Objectes per al cos

Unitat 10
 

 

PROPOSTA DIDÀCTICA, ACTIVITATS I DOCUMENTS    

Els espais i els objectes que tenim al voltant constitueixen l'àmbit on es desenvolupa el cos. Hi ha molts objectes però que són directament dissenyats pel cos i que en configuren part de la seva presència i fins i tot les seves actuacions o moviments. Aquesta unitat es dedica als objectes dissenyats expressament per ornamentar, cobrir, significar o definir el cos, objectes que marquen les preferències i actuacions de les mateixes persones. El tractament Món simbòlic dels objectes.


ACTIVITAT 1
Explicació sobre la relació del cos amb els objectes.

DOCUMENT 1.
El cos i els objectes (petita introducció al tema i índex dels elements a treballar).

ACTIVITAT 2
Explicació sobre la joieria contemporània.

DOCUMENT 2. La joieria (text).

ACTIVITAT 3
Proposta de realització d'una joia.
DOCUMENT 3. Proposta de realització d'una joia.


ACTIVITAT 4
El cos i els objectes. Visions des de l'art contemporani.
DOCUMENT 4 . El cos i els objectes. Visions des de l'art contemporani.


BIBLIOGRAFIA I RECURSOS


 



DOCUMENTS



ACTIVITAT 1
Explicació sobre la relació del cos amb els objectes.

DOCUMENT 1

 
 EL COS I ELS OBJECTES

Es dissenyen molts objectes que s'adapten o modifiquen el cos. Molts d'ells són necessaris, i compleixen una funció pràctica. D'altres però, s'aparten de l'estricte necessitat per acomplir una funció ornamental i, en molts casos, una funció simbòlica. Parlem d'elements com els vestits, les joies o les màscares. Tots ells busquen formes que s'adaptin al cos, que en modifiquin el seu aspecte a través de diversos materials, colors, textures i formes. A part de modificar l'aspecte del cos, aquest elements també li aporten nous valors i significats, l'identifiquen amb formes de fer, de pensar o d'actuar. En aquest apartat ens centrarem en un dels àmbits encarregat de dissenyar aquests elements: la joieria. A les joies els associem tota una sèrie d'idees, que van més enllà del simple valor ornamental: bellesa, riquesa, màgia, glamour, intimitat,... En molts casos representen símbols sobre determinades creences o també poden relacionar-se amb l'atreviment, amb la provocació o el canvi. En definitiva, aporten quelcom de nou al cos, en modifiquen el seu aspecte però també les idees que puguem tenir sobre ell. Tot i que essencialment quan pensem en una joia, ens vénen al cap materials preciosos, costosos i brillants, veurem com la joieria contemporània ha optat també per altres solucions. Ha obert els camins d'experimentació, tot utilitzant diferents parts del cos, jugant amb l'humor, emprant nous materials, introduint referències a objectes i materials emparentats amb els cos (el làtex, la llana, la goma). També ha eixamplat les seves temàtiques i referències: ha parlat de discriminació, de gènere, o ha incorporant referències simbòliques dels nostres dies.

 
versió per imprimir



ACTIVITAT 2
Explicaciósobre la joieria contemporània.

DOCUMENT 2

 
 LA JOIERIA

Podríem definir la joieria com un tipus d'objectes personals, més aviat petits i d'incalculable, per subjectiu, valor (im)material. Les joies designen poder, perpetuen fidelment emocions i records i sobretot, posseeixen un misteriós engranatge amb el qual s'activa el nostre desig de seducció o, finalment, de comunicació, des de primera fila, just sobre la nostra pell. La joieria contemporània és una tendència internacional que potencia aquest vessant expressiu de la joieria, i la converteix en un estimulant camp de recerca plàstica i conceptual.

En els últims anys, els joves creadors han hibridat la joieria contemporània amb les arts visuals i les tendències més experimentals del disseny, sense oblidar per això la seva pròpia identitat. L'eclecticisme, la fascinació per la banalitat, l'intimisme o el bricolatge són estratègies compartides, que posen en evidència una clara afinitat d'interessos i fan difícil i potser prescindible, en certes esferes de la creació actual, la distinció entre artistes i dissenyadors.

Què és una joia? Segons el Diccionario de Símbolos de Juan-Eduardo Cirlot, les joies representen veritats espirituals. Les pedres precioses dels vestits, dels penjolls i els braçalets de les princeses són símbols d'un saber superior. Sovint aquestes joies formen part de tresors amagats, custodiades per serps i dracs, perquè aquest saber superior -diu Cirlot- resideix en el fons del nostre inconscient com a l'interior d'una gruta: només el coneixement i l'experiència lligats a la vida, ens permetran trobar el camí. Les joies han estat tradicionalment un símbol de bellesa i perfecció, de riquesa material, dipositàries d'una força i d'una fascinació gairebé màgiques.

Sense renunciar a l'essencial d'aquesta simbologia, el segle XX ha eixamplat extraordinàriament les fons i els materials, els usos i la significació de la joia. A més de la joieria tradicional, que elabora materials precisos, ha sorgit la joieria com a disseny, lligada a les tendències de la moda. Al seu costat, la joieria contemporània desenvolupa totes les possibilitats plàstiques i conceptuals de l'art dels nostres dies. Des de les joies que Max Ernst o Salvador Dalí van fer als anys cinquanta fins a les creacions de Manfred Bischoff o Ruudt Peters, veritables clàssics contemporanis, els artistes del segle XX han trobat en la joieria un camp obert per a l'experimentació. Una gran part del seu treball ha anat dirigit a 'deconstruir' la joia, amb l'objectiu de qüestionar els codis corporals, econòmics i socials que en determinen el valor en el món d'avui. Amb les recuperacions dels materials nobles, al final dels anys vuitanta, els artistes tornen a disposar de totes les possibilitats plàstiques per crear objectes únics que puguin ser el vehicle d'aquella veritat secreta, aquell coneixement interior de què parlava Juan-Eduardo Cirlot.


Si pel carrer féssim una enquesta amb la pregunta 'què els suggereix la paraula joieria?' podem estar segurs que un gran nombre de persones respondria: 'diamants'. L'or lluent i altres gemmes vindrien a continuació, i després encara riquesa, glamour… de ben segur costaria trobar algú que es desviés de l'aclaparador protagonisme dels reis del món mineral o de la visió hollywoodiana de la joia. Què passaria si poguéssim sotmetre l'imaginari col·lectiu a una mena d'amnèsia selectiva, i aconseguíssim separar la joieria de la joieria? Doncs que, de cop, ens trobaríem davant d'uns objectes més aviat petits i d'incalculable, per subjectiu, valor (im)material. Serien objectes que designen poder, que perpetuen fidelment emocions i records, i sobretot, que posseeixen un misteriós engranatge amb el qual s'activa el nostre desig de seducció o, finalment, de comunicació, des de primera fila, just sobre la nostra pell.[…]

Al principi de la dècada del 1960 va cristal·litzar el moviment internacional de la joieria contemporània. Els seus promotors defensaven precisament la idea de la joieria que acabem de descriure. Aquest canvi d'apreciació, en un moment de revolucions juvenils i himnes a la llibertat, convertí la joieria en una opció artística. Qualsevol material era vàlid […] Aquesta generació de joiers, que actualment gaudeix d'un gran prestigi, ha generat un circuit de galeries especialitzades i és present a museus d'arts decoratives i d'art contemporani d'avui del món, amb la qual cosa es posa en evidència la dificultat actual de classificar les disciplines creatives que es mouen entre l'art, l'artesania i el disseny. […]

En comparació de les dels mestres (els que s'iniciaren als 60), les propostes dels alumnes (dels creadors actuals) es plantegen d'una manera diferent al moment de l'eclosió de la joieria contemporània perquè, actualment, ja no predominen projectes o utopies socials de gran abast. Davant la militància dels joves del 68 ara trobem una certa neutralitat. L'espai de creació d'aquests joves joiers també ha sofert un canvi d'apreciació i s'assembla més a una cuina o un laboratori que al taller d'un geni o de la base d'operacions d'un revolucionari que vol canviar el món de la joieria. En conseqüència […] un altre tret diferencial és mostrar-se més receptius als intercanvis i a les contaminacions de processos i estètiques d'altres camps, des de l'antropologia fins a la cirurgia plàstica, des de les labors de l'àvia fins al disseny gràfic.

Mònica Gaspar
Luxe Interior. Joieria Contemporània Internacional. Barcelona: CaixaFòrum, Fundació 'la Caixa' 2003.

 
versió per imprimir



ACTIVITAT 3
Proposta de realització d'una joia.

DOCUMENT 3

 
 REALITZACIÓ D'UNA JOIA

Com s'exposa a través dels textos, la joieria contemporània ha eixamplat, no tan sols la seva significació, sinó també els recursos i els materials per a generar les joies.

Vosaltres mateixos heu de realitzar una joia destinada a una part del cos. Tan pot ser un collarets, un braçalets, una agulla, unes arracades, uns anells, unes pinces pel cabell, etc.

La joia pot tenir una significació, un contingut simbòlic específic. Pot, fins i tot, tenir un contingut crític o, simplement, tenir una funció ornamental. La joia pot anar dirigida a una tipologia de persona específica o ser una obra més genèrica.

Heu d'experimentar amb els materials i la forma de la joia, i també la manera com s'adapta al cos.


Materials

La joia ha de ser consistent, ha d'estar ben acabada i les seves parts han d'estar correctament subjectades. Els materials que podeu utilitzar són molts, aquí tan sols us apuntem algunes possibilitats:

-Paper de tota classe: reciclat, de diari, de vidre, vegetal…
-Filferro, espirals de llibretes...
-Palets de fusta, encenalls o flocs de fusta…
-Elements naturals: fulles seques, glans, grans de blat de moro, altres fruits o llavors, etc.
-Cordills, cordes primes, fil, llana, fil elèctric, cordó de plàstic...
-Restes o elements de metall: xapes, anelles de les llaunes, clips…
-Restes o elements de plàstic: taps, bosses, reixetes…

Cal veure com es manipulen els materials: com si fan nusos, es talla, s'encola per donar-li consistència, s'arruga, es lliga, es combina amb d'altres, es forada, es tenyeix, s'embruta, es rasca.

Presentació de la joia

Heu de presentar la joia a dins d'una caixa o d'altra embolcall.

També heu de fer una explicació descrivint la idea i les característiques de la joia, especificant el procés d'elaboració i aportant la informació, si és el cas, sobre els possible usuari, la vostra intenció…

 
versió per imprimir



ACTIVITAT 4
El cos i els objectes. Visions des de l'art contemporani.

DOCUMENT 4

 
 EL COS I ELS OBJECTES. Visions des de l'art contemporani



 
versió per imprimir


 

RECURSOS I BIBLIOGRAFIA

o RAMÍREZ, Juan Antonio. Corpus solus. Para un mapa del cuerpo en el arte contemporáneo. Madrid: Ediciones Siruela, 2003.
A partir de diferents artistes i de la seva obra relacionada amb el cos humà l'autor aborda diferents qüestions que han marcat el tractament del cos humà per part de l'art contemporani. El cos idela o canònic, el cos nu, el moviment, la vexació i la tortura, la pell pintada, la petja del cos, la roba, entre d'altres són alguns dels temes que s'esbossen en els capítols del llibre a través de l'obra d'artistes com Rebeca Horn, Cindy Sherman, Elena Rivero, Ana Mendieta, Yves Klein, Orlan, Pistoletto, entre d'altres.



 Sobre joieria contemporània  

o Luxe interior, joieria contemporània internacional. Barcelona: Fundació "la Caixa", 2003.
Catàleg de l'exposició
produïda i organitzada per la Fundació "la Caixa" amb la col·laboració d'Ofebres i del FAD.