacs directes o de
projectes de difusió mediàtica de determinats
missatges. En alguns casos aquestes accions prenen el nom d'artivisme
i art hacktivisme.
Producció, difusió i intercanvi
A part de les produccions pròpies del netart a la xarxa
també han sorgit un seguit d'iniciatives que han anat
substituint els agents propis del circuit d'art com són
els museus, els centres d'art, les galeries, els col·leccionistes
i tots els productes per aquestes generats: exposicions, catàlegs,
llibres o d'altres que difonen les experiències, la reflexió
teòrica i crítica. A la xarxa han aparegut diferents
espais que ofereixen el que oferien aquests ens i d'altres necessitats
generades per l'especificitat del mateix mitjà. Entre
ells els que s'anomenen comunitats de productors de mitjans,
uns espais a la xarxa, desenvolupats generalment per artistes,
crítics o d'altres, on s'hi ubiquen exposicions, textos
de crítica i teoria, llistats d'artistes, bases de recursos
a la web, fòrums o xats, entre d'altres. Aquests i d'altres
espais que han anat apareixent asseguren, en part, el contacte,
intercanvi entre artistes, la recerca d'informació dins
l'àmbit del netart i també la difusió de
les creacions. En un futur pròxim caldrà veure
com s'acaben estructurant tots aquestes espais, si pareixen
noves fórmules organitzatives, que s'adaptin a les necessitats
generades pel mateix canvi que pugui sofrir netart.
Com
són alguns dels treballs de netart
|
Gran part de les creacions del netart han intentat
d'explotar l'especificitat del mateix mitjà.
-Un
tipus de treballs bastant estès són aquells basats
en l'hipermèdia, o sigui que enllacen textos, imatges
i sons d'una manera creativa, amb la finalitat de tractar alguna
temàtica. Amb el mateixa disseny d'interfície,
i les possibilitats d'estructurar els continguts, l'autor pretén
captar l'atenció de l'usuari i relacionar-s'hi a través
d'unes rutes de navegació que el sorprenguin i l'interessin.
L'aportació i l'èxit de la iniciativa dependrà
per un costat de la capacitat per a tractar el tema des d'una
òptica nova i diferents, i de l'altre costat, dels elements
que facin comunicable la informació segons les estructures
de navegació dissenyades. Aquest tipus de propostes generalment
no són del tot interactives, ja que, tot i que l'usuari
a vegades pot decidir entre diferents rutes ja especificades,
no hi ha cap resposta de l'usuari que faci variar el contingut
de l'obra o que en modifiqui l'estructura. La majoria de treballs
que trobem a la Xarxa pertanyen a aquesta categoria.
-Uns
altres treballs basen la seva efectivitat en els processos interactius
entre l'usuari i l'artista, entre usuaris o entre l'usuari i
el contingut de l'obra. Generalment l'usuari pot donar alguna
resposta que no està supeditada a eleccions fetes a priori
per l'artista o també, pot fer aportacions noves que
vagin modificant el contingut de la proposta inicial de l'artista.
-Per
últim es pot destacar una tendència centrada en
el llenguatge propi dels ordinadors i de la Xarxa en què
els artistes generen els seus projectes a partir de la plasticitat
i els recursos del llenguatge informàtic. En totes aquestes
obres, la temàtica és el mitjà en si mateix:
el llenguatge, els codis i la capacitat de generar una simbologia
específica. Són projectes basats en l'error, en
la paradoxa o en l'excés dels llenguatges informàtics,
amanit gairebé sempre amb un toc d'humor o de diversió.
També hi ha qui els concep com una ostentació
de virtuosisme tècnic o com un treball minuciós
de construcció informàtica. Dins aquest grup s'han
creat subgrups o classificacions com el form art, que genera
obres a partir de formularis que hi ha a la xarxa i que l'usuari
ha d'omplir, o el que s'anomena la pura estètica net,
quan els artistes empren l'ASCII per fer els seus treballs.
Aquests treballs obliguen en certa mesura a l'usuari a relacionar-se
amb la tecnologia d'internet i tot allò que aquest mitjà
suposa, ja que l'artista intenta fer una tasca reflexiva i de
desmitificació del mitjà.
Cal també advertir que el mitjà internet ha generat
potser inicialment un excessiu enlluernament i moltes propostes
han acabat ancorades tan sols en aspectes tecnològics.
El perill és quedar tan sols enganxats al fet tècnic
i deixant de banda plantejament de caire estètic. Hauríem
potser de recordar que la tecnologia només és
un mitjà, no un fi en si mateix, tot i que potser el
contacte tan estret que l'art ha adquirit amb el fet tecnològic
potser en faran variar el mateix concepte.
Per
a prendre un posicionament podem citar allò que algun
artistes pensen sobre el tema:
"La
tecnologia no és sinó un instrument per comunicar
una visió de la vida. Crec que la finalitat de la tecnologia
és tornar-se invisible i resultar inconscient. [...]
Per a mi, la tecnologia és alhora un mitjà i un
obstacle per expressar les idees. Naturalment, m'estimo més
que el públic no tingui la necessitat de saber com s'ha
fet tecnològicament un treball per apreciar l'obra."
Bill Viola
"La
tecnologia és important, però només com
a potenciadora de l'obra. Molts artistes es limiten a utilitzar
les noves tecnologies amb l'esperança d'atorgar valor
a unes obres que, de fet, estan buides. Això és
el que una vegada algú va definir com "desaprofitament
de la tecnologia al servei de la manca de creativitat."
Eduardo Kac